Den som vet eller kan gissa när eventuella hörselskada uppkom får gärna berätta om det också.
Vh, iö
PS. Ber om ursäkt för att jag snodde idéen.
Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Finns det tillfälliga hörselnedsättningar?
dimitri skrev:Svante:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... uery_hl=11
Man kan i alla fall inte avfärda risken för permanenta skador även om audiogrammet efter exponeringen är normalt.
D
jockewe skrev:Apropå samla på sig så brukade jag öva minst 8 timmar fiol/dygn och jobba kanske 5-6 timmar på det... Min fiol toppar på ca 107dB vägt vid örat när jag tar i så visst har jag misshandlat öronen för mycket...
dawen skrev:Svante: Det är det antagligen, förutom blåset själv då.
dawen skrev:IÖ: Betala royalties till mig i form av Inobasar!
dawen skrev:jockewe: Fast, fiol är ju ett rätt dynamiskt instrument, eller hur? Jag mätte upp 104dB i toppvärde under gårdagenkvällen, snittnivåerna låg dock runt 92dB hela tiden. Fast, även 92dB är givetvis skadligt om det rör sig om så stora mängder per dag. Har du formgjutna öronproppar?
Henrik_Holst skrev:Svar ja, tyvärr. Har ett litet pipande som gör sig påmind lite då och då, framförallt då det blir tyst i rummet sas. Fick det troligen pga min dotter som under några månader hade vissa sömnproblem och kunde komma upp i över 110db utan problem (uppmätt med RS c-vägt) när hon skrek allt vad hon kunde samtidigt som jag försökte somna henne och därför hade henne i famnen väldigt nära högeörat (som är det som har problem). Var först efteråt som man kom på hur dumt det var att göra på det viset...
LypsylateX skrev:Bilateral, förmodat retrokokleär, nedsättning av hängmattetyp sedan födseln. Störst dal vid 4kHz, cirka -75dB(A).
Botas lämpligen med ett par Widex CIC+, 20bit 32kHz.
*** EDIT ***: Är A-vägningen kanske meningslös, eller felaktig, att använda som jag nyss gjorde? Kanske är -75dB ovägt mer korrekt? Får springa hem och leta upp ett audiogram.
Svante skrev:Ja, det ska nog inte vara dBA, utan dB. Eller, alltså, har man en ton vid 4 kHz som sjunker med 75 dB, så sjunker den ju med 75 dBA också, men det verkar inte meningsfullt att uttrycka sig i dBA för det. Det bara förvillar och reser frågetecken om vad du egentligen menar.
Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
Hur hör du vid andra frekvenser?
Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
LypsylateX skrev:Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster