REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-12-10 19:17

Jag tror dom ersattes med förstärkarbidrag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-10 19:34

Flint skrev:
meanmachine skrev:Finns dom längre`?

Ingen aning. Dom fanns i alla fall på 70-talet. Sen dess har jag inte sett till något.
,

Det var bättre förr då fanns det fanns mer bidrag.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-12-10 22:12

Finns två skäl att åka till Rehifi.
Rehifi och Jakriborg.

Kul att Rehifi lever vidare. Synd att Jakriborg rann ut i sanden.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-10 22:15

meanmachine skrev:
Flint skrev:
meanmachine skrev:Finns dom längre`?

Ingen aning. Dom fanns i alla fall på 70-talet. Sen dess har jag inte sett till något.
,

Det var bättre förr då fanns det fanns mer bidrag.

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-10 22:15

rikkitikkitavi skrev:Finns två skäl att åka till Rehifi.
Rehifi och Jakriborg.

Vad är Jakriborg?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-12-10 22:41

Funderade lite på där som nämnts tidigare i tråden att någon ville ha mer för sin begagnade sak än vad den kostade "ny från leverantör". Jag färstår att hifi förmodligen har rätt bra eller till och med fantastiska marginal men det är ju en följd av att det är "sällan köps varor" och accepterar det fullt ut. En affärsrörelse som rehifi.se måste väl vara lite vanskelig att bedriva? Tänker mest på ett par högtalare de har som de vill ha mer för begagnat än vad nya modell 2 kostade när uppgraderingen till dem släpptes.

Men det är roligt att de återuppstått och att någon vågar sattsa för jag gillar deras business och handlar hellre begagnat med lite garanti och ansvar för några kronor mer.

För mycket vin till middagen gör det lite grumligt men det jag funderar över är väl om det egentligen finns tillräckligt med omsättning på hifi marknaden och ett tillräckligt stort kundunderlag för att få en stabil andrahandsmarknad som inte flukturerar för mycket för att göra rehifi möjligt?

//Tresor
Senast redigerad av Tresor 2011-12-10 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-10 22:46

mx skrev:
rikkitikkitavi skrev:Finns två skäl att åka till Rehifi.
Rehifi och Jakriborg.

Vad är Jakriborg?

"Jakriborg är ett uppmärksammat bostadsområde i tätorten Hjärup ett par kilometer söder om Lund. Den arkitektoniska stilen är en pastisch som anknyter till den förindustriella stilen i Lundaslättens byar och de hanseatiska kuststäderna vid Östersjön och Nordsjön."

Bild
(rehifi till vänster)
Senast redigerad av Nattlorden 2011-12-10 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-10 22:47

OK. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-12-10 23:04

Nattlorden skrev:Undrar vad de sysslar med för tillfället... saker som var nedsatta igår är tillbaka på fullpris idag?

Och jag är så glad att jag i torsdags inte sköt min resa till Rehifi till morgondagen
utan verkligen åkte dit på eftermiddagen och handlade till c:a 30% lägre pris.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-11 00:13

Tresor skrev:... jag funderar över är väl om det egentligen finns tillräckligt med omsättning på hifi marknaden och ett tillräckligt stort kundunderlag för att få en stabil andrahandsmarknad som inte flukturerar för mycket för att göra rehifi möjligt?

Men jösses, omsättningen är ju enorm.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-11 00:15

Ragnwald skrev:
Tresor skrev:... jag funderar över är väl om det egentligen finns tillräckligt med omsättning på hifi marknaden och ett tillräckligt stort kundunderlag för att få en stabil andrahandsmarknad som inte flukturerar för mycket för att göra rehifi möjligt?

Ja, meanmachine kommer ju att leva många år till. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-11 00:39

Marknaden blir ju inte sämre med att det finns de som säljer. Ofta vill jag tro att det är just så att fler som engagerar sig drar fler nya till intresse som därmed skapar större marknad. :) Men om alla likt en del ger upp och bara ser skit och elände i världen så kommer det att sakta dö ut. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-11 01:37

Ragnwald skrev:

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-11 12:55

Tresor skrev:Funderade lite på där som nämnts tidigare i tråden att någon ville ha mer för sin begagnade sak än vad den kostade "ny från leverantör". Jag färstår att hifi förmodligen har rätt bra eller till och med fantastiska marginal men det är ju en följd av att det är "sällan köps varor" och accepterar det fullt ut. En affärsrörelse som rehifi.se måste väl vara lite vanskelig att bedriva? Tänker mest på ett par högtalare de har som de vill ha mer för begagnat än vad nya modell 2 kostade när uppgraderingen till dem släpptes.

Men det är roligt att de återuppstått och att någon vågar sattsa för jag gillar deras business och handlar hellre begagnat med lite garanti och ansvar för några kronor mer.

För mycket vin till middagen gör det lite grumligt men det jag funderar över är väl om det egentligen finns tillräckligt med omsättning på hifi marknaden och ett tillräckligt stort kundunderlag för att få en stabil andrahandsmarknad som inte flukturerar för mycket för att göra rehifi möjligt?

//Tresor

Hej.

Det är naturligtvis inte meningen att priset ska vara högre än nytt. Vilken produkt gäller det.

Tyvärr har detta någon gång inträffat när en butik plötsligt chock sänker priset på en vara efter det att vi tagit in den. Vi är säkert många som minns när Elgiganten plötsligt började sälja några Denon förstärkare till halva det pris hifiklubben hade haft.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-11 13:08

Men man kan ju inte jämföra med sådana försäljlningar. De varar ju inte utan är ofta phaseout kampanjer. Inte roliga att jämföra med.

Höre om en som nu köpte ett par Focus 140 för 11500:- när normal killar säljer sina beggade på andrahandamarknaden för 12500:- Taskigt. Men det är ju inte normalt och inget man kan värja sig mot. Bara och vänta ett tag :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-11 13:28

Problemet med andrahandshandel och nu är jag ärlig är att det är större hantering, värre risk och mindre marginaler.

ta ett exempel.

1. Hifiklubben.
Handlar en vara av B&W med ca 45% marginal. en vara som är värd 5396:- betalar man således ca 2967:- för - moms på vilket ger 2374:- netto netto.
Säljer det för 5396 utan att mer än lagt den i lager. Inget testande inget uppackande och inget nedpackande. Ingen oro för garanti eller annat eftersom tillverkaren står för den.
Vinnsten blir alltså 4316:- efter moms - 2374 = 1942 :- i pengar in. Sen lite vinnstskatt på detta.

2. Rehifi.
Köper samma produkt som beg är värd ca 3000:- i bästa fall. de behöver bjuda 1500:- inköp på denna tillkommer här frakt på 350:- typ gissar lite. Inne i butiken för 1850:- Inget momsavdrag. Tid för uppackning och test och prissättning samt administration på hemsidan. ca totalt gissar 35-40min. Priset ut 3900:- lite högre än beghandel.
3900-inköp och infrakt är ca 2100:- men då måste man ta bort momsen med för den man köper av är ju inte momspliktig? Som jag fattar saken.
Så vinnsten blir då 2100 minus moms. 1680:-
Det minus kanske en timme arbetstid a 450:- så den totala förtjänsten är runt 1200:- minus skatt.

Det är alltså betydligt mindre än klubben tjänar per enhet. Det som även händer är att säljaren blir förbannad eftersom denne kanske inte vill och eller tycker att det är just att man BARA får 1500:- för en vara som normalt beg ligger på 3000:- Det är ju inte utan att man skjuter sig i foten för att varje säljare blir bitter emedan varje köpare anser att det är överpriser :) snacka om jobbig sits. :) Ja jag har pratat med Thomas om hur besvärligt det är. ;)

Tufft läge med butiker som Rehifi.
Reserverar mig med att jag kan ha fel i fråga om skatteregler tar lite på chans för att belysa det jag tror är det svåra i rehifis genre.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-11 13:49

Det var inte något konstigt, bara en ny aktör på en tidigare monopol marknad. Sånt händer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-11 13:52

MagnusÖstberg skrev:Det var inte något konstigt, bara en ny aktör på en tidigare monopol marknad. Sånt händer.

Mja, eller oligopol. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-12 10:56

DHL levererade i morse. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-12 11:04

Ragnwald skrev:DHL levererade i morse. :)

Bra! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-12-12 11:13

Hej Vinylcalle

Det gäller givetvis priset på produkten när den fasades ut under en kort period, därför nämnde jag inte vilken produkt det är då jag inte tycker det spelar någon roll i sammanhanget.

Men det gällde Kef Q7 för 4900:- tror det är ungefär på 100-lappen vad jag betalade för mina IQ7 nya när IQ7se släpptes. Nu kanske dessa högtalare inte ens kan jämföras?

//Tresor

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-12 14:19

.. och vad levererades?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-12 17:14

Tresor skrev:Hej Vinylcalle

Det gäller givetvis priset på produkten när den fasades ut under en kort period, därför nämnde jag inte vilken produkt det är då jag inte tycker det spelar någon roll i sammanhanget.

Men det gällde Kef Q7 för 4900:- tror det är ungefär på 100-lappen vad jag betalade för mina IQ7 nya när IQ7se släpptes. Nu kanske dessa högtalare inte ens kan jämföras?

//Tresor

Tror det skiljer relativt mycket mellan Q7 och IQ7. Jag hittar enbart att Q7 under en kort period sålts för 7000 kr. I övrigt verkar priserna legat runt 12 000 kr.

Jag tycker det ser ut som en relativt lös beskyllning du kommit med. Gör vi något uppenbart felaktigt vill jag gärna veta det, men lösa beskyllningar sprider enbart en massa negativitet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-12-12 17:54

Oj.. det var absolut inte meningen som en beskyllning för felaktigheter eller liknande utan mer en reflektion om hur begagnatmarknaden för hifi måste vara svår att bedömma beroende på extrema ytterligheter. Därför jag inte i första inlägget nämnde vilken högtalare det gällde, kanske bara hade motsatt effekt. Absolut inget emot ert företag, har handlat av er och kommer säkerligen göra så i framtiden också.

Priset jag fick mina för var givetvis ett som gällde under en kort tid då lagret skulle säljas ut alltså på inget sätt ett ordinariepris.

//Tresor

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-12 18:17

Vinylcalle skrev:

//Tresor

Tror det skiljer relativt mycket mellan Q7 och IQ7. Jag hittar enbart att Q7 under en kort period sålts för 7000 kr. I övrigt verkar priserna legat runt 12 000 kr.

Jag tycker det ser ut som en relativt lös beskyllning du kommit med. Gör vi något uppenbart felaktigt vill jag gärna veta det, men lösa beskyllningar sprider enbart en massa negativitet.

MvH Carl

Samtidigt har ni ju såklart jättesvårt att som du säger bedöma marknaden sett till alla nycker som branchens lysslar med. Men ni har väl inget krav eller moralisk skylldighet att följa någon norm som de sätter. OM de säljer ut en högtalare som kostat 15papp för 8papp är det väl inget kosntigt om ni väljer 8900:- för ett par? Det är ju bara att man väljer att INTE handla om man inte gillar priset?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-12 19:34

MagnusÖstberg skrev:
.. och vad levererades?

Ragnwald skrev:Fick bekräftelse i dag på att biffiga slutsteget, var ivägsänt från REHIFI med DHL, till min adress. :)

Lugn och fin, det ska provköras först. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-12 19:49

MagnusÖstberg skrev:
.. och vad levererades?

Ett slutsteg Han har dräglat tillräckligt på mina nu så nu har han ett eget att drägla på.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-12 21:07

Tresor skrev:Oj.. det var absolut inte meningen som en beskyllning för felaktigheter eller liknande utan mer en reflektion om hur begagnatmarknaden för hifi måste vara svår att bedömma beroende på extrema ytterligheter. Därför jag inte i första inlägget nämnde vilken högtalare det gällde, kanske bara hade motsatt effekt. Absolut inget emot ert företag, har handlat av er och kommer säkerligen göra så i framtiden också.

Priset jag fick mina för var givetvis ett som gällde under en kort tid då lagret skulle säljas ut alltså på inget sätt ett ordinariepris.

//Tresor

Ingen fara. Det är alltid svårt med kommunikation via skrift. Lätt att man missuppfattar delar.

När jag bedömer ett nypris på en produkt bortser jag från eventuella tillfälliga REA-priser som inte ligger nära tidsmässigt.

Kul att du handlat av oss, hoppas du är nöjd.

Såg en kul sak igår, vi har högre snitt omdöme än hifiklubben på prisjakt, måste trots allt vara ett bra betyg.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-12 21:14

meanmachine skrev:
Vinylcalle skrev:

//Tresor

MvH Carl

Samtidigt har ni ju såklart jättesvårt att som du säger bedöma marknaden sett till alla nycker som branchens lysslar med. Men ni har väl inget krav eller moralisk skylldighet att följa någon norm som de sätter. OM de säljer ut en högtalare som kostat 15papp för 8papp är det väl inget kosntigt om ni väljer 8900:- för ett par? Det är ju bara att man väljer att INTE handla om man inte gillar priset?

Nej någon skyldighet har vi inte. Men på produkter som är hyfsat nyproducerade är det trots allt något vi satsar mot. (Även om undantag skulle kunna finnas även här.)

När det gäller äldre (vintage) hifi blir det svårare. Dels att sätta ett nypris (inflation m.m.), men även vad det är man betalar för.
Ser man på en JBL Paragon t.ex. betalar du knappast enbart för prestandan. Du betalar även för en samlarpryl, ett konstverk och en designmöbel. Ingen skulle beskylla någon som säljer en Rembrandt för över nypris för några tvivelaktiga priser, men vad gäller priset på ett par Sonab OA-2212 finns det säkert många som hade gjort det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-13 01:49

Rehifi has been resurected :D
Let forever be

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi