Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:120dB kontinuerligt är vansinnigt, men peak inget märkligt.
När man lyssnar utan subbar brukar jag inte reagera på att något saknas fröens man kopplar in dem och märker hur mycket man missat. Samma är det med infra, när man skiftar mellan portar och slutet så märker man samma effekt av att det är en del av informationen som går förlorad när man inte har med det där under 20hz även till helt vanlig musik.
RogerGustavsson skrev:Om vi nu håller oss till musik med lågfrekvent innehåll. Kan ni inte visa några MasVis-grafer? Akustisk musik tappar rätt mycket nedåt i frekvens och någon symfoniorkester som lämnar ifrån sig 120 dB vid 20 Hz tror jag inte finns.
bakerman22 skrev:Jag hoppas att mina nya stora slutna lådor ska kunna spela både riktig "hifibas" OCH "filmbas" på alla nivåer jag kan tänkas lyssna på.
Rdna skrev:Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz.
Vilka?
KarlXII skrev:Per: tycker du att stora basriggar är provocerande?
Du har ju varit igång om detta förut.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=bas
PerStromgren skrev:Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?
Men jag får väl citera mig själv: "Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det? ".
Nattlorden skrev:Rdna skrev:Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz.
Vilka?
Leta efter inspelning från Liverpool Cathedral. Där jag det t.o.m. vara tal om hälften... 64' pipa...
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?
Men jag får väl citera mig själv: "Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det? ".
Du får väl åka och lyssna någonstans och ta reda på om det finns fog för överdimensionering?
Wolfie skrev:Subben som ju också bor i K-d har ju ett fint bassystem där du säkert
kan få provlyssna.
Förresten vart har han tagit vägen? Inte sett honom på länge här.
Now i've read that the lowest note that has been recorded, is in a recording of Richard Strauss' Also Sprach Zarathustra. The first note is the bass C (at 16 foot) on the Organ, but in this case was recorded on the Liverpool Cathedral organ at the 64 foot stop weighing in at an 8.2 Hz.
RogerGustavsson skrev:Har letat efter vilka ljudnivåer som gäller för en symfoniorkester. Finns tydligen en Denon-CD där nivån vid mikrofonerna är angiven till 112 dB peak vid inspelningen. Blir väl ett antal dB lägre vid lyssningsplats i konsertsalen?
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Har letat efter vilka ljudnivåer som gäller för en symfoniorkester. Finns tydligen en Denon-CD där nivån vid mikrofonerna är angiven till 112 dB peak vid inspelningen. Blir väl ett antal dB lägre vid lyssningsplats i konsertsalen?
Det vore mycket intressant att kunna ställa in en referensnivå hemma! Jag har kunnat göra det för piano, eftersom jag har ett i lyssningsrummet, men aldrig för en orkester! Har du en referens till CD:n? Finns den att få tag i?
PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.
Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?
*) Jag tänker på 20Hz, 120dB utan dist, typ.
celef skrev:att lyssna på andras anläggningar tycker inte jag ger ett skit, är man det minsta nyfiken så tycker jag det är bättre att göra egna försök där hemma, helt klart är iallafall att utan lågbas så saknas en dimension i musiken
man måste heller inte bygga med överkapacitet för att få med lågbasen
Nagrania skrev:Jag har faktiskt mätt ljudnivån i Berwaldhallen vid några tillfällen från mitten av 6:e bänk. Maxnivån med fullorkester var 105-108dBc. När konserten sändes i repris i radion roade jag mig att lyssna hemma på konserten med samma nivå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster