Vinylcalle skrev:meanmachine skrev:Vinylcalle skrev:Tresor skrev:Hej Vinylcalle
Det gäller givetvis priset på produkten när den fasades ut under en kort period, därför nämnde jag inte vilken produkt det är då jag inte tycker det spelar någon roll i sammanhanget.
Men det gällde Kef Q7 för 4900:- tror det är ungefär på 100-lappen vad jag betalade för mina IQ7 nya när IQ7se släpptes. Nu kanske dessa högtalare inte ens kan jämföras?
//Tresor
Tror det skiljer relativt mycket mellan Q7 och IQ7. Jag hittar enbart att Q7 under en kort period sålts för 7000 kr. I övrigt verkar priserna legat runt 12 000 kr.
Jag tycker det ser ut som en relativt lös beskyllning du kommit med. Gör vi något uppenbart felaktigt vill jag gärna veta det, men lösa beskyllningar sprider enbart en massa negativitet.
MvH Carl
Samtidigt har ni ju såklart jättesvårt att som du säger bedöma marknaden sett till alla nycker som branchens lysslar med. Men ni har väl inget krav eller moralisk skylldighet att följa någon norm som de sätter. OM de säljer ut en högtalare som kostat 15papp för 8papp är det väl inget kosntigt om ni väljer 8900:- för ett par? Det är ju bara att man väljer att INTE handla om man inte gillar priset?
Nej någon skyldighet har vi inte. Men på produkter som är hyfsat nyproducerade är det trots allt något vi satsar mot. (Även om undantag skulle kunna finnas även här.)
När det gäller äldre (vintage) hifi blir det svårare. Dels att sätta ett nypris (inflation m.m.), men även vad det är man betalar för.
Ser man på en JBL Paragon t.ex. betalar du knappast enbart för prestandan. Du betalar även för en samlarpryl, ett konstverk och en designmöbel. Ingen skulle beskylla någon som säljer en Rembrandt för över nypris för några tvivelaktiga priser, men vad gäller priset på ett par Sonab OA-2212 finns det säkert många som hade gjort det.
MvH Carl
De flesta OA2212 såldes i butik t.ex. på Söderbergs radio för 4995 kr/par
MvH
Peter