VEM är "hifibranchen" som så ofta "häcklas&qu

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-05 09:33

Slartibartfast skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hetsporren skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hetsporren skrev:
EngelholmAudio skrev:
lasselite skrev:Ska vi inte kämpa FÖR handlaren som vågar säga "Jo, för Dina behov räcker det med xxx från xxx"
Hur skulle det funka i ett vinstdrivande företag?
Ska vi ställa samma krav på bilindustrin? Behöver jag 170 hk i min bil?
Alltså jag är helt för att det skall vara ärligt och uppriktigt. Försöker själv att leva upp till det. Men hur skall ett vinstdrivande företag (med löner, lån, hyror, etc) klara det?

...genom att sälja fler "budgetprylar"?
I pris-området?
Det prisområde som täcker de flestas behov...
Du har ingen siffra på en sån apparat? För räkneexemplets skull?

Cambridge? Rotel? Pioneer?

Jag har hört att Plinius ska ha perfekta produkter för det du söker, och siffran på produkten kan väl vara 2, kanske 3. Absolut inte 4, för då överstigs gränsen för vad som är rimligt! Förstår du inte? Nej precis så tänkte jag om dig när du skrev det citerade. Klart du kanske gjorde det och förde dig med uttryck jag inte förstod bara, vem vet inte jag..
Bra!

Rimligt är alltså 2 eller 3. Ca 2.5 alltså.
Jag trodde det var 42 som var svaret...men är kanske felunderrättad.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-05 09:35

Grabbar grabbar, ni har alla fel, 17* ska det ju va, det borde vem som helst med lätthet inse 8)

* Förövrigt världens mest godtyckliga tal enligt vår egen Peter Hackman** här på LiTH 8O :D

** Denna nissen:

Bild

Hans roliga hemsida: http://www.mai.liu.se/~pehac/
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-07-05 10:40

Rydberg skrev:Förövrigt världens mest godtyckliga tal enligt vår egen Peter Hackman** här på LiTH 8O :D

En lysande föreläsare!

Men hade du honom? 8O
I-linjen är ju hans "hatobjekt"... :D

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-05 10:48

gromit skrev:
Rydberg skrev:Förövrigt världens mest godtyckliga tal enligt vår egen Peter Hackman** här på LiTH 8O :D

En lysande föreläsare!

Men hade du honom? 8O
I-linjen är ju hans "hatobjekt"... :D

/Gr.

"Tag ett slumpmässigt tal... ta 17!"

"Ta ett stort tal, ta 666"

"Ta ett större tal, ta 4711"

Detta med slumpmässigast, stort och större florerade mycket på KTH och SU redan när jag gick där på 70-talets slut.

Vad jag minns var lärarna i allmänhet mindre med på det, det var de nyblivna assistenterna osv mest. Inspirationen kommer nog från gänget kring ITS på MIT.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-05 11:26

n3mmr skrev:"Tag ett slumpmässigt tal... ta 17!"

"Ta ett stort tal, ta 666"

"Ta ett större tal, ta 4711"

Detta med slumpmässigast, stort och större florerade mycket på KTH och SU redan när jag gick där på 70-talets slut.

Vad jag minns var lärarna i allmänhet mindre med på det, det var de nyblivna assistenterna osv mest. Inspirationen kommer nog från gänget kring ITS på MIT.

... och världens mest slumpmässiga filnamn "foo".

Incompatible Timesharing System ja... minnena kommer tillbaka. Digitals DEC20 med Tops-20 som tog mycket från ITS och är i princip modern till dagens operativsystem. Rena fröjden att köra, speciellt om man körde multifork exec.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-05 13:24

Grabbar.... LITE väl fel topic som nu debateras..... Så lite uppstyrning :)

För övrigt ännu en skoj tråd som fungerar. Och ytterligare värd ett stort tack...

EA.. Skoj du vågade dig in i getingboet.... Du har mången gång visat dig modig och ge dina synpungter ifrån handlarhåll. Men även som hifiintreserad musiklyssnare.... Hoppas du kan fortsätta debatten här och att flera handlare vågar sig in i denna tråd.

För lite börjar det bli en sak som i alla fall för MIG står klar. Det är att förbluffande ofta verkar en del ha storköpens trick o så som "branchen"... OCH tyvärr dom fall med väldigt okunnig personal på en del butiker.

Just om detta VILL jag som rätt erfaren säljare med rätt bra framgångar inom flera säljområden säga en sak till DERAS försvar....

Dessa ofta grabbar är unga killar med i stort sätt endast en säljerfarenhet. Och det är där dom nu jobbar.. Ofta får dom lite kortfattad sälinfo som en del tror på.. En del skiter i om det stämmer. Och en del enbart vill få upp sin säljsiffra så dom ens får lön. Beroende på löneavtal o bonusar osv...

Att det inom stereo blir så markant märkbart är kanske mer beroende på kopplingen till den idag rätt stora oerfarenhet som köparen har. När jag växte upp inom hifi så lästes o provades ALLT man kom över..

Idag som ni säkert redan vet. Eller deltagit i så finns inte ens knappt intresse för att spela in hyfsat ..(Finns tråd om också som sagt.. 8) )

Så då man slår ihop dessa olika parametrar så ser man ett rätt klart mönster. Där sedan "vi" mer erfarna lätt ser igenom det... :wink: Och skapar oss vårt sätt att se saken på..

Detta är lite av vad jag utläser av resultaten i inläggen...

Och igen. Allt är lite generellt o fritt taget ur huvudet. Så se mitt inlägg lite som "fritt tänkande" och inte såsom nåt som skall nagelfaras såsom exakta utalanden...

Kul ändå att så många bidragit med kul trevliga inlägg där man också kan skapa sig en uppfattning av tråden, Sedan kan ju uppfattningen ändras under resan självklart beroende på inlägg och åsikter som inkommer hela tiden...

Hoppas flera nu ifrån "branchen" törs komma ut i denna lilla debatt med SIN åsikt. Samt ev med sin syn på hur man KANSKE kan komma åt problemen som finns ändå.

EA har redan deklarerat att HAN följer tråden för att FINNA ev nya inputts i sitt säljande o hifiintresse. Detta är för mig MYCKET roligt att se EA skriva.

(Förlåt jag själv inte hela tiden är med i tråden. Men solen lyser. Tomten skriker om skötsel. Och min bil behöver omvårdnad. O barnen glass o bad... Så hifi är "lite" off för tillfället här.)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-05 13:38

"Eller deltagit i så finns inte ens knappt intresse för att spela in hyfsat ..."

Max säger:
Intresse för att spela upp hyffsat är ju också starkt begränsat, framförallt i pressen. Där ses anläggningen mest som en kul grej att få till sitt eget lilla "sound" med. Inget fel i det, men HiFi är det INTE. Även på tillverkarsidan verkar många (särskilt i dyrfi-svängen) vara mer raode av att skapa förvrängningar i fasta lägen (och snygga apparater med skön känsla i reglage och så, så det känns seriöst), så man måste byta apparat när man byter skiva (vilket är bra för branchen då det håller bytes karusellen igång).

Som tur är så finns det tillverkare som inte bryr sig om att få fina recensioner i dom fina tidningarna, utan tillverkar bra grejjor med vettiga priser. Undantaget är högtalare där jag bara känner till INO som dessutom inte säljs i butik och med långa leveranstider. Annars börjar priserna på 25kkr och uppåt. Och då är det inget som säljs i sverige för 100kkr... Trist, men så är det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-05 13:43

Mayro skrev:EA.. Skoj du vågade dig in i getingboet....
Tack själv. Jag vet ju redan vilka som är getingar och vilka som är blombin (och inte sticks men ändå är irriterande)! :lol:

Jag har många gånger erfarit att kunderna upplever att dom fått för mycket information från mig. Många som ringer och vill ha elektornik eller högtalare får nån form av gratis utbildning från mig (upp till den nivå jag behärskar). Dom flesta blir skrämda och vissa säger rakt ut att dom inte vill göra det så komplicerat.

Inte komplicerat men ändå med exklusiva högtalarelement. :(

Det viktiga är för vissa att det ÄR Thiel & Partner element och 44 mm tjock baffel....för andra är det att designen bakom högtalaren är genomtänkt.

Jag tror jag "tappar" många kunder genom att "kräkas ur mig" mycket information.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 13:47

Mayro skrev:Grabbar.... LITE väl fel topic som nu debateras..... Så lite uppstyrning :)

För övrigt ännu en skoj tråd som fungerar. Och ytterligare värd ett stort tack...

EA.. Skoj du vågade dig in i getingboet.... Du har mången gång visat dig modig och ge dina synpungter ifrån handlarhåll. Men även som hifiintreserad musiklyssnare.... Hoppas du kan fortsätta debatten här och att flera handlare vågar sig in i denna tråd.

För lite börjar det bli en sak som i alla fall för MIG står klar. Det är att förbluffande ofta verkar en del ha storköpens trick o så som "branchen"... OCH tyvärr dom fall med väldigt okunnig personal på en del butiker.

Just om detta VILL jag som rätt erfaren säljare med rätt bra framgångar inom flera säljområden säga en sak till DERAS försvar....

Dessa ofta grabbar är unga killar med i stort sätt endast en säljerfarenhet. Och det är där dom nu jobbar.. Ofta får dom lite kortfattad sälinfo som en del tror på.. En del skiter i om det stämmer. Och en del enbart vill få upp sin säljsiffra så dom ens får lön. Beroende på löneavtal o bonusar osv...

Att det inom stereo blir så markant märkbart är kanske mer beroende på kopplingen till den idag rätt stora oerfarenhet som köparen har. När jag växte upp inom hifi så lästes o provades ALLT man kom över..

Idag som ni säkert redan vet. Eller deltagit i så finns inte ens knappt intresse för att spela in hyfsat ..(Finns tråd om också som sagt.. 8) )

Så då man slår ihop dessa olika parametrar så ser man ett rätt klart mönster. Där sedan "vi" mer erfarna lätt ser igenom det... :wink: Och skapar oss vårt sätt att se saken på..

Detta är lite av vad jag utläser av resultaten i inläggen...

Och igen. Allt är lite generellt o fritt taget ur huvudet. Så se mitt inlägg lite som "fritt tänkande" och inte såsom nåt som skall nagelfaras såsom exakta utalanden...

Kul ändå att så många bidragit med kul trevliga inlägg där man också kan skapa sig en uppfattning av tråden, Sedan kan ju uppfattningen ändras under resan självklart beroende på inlägg och åsikter som inkommer hela tiden...

Hoppas flera nu ifrån "branchen" törs komma ut i denna lilla debatt med SIN åsikt. Samt ev med sin syn på hur man KANSKE kan komma åt problemen som finns ändå.

EA har redan deklarerat att HAN följer tråden för att FINNA ev nya inputts i sitt säljande o hifiintresse. Detta är för mig MYCKET roligt att se EA skriva.

(Förlåt jag själv inte hela tiden är med i tråden. Men solen lyser. Tomten skriker om skötsel. Och min bil behöver omvårdnad. O barnen glass o bad... Så hifi är "lite" off för tillfället här.)

Instämmer. Jag var HiFi-säljare i 11år och lärde mig mycket under den tiden om hur människan kunden fungerar. Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig. Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden. Då släppte det i försäljningsstatistiken.
Alltså det vi skäller den sk. marknaden för styrs av krafter som är större och kraftigare än vad vi som individer eller ideella föreningar rår på men det är ändå kunden som till slut styr den med hjälp av sina val och inköp. Mycket få människor är HiFi-idealister. Den stora massan är vardags(miss)brukare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-05 14:07

EngelholmAudio skrev:Jag har många gånger erfarit att kunderna upplever att dom fått för mycket information från mig. Många som ringer och vill ha elektornik eller högtalare får nån form av gratis utbildning från mig (upp till den nivå jag behärskar). Dom flesta blir skrämda och vissa säger rakt ut att dom inte vill göra det så komplicerat.

Inte komplicerat men ändå med exklusiva högtalarelement. :(

Gäller det lösa element eller färdiga högtalare? När det gäller hemmabyggare tycker jag man ofta ser folk som köper svindyra element och delningsfilterkomponenter, bygger en låda med jättetjocka väggar osv. Ofta dimensioneras filtret enligt någon "skolboksformel" som antar att elementen är helt resestiva och i regel också med samma branhet på alla flanker, helt utan hänsyn till elementens egen avrullning, toppar, dippar baffelsteg etc. Säkert kul, men dyrt.
För mig tog den nog 10 år innan jag började försåt mig på filter lite grann. Men det är långt kvar innen jag behärskar det.

Vägen att förstå högtalare är lång, mycket längre än dom flesta anar, och vet man hur komplext ämnet är börjar man inte om man inte är smått galen. Nu har jag dock kommit en bit på väg, och det blir nog ett bygge till, den slutliga högtalaren. Som tur är har ju IÖ gjort mycket av grovjobbet och varit hygglig nog att dela med sig av sina kunskaper (helt gratis, tack för det IÖ!), så det slipper jag.
Men ändå är det ett projekt som säkert inte blir klart inom 3 år. Behovet är dessutom ganska litet, det är mest "en kul grej".

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-05 14:14

Max_Headroom skrev:Gäller det lösa element eller färdiga högtalare? När det gäller hemmabyggare tycker jag man ofta ser folk som köper svindyra element och delningsfilterkomponenter, bygger en låda med jättetjocka väggar osv. Ofta dimensioneras filtret enligt någon "skolboksformel" som antar att elementen är helt resestiva och i regel också med samma branhet på alla flanker, helt utan hänsyn till elementens egen avrullning, toppar, dippar baffelsteg etc. Säkert kul, men dyrt.
Ingetdera faktiskt. 8O
Det rör oftast kunder som vill ha en kundspecifik högtalare och har egna ideer till hur dom vill göra och ha det, samt då betala mig (/EA) för vissa tjänster. Mest rätt är "lösa element" men dom vill köpa mer än så.

Men visst finns dom som religöst skall ha 1'a ordningen HP och LP utan att egentligen veta varför. Men som sagt...det är mer en tro än nått annat.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 14:25

Flint skrev:Instämmer. Jag var HiFi-säljare i 11år och lärde mig mycket under den tiden om hur människan kunden fungerar. Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig. Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden. Då släppte det i försäljningsstatistiken.
Alltså det vi skäller den sk. marknaden för styrs av krafter som är större och kraftigare än vad vi som individer eller ideella föreningar rår på men det är ändå kunden som till slut styr den med hjälp av sina val och inköp. Mycket få människor är HiFi-idealister. Den stora massan är vardags(miss)brukare.

Mm, det du beskriver är en hifi-säljares dilemma. Jag håller helt med om att det är så för säljarna.

Men den ideella föreningen, eller för den delen utbildande instansen har inte samma krav på sig att ge säljande argument när de kommer med uttalanden om vad som är rätt och riktigt med hifi.

Därför känns det rätt bra att ha engagerat sig i båda... 8)

Och därför känns det också viktigt att båda är så oberoende av marknadens krafter som det bara går.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 14:45

Svante skrev:
Flint skrev:Instämmer. Jag var HiFi-säljare i 11år och lärde mig mycket under den tiden om hur människan kunden fungerar. Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig. Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden. Då släppte det i försäljningsstatistiken.

Mm, det du beskriver är en hifi-säljares dilemma. Jag håller helt med om att det är så för säljarna.

Men den ideella föreningen, eller för den delen utbildande instansen har inte samma krav på sig att ge säljande argument när de kommer med uttalanden om vad som är rätt och riktigt med hifi.

Därför känns det rätt bra att ha engagerat sig i båda... 8)

Och därför känns det också viktigt att båda är så oberoende av marknadens krafter som det bara går.

Absolut. Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra. När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka. Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad. Att en auktoritet säger att just det här är det bästa du kan köpa. Det är ett sätt för kunden att avsäga sig det tunga ansvaret att köpa sig absolut rätt vara.
Men tänk dig värsta säljsituationen. Tänk dig att sälja en förstärkare till en teorifanatisk och rätttrogen LTS-are. Först talar han om för en att man har fel på alla punkter och sen skäller han ut den sk. marknaden varpå han försöker frälsa en i den enda rätta transparensläran. En verbal process på säg två veckor. Till slut lämnar han butiken utan att ens handla en CD. Har man tid med det som säljare? Njae, inte om man säljer på provision. Varning för idéalister alltså. Marknaden klarar dom inte. Det finns inga pengar där men dom är givetvis lustiga och underhållande som individer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 15:19

Flint skrev:Men tänk dig värsta säljsituationen. Tänk dig att sälja en förstärkare till en teorifanatisk och rätttrogen LTS-are. Först talar han om för en att man har fel på alla punkter och sen skäller han ut den sk. marknaden varpå han försöker frälsa en i den enda rätta transparensläran. En verbal process på säg två veckor. Till slut lämnar han butiken utan att ens handla en CD. Har man tid med det som säljare? Njae, inte om man säljer på provision.

Nejvisst, jag har också sålt i butik, så jag vet precis vad det innebär. Luska ut vad kunden tror är bäst, och sälj det.

Flint skrev:Varning för idéalister alltså. Marknaden klarar dom inte. Det finns inga pengar där men dom är givetvis lustiga och underhållande som individer.

...men konsumenterna behöver dem. Mer än de vet. Och om konsumenterna utbildas av oberoende och kommer med vettiga krav till handlarna, så kanske handlarna kan sälja vettiga saker? Det tror jag definitivt att marknaden skulle klara.

Jag tycker att det stora problemet idag är just att det knappast finns någon stark, oberoende informationskälla för konsumenten. På 70- och 80-talet engagerade sig tom staten som hifiupplysare via SP, men nu finns det mycket lite sånt. Däremot blir konsumenterna överösta av marknadsföring. Som grädde på moset saknar dessutom många av dagens hifiköpare vettiga referenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 15:32

Svante.

Det kunden behöver är mer tillit till sitt eget omdömme. Inte gurus och förebilder i flummig personform. Kunden borde kräva av säljaren att han praktiskt kan bevisa att hans argument håller. Om säljaren säger att den här kabeln för 400KKr låter mycket bättre än lampsladd så kräv bevis i form av blindtest direkt på stället. Sen har förstås kunden rätt att köpa den dyra kabeln i alla fall även om det bara är för statusen.
Starta trenden "Kund-POWER" eller "Reclaim the HiFi-market"

Dessutom tror jag att avkastning på investerat kapital har mycket större inverkan på HiFi-marknaden än vad en liten idealistisk förening har. Därmed inte sagt att den inte har inverkan alls men stora rattar och annat lull-lull går nog före transparens om man räknar i omsatta pengar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-05 17:44

IngOehman skrev:Hur kan man på allvar antyda att det är okej att en säjare beter sig bedrägligt mot kunden???

Vh, iö

Det är aldrig OK att bete sig bedrägligt mot en kund. Problemet är att definiera ordet bedrägligt. Bedrar man kunden om man säljer det som denne frågar efter även om man vet att han/hon inte behöver det som dom frågar efter? Vem behöver 170 hk i en vanlig personbil? Ingen såvitt jag kan bedöma, men vem är jag? Om någon tror sig köpa en bättre bil för att den har många hästkrafter, det är väl upp till den personen?

Om jag påstår att en bil gör 200 km/h och den "bara" gör 180, har jag betett mig bedrägligt. Om jag säger att bil A är bekvämare eller enligt min åsikt har bättre väghållning, då har jag delgivit en synvinkel/åsikt baserad på min erfarenhet. Vad den erfarenheten är värd för kunden kan tyvärr bara denne (eller någon motorjournalist kanske?) bedöma....

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 17:46

Jag behöver 170 hk i en personbil, för jag ämnar dra tunga släp och ändå bibehålla en någorlunda vettig acceleration! :)

Vem behöver egentligen över 1000W i en hemstereo? Tja, jag gör det :oops: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-05 17:57

Flint skrev:Absolut. Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra.

Just facktidningarna ser, i alla fall jag, att jag som konsument inte har något som helst behov av annat än som bränsle. Möjligen kan det vara intressant att få läsa om vilka produkter som kommer ut på marknaden. Vad gäller det teknsik information och lyssningsintryck är dom (enligt mig dårå) fullständigt meningslösa. Vem vill läsa en massa påhittade och/eller inbillade lyssningsinryck om hur recencenten tycker det låter hemma hos sig när han kopplar in och provlyssnar (givetvis helt öppet, ingen kontroll här inte). Tidningarna ger också bilden av att deras recensenter har ett hörselminne som fungerar helt olika hos dom än hos normala personer, samt att deras hörsel är konstant från dag till dag och hur dom minns hur det lät med någon annan jävla kabel för 3 månader sedan. Just sådant, ser jag faktiskt inget som helst behov av.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-05 20:34

för at svara på ursprungsfrågan är väl branschen EA, Sladd, Jorma och IÖ. Åtminstånde på det här forumet.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-06 03:24

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Hur kan man på allvar antyda att det är okej att en säjare beter sig bedrägligt mot kunden???

Vh, iö

Det är aldrig OK att bete sig bedrägligt mot en kund. Problemet är att definiera ordet bedrägligt. Bedrar man kunden om man säljer det som denne frågar efter även om man vet att han/hon inte behöver det som dom frågar efter?
/ B

Ja, troligen, men det beror på vad man menar med att "sälja". Menar man "sälja in" så är det en sorts lögn att inte berätta vad som är sant.

Att bete sig bedrägligt kan ju exempelvis vara att ljuga.

Gör man det medvetet så är det möjligen till och med ett värre bedrägeri än om man gör det på grund av okunskap. Men - för kunden gör det ingen skillnad, så att kunskap är lika viktigt som ärlighet är rätt givet. Kunskap om egen okunskap är nästan lika värde full som kunskap om det kunden vill veta. Båda sorters kunskap kan ju användas till att tala sanning.

Exempel på vad bedrägliga beteenden kan vara finns i de följande (förnämligt författat av Flint och Svante):

Flint:
Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra.

När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka.

Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad.

Att en auktoritet säger att just det här är det bästa du kan köpa. Det är ett sätt för kunden att avsäga sig det tunga ansvaret att köpa sig absolut rätt vara.

Svante:
Nejvisst, jag har också sålt i butik, så jag vet precis vad det innebär. Luska ut vad kunden tror är bäst, och sälj det.

Flint:
Jag var HiFi-säljare i 11år och lärde mig mycket under den tiden om hur människan kunden fungerar. Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också.

Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig.

Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger.

Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden. Då släppte det i försäljningsstatistiken.

Sen skriver Flint även:
Alltså det vi skäller den sk. marknaden för styrs av krafter som är större och kraftigare än vad vi som individer eller ideella föreningar rår på...

Och där känner jag på något vis att du Flint givit upp alldeles för lätt. Det är ju just detta uppgivande som gör att det förekommer oärligheter inom branschen!

Om man inte tror att en sak är meningsful, så kanske man ger upp den, men om jag skall sammanfatta de 16 år som jag varit inblandad i LTS är skulle inte "meninglöst" vara mitt första val. Tvärtom var "meningslöst" det som jag blev itutad, och ville protestera mot. Ur vissa aspekter hade det kanske varit kul om ännu större reaktiner/omvälvningar kommit tillstånd.

Men inalles måste jag säga att det gått över förväntan att så fram ett vetenskapligt synsätt som slagit rot fint. Inte ett synsätt som skall slå ut dumflummet, men som finns som ett alternativ, för den som söker det.

När jag hoppade in i LTS styrelse 1989 fanns knappt alls någon sådan syvinkel överhuvudtaget - varken i branschen eller inom LTS!

De enda undantagen jag kan minnas där någon vetenskaplig synvinkel kunde iakttas var från Kalle Ståhl, Peter Snell, Bob Stewart och Peter Walker. Säkert fanns det fler, men bland världens många, många tusentals aktöer var den överväldigande majoriteten motsatsen till vetenskapligt orienterad. :(

Idag finns, i synnerhet i Sverige, en rätt stark vetenskapligt inriktad syn på musikåtergivning - således att musiken får vara den fantastiska konst den är - utan konkurrens från sjuklig apparatiasis.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 08:41

IngOehman skrev:Exempel på vad bedrägliga beteenden kan vara finns i de följande (förnämligt författat av Flint och Svante):

Flint:
Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra.

När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka.

Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad.

Att en auktoritet säger att just det här är det bästa du kan köpa. Det är ett sätt för kunden att avsäga sig det tunga ansvaret att köpa sig absolut rätt vara.

Svante:

Flint:
Jag var HiFi-säljare i 11år och lärde mig mycket under den tiden om hur människan kunden fungerar. Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också.

Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig.

Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger.

Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden. Då släppte det i försäljningsstatistiken.

Sen skriver Flint även:
Alltså det vi skäller den sk. marknaden för styrs av krafter som är större och kraftigare än vad vi som individer eller ideella föreningar rår på...

Och där känner jag på något vis att du Flint givit upp alldeles för lätt. Det är ju just detta uppgivande som gör att det förekommer oärligheter inom branschen!

Om man inte tror att en sak är meningsful, så kanske man ger upp den, men om jag skall sammanfatta de 16 år som jag varit inblandad i LTS är skulle inte "meninglöst" vara mitt första val. Tvärtom var "meningslöst" det som jag blev itutad, och ville protestera mot. Ur vissa aspekter hade det kanske varit kul om ännu större reaktiner/omvälvningar kommit tillstånd.

Men inalles måste jag säga att det gått över förväntan att så fram ett vetenskapligt synsätt som slagit rot fint. Inte ett synsätt som skall slå ut dumflummet, men som finns som ett alternativ, för den som söker det.

När jag hoppade in i LTS styrelse 1989 fanns knappt alls någon sådan syvinkel överhuvudtaget - varken i branschen eller inom LTS!

De enda undantagen jag kan minnas där någon vetenskaplig synvinkel kunde iakttas var från Kalle Ståhl, Peter Snell, Bob Stewart och Peter Walker. Säkert fanns det fler, men bland världens många, många tusentals aktöer var den överväldigande majoriteten motsatsen till vetenskapligt orienterad. :(

Idag finns, i synnerhet i Sverige, en rätt stark vetenskapligt inriktad syn på musikåtergivning - således att musiken får vara den fantastiska konst den är - utan konkurrens från sjuklig apparatiasis.

Vh, iö

Måhända agerade jag bedrägligt när jag sålde det kunden ville ha. Kanske var det därför jag hade en massa nöjda stamkunder, för att jag lurade dom varje gång. Jag trodde i min enfald att det var för att jag respekterade dom som individer.

Hur långt sträcker sig det enskillda anvaret gentemot kollektivet?
Ska resturangägaren halvera matportionerna för att sympatisera med de svältande i u-länderna?
Ska matbutiken vägra sälja chips och Cola till överviktiga?
Visst borde ICA sluta sälja kött? Och öl, hu så skadligt.
Vi förbjuder bilismen. Oetiskt energislöseri där.
Och TV gör bara folk slöa och feta. Lag mot TV-tittande. Försämra åtminstone programmen så att ingen vill se dom. Den kampanjen har visst redan börjat som det verkar.
Borde inte alla frivilligt skicka 90% av nettolönen till Amnesty. Vi har det ju så förb... bra mot många andra stackars krakar.
Kanske borde vi också smälla av en och annan bilbomb utanför Ameri***ska ambasaden bara för att visa solidaritet med Irak.

När jag anställdes som säljare så var det just en säljare man förväntade sig. Det var inte en predikande renlevnads-HIFI-guru man sökte. Det stod i alla fall inte så i annonsen. Man förväntade sig klirr i kassan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-07-06 09:21

Visst, Flint, det är klart att en säljare ska sälja prylar. Men är det inte bilden av den kunnige och, till viss del, objektive hifi-handlaren där man får hjälp och stöd som lyfts fram som motarbument till Siba/OnOff & näthandeln?

När kunden tror att handlaren försöker få information av dig så att du ska få det bästa förhållandet mellan välljud och satsade slantar, är det istället fiskande efter inom vilket område du är mest "mottaglig" och inom vilket han sedan kan pungslå dig på mest slantar. Har jag fattat rätt?

Vad är det då som är mervärdet för kunden att besöka hifi-handlaren på stan gentemot att klicka sig in på net on net och välja den apparat som ser häftigast ut och som har mest säljtext till bilderna? Kanske skulle man kunna ersätta hifi-säljaren fullt ut med en "kolla dig själv" på nätet, där man svarar på ett antal frågor och sedan värper sajten fram ett par alternativ lämpliga för just dig?

Skillnaden mot att ICA säljer Coca Cola och den "seriöse" hifi-handlaren som säljer vibrationsdämpande möss att sätta på högtalaren är att i hifi-handlarfallet förväntar sig kunden att få stöd och hjälp i sitt val av en kunnig yrkesman, medan att på ICA vet du att de endast kränger varor utan att ta hänsyn till ditt personliga välmående.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-06 09:41

Man går till en specialbutik för att få prata med en kunnig... men om den kunnige inte är det, eller ignorerar sin kunskap, för att istället snacka buzzwords och trender... då tycker jag definitivt man blir blåst... Det är en fackman man går för att få tala med, inte en extern PR-snubb för Hifi&Musik...

Sedan förstår jag att det vore svårt att få en butik att gå ihop på en stor rulle EKK... :lol:

Fanken, man skulle ha så mycket pengar att man kunde sätta upp en butik utan att tänka på vinst och förlust och missionera lite... Fast jag misstänker att man skulle bli svartlistad av de man skulle köpa grejor ifrån ganska snart... Fast då kanske man kunde övergå till att vara extern demorum för LTS eller så. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 10:48

Nattlorden skrev:Man går till en specialbutik för att få prata med en kunnig... men om den kunnige inte är det, eller ignorerar sin kunskap, för att istället snacka buzzwords och trender... då tycker jag definitivt man blir blåst... Det är en fackman man går för att få tala med, inte en extern PR-snubb för Hifi&Musik...

Sedan förstår jag att det vore svårt att få en butik att gå ihop på en stor rulle EKK... :lol:

Fanken, man skulle ha så mycket pengar att man kunde sätta upp en butik utan att tänka på vinst och förlust och missionera lite... Fast jag misstänker att man skulle bli svartlistad av de man skulle köpa grejor ifrån ganska snart... Fast då kanske man kunde övergå till att vara extern demorum för LTS eller så. :lol:

Ja du skulle nog få lite problem med lönsamheten med ett varusortiment på säg tio produkter varav hälften togs ur produktion för ett decenium sedan och resten har två års leveranstid. Men kult borde det kunna bli. Och luftigt. 8O
Namnförslag: Less is more
Senast redigerad av Flint 2005-07-06 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-06 11:11

Nattlorden skrev:Fanken, man skulle ha så mycket pengar att man kunde sätta upp en butik utan att tänka på vinst och förlust och missionera lite...

Av din beskrivningen, och då främst orden "utan att tänka på vinst och förlust", så drar jag slutsatsen att Ino Audio ligger bra till för den definitionen ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-06 11:21

Bra förslag... "I know Audio" kunde man ju ta... 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 11:28

Nattlorden skrev:Bra förslag... "I know Audio" kunde man ju ta... 8)

Njae... "I Know Audio" skulle nog bli Aino Audio. En finsk firma, men vem f*n är den där Aino?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-06 11:34

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Vh, iö

Det är aldrig OK att bete sig bedrägligt mot en kund. Problemet är att definiera ordet bedrägligt. Bedrar man kunden om man säljer det som denne frågar efter även om man vet att han/hon inte behöver det som dom frågar efter?
/ B

Ja, troligen, men det beror på vad man menar med att "sälja". Menar man "sälja in" så är det en sorts lögn att inte berätta vad som är sant.

Vh, iö

Ett problem är VAD som är sant kan vara något helt olika för A som för B.

Att stå på en stormarknad och rekommendera sd-fötter till en kund som absolut mot bättre vetande vill ha spikes är ju bara dumt om man vet att högtalarna i alla fall kommer placeras fel, drivas av fel utrustning samt användas till P4 muzak. Då försöker man helt enkelt göra det bästa möjliga av situationen. Man kan försöka förklara, men till slut är det ändå kunden som bestämmer och det är denne som betalar ens lön.

Men vi diskuterar lite olika saker här, det är en väldig skillnad mellan kunden som vill ha något som låter och därför kliver in på Siba jmf med en någorlunda påläst faktiskt.se´are som går in i en seriös specialbutik.

Vi ska också komma ihåg att det finns många åsikter i branschen, åsikter som vissa vill hävda är vetenskapligt bevisade sanningar. Ingen sitter dock inne med den absoluta sanningen, vare sig han heter Walker, Ståhl eller Bill :-) Det gäller såväl Hifi som vilken mat man ska äta eller hur en säng ska vara beskaffad för att man ska sova gott....

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-06 11:44

Flint skrev:Njae... "I Know Audio" skulle nog bli Aino Audio. En finsk firma, men vem f*n är den där Aino?

Audiomaniker som skaffat Ino?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-06 12:06

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Man går till en specialbutik för att få prata med en kunnig... men om den kunnige inte är det, eller ignorerar sin kunskap, för att istället snacka buzzwords och trender... då tycker jag definitivt man blir blåst... Det är en fackman man går för att få tala med, inte en extern PR-snubb för Hifi&Musik...

Ja du skulle nog få lite problem med lönsamheten med ett varusortiment på säg tio produkter varav hälften togs ur produktion för ett decenium sedan och resten har två års leveranstid. Men kult borde det kunna bli. Och luftigt. 8O
Namnförslag: Less is more

:D Tack för dagens första garv! :lol:
McIntoshnörd!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi