Det är inte ofta jag bjuder på en sån smiley.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nu kommer jag att tänk på evolution, av någon anledning.
Evolutionen sett över tid letar fram "bra" lösningar.
Under goda tider tillåts stor variation och massor med olika mer eller mindre bra lösningar (de flesta mindre bra) dyker upp.
Sen kommer svåra tider och allt det dåliga rensas bort.
Vore det dåliga tider hela tiden skulle utvecklingen stanna upp, allt skulle bli optimalt.
Vore det goda tider hela tiden skulle jorden överbefolkas av dåliga lösningar.
Växlingen mellan de två ger utveckling.
I den analogin representerar Flint det goda och Ingvar det onda - helt utan andra paralleller.
Flint skrev:IngOehman
Du har en felaktig infallsvinkel. Jag är nyfiken på hur saker fungerar utan fundamentalistiska inslag av utlovad nirvana.
Flint skrev:Ett antagande - eftersom knäspänningen funkar som en zenerdiod kan man nog även förvänta sig en giftigare övertonshalt. Alltså måste LED kompletteras med en lika stor kondensator som med ett vanligt katodmotstånd för att fungera rätt.
Flint skrev:Hittills har i alla fall inte LED-bias varit bättre på någon punkt vilket förvånar mig lite.
Flint skrev:Jag har alltså inte samma begränsade mål som du men behåll gärna din inställning.
Flint skrev:Jag är mycket tolerant. För egen del bygger jag gärna med massor av dist om jag tycker att det låter bra. Funktion är en sak och personligt val är en annan. Valfrihet.
roren skrev:I ett sånt här mer eller mindre traditionellt rörslutsteg med utg. trafo. Så är väl
spänningenn på trafons sek.(högt.utg) ung lika med signalspänningen på slutrörens
galler. Jag undrar därför om verkligen någon µV brus på katoden blir hörbar?
Sen tror jag väl knappast att LEDbias är den ultimata lösningen i alla avseenden. Däremot
kanske lysdioderna är så pass spänningskonstanta så att man klarar sig utan avkopplingskondingen.
Själv tilltalas jag av att den är mera immun mot överstyrning(snabb återhämtning)
roren skrev:Om jag gör mig besväret att löda ihop en hel drös LEDer så tänker jag
i så fall skippa kondingen.
Fördelen är väl som jag ser det den snabba återhämtningen efter överstyrnig (DC drifting)
Sen om jag nu har fattat detta rätt så. Denna kretslösning ger till skillnad från
fixed bias möjlighet att göra gallerkretsen mera immun gallerström med dess problem
(Blocking distortion)
Hur som helst så lär jag mig av denna diskussion. Blir liksom tvungen att skärpa mina tankar.
gnypp45 skrev:Flint, hur beskrivs bruset i LT-spice för en lysdiod?
Jag kan tänka mig att det är
1. termiskt brus,
2. fotonbrus/hagelbrus från de elektroner och hål som rekombinerar i den framspända dioden, samt
3. eventuellt hagelbrus för själva passagen av laddningsbärarna över pn-barriären. Men barriären är så låg vid arbetsspänningen att det bruset nog inte blir så stort.
I ett motsvarande metallfilmsmotstånd så borde man nästan bara ha termiskt brus.
roren skrev:Flint,
Jag kan nog knappast detektera en konding och om jag har nån så blir det väl
att prova och jämföra.
Men nog är det väl elegant om dioderna kan släta ut signalen tillräckligt.
roren skrev:
Förresten lite återkoppling kan man väl leva med. Om den inte messar upp förstås.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster