Flint skrev:Efter en del labbande med lite olika RC-konstanter i steget är nu frekvensgången så här.
Skolboksmässigt.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Efter en del labbande med lite olika RC-konstanter i steget är nu frekvensgången så här.

KarlXII skrev:Ser ut som ett labbaggregat från ett klassrum för fysiklektioner, runt 1979 ungefär.
Flint skrev:petersteindl
SRPP har jag simulerat som OTL tidigare och inte lyckats något vidare med men som signalsteg gillar jag det. Ger bl.a. 1/4 utg.imp mot ett motståndsbelastat rör.

petersteindl skrev:Prova med att öka R3 och R6 till 100k. Då bör THD kunna minska och mu öka.

Flint skrev:BSS-229 kan jag nog flytta över från Cadence arkiv. Tar ett tag.
petersteindl skrev:SRPP fungerar inte riktigt så därför att den övre triod halvan belastar den undre vilket gör att den undre aldrig kan få maximalt mu-värde och därigenom lägsta dist.

Flint skrev:petersteindl
Jag får inte till BSS229 som anodlast. Kan inte ställa strömmen. Spicet mäter dock ungefär enligt uppgivna spec.
paa skrev:Flint skrev:petersteindl
Jag får inte till BSS229 som anodlast. Kan inte ställa strömmen. Spicet mäter dock ungefär enligt uppgivna spec.
Simulerar du rörförstärkare eller hybrider?
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:petersteindl
I det här fallet blir det väl en typ av hybrid. petersteindl föreslog en mos kopplad som anodlast till ett rör istället för ett vanligt motstånd. Kolla bilderna tidigare och byt ut transistorn mot en mos. Det var i alla fall så jag tolkade honom.
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:petersteindl
I det här fallet blir det väl en typ av hybrid. petersteindl föreslog en mos kopplad som anodlast till ett rör istället för ett vanligt motstånd. Kolla bilderna tidigare och byt ut transistorn mot en mos. Det var i alla fall så jag tolkade honom.
paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:petersteindl
Vad är målet, en rörsteg utan färgning?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster