Potent basåtergivning för endast musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-06 18:40

Jag håller också med om att full nivå till 20hz tillför mycket till musik. Ett kompetent bassystem spelar musik och film lika bra. Dock så har ju många filmer infrabas vilket är ovanligt i musik.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-06 18:57

120dB kontinuerligt är vansinnigt, men peak inget märkligt.

När man lyssnar utan subbar brukar jag inte reagera på att något saknas fröens man kopplar in dem och märker hur mycket man missat. Samma är det med infra, när man skiftar mellan portar och slutet så märker man samma effekt av att det är en del av informationen som går förlorad när man inte har med det där under 20hz även till helt vanlig musik.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-06 19:24

Alexi skrev:120dB kontinuerligt är vansinnigt, men peak inget märkligt.

När man lyssnar utan subbar brukar jag inte reagera på att något saknas fröens man kopplar in dem och märker hur mycket man missat. Samma är det med infra, när man skiftar mellan portar och slutet så märker man samma effekt av att det är en del av informationen som går förlorad när man inte har med det där under 20hz även till helt vanlig musik.

Förstår inte hur man kan vistas i samma rum som en anläggning som pumpar
ur sig 120 dB. Själv har jag lyssnat på runt 110-115 och mådde nästan illa.
För att inte tala om att jag kände mig döv efteråt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-06 19:27

Om vi nu håller oss till musik med lågfrekvent innehåll. Kan ni inte visa några MasVis-grafer? Akustisk musik tappar rätt mycket nedåt i frekvens och någon symfoniorkester som lämnar ifrån sig 120 dB vid 20 Hz tror jag inte finns.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-06 19:29

RogerGustavsson skrev:Om vi nu håller oss till musik med lågfrekvent innehåll. Kan ni inte visa några MasVis-grafer? Akustisk musik tappar rätt mycket nedåt i frekvens och någon symfoniorkester som lämnar ifrån sig 120 dB vid 20 Hz tror jag inte finns.

Motörhead brukar väl lira runt 120 dB. Vet dock inte hur djupt. :)

Inte särskilt kan jag tänka mig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-06 20:12

Jag hoppas att mina nya stora slutna lådor ska kunna spela både riktig "hifibas" OCH "filmbas" på alla nivåer jag kan tänkas lyssna på. :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-12-06 20:28

bakerman22 skrev:Jag hoppas att mina nya stora slutna lådor ska kunna spela både riktig "hifibas" OCH "filmbas" på alla nivåer jag kan tänkas lyssna på. :)

Ska bli spännande att höra hur resultatet blir, men utan full anpassning till rummet, alltså att ha fullt ut anpassat rummets akustiska egenskaper med avseende på resonanser/moder, lär inte någon meningsfull utvärdering kunna göras. :) Kör så det ryker!!

/s

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-12-06 20:39

Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz.

Vilka? :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 21:53

Rdna skrev:
Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz.

Leta efter inspelning från Liverpool Cathedral. Där jag det t.o.m. vara tal om hälften... 64' pipa...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-06 23:00

En konsertflygel kan ge väldigt starka toner vid lägsta A tangenten.

Men ni fortsätter blanda ihop kontinuerligt ljudtryck och peak.

Vi mätte 135dB en halvmeter bakom lyssningsplats när vi testade XTZ basarna och då var medelnivån inte alls obehaglig vi förde konversation i normal ton och blev inte lomhörda. Som man blir på konsert med extrema medelnivåer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 23:14

Vem har blandat? Jag räknade mina basar för 120dB kontinuerligt med 15dB peak ovanpå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 11:19

KarlXII skrev:Per: tycker du att stora basriggar är provocerande?
Du har ju varit igång om detta förut. :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=bas

Men sedär, det hade jag alldeles glömt! Tur att någon har koll. :)

Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?

Men jag får väl citera mig själv: "Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det? ". :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 11:21

PerStromgren skrev:Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?

Men jag får väl citera mig själv: "Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det? ". :oops:

Du får väl åka och lyssna någonstans och ta reda på om det finns fog för överdimensionering?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 11:23

Nattlorden skrev:
Rdna skrev:

Leta efter inspelning från Liverpool Cathedral. Där jag det t.o.m. vara tal om hälften... 64' pipa...

Den verkar svårhittad! Har du något namn på artist?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 11:23

PerStromgren skrev:Den verkar svårhittad! Har du något namn på artist?

Nej, jag har den inte själv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 11:45

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?

Du får väl åka och lyssna någonstans och ta reda på om det finns fog för överdimensionering?

Det finns väl en rädsla för att det är så...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-12-07 12:14

Subben som ju också bor i K-d har ju ett fint bassystem där du säkert
kan få provlyssna.

Förresten vart har han tagit vägen? Inte sett honom på länge här.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-07 12:17

Subben har ett väldigt fint system och rum. Farligt skoj att lyssna på musik hos honom.
Dock så är det alldeles för stort(och dyrt)för att kunna nyttjas ordentligt i en liten lägenhet vilket är lite synd. Vore skoj att höra ett sådant system någon annanstans.

Jag har ju annars ett lite mer "lagom" bassystem ifall Per har lust att höra på det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 12:53

Wolfie skrev:Subben som ju också bor i K-d har ju ett fint bassystem där du säkert
kan få provlyssna.

Förresten vart har han tagit vägen? Inte sett honom på länge här.

Han har nog fullt upp med sina studier!

Jag har faktiskt lyssnat hos honom, vilket ju var skojigt! Men så mycket mera av musiken tycker jag inte att jag fick i mig. Kanske för att man alltid ger sig på att testa allt kul man kan göra med en potent basrigg, snrare än att lyssna på den musik jag oftast lyssnar till. Ett vanligt demospöke, tyvärr.

Adzer, ditt system måste jag givetvis lyssna på vid tillfälle! Jag PM:ar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-07 12:57

Jag tycker att 20Hz ska man kunna återge bra, annars är det inge kul...

Man tappar så mycket annars... även om man naturligtvis kan kompromissa en del och acceptera högre gränsfrekven hos ett mindre system, då får man liksom acceptera begränsningar också..

Men på en anläggning av någorlunda mått så ska 20Hz finnas där !

Man får gärna närma sig 15hz, men det är absolut inget krav utan det mesta annat är viktigare !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-07 13:35

Now i've read that the lowest note that has been recorded, is in a recording of Richard Strauss' Also Sprach Zarathustra. The first note is the bass C (at 16 foot) on the Organ, but in this case was recorded on the Liverpool Cathedral organ at the 64 foot stop weighing in at an 8.2 Hz.

Undrar om man spelade in orkerstern på samma plats? En stor katedral är kanske inte bästa platsen för en symfoniorkester att ljuda i?

Här är hemsidan för den stora orgeln, http://www.liverpoolcathedral.org.uk/ab ... organ.aspx

Kan det vara denna inspelning som åsyftas? http://www.selections.com/AF100/film-th ... oduct_pred

Mera om lågbas: http://www.positive-feedback.com/Issue55/bass.htm

Har letat efter vilka ljudnivåer som gäller för en symfoniorkester. Finns tydligen en Denon-CD där nivån vid mikrofonerna är angiven till 112 dB peak vid inspelningen. Blir väl ett antal dB lägre vid lyssningsplats i konsertsalen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 15:01

RogerGustavsson skrev:Har letat efter vilka ljudnivåer som gäller för en symfoniorkester. Finns tydligen en Denon-CD där nivån vid mikrofonerna är angiven till 112 dB peak vid inspelningen. Blir väl ett antal dB lägre vid lyssningsplats i konsertsalen?

Det vore mycket intressant att kunna ställa in en referensnivå hemma! Jag har kunnat göra det för piano, eftersom jag har ett i lyssningsrummet, men aldrig för en orkester! Har du en referens till CD:n? Finns den att få tag i?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-07 15:21

Som svar på toppic så kan man väll säga att vad som " är nog" är upp till var och en.
profundusX-2 är tillräckligt i mitt 11kvm rum, jag kan bottna dom utan problem, men jag råkar inte göra det med normal musik på ens jävliga ljudnivåer!
Så med 4st kommer det att bli super nice !

då har jag även kanske lite marginal till ett kommande större rum och i absolut värsta fall så blir det väll till att köpa 2-4st till då... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-07 15:51

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Har letat efter vilka ljudnivåer som gäller för en symfoniorkester. Finns tydligen en Denon-CD där nivån vid mikrofonerna är angiven till 112 dB peak vid inspelningen. Blir väl ett antal dB lägre vid lyssningsplats i konsertsalen?

Det vore mycket intressant att kunna ställa in en referensnivå hemma! Jag har kunnat göra det för piano, eftersom jag har ett i lyssningsrummet, men aldrig för en orkester! Har du en referens till CD:n? Finns den att få tag i?

Har själv gjort lite experiment med att spela upp med samma nivå som musiken har i verkligheten. Det är skillnad mot det som finns på fonogram. Tror att det beror på att det används mycket kompressorer idag och det har inte jag tillgång till. Två mikrofoner rakt in och rakt ut, möjligen lite EQ för att motverka basfallet med njurtagande mikrofoner på distans. 112 dB vid mikrofonerna är kanske max 105 på lyssningsplats?

Tror inte den finns att få tag i, är svårt med alla Denon-CD. Den var tydligen inspelad i ett närmast ljuddött rum. Denon gjorde en del välljudande CD, var lite av pionjär med digital teknik. Fåmikrofonupptagningar gjordes också, bl.a. med rundtagande Brüel & Kjaer / DPA-mikrofoner. Ofta vad det med kända orkestrar från östblocket.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-07 17:23

att lyssna på andras anläggningar tycker inte jag ger ett skit, är man det minsta nyfiken så tycker jag det är bättre att göra egna försök där hemma, helt klart är iallafall att utan lågbas så saknas en dimension i musiken

man måste heller inte bygga med överkapacitet för att få med lågbasen
Bikinitider

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: Potent basåtergivning för endast musik?

Inläggav 30Hzbone » 2011-12-07 18:18

PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.

Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?

*) Jag tänker på 20Hz, 120dB utan dist, typ.

Finns inte så många musikinstrument som spelar så lågt (utöver orgel) och att spela så låga toner med en ljudvolym på 120 dB på instrumenten är kanske inte möjligt.
En länk som visar några musikinstruments lägsta och högsta toner.
http://www.contrabass.com/pages/frequency.html

Sen finns det ju också elektriskt producerat "fladder" i vissa musikproduktioner t.ex. från lilla favoriten Björk.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-07 18:42

celef skrev:att lyssna på andras anläggningar tycker inte jag ger ett skit, är man det minsta nyfiken så tycker jag det är bättre att göra egna försök där hemma, helt klart är iallafall att utan lågbas så saknas en dimension i musiken

man måste heller inte bygga med överkapacitet för att få med lågbasen

Två intressanta ord, där: "lågbas" och "överkapacitet"! Kan du utveckla?
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-12-07 19:00

Jag har ett ex. av den tidigare nämna DENON skivan som är inspelad i ett ljuddött rum. Jag har faktiskt mätt ljudnivån i Berwaldhallen vid några tillfällen från mitten av 6:e bänk. Maxnivån med fullorkester var 105-108dBc. När konserten sändes i repris i radion roade jag mig att lyssna hemma på konserten med samma nivå. Jag tänkte på det här med låga frekvenser från olika instrument. Om man närmickar ett instrument får man ett helt annorlunda ljud än man får i verkligheten. Dessutom beror det på vad man har för mikrofon och om det är njurformad eller kul karaktäristik och avståndet. Dessutom är det också så att olika mikrofoner har olika polärkaraktäristiker för olika frekvenser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-07 19:33

Nagrania skrev:Jag har faktiskt mätt ljudnivån i Berwaldhallen vid några tillfällen från mitten av 6:e bänk. Maxnivån med fullorkester var 105-108dBc. När konserten sändes i repris i radion roade jag mig att lyssna hemma på konserten med samma nivå.

Hur utföll jämförelsen?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-12-07 22:16

Det är ju klart att det inte kan bli samma eftersom man inte får samma breda ljudfront hemma. Sedan det att Berwaldhallen är en "något" större volym jämfört med mitt musikrum. :lol: Nackdel är också att du inte alls får samma dynamik över en radiosändning på FM bandet(-50dB). Även om det hade varit en digital DAB mottagning hade bruset från alla mikrofoner blivit hörbar men kanske inte direkt störande. Men på 6:e bänk var det tidvis knäpptyst i mina öron. Jag tyckte ändå att det var intressant att mäta ljudnivån från min plats. Helst skulle man vilja mäta nivån från den bästa platsen, dirigentpulten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi