MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-12 00:13

Hmm, min föreslagna metod verkar inte fungera. Det krävs att man ska göra en mätning för att den över huvud taget ska börja räkna på filtret. Återkommer! Kanske kan man lura den att mätningen är helt linjär, så att den beräknar filtret enbart på house curve?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-12 00:15

Borde finnas en kalkulator där man kan knappa i filterkomponenterna och sedan få ut värderna till denna. Eller ännu hellre direkt i biquad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 00:19

adzer skrev:Borde finnas en kalkulator där man kan knappa i filterkomponenterna och sedan få ut värderna till denna. Eller ännu hellre direkt i biquad.

Ge några exempel på hur dessa parametrar ser ut i skrift.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-12 00:25

Finns en del förklarat på minidsp hemsidan.

http://www.minidsp.com/applications/adv ... rogramming

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 00:29

Det där borde dom ha ett eget program för att fixa där man ritar in det filter man vill ha antingen i kurvform eller som ett elektriskt schema och programmet gör resten. Hur fan ska folk i allmänhet annars kunna fixa det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-12 00:37

Ja det tycker jag med att de borde ha.

Nu är ju dock detta ett advance plugin. De vanliga xover och eq funktionerna knappar man bara in frekvenser, q-värden osv utan problem.
Det är inte meningen att gemene man skall göra detta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 01:18

Funkar det här? (som ett exempel)

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 09:41

Flint skrev:Funkar det här? (som ett exempel)

Bild

Det är sådär jag trodde man skulle börja, för att se sedan berätta detta för DSP-filtret! Överföringsfunktioner i S är vad jag lärde mig i skolan. Tyvärr har kunskapen runnit ut någonstans, jag vet inte var. :oops:

Mitt filter är, som ni ser, tre kaskadkopplade, av andra ordningen. Kan man berätta sådant för miniDSP:n?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-12 09:52

adzer skrev:Ja det tycker jag med att de borde ha.

Nu är ju dock detta ett advance plugin. De vanliga xover och eq funktionerna knappar man bara in frekvenser, q-värden osv utan problem.
Det är inte meningen att gemene man skall göra detta.

Är det inte till och med så att det inte egentligen kommer från dem själva utan några (holländare) som kodade den delen på egen hand och lämnade över? (svagt minne av något sådant)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 10:07

PerStromgren skrev:Mitt filter är, som ni ser, tre kaskadkopplade, av andra ordningen. Kan man berätta sådant för miniDSP:n?

Det är nog den sammantagna funktionen man måste komma åt. Men det borde ju också gå att mata in överföringsfunktionen för var och en av de tre seriekopplade filtren. Det borde ju ge samma resultat. Jag ska försöka få fram funktionen för var och en. Klarar det inte matematiskt själv men har ett filterberäkningsprogram som gör det.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-12-12 11:04

bomellberg skrev:Hmm, min föreslagna metod verkar inte fungera. Det krävs att man ska göra en mätning för att den över huvud taget ska börja räkna på filtret. Återkommer! Kanske kan man lura den att mätningen är helt linjär, så att den beräknar filtret enbart på house curve?

Kan man inte mäta filtret via REW o sen sätta en target kurva som är snorrät i filtereditorn och sen helt enkelt klicka på inverse efter man importerat det till minidsp:n

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 11:36

Flint skrev: Jag ska försöka få fram funktionen för var och en. Klarar det inte matematiskt själv men har ett filterberäkningsprogram som gör det.

Tyvärr. Programmet visar inte överföringsfunktionen för ett editerat filter. Det visade filtret ovan frångår standardfunktionen på några ställen och de blir därför inte med i överföringsfunktionen.
Senast redigerad av Flint 2011-12-12 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 11:38

schmutziger skrev:
bomellberg skrev:Hmm, min föreslagna metod verkar inte fungera. Det krävs att man ska göra en mätning för att den över huvud taget ska börja räkna på filtret. Återkommer! Kanske kan man lura den att mätningen är helt linjär, så att den beräknar filtret enbart på house curve?

Kan man inte mäta filtret via REW o sen sätta en target kurva som är snorrät i filtereditorn och sen helt enkelt klicka på inverse efter man importerat det till minidsp:n

Förmodligen går detta också, men det känns väldigt bakvänt, väl?

När man realiserar ett filter i hårdvara måste man ju räkna ut sin överföringsfunktion på något sätt, för att sedan beräkna filterkomponenterna. I den här världen borde man kunna göra likadant. Men filtret kanske är avsett att vara som en kontrollenhet i ett audiosystem, där användaren skruvar på en ratt/ar och låter den/dem stå där det låter fint?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 11:39

Flint skrev:
Flint skrev: Jag ska försöka få fram funktionen för var och en. Klarar det inte matematiskt själv men har ett filterberäkningsprogram som gör det.

Tyvärr. Programmet visar inte överföringsfunktionen för ett editerat filter. Det visade filtret frångår standardfunktionen på några ställen och de blir därför inte med i överföringsfunktionen.

OK. Tack för dina uppriktiga försök!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 11:43

Det var väl f¤n om inte det här ska gå att knäcka i alla fall. Jag är själv nyfiken. Det är ju en milstolpe i människans filterhistorik. Digitalfiltrets slutgiltiga seger över analogtekniken. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-12 11:55

Flint skrev:Det var väl f¤n om inte det här ska gå att knäcka i alla fall. Jag är själv nyfiken. Det är ju en milstolpe i människans filterhistorik. Digitalfiltrets slutgiltiga seger över analogtekniken. :)

Det var då fan! Du vet minsann hur man ska trigga andra att bita tag i ett problem. :twisted:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 12:08

bomellberg skrev:
Flint skrev:Det var väl f¤n om inte det här ska gå att knäcka i alla fall. Jag är själv nyfiken. Det är ju en milstolpe i människans filterhistorik. Digitalfiltrets slutgiltiga seger över analogtekniken. :)

Det var då fan! Du vet minsann hur man ska trigga andra att bita tag i ett problem. :twisted:

Synergieffekt. Ett populärt modeord. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-12 12:10

Senast redigerad av Nattlorden 2011-12-12 12:15, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-12 12:13

Kanske. Återkom när du läst dem och berätta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 12:30

Jag måste få ställa några basala frågor om miniDSP:n, trots att svaret troligen står i de 35 sidor av denna tråd jag inte läst:

1. Hur matar man in överföringsfunktionerna i DSP:n?
2. Hur många andra ordnings system har man tillgång till?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-12 13:27

Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?
Kanske det gamla var en god eller hygglig kompromiss eller rent av riktigt bra, MEN det har väl inte med ditt rumsbidrag i mätningen som du nu också kan justera bort?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 13:40

Harryup skrev:Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?
Kanske det gamla var en god eller hygglig kompromiss eller rent av riktigt bra, MEN det har väl inte med ditt rumsbidrag i mätningen som du nu också kan justera bort?

Du har en poäng där, givetvis! Men jag vill väl åtminstone börja med att reproducera det gamla filtret, innan jag skruvar?

Filtret har tre delar, som har olika uppgifter:

1. LP-filter, så att basarna inte spelar mellanregister, vilket de inte ska.
2. Filter som lutar tonkurvan för att kompensera för kortslutningen som dipolmonteringen av baselementn ger upphov till.
3. HP-filter för att filter 2 inte ska ge för stora konutslag ned i frekvens.

Kanske kan man attackera detta utan att ta hänsyn till den lösning Gradient provat ut?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-12-12 13:54

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?

Du har en poäng där, givetvis! Men jag vill väl åtminstone börja med att reproducera det gamla filtret, innan jag skruvar?

2. Filter som lutar tonkurvan för att kompensera för kortslutningen som dipolmonteringen av baselementn ger upphov till.

Kanske kan man attackera detta utan att ta hänsyn till den lösning Gradient provat ut?

HP och LP filter fixar du i detta fönster:
Du ser att bypass är intryckt på den ena här
Bild

dipokompensering
idetta:
Bild
går snabbt o enkelt att göra utan klydd med biquad.
kan du q och db så skruvar du indet på 2min

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 14:05

schmutziger skrev:kan du q och db så skruvar du indet på 2min

Både Q och nivå talar det filterprogram från "Nuhertz Filter Solutions" om som jag snackade om tidigare. LT-spice uppger förstås nivå men inte direkt Q.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-12-12 19:00

Hur pass smalbandig är en minidsp?kan man ändra en och en hz utan att påverka dom närmaste?

Hur många db per hz kan man dämpa?

Är det möjligt att rätta till ett jobbigt rum med flera peakar på 10db eller mer? (boodlers rum med Lms ultra 18" basar)

Många frågor blev det :)

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-12-12 20:20

zapanasta skrev:Hur pass smalbandig är en minidsp?kan man ändra en och en hz utan att påverka dom närmaste?

Hur många db per hz kan man dämpa?

Är det möjligt att rätta till ett jobbigt rum med flera peakar på 10db eller mer? (boodlers rum med Lms ultra 18" basar)

Många frågor blev det :)

Du har sex stycken angreppspunkter på varje in och utgång, +- 16 dB gain och Q-värdet är ställbart mellan 0,5-50.
Det räcker nog och blir över för de flesta :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 20:21

zapanasta
Bra fråga. Jag tippar att det går att ställa Q betydligt "toppigere" än vad en analog eq klarar. Kanske Q=10 istället för som ofta runt 2 för en analog.

Den här Waves-pluggen till ex. ljudredigeringsprogram går att ställa Q=0.26 till 6.5.

Bild

Edit
fonzeka hann svara innan jag postade. Q=50 är mycket toppigt. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-12 20:34

Ja Q kan du ställa löjligt högt. Du kan dessutom ställa delningsfilter på >180dB/okt om det räcker för herrn ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-12 20:39

Hm... verkar som en kulig burk den där burken.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 20:50

schmutziger skrev:
PerStromgren skrev:

HP och LP filter fixar du i detta fönster:
Du ser att bypass är intryckt på den ena här
Bild

Men kan jag ha både HP och LP i kaskad, dvs i princip ett bandpassfilter? Kan jag på samma kanal slå på dipolkompensering?

Grundproblemet är alltså att jag inte (ännu, hint, hint!) har Q-värden eller gränsfrekvenser, utan bara en realisering i hårdvara plus Hr Flints simulering.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum