LMS 5400. Ny korg monterad.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-14 15:25

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:470liter är väll galet för stort för dom elementen, och dessutom borde dom väll varit konstruerade så att inre öppningen på portarna inte "ser" elementet.

Jag tror att lådorna borde ha varit betydligt mindre och annorlunda konstruerade för att det skulel bli "rätt".
Tyckte det från början, men oavsett så blir detta bättre än dom någonsin skulle ha blivit ;)

Det du säger är att du tycker att en traditionell basreflex är bättre än LLT-lösningen. Det håller jag inte med om alls.

I övrigt håller jag med dig.

Tja, en "LLT" är väl en traditionell basreflex, ehuru underavstämd, fast dimensionerad för ett element som inte är konstruerat för att driva en basreflexlåda.

Vad gäller bakerman22:s LLT-äventyr tror jag det var feltänkt från början eftersom rummet är så litet och den akustiska belastningen för stor. Porten orkar helt enkelt inte att driva rummet. Slutsatserna från fritt fält är alltså inte överföringsbara till ett litet rum. LLT har sina främsta tillskyndare i USA är rummen är stora och väggarna sladdriga.

Bara lite amatörreflektioner såhär på tisdagseftermiddagen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-14 16:14

DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:470liter är väll galet för stort för dom elementen, och dessutom borde dom väll varit konstruerade så att inre öppningen på portarna inte "ser" elementet.

Jag tror att lådorna borde ha varit betydligt mindre och annorlunda konstruerade för att det skulel bli "rätt".
Tyckte det från början, men oavsett så blir detta bättre än dom någonsin skulle ha blivit ;)

Det du säger är att du tycker att en traditionell basreflex är bättre än LLT-lösningen. Det håller jag inte med om alls.

Tja, en "LLT" är väl en traditionell basreflex, ehuru underavstämd, fast dimensionerad för ett element som inte är konstruerat för att driva en basreflexlåda.

Vad gäller bakerman22:s LLT-äventyr tror jag det var feltänkt från början eftersom rummet är så litet och den akustiska belastningen för stor. Porten orkar helt enkelt inte att driva rummet. Slutsatserna från fritt fält är alltså inte överföringsbara till ett litet rum. LLT har sina främsta tillskyndare i USA är rummen är stora och väggarna sladdriga.

/DQ-20

En LLT har många fler egenskaper än du tillskriver den i posten ovanför.
Däremot så har du intressanta tankar kring rummets storlek och styvhet och hur det påverkar en LLT. Jag ser inte riktigt vilket problem det skulle kunna ge dock? Att den resulterade tonkurvan kommer att skilja mellan ett "stabilt rum" och ett "sladdrigt rum" köper jag såklart, men, att det problemet skulle vara ohanterligt förstår jag inte. En PEQ kommer man ju ändå att använda och då kan den ju användas för att skruva ner kurvan om det blir för bottentungt.
Eller tänkte du på något annat?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-14 19:32

steveo1234 skrev:
DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:

/DQ-20

En LLT har många fler egenskaper än du tillskriver den i posten ovanför.
Däremot så har du intressanta tankar kring rummets storlek och styvhet och hur det påverkar en LLT. Jag ser inte riktigt vilket problem det skulle kunna ge dock? Att den resulterade tonkurvan kommer att skilja mellan ett "stabilt rum" och ett "sladdrigt rum" köper jag såklart, men, att det problemet skulle vara ohanterligt förstår jag inte. En PEQ kommer man ju ändå att använda och då kan den ju användas för att skruva ner kurvan om det blir för bottentungt.
Eller tänkte du på något annat?

Vad jag avser är att portens akustiska impedans inte matchar rummet när rummet börjar belasta högtalaren mer och mer. Ett högtalarmembran i hörnplacering kan ju fullt ut tillgodogöra sig den ökade akustiska belastningen, vilket inte porten kan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-14 22:56

Lite uppdate..

Fasvände dom bakre ikväll. STOR skillnad.
Har mätt lite med XTZ RA och jag blev av med en jättedipp när jag fasvände dom bakre. :)

Ett EP2500 bråkar lite med mej.. Helt plötsligt förlorar jag signalen i det. En liten stund, men sen kommer det tillbaks ? Vad kan det bero på ?

Hade en polare här idag som hade lånat med sej en kalibrerad tångamperemeter från vattenfall.
Vi mätte vad mitt rum drar, och hur det kommer sej att det inte löser ut.
Det ligger på ca 7 Ampere cont med alla apparater påslagna fast utan signal. När jag slår på musik och spelar allt till klippning (som förresten inte är NÅGRA problem) så drar det ca 12 Ampere cont och ca 20 i topparna.

Polarens förslag var att vi skulle fimpa golvvärmen som jag ändå inte använder, och använda den redan indragna fasen.
Sen sätta dit två 10K istället för 10C.
Då bör jag vara safe. :)

Betydligt smidigare än att dra om all tråd.

Blev förvånad över hur lite det drog !? 8O

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-14 23:05

Schysst att fasvridningen löste lite problem!
Och det låter som en bra polare att känna. Verkar kunna sin grej :)

Har du lust att lyssna på Mondoshawan på ordentlig ljudnivå och sedan berätta om dina tankar?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-14 23:06

Ja 20A är ju bara 4600w. Inte alls mycket ^^

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-14 23:22

Chopha skrev:Schysst att fasvridningen löste lite problem!
Och det låter som en bra polare att känna. Verkar kunna sin grej :)

Har du lust att lyssna på Mondoshawan på ordentlig ljudnivå och sedan berätta om dina tankar?

Han är bra. Folk som jobbar på vattenfall är bra att känna. :D

Mondoshawan...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-14 23:23

5e elementet spår två.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-14 23:27

adzer skrev:Ja 20A är ju bara 4600w. Inte alls mycket ^^

Precis. Speciellt inte när det handlar om sex slutsteg, hemmabiostärkare, bd-spelare, projje och belysning, som har en sammanlagd maxspec på ca 17kW...

Frågan är ju vad specen betyder ? Är det startström då eller ?
Om jag spelar allt till klippning men ändå bara kommer upp i 4600 watt fast maxspecarna säjer 17kW...? :?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-14 23:29

adzer skrev:5e elementet spår två.

Jahopp...?
Var är det tänkt att jag ska hitta det...? 8O :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 23:31

bakerman22 skrev:

Jahopp...?

På ditt 5e Elementet soundtrack. Du ÄR väl medlem på faktiskt.se? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-14 23:39

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jahopp...?

Ja 5e elementet skivan står väl precis bedvid din faktiskt testskiva på hyllan :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-14 23:52

adzer skrev:
Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jahopp...?

Ja 5e elementet skivan står väl precis bedvid din faktiskt testskiva på hyllan :)

Nä... Är den bra...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-14 23:57

bakerman22 skrev:
adzer skrev:
Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jahopp...?

Nä... Är den bra...?

hmm nja det är väl ingen skiva som jag spelar genom sådär, men finns en del roliga spår där att ha i testsyfte.

Tex Mondoshawan som har ett svep som går väldigt djupt i basen. Sjukt skoj att testa basar med :D

Sök på spotify annars?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 00:04

Jag har inte sett hela filmen på länge... var i filmen är det?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-15 00:05

Ska kolla det imorrn. :)

Just nu sitter jag och tittar på LABgruppens FP14000...
Verkar vara det kralligaste som finns att få tag på ?

Automatiskt tänker man ju 7000 watt per element om man köper två, men att få ihop det med tvåohmsspolar på elementen är inte lätt... :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 00:07

Seriekoppla 4 element...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-15 00:12

Och få ut 7000 per element ?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 07:51

Spelar du dom två bakre ur fas nu eller ?

låter det mycket bättre nu med dom fasvända ?! :)

hur har du elementen placerade i rummet nu ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
rickardp

Inläggav rickardp » 2011-12-15 08:43

bakerman22 skrev:Ska kolla det imorrn. :)

Automatiskt tänker man ju 7000 watt per element om man köper två, men att få ihop det med tvåohmsspolar på elementen är inte lätt... :(

Läste om en kille som köpt FP14000 klon och och det steget lämna inte mycket effekt under 20 hz.
och det fans någåt kvalete problem som jag inte förstod .

Du har inte funderat på American Audio V6001 plus
eller Dap audio Vison 3500

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-15 09:38

bakerman22 skrev:Ska kolla det imorrn. :)

Varför? Klipper dina behringer?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-15 09:39

DQ-20 skrev:
Vad jag avser är att portens akustiska impedans inte matchar rummet när rummet börjar belasta högtalaren mer och mer. Ett högtalarmembran i hörnplacering kan ju fullt ut tillgodogöra sig den ökade akustiska belastningen, vilket inte porten kan.

/DQ-20

Vilken negativ inverkan skulle det få då tänker du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 10:37

Hur låg känslighet har egentligen de där elementen om de verkligen behöver kilowatteffekter? 80dB?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-15 10:57

Nattlorden skrev:Hur låg känslighet har egentligen de där elementen om de verkligen behöver kilowatteffekter? 80dB?

VIll minnas att de ligger runt 89db/w

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 11:03

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Hur låg känslighet har egentligen de där elementen om de verkligen behöver kilowatteffekter? 80dB?

Alltså behövs 1kW för att spela 120dB. Och så dubblerar vi och hörnmonterar... Vad behövs de andra 6kW till?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-15 11:11

steveo1234 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Vad jag menar är att användbart output från porten minskar och sonotuben mer och mer liknar ett slags IB i en låda på ca 400 liter. Man kan kompensera med eq men det är membranet som får leverera output. Jag tänker mig att man kan likna situationen vid en hornhals med (relativt) små partikelrörelser och (relativt) höga tryck.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-15 11:14

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:

Alltså behövs 1kW för att spela 120dB. Och så dubblerar vi och hörnmonterar... Vad behövs de andra 6kW till?

Varför envisas alla på forumet med att räkna på den nominella känsligheten? Den totala systemkänsligheten är ju självklart frekvensberoende. 1kw in ger absolut inte 120db över 3-80hz.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-15 11:15

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-15 11:17

DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Vad jag menar är att användbart output från porten minskar och sonotuben mer och mer liknar ett slags IB i en låda på ca 400 liter. Man kan kompensera med eq men det är membranet som får leverera output. Jag tänker mig att man kan likna situationen vid en hornhals med (relativt) små partikelrörelser och (relativt) höga tryck.

/DQ-20

Ja, det kan ju kanske stämma. Men, worst case så blir det ju inte sämre än en "normalavstämd" låda med samma element. Javisst, en LLT har lägre output i ett visst frekvensområde, men, det gör ju ingenting för det är inte vid det frekvensområdet som begränsningarna i systemet finns i alla fall. Porten i en LLT hjälper till vid kanske 12hz, istället för 20-25hz. Den hjälper till mer vid "svårare" frekvenser. En avstämning på 5-8hz vore ännu trevligare, men ,då om man inte vill bygga en SLLT så får man nog nöja sig med den "högre" avstämningen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-15 17:50

Labb klonerna är inte stabila i 2ohm och hur mycket effekt de kan ge innan de brinner är det väll ingen som mätt?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum