Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Är fortfarande lite förvånad av att det finns en känsla av att rörförstärkare skall låta lika. Har man hört en dålig rörförstärkare så vet man att rörförstärkare låter på ett visst sätt. Däremot trissor kan vara bra om man har hört en dålig för då har man bara lyssnat på fel apparat.
mvh/Harryup
Senare jämförelser gav väl vid handen att det främst fanns bättre försteg än 33, men slutsteget 303 tyckte jag aldrig lät dåligt, även om basen inte precis hölls i något järngrepp, men det delar den ju med många rörsteg.Flint skrev:Lustigt hur olika vi värderar ljud. Det är tur. Annars skulle det bara finnas en pryl av allt. Quad 33/303 gillade jag inte alls.
lech skrev:stefanolo skrev:Harryup skrev:
2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.
Kommer ihåg en oktobereftermiddag för fem år sedan när jag satt i soffan hos Bosse Hansson. Jag var ganska "nyväckt" när det gällde rörförstärkare och Bosse berättade lite om sin Candela när vi kom in på SET-förstärkare. Han beskrev då sin uppfattning av SET 300B-försärkare som "såsiga". Han ville ha mer rapphet vilket han tyckte att han fått in i Candela. När jag så småningom hade köpt min Audion Silver Night 2A3 hade jag Bosses ord om SET-förstärkare (särskilt då 300B) i minnet och förväntade mig ett "såsigt" ljud, men slogs av att det iställlet var ganska lätt och luftigt (åt det lite mjuka hållet) men knappast "såsigt"/slött.
/s
Hej stefanlo. (vem du nu är bakom nicket )
Uppfatta mig nu posetivt, allt annat stämmer inte !
Jag hade hoppats att denna fråga aldrig skulle komma upp. Jag har vrängt ut och in på den genom åren med Bo. Bo förblir min bästa erfarenhet i HIFI branchen. RIP Bo.
//Lech
Flint skrev:Jocke skrev:Hade för en evighet sedan ett par Dynaco MK III monoblock som redan då prisades för sin ljudkvalitet. Fick dem aldrig att lira - allt lät bara "kofta". Provade dem i ett aktivt system men de var faktiskt inte roliga i något register... Spelade dem mot Sentec PA-8 som jag tyckte överträffade dem på alla punkter. Kan ju ha varit något fel på dem...
Närå, inget fel. Dynaco MkIII var/är ett väldigt upphåsat steg. Den ska låta kofta. Då är den hel. Jag har dessutom aldrig fått bra ljud med någon Dynaco utgångstrafo i någon annan koppling heller. Det kanske alltså är där felet ligger, i deras utg.trafon. Vet att jag svär i kyrkan enligt vissa men jag grundar åsikten på verkliga egna test och inte på hörsägen.
IngOehman skrev:2. Rör har extremt liten termisk kompression, vilket även det gör att
de kan användas i konstruktioner utan motkoppling, utan att bli drab-
bade av en massa minnesdistorsion (påverkan från signalhistorien).
Flint skrev: Då är den hel. Jag har dessutom aldrig fått bra ljud med någon Dynaco utgångstrafo i någon annan koppling heller. Det kanske alltså är där felet ligger, i deras utg.trafon. Vet att jag svär i kyrkan enligt vissa men jag grundar åsikten på verkliga egna test och inte på hörsägen.
Objektivisten skrev:Jag gillar grus när de gör det de är bra på, typ Naim. Men merparten av de transor som finns försöker färga ljudet mot typ rör, eller med s k hifi-parametrar. Men de når sällan fram så varför inte ta konsekvenserna av tekniken och gå 'all-in'?
IngOehman skrev: Och vad betyder egentligen rörbög?
Åsyftar bög "usling" från franskans bougre, eller "lättlurad" från nasar-
slangens bögis? Eller menas någon sorts homoattraktion? Alltså typ att
två rör tycker om varandra?
paa skrev:IngOehman skrev:2. Rör har extremt liten termisk kompression, vilket även det gör att
Finns det någon testsignal resp. musiktyp som påvisar just minnesdistorsion på ett tydligt sätt?
IngOehman skrev:Jag vilja påminna om trådens ämne och de trå frågor som jag inkluder-
ade i förstainlägget:
1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?
2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som gör att du upp-
lever den på de viset?
3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?
- - -
Avsikten med tråden var inte att klaga och racka ned på diverse olika rör-
förstärkare eller att säga att transistorer är bättre - utan grejen var att
hitta rör-guldkornen och försöka få fram någonting (om möjligt) om vad
det är hos dem som gör dem till att man tycker de är det.
- - -
Det vill säga - det vore kul om alla som gillar någon rörförstärkare kan
bidra (efter vars och ens förmåga) till att försöka reda ut vad det är som
de gör, som uppskattas. Det är helt okej att spekulera friskt och att ta
till den vokabulär man har. Det är inget krav att man skall åstadkomma
klockrena och helt entydiga beskrivningar - bättre att man säger något
och gör sitt bästa, än att sitta tyst och inte bidra alls.
Även försök att beskriva hur man uppfattar rörförstärkare uppdelat på
kategorier är välkomna. T ex SE-förstärkare kontra PP-förstärkare, stora
kontra små, återkopplade kontra oåterkopplade, upplevelser av olika
rörtyper och arbetsklasser...
Vh, iö
Laila skrev:paa skrev:IngOehman skrev:2. Rör har extremt liten termisk kompression, vilket även det gör att
Finns det någon testsignal resp. musiktyp som påvisar just minnesdistorsion på ett tydligt sätt?
Just detta med mindre "minnesdistortion" var en av Bo Hansson:s
käpphästar/förklaringar till varför han tyckte att "goda" rörförstärkare
lät bra eller bättre än de flesta transistorsteg . . . sant eller inte så
verkade det vara hans genuina uppfattning i de samtal(inte så många
men dock) vi hade om rör visavi transistorförstärkare.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Är fortfarande lite förvånad av att det finns en känsla av att rörförstärkare skall låta lika. Har man hört en dålig rörförstärkare så vet man att rörförstärkare låter på ett visst sätt. Däremot trissor kan vara bra om man har hört en dålig för då har man bara lyssnat på fel apparat.
mvh/Harryup
Har inte hört talas om detta.
Vem är det som har marknadsfört iden att alla rörförstärkare låter lika?
Det låter som en mycket märkligt uppfattning, och en som jag som sagt
inte har hört talas om. Snarare låter rörförstärkare mera olika varandra
än transistorförstärkare. Det är i varje fall min uppfattning.
Att så är fallet är heller inte så märkligt om man tittar på hur de beter
sig fysikaliskt. Rörförstärkare täcker helt enkelt in ett större spann av
egenskaper.
Vh, iö
KarlXII skrev:Dvd-ai, du tycker inte att du generaliserar lite nu?