har du permenenta hörselskador?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du permanent hörselskada av någon sort?

Omröstningen slutade 2005-07-11 17:34

Nej.
27
47%
Ja, och jag vet när den uppkom.
14
24%
Ja, och jag tror jag vet när den uppkom.
11
19%
Ja, men jag vet inte när den uppkom.
6
10%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
IngOehman

har du permenenta hörselskador?

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 17:34

Eftersom den andra liknande tråden tycks ha skenat iväg till att hantera primärt tillfälliga hörselnedsättningar, tänkte jag att det är rimligt att i en ny tråd specifik hantera "riktiga" hörselskador. Alltså sådana som är permantenta.

Den som vet eller kan gissa när eventuella hörselskada uppkom får gärna berätta om det också.

Vh, iö

PS. Ber om ursäkt för att jag snodde idéen. :oops:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 17:47

Mitt svar är att jag vet inte. Alternativet fanns dock inte.
Jag har dock en fråga:
Finns det tillfälliga hörselnedsättningar?
Jag kan svara själv - ja. Dvs ett audiogram kan visa normal hörsel efter några dagars postkoncertialt tjut.
Men då undrar jag över två saker:
1. Hur var audiogrammet innan? Det torde förekomma väldigt sällan att man vet. Dessutom det som definieras som ett normalt audiogram innefattar ganska stor toleransmarginal

2. Även om audiogrammet vore ok. Har vulnerabiliteten för nästa ljudterror tilfälle inte minskat? Min spontana känsla är att toleransen borde minska. Så är det med flera andra trauman, både fysiska och psykiska. (ska försöka kolla)
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-03 17:48

Har en dip runt 6kHz, minns inte precis hur mycket, men det är lika "illa" på båda öronen.
Best Regards
Bamsefar

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-03 18:05

Ja!
Har tinnitus som troligen uppstod vid för mkt och för högt musiklyssnande via hörlurar om nätterna. Hade en period när jag sov dåligt och satt uppe om nätterna lyssnandes till musik. Har vant mig och lyssnar mycket ofta på musik dock aldrig via hörlurar :wink:

PS Slutsatsen om hörlurarna drogs av läkarna med tanke på att det skedde i stort sett varje natt.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 19:35

dimitri skrev:Finns det tillfälliga hörselnedsättningar?

För några år sedan hade vi en grupp i någon kurs som mätte tillfällig hörselnedsättning efter exponering av relativt kraftiga ljud (med som ändå bedömdes som ofarliga). Jag övervakade inte det där, och hade väl mina funderingar kring det etiska i det, men vi hade ju kunnigt folk på hörselavdelningen som visste vad man tål.

Har för mig att de lyckades mäta en tillfällig hörselnedsättning (som alltså försvann sedan).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 19:42

Svante:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... uery_hl=11
Man kan i alla fall inte avfärda risken för permanenta skador även om audiogrammet efter exponeringen är normalt.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 20:10

dimitri skrev:Svante:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... uery_hl=11
Man kan i alla fall inte avfärda risken för permanenta skador även om audiogrammet efter exponeringen är normalt.
D

Nej, det tror jag också. När man väl får en hörselskada, så har man nog "samlat på sig" skador under en längre tid, det är bara att man till sist "trillar över kanten".

Intressant att studien gjordes i tyskland (forna östtyskland, tom). Läkarna har en annan syn på patientsäkerhet där enligt min erfarenhet. Det är tveksamt om de hade fått göra den i Sverige, och knappast troligt alls i USA. Fast det är förstås svårt at veta hur farliga nivåerna egentligen var enbart utifrån abstractet, 95 - 130 dB, var det linjärt eller A-vägt och var det medelvärdesbildat, eller kanske toppvärden?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-07-03 20:46

Vansinnig test låter det som... Även om alla har haft ljudledigt ett dygn innan testen utförs så är man faktiskt helt olika predisponerad för att få skador, inte ens vettet att säga ifrån i tid går att vara säker på från person till person, eller hur?

Min permanenta dip (enligt Webermätning) ligger på vänster öra från 4000Hz och på höger från 5000Hz, tillbaks till normalt vid 8000.

Enligt testaren en TYPISK orkestermusikerbullerskada.

Jag kan inte tolka kurvan riktigt men det dippar från 5dB (mätnivån) till 20dB hörförlust som mest.

Apropå samla på sig så brukade jag öva minst 8 timmar fiol/dygn och jobba kanske 5-6 timmar på det... Min fiol toppar på ca 107dB vägt vid örat när jag tar i så visst har jag misshandlat öronen för mycket...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 21:12

IÖ: Betala royalties till mig i form av Inobasar! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 21:42

jockewe skrev:Apropå samla på sig så brukade jag öva minst 8 timmar fiol/dygn och jobba kanske 5-6 timmar på det... Min fiol toppar på ca 107dB vägt vid örat när jag tar i så visst har jag misshandlat öronen för mycket...

Oj, är det så mycket? Annars trodde jag att det var stackarna som sitter framför blåset som råkar mest illa ut.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 21:54

jockewe: Fast, fiol är ju ett rätt dynamiskt instrument, eller hur? Jag mätte upp 104dB i toppvärde under gårdagenkvällen, snittnivåerna låg dock runt 92dB hela tiden. Fast, även 92dB är givetvis skadligt om det rör sig om så stora mängder per dag. Har du formgjutna öronproppar?

Svante: Det är det antagligen, förutom blåset själv då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 22:01

dawen skrev:Svante: Det är det antagligen, förutom blåset själv då.

Mja, men de sitter ju inte framför, vad heter det nu, klockan (?) på trombonen. Såna där instrument innehåller ju ganska mycket högfrekvens och blir ganska riktade (oftast bort från blåsaren själv).

Men det är klart, de övar väl på sin kammare också, och då drabbar de ju bara sig själva.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 23:25

Visst har de hyfsat hög direktivitet, men nog tror jag att ljudtrycket vid den som spelar är relativt starkt också. Framför allt i mindre lokaler kan jag tänka mig. Nåja, den här tråden handlar ju inte om instrument.

Jag har tinnitus och är relativt säker på att jag drog på mig det när jag i tonåren sjöng i ett punkband i en liten replokal med en hårt spelade trummis.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-04 03:28

Svar: Vet ej.

Har visserligen ingen uppenbart störande tinnitus eller uppenbart
störande nedsättning/olinjäritet, till skillnad från alldeles för många
andra, men ...
- Känner inte till alla typer av hörselskador och hur/när deras
symptom visar sig.
- Har inte gjort någon hörselkontroll sedan mönstringen för sisådär
sex år sedan, och minns inte vad den visade. Skall kolla detta. Men
hur utförlig och noggrann är den?

Lider inte direkt av något (fast hur vet man det?), men gissar att
hörseln tagit en del skada ändå.
  Tycker ibland att skeden slamrar väl påfrestande i glaset när man
svänger ihop choklad, men det kan ju vara fullt normalt!

1. Spelade elgitarr i popband (med trummor) i betongbunkrar i
unga år (*).
2. Hände inte sällan att man i samma ålder, när man var arg på
något, i stället för att slå sönder saker - Det får man ju icke göra! -
drogo upp volymen rejält med hårdrock i hörlurar av sämre slag. :(
3. Många potentiellt hörselfarliga konserter har man ju varit på.
Senast en jazz-festival med väl starkt ljud i sista akten (#). 8O
4. Vad man utsatts för under krogbesök (ibland med live-musik)
och viss alkoholpåverkan är man ju inte helt medveten om ...
5. Lågintensitetsbuller i form av ljudsmutsiga datorer har man
exponerats för en hel del.

Viss tillfällig lomhördhet har man väl upplevt efter t ex konserter
eller egna spelningar, men inget alltför avskräckande (som man
minns).
  Kan nog minnas att hörseln känts luddig efter fyrverkerier vid
Sthlm:s vattenfestivaler också, men det behöver väl inte betyda att
det varit farligt ...

*)
Under repetitioner hade man inte alltid öronproppar, men troligen
för det mesta. Pga okunskap handlar man inte alltid så klokt.
Dessutom hörde man ju nästan ingen diskant med vanliga gula
öronproppar, och att det fanns bättre öronproppar, hörsel- och
repvänligare replokaler samt kanske också lämpligare trumset
visste man väl inte riktigt.

#)
Parentes. Akten bestod av Randy Brecker, Bill Evans, Hiram Bullock,
Dave Kikoski, Victor Bailey och Rodney Holmes. 8)
  Det var väl mest för att det var så bra som man inte gick därifrån,
trots att det var både kallt och hörselovänligt. Kanske borde man
ha flyttat sig längre bak än i närheten av mixplats; det hade man
nog gjort om man varit ensam. Öronproppar saknades också.

Fråga: Tillfälliga, och inte alltför ofta förekommande, "lock för ena
örat, med pip som inom någon minut är borta" är väl helt normalt?

dawen skrev:IÖ: Betala royalties till mig i form av Inobasar! :wink:

Din anläggning har verkligen kostat alldeles för lite redan! :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 04:26

Det senaste nytt är ju att jag får låna fyra stycken alldeles förträffliga ATCbasar på obestämd tid iofs 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-04 12:44

Kan man göra ett hörselstest bara sådär? Man behöver ingen remmis?
Skulle vara kul att se hur bra/dålig hörsel man har.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-04 13:12

Svar: Nej. *puh*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 14:15

Alexi: Alltså, för att bara göra ett hörseltest är det bara att ringa till sin husläkare eller motsvarande och säga att man är intresserad av att testa sin hörsel. Så var det åtminstone för mig när jag behövde ett hörseltest för att söka till en skola.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-07-04 14:19

Svar ja, tyvärr. Har ett litet pipande som gör sig påmind lite då och då, framförallt då det blir tyst i rummet sas. Fick det troligen pga min dotter som under några månader hade vissa sömnproblem och kunde komma upp i över 110db utan problem (uppmätt med RS c-vägt) när hon skrek allt vad hon kunde samtidigt som jag försökte somna henne och därför hade henne i famnen väldigt nära högeörat (som är det som har problem). Var först efteråt som man kom på hur dumt det var att göra på det viset...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-04 20:32

Jepp, har! Vet inte exakt när den uppstod men läkaren gissade med anledning av audiogramets utseende att den har sitt samband med öroninflammation. Har även rätt mild tinnitus men den vet jag inte när den dök upp.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-07-04 23:57

dawen skrev:jockewe: Fast, fiol är ju ett rätt dynamiskt instrument, eller hur? Jag mätte upp 104dB i toppvärde under gårdagenkvällen, snittnivåerna låg dock runt 92dB hela tiden. Fast, även 92dB är givetvis skadligt om det rör sig om så stora mängder per dag. Har du formgjutna öronproppar?

Javisst, formgjutna Bellman&Symfon har gjort speciellt alla repetitioner mycket mer behagliga! Kan BARA rekommenderas!

Tidigare kunde jag få adrenalinkickar och bli skitförbannad på t.ex hornister precis bakom mig som tog i onödigt mycket...

Jag har berättat förut att vi mätte 127dB (inte topp och inte snitt men i typ 1 minut i sträck) under "leningradsymfonin" på podiet... Då sitter de kloka i publiken också och håller för öronen!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-05 07:47

Henrik_Holst skrev:Svar ja, tyvärr. Har ett litet pipande som gör sig påmind lite då och då, framförallt då det blir tyst i rummet sas. Fick det troligen pga min dotter som under några månader hade vissa sömnproblem och kunde komma upp i över 110db utan problem (uppmätt med RS c-vägt) när hon skrek allt vad hon kunde samtidigt som jag försökte somna henne och därför hade henne i famnen väldigt nära högeörat (som är det som har problem). Var först efteråt som man kom på hur dumt det var att göra på det viset...

Intressant!! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-05 14:58

Bilateral, förmodat retrokokleär, nedsättning av hängmattetyp sedan födseln. Störst dal vid 4kHz, cirka -75dB(A).

Botas lämpligen med ett par Widex CIC+, 20bit 32kHz.

*** EDIT ***: Är A-vägningen kanske meningslös, eller felaktig, att använda som jag nyss gjorde? Kanske är -75dB ovägt mer korrekt? Får springa hem och leta upp ett audiogram.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 15:06

LypsylateX skrev:Bilateral, förmodat retrokokleär, nedsättning av hängmattetyp sedan födseln. Störst dal vid 4kHz, cirka -75dB(A).

Botas lämpligen med ett par Widex CIC+, 20bit 32kHz.

*** EDIT ***: Är A-vägningen kanske meningslös, eller felaktig, att använda som jag nyss gjorde? Kanske är -75dB ovägt mer korrekt? Får springa hem och leta upp ett audiogram.

Ja, det ska nog inte vara dBA, utan dB. Eller, alltså, har man en ton vid 4 kHz som sjunker med 75 dB, så sjunker den ju med 75 dBA också, men det verkar inte meningsfullt att uttrycka sig i dBA för det. Det bara förvillar och reser frågetecken om vad du egentligen menar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-05 15:56

Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?

Hur hör du vid andra frekvenser?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-05 16:37

Svante skrev:Ja, det ska nog inte vara dBA, utan dB. Eller, alltså, har man en ton vid 4 kHz som sjunker med 75 dB, så sjunker den ju med 75 dBA också, men det verkar inte meningsfullt att uttrycka sig i dBA för det. Det bara förvillar och reser frågetecken om vad du egentligen menar.

Jo, det var precis så jag tänkte. Vägningen torde vara inte göra varken från eller till när det är differanser som man talar om. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-05 16:38

Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?

Jodå, allting starkare än sisådär 75-80dB hör jag. Ska leta reda på ett audiogram... ett sådant säger mer än tusen ord. 8) Man ska komma ihåg att en normalhörandes öron är som mest känsliga just i trakterna av 4kHz, då våglängden där överenstämmer med örongångens längd... så jag är helt fel. :wink:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-05 17:03

Bild

Till höger syns de ljudtryck som behövs för att jag ska uppfatta stimuli, A-vägningskurvan finns också inplottad där. Det hela är sedan överfört till den vänstra sidan som differansen mellan det nödvändiga ljudtrycket och vägningskurvan.

En normalhörande ligger på en höft mellan -10dB och +15dB i det vänstra diagrammet.

En retrokokleär nedsättning (till exempel en skadad hörselnerv) brukar medföra _sänkt_ smärt- och obehagsnivå, något som är olyckligt då det blir svårare att tillgripa förstärkning för att överbrygga problemen. Man får helt enkelt en alldeles för liten dynamik mellan hörbarhet och obehag, och det räcker att läsa masteringstrådarna för att se vad vi tycker om sånt. :wink:

Själv har jag turen att inte ha drabbats av denna sänkta obehagströskel, utan har istället en mycket hög sådan. Vid en obehagströskelmätning låg mina värden vid så gott som samtliga mätta frekvenser på 130+dB. Starkare mäter dom inte. Hade en liten dipp vid 4-5kHz där jag var nere på 120dB som lägst.

/Jörgen

PS. Sedan finns det otroligt många andra faktorer som påverkar hörseln, främst i vilken mån man klarar att tolka stimuli som man faktiskt hör. Kokleära och retrokokleära skador leder inte sällan till att man utsätts för tidkomprimering och andra hemskheter. Detta kan mätas genom en diskriminationsmätning... intressant men jag lämnar det därhän just nu.

PS2. Kokleära skador = skador i koklea = skador i "snäckan" = för mycket rocklyssnande. ;)

P3. Resultaten i audiogrammet kan variera bortåt 20-30dB beroende på dagsform. Vill minnas att >6kHz är något sämre än vanligt i just det här audiogrammet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-05 20:08

jo jag har haft nedsatt hörsel rätt länge. var ett sånt "öronbarn" som liten med många öroninflamationer, operering av plaströr osv så jag har en nedsättning från 6000Hz ungefär på vänster öra. Det är en högst märkbar skillnad om jag växlar mellan att hålla för vänster och höger öra men utöver det så är det inte alls speciellt märkbart.
Kan ha lite problem att urskilja tal ibland i stimmigga lokaler men annars hör jag mycket bättre än de flesta i min omgivning. Är väl lite mer medveten om vad som kommer in. Brukar säga att de flesta människor hör medan en del lyssnar :wink:

edit: just det.. sen ifjol har jag också problem med höger öra. hade såna "julgrans"pluggar i öronen som jag glömde bort då jag skulle kramas. Pluggen trycktes in i örat och sen dess får jag ont i örat av och till (när det blåser bla). I framtiden blir det mjuka öronpluggar för min del.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 21:01

LypsylateX skrev:

Bild

Oj! jag tänkte inte så mycket på vad 75 dB egentligen innebar.

Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?

Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?

Jag skulle tro, att om jag fick en sådan nedsättning över en dag, så skulle jag lägga ner hifi helt och hållet. Men du klarar det, vilket ju är fantastiskt.

Fö kan man säga att kompression är en av de viktigare funktionerna i dagens digitala hörapparater. Det har skett en hel del forskningsframgångar här de senaste 10 åren. Så det som vi hifinördar skyr är faktiskt någonting bra ur uppfattbarhetssynpunkt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi