Färgning är inte alltid negativt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:13

Kronkan
+1

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 14:27

Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:
Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

Tyvärr är avarter från likriktningen inte väl bemöta här på Faktiskt.se

Det blir liksom ett krig mot väderkvarnarna när andra ens ett eget val presenteras. Det saknas liksom en "viss " förståelse oliktänkande.

Jag tror inte det är möjligt att förändra den attityden . Det finns dock "guldkorn" här och var.

//lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-18 14:30

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).

Kan du? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:31

lech skrev:Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:
Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

Det blir liksom ett krig mot väderkvarnarna när andra ens ett eget val presenteras. Det saknas liksom en "viss " förståelse oliktänkande.

Jag tror inte det är möjligt att förändra den attityden . Det finns dock "guldkorn" här och var.

Äh, skitsnack!

Provokativt sladder - är du bitter Lech? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:35

Nej. Den som tar åt sig av lechs uppfattning har troligen väldigt långt till att bli nöjd själv och är därför extra känslig för kritik.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 14:39

MagnusÖstberg skrev:
lech skrev:Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:

Äh, skitsnack!

Provokativt sladder - är du bitter Lech? ;)

Fullständigt SKITSNACK !!
Lilla Anna du lovade en gång att INTE kommentera i trådar jag var/skapade.
Glömt ???
//
Lech :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:40

Flint skrev:Nej. Den som tar åt sig av lechs uppfattning har troligen väldigt långt till att bli nöjd själv och är därför extra känslig för kritik.

Tror ju inte någon gör det, det är min poäng.

Jag saknar lite glöd i diy-delen!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:42

lech skrev:Fullständigt SKITSNACK !!
Lilla Anna du lovade en gång att INTE kommentera i trådar jag var/skapade.
Glömt ???
//
Lech :wink:
Ah, inte bitter. Bara aggresiv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:45

Kronkan skrev:Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

Ja, det viktigaste är väl att man är nöjd själv, att man nått så långt som man är beredd att gå :)

Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 14:46

Det viktigaste är att bli accepterad på internetforum!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:48

mx skrev:Det viktigaste är att bli accepterad på internetforum!
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:56

MagnusÖstberg skrev:Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!

Det verkar inte så när man ser bilderna från vissa personers akustiksanering och hembiobyggen med tjoget subbar och en massa annan bröte.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 15:00

Kronkan du blandar ihop preferens med referens.
En referens byggs upp över tid och är inte kopplad till en anläggning eller liveframträdande.
Preferens är vad denna tråd handlar om.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:02

Alexi skrev:Kronan du blandar ihop preferens med referens.
En referens byggs upp över tid och är inte kopplad till en anläggning eller liveframträdande.

Och den person vars preferens har byggts upp av liveframträdanden - är den då fel?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 15:29

Flint skrev:

Och den person vars preferens har byggts upp av liveframträdanden - är den då fel?

Beror på hur många basmoduler de hade vid framträdandet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 15:29

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!

Det verkar inte så när man ser bilderna från vissa personers akustiksanering och hembiobyggen med tjoget subbar och en massa annan bröte.
De jag känner som har det så har mer eller mindre en lekstuga för ljud.

Det är bara jag som har verkligheten i ett mess - och det utan "akustiksanering" :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 15:31

I reject your reality and substitute my own.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:35

mx skrev:
Flint skrev:

Beror på hur många basmoduler de hade vid framträdandet.

Inte vanligt med subbar vid säg kammarmusik och akustiska instrument vad jag har sett i alla fall men lennartj har nog bättre koll på det än vad jag har. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Färgning är inte alltid negativt.

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 15:38

lech skrev:Av det kan man NOG dra slutsatsen att ofärgat inte kan bli en "NORM ELLER NORMALT".

Om inte ofärgat skulle vara normen, så är vi ju ute och seglar med minst ett clipperskepp. :D

Däremot ser jag inga som helst problem med att tillföra en för mig medveten färgning i nån eller några produkter i anläggningen.
Men som sagt, då ska det vara helt medvetet om vad konsekvensen blir.

Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:43

Ragnwald skrev:Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.

Det är roligare att leta än att tråkas ut av status quo i tillvaron. Syftar på både läget och gänget.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-18 16:06

sprudel skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).

Kan du? :wink:

Ja, naturligtvis. Framgår det inte av mitt inlägg?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:06

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.

Det är roligare att leta än att tråkas ut av status quo i tillvaron. Syftar på både läget och gänget.

Nu vet jag inte om du skrev det som kritik eller medhåll?

Det jag menar är ju en anläggnings hela kedja, där pickupen färgar hit och riaa-steget dit, kablar färgar hittan och dittan, etc, etc. :D
Har man hela tiden fullständig koll på detta, så är det säkert inga problem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:10

Ragnwald
Tvekar själv på vad jag menade men menar nog att jag hellre letar hifi än sitter nöjd och uttråkad. Kul med nya grejer och tester även om man i stort är nöjd. Japp, verkar som om jag menar det. 8O :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 16:21

Alexi skrev:Kronkan du blandar ihop preferens med referens.

Vet inte om jag gör detta. Mitt eget sätt är väl att skaffa sig referenser. Dessa består inte helt av intryck IRL. UTan referenser skaffar jag mig också genom att lyssna på andra anläggningar än min egen. Även pröva lite olika lösningar själv eller som exempelvis Sprudel gjort. Lyssnat igenom en mängd olika slutsteg.

Alltså bygga upp en referens. Så att man kan jobba med sin preferens hemma. Alltså ha någon form av vision som man jobbar mot. Mn vision består ju både av referenser och preferenser. Men jag behöver referenser eftersom jag kanske vill ha nya mål att nå. Eller provar om jag skall skaffa mig sådana.

Men reagerade på vad jag tycket var en lite översittastill där det fanns en slutgiltig sanning. Så är det inte för mig. Olikheten stimuelrar mig gör mig nyfiken får mig att spänna bågen.

FAst jag erkänner villigt att ett sätt att se på det är att den mätta transparensen är en typ av måttstock. Visa har denna referens såsom preferens men jag själv pendlar ju lite omkring detta. Alltså vill ha en transparent upplevelse. Med en kärna av realism men samtidigt lite extra gung om detta kan åstadkommas. Attan har aldrig hört LInn i hela mitt liv. Men förstår språket. Arbetat in lite gung just nu. Foten skakar till musiken just nu. Vet inte om det är tillräckligt.

JAg är helt enkelt obekymrad över andras görandes och låtande. JAg är ju inte här för att rädda världen undan olika typer av ondska och okunskap. Men vill gärna ta del av olika erfarenheter och kunskaper. Men gärna för mig att någon säger att du objektivt lyssnar på en färgning. Sagt som ett enkelt påstående så har jag inga som helst problem att köpa det. MEn sagt i en förminskande attityd så trivs jag inte. JAg erkänner också villigt att det finns många personer i detta fora som är kunnigare än vad jag är i olika relaterade ämnen. MEn om det innebär en helt snedställd relation så trivs jag inte heller.

MEn jag hämtar mycket inspiration här - så har jag sagt detta också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-18 16:22

Om man har en SE och den ger hög 2a-ton d v s färgar med vackra färger. Nu tar man en SE till med lika mycket vackra färger och buntar ihop dessa två SE så att man får en Push-pull och deras respektive 2a-ton tar ut varandra då har färgerna tagit ut varandra och kvar blir svart vitt musik med en gråskala, eller? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:27

petersteindl
Ligger mycket i det. Jag gör just nu en långtidsjämförelse mellan två gitarrstärkare. PP mot SE. Det lutar åt att SE är kuligare att spala med men att dom passar lite olika bra till olika stil t.ex. distat - odistat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:27

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:34

Kronkan
Stå på dig och ge dig inte en mm i din personliga uppfattning och låt dig inte malas sönder av det smalspåriga grupptrycket. Transparenstramset som det tolkas här är bara en trend som vilken som helst. Den kommer att gå över. Det viktigaste är rätten till en egen uppfattning utan att behöva malas ner till en jämntjock, grå och tråkig sörja.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:38

Men... då skulle du, om jag tolkar dig rätt, må bättre om du slutade att analysera och simulera. :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:39

Ragnwald skrev:Men... då skulle du, om jag tolkar dig rätt, må bättre om du slutade att analysera och simulera. :(

Inte alls. Förstå att det handlar om olika saker. Kunskap och val.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi