Moderator: Redaktörer
Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
dimitri skrev:Det var ord och inga visor!
Välkommen Flint
dimitri skrev:"ag spelar just nu transistorslutsteg och tycker att det
låter alla tiders. Man blir aldrig för gammal för att ändra sig."
NAD 208?
Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"
"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
"Köp en heltäckningsmatta så fixar du alla problem i anläggningen"
Hetsporren skrev:Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"
Några påståenden jag inte tror på:
Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av CD-skivor...:
Ju dyrare apparater desto bättre är dom...
Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Köp en heltäckningsmatta så fixar du alla problem med kvalster...
Jorma skrev:"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
Jorma skrev:Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Nej, absolut inte. Coltrane slår inte deras nya 2 000 000
(2 miljoners) högtalare Coltrane Supreme![]()
![]()
[/img]
Nattlorden skrev:Jorma skrev:"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
Dumheter... det heter "slår allt upp till pi60"...
Style skrev:Jorma skrev:Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Nej, absolut inte. Coltrane slår inte deras nya 2 000 000
(2 miljoners) högtalare Coltrane Supreme![]()
![]()
[/img]
undrar hur måmga exemplar den kommer att säljas i
Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Det är inget fel med denna fras. Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars
.
Håller med. Kräsen är ett ord som ger högtalaren en fisförnäm - och oförtjänt - högre status.IngOehman skrev:Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Det är inget fel med denna fras. Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars
.
Men allvarligt talat - vad betyder ordet "kräsen" Callisto?/quote]
Flint skrev:Värsta klyschan är ordet och begreppet TRANSPARENT.
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
EngelholmAudio skrev:Håller med. Kräsen är ett ord som ger högtalaren en fisförnäm - och oförtjänt - högre status.IngOehman skrev:Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
.
Men allvarligt talat - vad betyder ordet "kräsen" Callisto?/quote]
DynAudio är högtalare som oftast följs av ryktet att vara kräsna på elektronik och inte sällan ser man högtalare kopplade till mångfaldigt dyrare förstärkare.
EngelholmAudio skrev:Ps. Jag hoppas Ingvar Öhman läser sina "Privata meddelanden" emellanåt.
Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"![]()
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster