REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-13 01:57

Vinylcalle skrev:
meanmachine skrev:
Vinylcalle skrev:
Tresor skrev:Hej Vinylcalle

Det gäller givetvis priset på produkten när den fasades ut under en kort period, därför nämnde jag inte vilken produkt det är då jag inte tycker det spelar någon roll i sammanhanget.

Men det gällde Kef Q7 för 4900:- tror det är ungefär på 100-lappen vad jag betalade för mina IQ7 nya när IQ7se släpptes. Nu kanske dessa högtalare inte ens kan jämföras?

//Tresor

Tror det skiljer relativt mycket mellan Q7 och IQ7. Jag hittar enbart att Q7 under en kort period sålts för 7000 kr. I övrigt verkar priserna legat runt 12 000 kr.

Jag tycker det ser ut som en relativt lös beskyllning du kommit med. Gör vi något uppenbart felaktigt vill jag gärna veta det, men lösa beskyllningar sprider enbart en massa negativitet.

MvH Carl

Samtidigt har ni ju såklart jättesvårt att som du säger bedöma marknaden sett till alla nycker som branchens lysslar med. Men ni har väl inget krav eller moralisk skylldighet att följa någon norm som de sätter. OM de säljer ut en högtalare som kostat 15papp för 8papp är det väl inget kosntigt om ni väljer 8900:- för ett par? Det är ju bara att man väljer att INTE handla om man inte gillar priset?

Nej någon skyldighet har vi inte. Men på produkter som är hyfsat nyproducerade är det trots allt något vi satsar mot. (Även om undantag skulle kunna finnas även här.)

När det gäller äldre (vintage) hifi blir det svårare. Dels att sätta ett nypris (inflation m.m.), men även vad det är man betalar för.
Ser man på en JBL Paragon t.ex. betalar du knappast enbart för prestandan. Du betalar även för en samlarpryl, ett konstverk och en designmöbel. Ingen skulle beskylla någon som säljer en Rembrandt för över nypris för några tvivelaktiga priser, men vad gäller priset på ett par Sonab OA-2212 finns det säkert många som hade gjort det.

MvH Carl

De flesta OA2212 såldes i butik t.ex. på Söderbergs radio för 4995 kr/par 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-13 03:21

petersteindl skrev:De flesta OA2212 såldes i butik t.ex. på Söderbergs radio för 4995 kr/par 8)

Nja, jag har ett gammalt nummer av Musikrevy, där det står 10.000:-, ska kolla.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-13 03:35

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:De flesta OA2212 såldes i butik t.ex. på Söderbergs radio för 4995 kr/par 8)

Nja, jag har ett gammalt nummer av Musikrevy, där det står 10.000:-, ska kolla.

8995:- eller 9995:- var riktpris, men de flesta paren såldes ut på rea på Söderbergs. Det bör ha varit 1977/78.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-13 03:37

Aha, det hadde jag ju missat. :(

Lennart

Inläggav Lennart » 2011-12-15 21:19

Har köpt en produkt från Rehifi och då med "Klarna" faktura 14 dagar. Produkten kom för en vecka sedan och ett A4 märkt kvitto medföljde. Kvittot innehöll ingen direkt betalningsinformation utan ser ut som ett vanligt kvitto/följesedel.

Har mailat REhifi om betalningsinstruktioner men får inget svar (bara autosvar att vi återkommer.... )

Någon som vet om separat faktura skickas ut eller? Jag vill inte få någon dröjsmålsavgift!

/Lennart

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-15 21:25

Kontakta Klarna
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-15 21:50

petersteindl skrev:
Beakungen skrev:
Ragnwald skrev:Fick bekräftelse i dag på att biffiga slutsteget, var ivägsänt från REHIFI med DHL, till min adress. :)

Vad blev det för roligt steg då?

Det blev Boulder

Bild

2995 kr per styck.

MvH
Peter

Nu är de uppmätta och provspelade och jag kan bara tacka REHIFI för en riktigt god affär. :D

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-15 23:23

Lennart skrev:Har köpt en produkt från Rehifi och då med "Klarna" faktura 14 dagar. Produkten kom för en vecka sedan och ett A4 märkt kvitto medföljde. Kvittot innehöll ingen direkt betalningsinformation utan ser ut som ett vanligt kvitto/följesedel.

Har mailat REhifi om betalningsinstruktioner men får inget svar (bara autosvar att vi återkommer.... )

Någon som vet om separat faktura skickas ut eller? Jag vill inte få någon dröjsmålsavgift!

/Lennart

Hej.

Vet inte varför du inte fått svar tyvärr.

Egentligen ligger ärendet på Klarna. Förmodligen kommer det en faktura, men hör gärna efter med Klarna då det är hos dom som informationen finns.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-03 18:54

Grattis..

De svara knappt på mail och om är det redan efter attt köplusten eller produkten man vill ha är borta. Vet inte hur många gånger jag försökt maila dem men utan större framgång.

Man skyller på arbtsbörda... Jo tjena. Om det var sådan arbetsbörda kanske inte KK var ett problem?

Får man väl svar kommer det med ofullständiga uppgifter så då är det bara och ta fram stora tålamodet och maila igen för att eventuellt kanske få klarhet..

Försöker man ringa så OM de svara vilket är ovanligt så hänvisar de till mail? Sjukt.

Funderar på att starta en egen firma så man slipper detta elände? :(

Förutom detta är det jäkligt dåligt man får betalt numer på beggat.. :evil:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-03 20:51

rikkitikkitavi skrev:Synd att Jakriborg rann ut i sanden.

Har varit där på studiebesök för några år sedan. Vad menar du med "runnit ut i sanden"? Är väl mest mylla i de trakterna?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-03 21:48

meanmachine skrev:

Grattis..

De svara knappt på mail och om är det redan efter attt köplusten eller produkten man vill ha är borta. Vet inte hur många gånger jag försökt maila dem men utan större framgång.

Man skyller på arbtsbörda... Jo tjena. Om det var sådan arbetsbörda kanske inte KK var ett problem?

Får man väl svar kommer det med ofullständiga uppgifter så då är det bara och ta fram stora tålamodet och maila igen för att eventuellt kanske få klarhet..

Försöker man ringa så OM de svara vilket är ovanligt så hänvisar de till mail? Sjukt.

Funderar på att starta en egen firma så man slipper detta elände? :(

Förutom detta är det jäkligt dåligt man får betalt numer på beggat.. :evil:

Du ser inte ett samband mellan folk som ringer in flera gånger om dagen och tror sig kunna gå före i kön med värderingar och att folk får vänta på sina svar?

Det finns 3 personer anställda som utför värderingar. En är pappaledig under hela julen och jag har varit hemma sjuk ett par dagar förra veckan. Då fylls det snabbt på med mail. Att folk mailar och vill ha svar på saker som inte berör vår verksamhet kan också vara frustrerande.

Jag har idag svarat på cirka 50 mail varav cirka hälften var värderingar.

Jag förstår att du är sugen på Respons högtalarna men vill du vara säker på att få dom så kanske man är tvungen att köpa dom inte komma med 5-6 produkter i inbyte.

Jag gör inga värderingar i telefon då det är direkt otrevligt att sitta med en kund i telefon samtidigt som jag ska försöka få fram en prisuppgift på en massa produkter.

Det finns enbart ett sätt att gå före i kön att få svar och det är att komma in i butiken direkt.

Vi betalar så mycket som är rimligt för att kunna gå runt och förhoppningsvis göra en vinst. Däremot vill massor med kunder ha mer betalt för sina saker än vad man som hifibutik kan köpa det nytt för. Verkar det vara en bra affär tycker du? Uppenbarligen tyckte du ju det när det gällde ditt Xindak försteg.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 00:53

Kan man inte få hjälp och service man anser värdigt så har man två val.

Göra något åt saken eller knyta näven i fickan och se på.

jag väljer det första :)

Det är ju knappast svårt att ge er en match?

1. Vara lite snabbare än SJ.

2. Lite mindre sniken än Swedbank och lånhajjaarna på stan.

3. Ge lite bättre service än landstinget.

Klarar man detta lär man lätt kunna matcha även REHIFI :)

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-04 02:17

meanmachine skrev:Kan man inte få hjälp och service man anser värdigt så har man två val.

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

Ja det är synd att du inte förstår att vi inte kan ge dig annorlunda service än vad andra får.

Var det på grund av snikenhet som bolaget Repsam gick i konkurs? Gjordes det något fel om man ser tillbaka så har kunder snarast fått alldeles för bra betalt.
Ska vi jobba gratis? Ingen anställd tjänar mer än vad en vanlig kassörska gör på ICA. Och det är egentligen skitdåligt med tanke på all den energi och kunskap vi lägger på det. Men det är inte heller därför jag valt att arbeta med detta. Det är inte heller därför jag pendlar 20 mil Tur och retur varje dag!

Våra kunder verkar överlag vara nöjda med vår service med tanke på att vårt omdöme på prisjakt ligger på ungefär 8,5 av 10.

Med tanke på dom affärer du tidigare gjort med Repsam kan man fundera på vem det är som sköter sina affärer.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-04 09:18

meanmachine skrev:Man skyller på arbtsbörda... Jo tjena. Om det var sådan arbetsbörda kanske inte KK var ett problem?

Jo, det finns gott om exempel på företag som konkat fast man har haft fullt upp.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 10:24

Vinylcalle skrev:
meanmachine skrev:Kan man inte få hjälp och service man anser värdigt så har man två val.

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

Ja det är synd att du inte förstår att vi inte kan ge dig annorlunda service än vad andra får.

Det har väl inget med saken att göra. meanmachine är sig gjälv och inte alla andra och det han reagerar på är hur ni fungerer vilket är bra att få reda på som en rejäl varning. Att du sen berättar att alla andra också får samma "service" gör det ju bara ännu värre eller bättre hur man nu ser det. Fullständigt bedrövligt.
Senast redigerad av Flint 2012-01-04 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 11:08

Var det på grund av snikenhet som bolaget Repsam gick i konkurs?

Kan räkna upp en rad personer som tagit kontakt med mig om värderingar de fått den senaste tiden.

Trovärdiga källor som meddelat underliga värderingar.

En kille här i min egen stad som jag känner då han undrade om jag kunde köpa hans halvår gamla rigg bestående av Denon 710 DCD 710 som nya kostade 3298:- st samt en argonkabel 595:- Kvitto 7191:-
Jag bjöd honom 3600: för delarna men han avböjde snyggt och menade detta för lågt. Jag rekommenderar honom att ta kontakt med REHIFI. Han mailar.

Han blir bjuden 1800:- och då skall han stå frakten. 8O Toppen!!

mina QRS signatur blir jag bjuden 800:-

Jag har en del sådana här vintessbörder som bevisar sjukan i verksamheten. Yamaha rxv 650 300:- etc. vart tar sansen vägen?

nä nått har blitt sjukt i er verksamthet och JA jag har gjort affärer med Repsam på den tiden Ni skötte er bra. Jag tror ni gjort bra med deg på de affärerna. Men när snålheten och girigheten tar över är man dömd.

Om ni tycker den service ni ger är bra tycker jag ni skall fundera på följande.

Om du vill byta bil.

Kommer in till Volvohandlare och frågar om vad man får för sin bil och mellanskillnaden på en bil som står i hallen blir.

Tycker du Calle att det är OK om säljaren hänvisar dig till maila in vad du har så att han i lugn och ro kan värdera den? Om du då frågar varför så menar han att det är mycket att göra att han inte hinner med men han lovar att återkomma inom 2v . 8O

Själv skulle jag gå vidare till nästa handlare.

Ert problem är att ni suger på era rutiner. Stursk och stor på er har ni ingen konkurrens och det har gjor er feta och lata samt snikna.

Detta är inte OK.

Kan ge en bild på service.
mailar till Hificonsult och frågar om ett par Jamo R909 som det har på annons. mailet går ut 2200 igårkväll.

2215 får jag svar utförligt och klockrent.

Det är service. Kanske var det unikt men jag förvånades.

Men Calle lyssna inte på mig utan försvara dig. Det ser väldigt bra ut när en företrädare försvarar sitt företag och desstuom stöter i basun. Det är väldigt snyggt när ett företag skryter över att andra är nöjda med sitt resutlat utan att verkligen söka i självransakan.

Jag vet iaf hur jag ser på saken och vad jag skall göra åt saken :)

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-04 11:15

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

Det har väl inget med saken att göra. meanmachine är sig gjälv och inte alla andra och det han reagerar på är hur ni fungerer vilket är bra att få reda på som en rejäl varning. Att du sen du berättar att alla andra också får samma "service" gör det ju bara ännu värre eller bättre hur man nu ser det. Fullständigt bedrövligt.

Håller inte riktigt med. Klart att alla vill ha bästa möjliga service, och enligt prisjakt så håller deras service 85% i 'nöjdhetsindex'.
Mm tillhör inte de som anser att de levererar i serviceaspekten, och det får han absolut göra.

En kundtyp som MM förväntar sig kanske en annan typ av service än gemene man som Rehifi inte kan svara upp till (spekulation) p.g.a. resurser/lönsamhet.

Det enda som jag ser Rehifi kan ta med sig här är att de kanske borde haft ett standardsvar under julveckorna som meddelar att de är underbemannade just nu och återkommer så fort de kan.

I övrigt anser jag att de kan hålla sin makrodiskussion utanför detta, tror det bara spär på pajkastningen.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-01-04 11:29

Vinylcalle skrev:Däremot vill massor med kunder ha mer betalt för sina saker än vad man som hifibutik kan köpa det nytt för.

Igentligen är detta erat grundproblem, ni har själva skapat det kan man säga.

Dvs samtliga återförsäljare av t.ex. hifi har helt enkelt för stora marginaler vilket gör att kunderna måste betala överpriser.

Som kund ser man t.ex. prislappen 7000 kronor för receivern ABC. Branschen verkar köpa den till mindre än 50%, dvs inköpspris är kanske 40% av 7000 (enligt min svaga tolkning av hur ReHiFi uppför sig) = 2800 sek, och sedan erbjuder ReHiFi halva det priset för något som branschen tagit 7000 sek för, dvs 1400 sek.

Och ReHifi tror att kunderna kommer gilla den värderingen ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-04 11:39

MM,

Med all respekt. Det finns inget som tvingar någon att sälja via REHIFI. Det finns inte ens något som tvingar någon att köpa där.

Jag har varit extremt tveksam till dem på REPSAM tiden då de for med vansinniga prisuppgifter och vilseledande reklam. Det var rent ut sagt riktigt uselt.

Men att gorma över att du och dina vänner får sina prylar undervärderade eller att deras priser är för höga är ju bara larv.

Ser någon möjligheten och orkar sälja via någon annan kanal kommer de att göra det om det anses vara värt jobbet, och detsamma gäller de som köper.

Ligger de alldeles fel kommer det ploppa upp konkurrerande företag, något som du skissar på. Själv så ser jag det hela som en rätt vansklig buisness av samma skäl som Bamsefar för fram.

Men tjaffsa inte ut din besvikelse här på det där fjuttiga viset. Gör något åt det istället om du tror att du kan tjäna pengar nog på att leva av det. Du borde ju ha rätt hyffsade kunskaper som grund, eller hur?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-04 11:39

MM,

Med all respekt. Det finns inget som tvingar någon att sälja via REHIFI. Det finns inte ens något som tvingar någon att köpa där.

Jag har varit extremt tveksam till dem på REPSAM tiden då de for med vansinniga prisuppgifter och vilseledande reklam. Det var rent ut sagt riktigt uselt.

Men att gorma över att du och dina vänner får sina prylar undervärderade eller att deras priser är för höga är ju bara larv.

Ser någon möjligheten och orkar sälja via någon annan kanal kommer de att göra det om det anses vara värt jobbet, och detsamma gäller de som köper.

Ligger de alldeles fel kommer det ploppa upp konkurrerande företag, något som du skissar på. Själv så ser jag det hela som en rätt vansklig buisness av samma skäl som Bamsefar för fram.

Men tjaffsa inte ut din besvikelse här på det där fjuttiga viset. Gör något åt det istället om du tror att du kan tjäna pengar nog på att leva av det. Du borde ju ha rätt hyffsade kunskaper som grund, eller hur?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 11:41

meanmachine skrev:
Var det på grund av snikenhet som bolaget Repsam gick i konkurs?

Kan räkna upp en rad personer som tagit kontakt med mig om värderingar de fått den senaste tiden.

Trovärdiga källor som meddelat underliga värderingar.

En kille här i min egen stad som jag känner då han undrade om jag kunde köpa hans halvår gamla rigg bestående av Denon 710 DCD 710 som nya kostade 3298:- st samt en argonkabel 595:- Kvitto 7191:-
Jag bjöd honom 3600: för delarna men han avböjde snyggt och menade detta för lågt. Jag rekommenderar honom att ta kontakt med REHIFI. Han mailar.

Han blir bjuden 1800:- och då skall han stå frakten. 8O Toppen!!

mina QRS signatur blir jag bjuden 800:-

Jag har en del sådana här vintessbörder som bevisar sjukan i verksamheten. Yamaha rxv 650 300:- etc. vart tar sansen vägen?

nä nått har blitt sjukt i er verksamthet och JA jag har gjort affärer med Repsam på den tiden Ni skötte er bra. Jag tror ni gjort bra med deg på de affärerna. Men när snålheten och girigheten tar över är man dömd.

Om ni tycker den service ni ger är bra tycker jag ni skall fundera på följande.

Om du vill byta bil.

Kommer in till Volvohandlare och frågar om vad man får för sin bil och mellanskillnaden på en bil som står i hallen blir.

Tycker du Calle att det är OK om säljaren hänvisar dig till maila in vad du har så att han i lugn och ro kan värdera den? Om du då frågar varför så menar han att det är mycket att göra att han inte hinner med men han lovar att återkomma inom 2v . 8O

Själv skulle jag gå vidare till nästa handlare.

Ert problem är att ni suger på era rutiner. Stursk och stor på er har ni ingen konkurrens och det har gjor er feta och lata samt snikna.

Detta är inte OK.

Kan ge en bild på service.
mailar till Hificonsult och frågar om ett par Jamo R909 som det har på annons. mailet går ut 2200 igårkväll.

2215 får jag svar utförligt och klockrent.

Det är service. Kanske var det unikt men jag förvånades.

Men Calle lyssna inte på mig utan försvara dig. Det ser väldigt bra ut när en företrädare försvarar sitt företag och desstuom stöter i basun. Det är väldigt snyggt när ett företag skryter över att andra är nöjda med sitt resutlat utan att verkligen söka i självransakan.

Jag vet iaf hur jag ser på saken och vad jag skall göra åt saken :)

:)

Du tycker inte du går ut lite hårt här?

Jag har själv inget mer än bra erfarenhet av rehifi trots att jag bara bett och få saker värderade. Jag tycker dessutom jag fått väldigt bra bud på grejerna jag isåfall skulle sålt till dem.

Jag känner även folk i min närhet som haft med dem och göra som inte är annat än nöjda. En av dem har gjort många affärer med dem och han har full koll på den marknaden och vad saker kan vara värda då han själv jobbar med tung hifi. Han ansåg att även om han säkert kunde fått något mer med lite TUR och massor med tid på beggatmarknaden så var det enklare att ta det med dem och då blev han ju garanterad bra betalt.

Du kan ju inte förvänta dig att du ska få lika mycket betalt som om du lägger grejerna på blocket.

Du glömmer nog vad deras huvudsyfte är med sitt företag. Vilket huvudsyfte de flesta företag har. Tjäna pengar!

Det finns allt för många kunder som tror att det är rena guldgruvan att sälja saker. Kan svara direkt att nej det är det verkligen inte.

Jag har kunder som tycker man ska dra av 30-40% på en vara bara för jag haft den på display i en glasmonter. Dvs fortfarande ny och o-öppnad bara visad. Hur ska det då gå när man säljer beggade grejer?

Jag kan förstå du är missnöjd över något men då är det mer lämpligt att ta det via mail till rehifi. :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 11:46

Bamsefar skrev:
Vinylcalle skrev:Däremot vill massor med kunder ha mer betalt för sina saker än vad man som hifibutik kan köpa det nytt för.

Igentligen är detta erat grundproblem, ni har själva skapat det kan man säga.

Dvs samtliga återförsäljare av t.ex. hifi har helt enkelt för stora marginaler vilket gör att kunderna måste betala överpriser.

Som kund ser man t.ex. prislappen 7000 kronor för receivern ABC. Branschen verkar köpa den till mindre än 50%, dvs inköpspris är kanske 40% av 7000 (enligt min svaga tolkning av hur ReHiFi uppför sig) = 2800 sek, och sedan erbjuder ReHiFi halva det priset för något som branschen tagit 7000 sek för, dvs 1400 sek.

Och ReHifi tror att kunderna kommer gilla den värderingen ?

Nu vet jag inte riktigt hur stor inblick du har i branschen men jag kan säga dig att det stämmer ganska dåligt.

På alla billigare saker tjänar man otroligt dåligt. De flesta grejer idag är så prispressade att man fasen inte tjänar en skruv på det. Inte allt för sällan går man bara precis skratch på att sälja en grej.

Det är dessutom ofta så att man ska försöka matcha de stora drakarna typ Elgiganten eller Media Markt som står och säljer grejerna med förlust. Dvs en onkyo receiver där de förlorar 500 per såld enhet.

Återigen så verkar kunder ha dålig uppfattning över hur mycket man tjänar på saker och ting. När det gäller riktigt tung hifi ja där kan man tjäna bra pengar. Men hur ofta säljer man det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 11:56

Beakungen skrev:Det är dessutom ofta så att man ska försöka matcha de stora drakarna typ Elgiganten eller Media Markt som står och säljer grejerna med förlust. Dvs en onkyo receiver där de förlorar 500 per såld enhet.

Har du något belägg för det påståendet. Att de stora drakarna säljer med förlust. Köper in en vara för säg 3000:- och säljer den för 2500:- (momsen borträknad).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 11:56

Jag kan förstå du är missnöjd över något men då är det mer lämpligt att ta det via mail till rehifi.

:D

Tänkte det med men då får man vänta två veckor på svar varje gång :wink: Calle svarar snabbare här än på mailen :?

Det är väl för att det är lite väl synligt här.

Nåväl.

Magnus. Jag håller med och är det så att Rehifi beter sig illa kommer det andra aktörer som kommer att köra.

Bamsefar.

Du har så rätt. Jag kan itne annat säga än att marginalerna har gjort en del feta och lata. Det jag dock ser som rehifis grundproblem är att de gör lika dant fast under andra förutsättningar.

precis smo du nämner bjuder de in för klent halva inkö men säljpriserna?? 75% av nypris. det ger stadiga marginaler.

Sen på begpryttlar har du INTE nån moms. Så marginalen blir nästan än högre för dem. De nyttjar en fin del av skattelagen som benämnd WMA och betalar bara 20% av mellanskillnaden i skatt. Det ger den en ytterligare edge. Med de marginalerna borde de inte ha några probs att gå runt?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 11:58

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

Det har väl inget med saken att göra. meanmachine är sig gjälv och inte alla andra och det han reagerar på är hur ni fungerer vilket är bra att få reda på som en rejäl varning. Att du sen berättar att alla andra också får samma "service" gör det ju bara ännu värre eller bättre hur man nu ser det. Fullständigt bedrövligt.

Men Flint vet du den bakomliggande historian? Om man inte vet den så får man nog ta saker och ting med en nypa salt tills man själv har en erfarenhet över hur det ligger till.

Jag kan själv berätta vad som händer för ett tag sedan för mig. En kund kommer in med ett par hörlurar för att nyttja sin garanti. Detta var ett par vanliga standard bygelhörlurar. Kund lägger dessa på disk och är redan då lite småsur och tycker det var skitkvalité på lurarna. När jag undersöker dessa närmre så ser jag att lurarna är knäckta rejält i bygeln så att plasten spruckit och hörlurskabeln var avsliten. Detta är inget som täcks av garantin då det räknas som yttre åverkan. Inget konstigt med det. Jag försöker förklara detta för kunden och dennes föräldrar som var med. Det blir som vanligt ett jäkla liv och det hotas med det ena och det andra och vi var urusla och de skulle stämma oss och aldrig handla där mer igen.

Jag ber om ursäkt och förklarar att det är de regler som är satta och att vi tyvärr inte kan ansvara för hur någon annan handhar en produkt. Det var i detta fallet solklart att de använt övervåld på lurarna då de var i dåligt skick.

Två dagar senare får jag ett mail från mitt huvudkontor där det ifrågasätts hur jag hanterat det hela.

Det som hänt är att kunden mailat mitt huvudkontor. I mailet stod där att lurarna bara var lite skavda och glappade men att jag sen när jag undersökt dem slitit sönder lurarna helt och sen spydigt sagt att där var minsann ingen garanti då kunden hade förstört dem.

Jag har en kollega som stod bakom och hörde hela grejen som vittne på vad som egentligen hänt. Men tyvärr vrider och vänder kunderna på det hela så det passar deras syfte väl.

Nu vet jag inte vad som hänt i mm fallet och det är inte säkert mm gjort mer än och varit trevlig. MEN det vet inte vi alltså ska man vara försiktig med att dömma.

Jag vet själv hur det är att stå i butik och ibland måste jag ställa mig frågan om det är värt det. Man förundras över hur mycket skit man måste ta som säljare trots att man inte gör annat än sitt jobb.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 11:59

Flint skrev:
Beakungen skrev:Det är dessutom ofta så att man ska försöka matcha de stora drakarna typ Elgiganten eller Media Markt som står och säljer grejerna med förlust. Dvs en onkyo receiver där de förlorar 500 per såld enhet.

Har du något belägg för det påståendet. Att de stora drakarna säljer med förlust. Köper in en vara för säg 3000:- och säljer den för 2500:- (momsen borträknad).

Knappast. Dock är det farligt med de "stora" drakarna eftersom att märkekt äger rätten till säljkanalen dvs Elgiganten säljer alla delar till den lokala aktören och priserna då är höga och säljs lågt så att det är nästanb omöjligt att gå med profit. Dock erhålls alltid kickback på delarna som på slutet av året väger upp resultatet. Detta för att behöva skatta så lite som möjligt. :) Fult men lagligt

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 12:03

Beakungen skrev:
Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

Syns på marknaden. ;)

Tjao.

Men Flint vet du den bakomliggande historian? Om man inte vet den så får man nog ta saker och ting med en nypa salt tills man själv har en erfarenhet över hur det ligger till.

Jag kan själv berätta vad som händer för ett tag sedan för mig. En kund kommer in med ett par hörlurar för att nyttja sin garanti. Detta var ett par vanliga standard bygelhörlurar. Kund lägger dessa på disk och är redan då lite småsur och tycker det var skitkvalité på lurarna. När jag undersöker dessa närmre så ser jag att lurarna är knäckta rejält i bygeln så att plasten spruckit och hörlurskabeln var avsliten. Detta är inget som täcks av garantin då det räknas som yttre åverkan. Inget konstigt med det. Jag försöker förklara detta för kunden och dennes föräldrar som var med. Det blir som vanligt ett jäkla liv och det hotas med det ena och det andra och vi var urusla och de skulle stämma oss och aldrig handla där mer igen.

Jag ber om ursäkt och förklarar att det är de regler som är satta och att vi tyvärr inte kan ansvara för hur någon annan handhar en produkt. Det var i detta fallet solklart att de använt övervåld på lurarna då de var i dåligt skick.

Två dagar senare får jag ett mail från mitt huvudkontor där det ifrågasätts hur jag hanterat det hela.

Det som hänt är att kunden mailat mitt huvudkontor. I mailet stod där att lurarna bara var lite skavda och glappade men att jag sen när jag undersökt dem slitit sönder lurarna helt och sen spydigt sagt att där var minsann ingen garanti då kunden hade förstört dem.

Jag har en kollega som stod bakom och hörde hela grejen som vittne på vad som egentligen hänt. Men tyvärr vrider och vänder kunderna på det hela så det passar deras syfte väl.

Nu vet jag inte vad som hänt i mm fallet och det är inte säkert mm gjort mer än och varit trevlig. MEN det vet inte vi alltså ska man vara försiktig med att dömma.

Jag vet själv hur det är att stå i butik och ibland måste jag ställa mig frågan om det är värt det. Man förundras över hur mycket skit man måste ta som säljare trots att man inte gör annat än sitt jobb.

Tycker att jag klagar på företagets hantering överlag och inte i något specifikt ärende. Jag anser dem idag mer eller mindre totalt i avsaknad av service. Att man tappat sitt fokus.
Man är mer intresserad av att suga blod än tidigare och hanteringen är komplett byråkratisk. Det är jag emot och det gör att de kommer att besöka graven igen så jag är nog egentligen mest snäll och varnande. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 12:05

Flint skrev:

Absolut jag kan ta typexemplet min hk go& play. Den köptes på elgiganten för 1700kr ny när de körde en så kallad kampanj på denna. Eftersom jag känner säljaren jag köpte den av så undrade jag lite över detta extremt låga pris. Det visade sig att vid de tillfället de körde kampanj så var inköpspris ca 2400kr. Dvs de gick med förlust. De gör de ofta. Det är inte direkt en nyhet.

Den branschen jag står i säljer mycket mp3 och mobiler och dylikt. På en galaxy s2 för 5199 kr tjänar vi kanske 200kr på sin höjd. Folk tror att man tjänar så jäkla mkt pengar. Problemet är att folk har ingen vetskap om detta :wink:

Det finns en anledning till att onoff gick i konkurs. Det var till stora delar för att de försökte matcha prismässigt med alla andra som säljer mkt varor till förlust.

Jag köpte en tv nyligen för 7000kr snackade med säljaren där då eftersom han är en vän till familjen ville ge lite bättre pris. Det gick inte. 100kr var vad de tjänade på att sälja den tvn. Såg senare samma tv på expert för 6000kr. Undra vad de tjänade? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:06

Men Beakungen
Den bakomliggande historien är ointressant för den kan ingen utifrån kolla och har ingen anledning till. Jag litar på att meanmachine pratar sanning och Vinylcalle säger att alla behandlas likadant. Vinylcalle sköter det här för övrigt mycket amatötmässigt. Om jag vore hans chef skulle jag läxa upp honom ordentligt och förbjuda honom att delta på detta sättet i debatten. Och ja, jag har jobbat i branschen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:10

Beakungen skrev:
Flint skrev:

Absolut jag kan ta typexemplet min hk go& play. Den köptes på elgiganten för 1700kr ny när de körde en så kallad kampanj på denna. Eftersom jag känner säljaren jag köpte den av så undrade jag lite över detta extremt låga pris. Det visade sig att vid de tillfället de körde kampanj så var inköpspris ca 2400kr. Dvs de gick med förlust. De gör de ofta. Det är inte direkt en nyhet.

Den branschen jag står i säljer mycket mp3 och mobiler och dylikt. På en galaxy s2 för 5199 kr tjänar vi kanske 200kr på sin höjd. Folk tror att man tjänar så jäkla mkt pengar. Problemet är att folk har ingen vetskap om detta :wink:

Det finns en anledning till att onoff gick i konkurs. Det var till stora delar för att de försökte matcha prismässigt med alla andra som säljer mkt varor till förlust.

Jag köpte en tv nyligen för 7000kr snackade med säljaren där då eftersom han är en vän till familjen ville ge lite bättre pris. Det gick inte. 100kr var vad de tjänade på att sälja den tvn. Såg senare samma tv på expert för 6000kr. Undra vad de tjänade? :wink:

Har du sett fakturorna på de varor du påstår säljs med ren förlust? Har du räknat in årsbonusar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi