Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Även en 0,2dB skillnad kommer ge en upplevelse av öppnare och klarare ljudbild, utan att man egentligen uppfattar det som skillnad i nivån. Så utan osciloscop är det nog svårt att få det helt perfekt. Men testa hur de låter när de klipper med hjälp av låga bastoner. Testa svep från 0-20hz. Testa köra Crown på höger sida å Behringer på vänster sida.
Som sagt, du lär märka det enkelt!bakerman22 skrev:Grejen är ju liksom att det inte är något snack om att crown ger mer effekt än behringer. Jag har däremot läst flera mätningar att crown faller av som stenar under 50 hz. Ska man köra infra, och dessutom boosta med eq i botten så är det ju inte direkt idealiskt att ha en stärkare som bara ger 50 % av dess kapacitet när man kommit ner dit man ska boosta...
Eller ?
Skrev jag något om rena sinustoner? För övrigt är det bra att testa skyddskretsarna också riktigt irriterande när de poppar igång när man ser på film.single_malt skrev:Alexi skrev:Även en 0,2dB skillnad kommer ge en upplevelse av öppnare och klarare ljudbild, utan att man egentligen uppfattar det som skillnad i nivån. Så utan osciloscop är det nog svårt att få det helt perfekt. Men testa hur de låter när de klipper med hjälp av låga bastoner. Testa svep från 0-20hz. Testa köra Crown på höger sida å Behringer på vänster sida.
Hm, hur tänker du nu? Om man ska göra jämförelser mellan stegen med hjälp av sinusar tror jag inte att man utnyttjar stegens kapacitet rätt. Dom kommer att begränsas av skyddskretsar som gör att de inte ska bränna säkringar.
Alexi skrev:Skrev jag något om rena sinustoner? För övrigt är det bra att testa skyddskretsarna också riktigt irriterande när de poppar igång när man ser på film.single_malt skrev:Alexi skrev:Även en 0,2dB skillnad kommer ge en upplevelse av öppnare och klarare ljudbild, utan att man egentligen uppfattar det som skillnad i nivån. Så utan osciloscop är det nog svårt att få det helt perfekt. Men testa hur de låter när de klipper med hjälp av låga bastoner. Testa svep från 0-20hz. Testa köra Crown på höger sida å Behringer på vänster sida.
Hm, hur tänker du nu? Om man ska göra jämförelser mellan stegen med hjälp av sinusar tror jag inte att man utnyttjar stegens kapacitet rätt. Dom kommer att begränsas av skyddskretsar som gör att de inte ska bränna säkringar.
Warble toner glömde du nog? Linjära svep är annars utmärkta för att mäta hur steget faller, vilket var en av sakerna som skulle undersökas. Vilka typer av toner som är lämpligast beror ju helt på vad som ska undersökas, jag förstår inte din ståndpunkt. Är det att sinusar är oanvändbara vid alla former av tester?single_malt skrev:Du skrev"Testa svep från 0-20hz". Du menade kanske fyrkantsvåg?
Det jag menade med min fråga är att det handlar om kontinuerliga effektuttag och hur du tänkte kring att jämföra med sådana.
Alexi skrev:Warble toner glömde du nog? Linjära svep är annars utmärkta för att mäta hur steget faller, vilket var en av sakerna som skulle undersökas. Vilka typer av toner som är lämpligast beror ju helt på vad som ska undersökas, jag förstår inte din ståndpunkt. Är det att sinusar är oanvändbara vid alla former av tester?single_malt skrev:Du skrev"Testa svep från 0-20hz". Du menade kanske fyrkantsvåg?
Det jag menade med min fråga är att det handlar om kontinuerliga effektuttag och hur du tänkte kring att jämföra med sådana.
Jag tror knappast Bakerman tänkt egna hela julhelgen åt att göra sinussvep.
Alexi skrev:Warble toner glömde du nog? Linjära svep är annars utmärkta för att mäta hur steget faller, vilket var en av sakerna som skulle undersökas. Vilka typer av toner som är lämpligast beror ju helt på vad som ska undersökas, jag förstår inte din ståndpunkt. Är det att sinusar är oanvändbara vid alla former av tester?single_malt skrev:Du skrev"Testa svep från 0-20hz". Du menade kanske fyrkantsvåg?
single_malt skrev:Alexi skrev:Warble toner glömde du nog? Linjära svep är annars utmärkta för att mäta hur steget faller, vilket var en av sakerna som skulle undersökas. Vilka typer av toner som är lämpligast beror ju helt på vad som ska undersökas, jag förstår inte din ståndpunkt. Är det att sinusar är oanvändbara vid alla former av tester?single_malt skrev:Du skrev"Testa svep från 0-20hz". Du menade kanske fyrkantsvåg?
Jag ska försöka igen, och du har ju delvis svarat på frågan när du skrev om irriterande skyddskretsar som ploppade när man ser på film.
Problemet med att försöka jämföra steg med signaler som inte är skurar eller impulser utan tex svep som tar några sekunder minst är att man inte kommer att jämföra stegens beteende vid normal användning(musik). Utan kanske jämföra stegens skyddskretsar. Stegens förmåga att avge effekt kortvarigt kan skilja sig åt mer och det kommer man inte åt genom att lyssna på svep och signaler.
Jag tror inte att det är jättelätt att lyssnings-jämföra steg helt objektivt.
bakerman22 skrev:Kompisen var här och kopplade in en europahandske här förut, så att jag kunde testa att köra 3 x 16 via en byggcentral, för att få reda på att det inte var krämen i väggen som begränsade.
Det gjorde det faktiskt en hel del.
bakerman22 skrev:
Alexi skrev:bakerman22 skrev:
Du kan ju testa att vända en av basarna så baselementet är närmare centern, tex den till vänster, ett annat alternativ är att sätta upp dem högst upp i hörnen där du har höjd högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster