steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:470liter är väll galet för stort för dom elementen, och dessutom borde dom väll varit konstruerade så att inre öppningen på portarna inte "ser" elementet.
Jag tror att lådorna borde ha varit betydligt mindre och annorlunda konstruerade för att det skulel bli "rätt".
Tyckte det från början, men oavsett så blir detta bättre än dom någonsin skulle ha blivit
Det du säger är att du tycker att en traditionell basreflex är bättre än LLT-lösningen. Det håller jag inte med om alls.
I övrigt håller jag med dig.
Tja, en "LLT" är väl en traditionell basreflex, ehuru underavstämd, fast dimensionerad för ett element som inte är konstruerat för att driva en basreflexlåda.
Vad gäller bakerman22:s LLT-äventyr tror jag det var feltänkt från början eftersom rummet är så litet och den akustiska belastningen för stor. Porten orkar helt enkelt inte att driva rummet. Slutsatserna från fritt fält är alltså inte överföringsbara till ett litet rum. LLT har sina främsta tillskyndare i USA är rummen är stora och väggarna sladdriga.
Bara lite amatörreflektioner såhär på tisdagseftermiddagen.
/DQ-20