Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Harryup skrev:Bra apparater skall varken ha rörljud eller transistorljud.
+1
Ragnwald skrev:Alla vet väl vad trissljud är, iskallt och odynamiskt, någon som inte haft en transistorradio i sin ägo?
Alla vet likaväl vad rörljud är, alla som hört en elgitarr.![]()
Skämt åsido så tror jag ändå att dessa fördommar lever i kulissen.
grimmer skrev:Om någon dag, när jag har tid över, ska jag koppla in min gamla gamla Monarch STA-400X (rör, 15 kg) och min Pioneer A-858 (transistor, 25 kg). Dessa två ska få poppa lite olika låtar av mitt val, med ett par Elac BS 203.2 högtalare. Kanske också med en subwoofer inkopplad då och då, bara för att.
Samma låtar, samma rum, stående på samma plats. Med mig sittande i samma stol. Jag ska noggrant "studera" skillnaderna, ifall det är några. Inte för att det kommer ge en definitiv slutsats, det är inte det jag är ute efter heller. Detta är ingen tävling. Inget habbla dabbla, humle dumle eller djupt snack om värme och dynamik *gäääsp*. Bara en rak, tvär och kanske enligt vissa orättvis jämförelse. Men det är inte poängen att vara rättvis heller. Bara att jämföra med det jag råkar ha att jämföra med just nu för tillfället, för enkelhetens skull och för Skojs skull.
Jag kan komma med en kommentar om detta när så är gjort.
Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Alla vet väl vad trissljud är, iskallt och odynamiskt, någon som inte haft en transistorradio i sin ägo?
Jo, men tänk en vrålstark transistorradio på 30 Watt, då har du en Naim.
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Alla vet väl vad trissljud är, iskallt och odynamiskt, någon som inte haft en transistorradio i sin ägo?
Du kan som sagt peta ur ännu mer ur Nait3an med en hicap/ teddycap.
Byter du ut kondningarna i signalvägen mot MMKs eller Stargets får du ännu mer.
Acousticas hemsida har ytterligare att bjuda på.
Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5 men det vet nog säkert.
Flint skrev:Jansson skrev:Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5...
Varför?
Flint skrev:-1 Varför det. Det verkar finnas de som vill ha ett visst ljud.
avr7000 skrev:Jag har ägt och lyssnat på samtidigt, Hypex UcD400 och Sentec M30.
Skillnaden var, och jag vet inte om det var något fel på mina M30, att den djupaste basen saknades helt i M30, nästan som om en oktav längs nere var borta.
Jämförelsen naturligtvis gjord på samma högtalarpar.
M30 lät fantastiskt fin i övre bas, mellanreg och diskant, inget att klaga på överhuvudtaget!
M30 har lägre effekt men fenomenet fanns där hela tiden, även på ljudnivåer som var helt rimliga även för M30.
M30 använder EL34 om det har någon betydelse?
-är det så att förstärkare med t ex KT88 är allmänt lite stöddigare nere i basen?
Stefan
Nattlorden skrev:grimmer skrev:Om någon dag, när jag har tid över, ska jag koppla in min gamla gamla Monarch STA-400X (rör, 15 kg) och min Pioneer A-858 (transistor, 25 kg). Dessa två ska få poppa lite olika låtar av mitt val, med ett par Elac BS 203.2 högtalare. Kanske också med en subwoofer inkopplad då och då, bara för att.
Samma låtar, samma rum, stående på samma plats. Med mig sittande i samma stol. Jag ska noggrant "studera" skillnaderna, ifall det är några. Inte för att det kommer ge en definitiv slutsats, det är inte det jag är ute efter heller. Detta är ingen tävling. Inget habbla dabbla, humle dumle eller djupt snack om värme och dynamik *gäääsp*. Bara en rak, tvär och kanske enligt vissa orättvis jämförelse. Men det är inte poängen att vara rättvis heller. Bara att jämföra med det jag råkar ha att jämföra med just nu för tillfället, för enkelhetens skull och för Skojs skull.
Jag kan komma med en kommentar om detta när så är gjort.
88dB i känslighet och 4 ohm. 2x12W... kanske kan tolka det som 2x17W i 4 ohm?
Vad skall man vara snäll och höfta att den är kvar i sitt linjära område, upp till 6W kanske? Och så behöver du minst 18dB i reserv för spelandet... Så någonstans under 79dB borde vara det högsta du bör spela om du vill ha några vettiga svar.
Det är ingen vettig högtalare att försöka driva med rören, däremot tror jag inte det är så stora problem med Pioneeren, men även den har sina effektbegränsningar, dock betydligt högre upp. Så frågan blir då... låter den verkligen sitt yttersta så lågt som 79dB?
avr7000 skrev:M30 använder EL34 om det har någon betydelse?
-är det så att förstärkare med t ex KT88 är allmänt lite stöddigare nere i basen?
Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:Bra apparater skall varken ha rörljud eller transistorljud.
+1
Jag tycker att det beror på, dvs hur man def rör- resp transistorljud. Jag tycker man lika gärna kan säga typ: Bra apparater skall både ha rörljud och transistorljud. Eller ska apparater kanske inte ha nåt ljud alls? Nja, jag vet inte.
När vi pratar om typiska hifi-parametrar så där, är inte allt små färgningar egentligen. Tjaa, jag vet inte. Kan man färga 'transparens' kanske?
Laila skrev:Flint skrev:Jansson skrev:Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5...
Varför?
Ingen aning(förNait3) . . . men för de större/kraftigare modellerna
så krävs en viss induktanse i kabeln för att stärkarna inte skall
självsvänga/brinna . . . konstruktören tyckte,av någon anledning,
att det var bättre att lägga den nödiga lastinduktansen i kabeln,
(NacA5) än i stärkaren, har jag för mig att ha läst nånstans . . .
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Alla vet väl vad trissljud är, iskallt och odynamiskt, någon som inte haft en transistorradio i sin ägo?
Jansson.Naca 5 har jag men den låter skit, spelar med Nordost istället.
grimmer skrev:I min ödmjuka mening, eftersom jag pysslar med inspelning osv. Så skulle det ultimata ljudet vara att om jag t.ex. spelar in en gitarr, en röst eller vad det nu kan vara. Att när jag spelar upp det, låter det precis likadant.
grimmer skrev:Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:Vilken som vore bäst att förmedla det verkligaste ljudet, rör eller transistor, vet jag inte. Det är förmodligen ingen av dom. Den komponent som krävs för detta kanske helt enkelt inte existerar än.
ljudvågor.
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:Objektivisten skrev:Ragnwald skrev:Alla vet väl vad trissljud är, iskallt och odynamiskt, någon som inte haft en transistorradio i sin ägo?
Jansson.Naca 5 har jag men den låter skit, spelar med Nordost istället.
![]()
Jag förstår.
Går den mycket varm?
Jansson skrev:Laila skrev:Flint skrev:Jansson skrev:Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5...
Varför?
Laila det gäller även Nait3.
Annars har du helt klart tag i repet.
Här är FAQ
http://www.matthewrobinson.pwp.blueyond ... ables.html
Nattlorden skrev:Det gäller ju bara under förutsättning att det du spelar in hamnar orört på mediat. Och det vet ju du, om du sysslar med inspelning, minst lika väl som jag att så inte är fallet (99,9...%). Och det första ögonblicket du gör något med inspelningen, så upphör det du spelat in att vara "originalet". Det är nu din mixning som är det som skall spelas upp. Skickar du sedan det vidare till en mastringsstudio och de gör något ytterligare med det innan det hamnar på media - ja, då är det deras version som är det som skall spelas upp.
Att som slutkonsument sitta med en skiva som skruvats och rattats och mixtrats och försöka spela upp det ljud som vart och ett instrument och röst ursprungligen gjorde... det är dömt att misslyckas...
Jansson skrev:Laila skrev:Flint skrev:Jansson skrev:Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5...
Varför?
Här är FAQ
Laila skrev:Jansson skrev:Laila skrev:Flint skrev:Jansson skrev:Med Naim förstärkeri ska du använda naca 5...
Varför?
Här är FAQ
Naim vill välan sälja kabel . . . har läst om flera som har undersökt
saken som menar att just Nait:arna är stabila utan det induktans-
tillskott som NacA5-kabeln ger.*
*Verkar som att även Objektivisten sällar sig till denna skara.
Ragnwald skrev:avr7000 skrev:M30 använder EL34 om det har någon betydelse?
Det är min uppfattning och det har med grundkonstruktionen att göra också,
större utgångstransformatorer som inte går i mättnad bla.
Lilla M30 låter väldigt fint, byggd lite som piP, bra på det den är konstruerad för.
Jansson skrev: . . .
Dagens Naimförstärkeri är inte känsliga för andra kablar. Här kan man välja vad man vill. Det har man byggt bort problemet i de nya serierna.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 22 gäster