Janixa
Moderator: Redaktörer
janixa skrev:Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren,vilken låter bäst i ett rum på 15kvm,är PK lika bra som piP eller?
Janixa![]()
![]()
janixa skrev:Jag har AV mi signature och är ganska nöjd med dom, och så har jag möjlighet att köpa ett par kompletta PK-byggsatser 3000:-.
Så jag funderar på att bygga ett par och testa,vad tror ni om det?
janixa
janixa skrev:Hur lättdrivna är PK i 8 ohm,jag spelar ju med rörförstärkeri?![]()
janixa skrev:Effektrör 4st KT88 Golden Lion som ger ca:50w,jag har tillgång till både 4ohm och 8ohm,vilket blir bäst att driva PK med 4 eller 8ohm?
janixa
Stranne skrev:Jag spelar idag på i6 som jag föredrar framför pK,
så jag antar att jag skulle föredra piP mot pK spelandes fyllerister,
men det kan jag ej säga säkert.
janixa skrev:Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.
Skall PK verkligen köras i 4ohm?
Ragnwald skrev:Stranne skrev:Jag spelar idag på i6 som jag föredrar framför pK,
så jag antar att jag skulle föredra piP mot pK spelandes fyllerister,
men det kan jag ej säga säkert.
Har du spelat in dem, eller ska du bjuda hem dem?
RogerGustavsson skrev:janixa skrev:Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.
Du menar om du ska koppla dem till 4 Ohms-uttaget? Ja, det tycker jag du ska.
Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.
avr7000 skrev:RogerGustavsson skrev:janixa skrev:Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.
Du menar om du ska koppla dem till 4 Ohms-uttaget? Ja, det tycker jag du ska.
Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.
Det fanns i projektet Pk två varianter på diskant (Vifa och Scanspeak) och två varianter på filtret för att hantera ev. olikheter dessa element emellan. När alla hade byggt kom det dessutom en filter mod för diskanten för att justera nivån lite för de som inte kunde ha den väggdämpning etc. som högtalarna var konstruerade med. Allt detta finns beskrivet i tråden för Pk.
Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
petersteindl skrev:Mängden dämpmaterial i lådan bör kollas upp så det är korrekt mängd och så bör den vattenskurna frontplattan slipas ner lite så den går att montera om detta inte redan är gjort. I övrigt hänvisas till pK-trådarna som behöver lusläsas men det gör man på 12-15 minuter![]()
MvH
Peter
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Mängden dämpmaterial i lådan bör kollas upp så det är korrekt mängd och så bör den vattenskurna frontplattan slipas ner lite så den går att montera om detta inte redan är gjort. I övrigt hänvisas till pK-trådarna som behöver lusläsas men det gör man på 12-15 minuter![]()
MvH
Peter
Nu vareju ingen låda dåråde du talar om var ju ett "problem" som uppstod vid lackering av de lådor som såldes i PK projektet.
Stefan
avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
boom skrev:avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
Bra då vet jag att dom ännu finns kvar jag har väntat i 2år på ett par basar.
petersteindl skrev:boom skrev:avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
Vill du ha ett par nu eller vill du vänta ett tag till?Dina basar i pK funkar väl, eller?
MvH
Peter
boom skrev:petersteindl skrev:boom skrev:avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
Vill du ha ett par nu eller vill du vänta ett tag till?Dina basar i pK funkar väl, eller?
MvH
Peter
Har man väntat i 2 år så kan man väl vänta i 2 år till.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], nusihb och 29 gäster