Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Hoppas att ni som kan förstå rör kan se något mönster i svaren!
Flint skrev:Jocke skrev:Hoppas att ni som kan förstå rör kan se något mönster i svaren!
Om du menar mina simuleringar i tråden om branthet så visar dom hittills inte den skillnad jag syftar till. De i tråden har mest rört sig hittills om grundkopplingar. Jag syfter till mycket mer komplexa förlopp.
Jocke skrev: Var det inte så att Svante och/eller Lilltroll konstaterade att lite R i serie minskade disten vid höga frekvenser? Kan det finnas något samband?
Flint skrev:Jocke skrev: Var det inte så att Svante och/eller Lilltroll konstaterade att lite R i serie minskade disten vid höga frekvenser? Kan det finnas något samband?
Inte omöjligt. Experimentet med justerbar utgångsimpedans på trissesteg påverkade detta i positiv riktning vilket förvånade mig. Det hade jag inte räknat med men jag har än inget försök till förklaringsmodell där. Men om jag har förstått deras förklaring rätt så bygger den på en annan tankemodell än min. Men det är bra med alla uppslag om egenskaper som inverkar.
Flint skrev:Hav tålamod. Det kan ta tio år. Jag kanske inte en hinner med.Jag har å andra sidan byggt mina steg efter den principen i åtminstone 20år nu och det slår inte fel. Det är lättare med rör men principen är densamma för både rör och trissor. Att presentera principen trovärdigt och oantastbart är en helt annan sak och det tar tid.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Hoppas att ni som kan förstå rör kan se något mönster i svaren!
Om du menar mina simuleringar i tråden om branthet så visar dom hittills inte den skillnad jag syftar till. De i tråden har mest rört sig hittills om grundkopplingar. Jag syfter till mycket mer komplexa förlopp.
Det vore ju otroligt intressant om du kunde få en förklaring på dina upplevelser!IÖ verkar ju av tråden att döma också vara något på spåren! Var det inte så att Svante och/eller Lilltroll konstaterade att lite R i serie minskade disten vid höga frekvenser? Kan det finnas något samband?
Flint skrev:Just kretssimulering har varit mycket nyttigt för att förstå vad som skiljer mellan dåliga och bra förstärkare vad gäller lyssnad hifikvalitet.
Flint skrev:Jocke
Jag tror att du förstår varför teorin måste vara vattentät innan den presenteras för att slippa pöbelns automatiska reptilrektioner.
Harryup skrev:Varför skall Flint inte få skriva vad han tycker?
Harryup skrev:Han pekar ju inte ut någon person utan ett "begrepp" medans du skriver om personen Flint och hur han beter sig. Fast du glömde att tillägga att det är din uppfattning hur han beter sig. Det är ju knappast något objektivt.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:2. Rör har extremt liten termisk kompression, vilket även det gör att
de kan användas i konstruktioner utan motkoppling, utan att bli drab-
bade av en massa minnesdistorsion (påverkan från signalhistorien).
Flint skrev:bassman skrev:Flint skrev:DVD-ai skrev:Får jag inte tycka det jag tycker ?
Jo men jag har hittills inte fått något grepp om din trovärdighet som tyckare så därför frågade jag. Ett råd: lyssna på diskantens kraschande vid jämförelse mellan rörförstärkare och trissehäckar.
Jo Flint det har jag noterat!
Jag har nästan enbart goda erfarenheter av rörgrejer, men så har jag i dom flesta fall det lyssnats och stegen jag själv testat enbart varit goda konstruktioner.
Bra. Ibland känner jag mig lite ensam i min åsikt eftersom så många inte verkar märka den här skillnaden. Men jag tror att dom har sitt fokus på basen vid hög volym och att den kanske inte låter som deras referens transistorstegens och därför inte hör fördelarna i rörljudet. Låst fokus.
IngOehman skrev:...
Det låter ju rimligt. I varje fall de som inte vill ta debatten. Är det så
viktigt för något att ha rätt, så bör de se till att ha det, snarare än
att "få det" kanske man kan säga. Detta sagt om/till alla.
Men presentera gissningar kan man självklart göra utan att veta att
de är riktiga. Man BORDE kunna göra det i varje fall utan att få på
skallen för det.
...
Ragnwald skrev:Svarar sent i tråden.
Den rördrivna stärkar/högtalarkombination som väckte mig och gjorde mig välvilligt inställd till rörförstärkare, var Stig Carlssons OA-6 typ1, med sina inbyggda dubbla OTL-steg med delning mellan bas och övre registret. Imponerande ljudpanorama och djupbasegenskaper, gav liv åt akustiskt inspelad musik, jag aldrig tidigare upplevt.
Väl underhållna och uppställda i rätt rum, står de sig än i dag.
Har senare imponerats av EA-steg som drivit mina OA-2212, när de var i toppskick.
Det steget driver just nu till belåtenhet, ett par piPs.
IngOehman skrev:2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-lever den på de viset?[/i]
Flint skrev:IngOehman skrev:2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-lever den på de viset?[/i]
Så klart friheten från transientmassaker. Det är inte vad jag tror utan vad jag påstår. Vad tror du?
lech skrev:IÖ
Så här långt i tråden ( upplevd återgivning fråga 1 ) så utkristalliserar Erik A. sig. EA 2A3,Edison,Audion, mm
Förutom att vara Svensk och aktivt verkande i branschen har han satt sitt avtryck med "sin ljudåtergivning ".
Den måhända vara ett signum för honom. ( jag uppskattar , egentligen onödig kommentar ). Varför har jag inga svar på.
Jag har sökt alternativ runt om i världen men inte lyckats. Det närmaste har varit i "den östra världen ". Kanske beror det på att dom lindat sina trafos själva. Vikten av dessa i kg har varit en genomgående slogan !
//
Lech
IngOehman skrev:
Men jag har förstått att det finns en och annan här på faktiskt som an-
ser att det är den som skriver som har ansvaret att de som läser även
skall kunna förstå det. En väldigt enfaldig inställning som bara leder till
att alla texter riskerar att bli helt intetsägande och utan värde.
Texter som försöker förmedla någonting för andras skull, är alltid gåvor,
hur svåra de än är. De som klagar på de gåvor som ges dem istället för
att ta emot dem och försöka förstå dem - förtjänar dem helt enkelt inte.
Jag uppskattar alltid de gåvor som Perka bjuder på när man diskuterar
med honom. Och många andras också. Även om jag inte alltid förstår
allt utan att få återkoppla med lite frågor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster