Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Nu börjar jag tröttna! Det är ju inte frågan om någon spänningsförstärkning att tala om, utan snarare spänning/strömomvandling det tycker jag är ganska självklart.!!!!
ErikAndersson skrev:Det är ju det jag försöker göra! Jag har angett att vi använder högbranta ingångs och drivrör och ingenting annat.
tordnilsson skrev:En liten fundering från en mindre kunnig men intresserad läsare av tråden, kan det vara så att brantheten eller vad det nu heter har större betydelse ju tidigare i "kedjan" komponenten sitter ? Kanske med tanke på att längre fram i "kedjan" av komponenter arbetar man oftare med större strömmar och effekter, kan det då vara så att branhetens inverkan spelar mindre roll ju mer ström / effekt komponenten jobbar med ?
Bara en liten fundering alltså. / t
tordnilsson skrev:Okej, Flint du skrev tidigare att du gillade att ha pentoder i första delen av en förstärkare där du sedan hade triodkopplade KT88 ( eller var det 6550 ) som effektrör , jag undrar om du körde pentoden som pentod då eller om den åxå var triodkopplad ?
tordnilsson skrev: Jag är ganska nyfiken på en annan variant: EF86 som ingångsrör & 6B4G PP som slutrör, är detta en rimlig koppling ? ev med en trafo som fasdelare innan slutrören eller kanske ännu hellre en trafo på ingången som fasdelare å sen köra vidare "balanserat" genom hela steget ? mvh / t
ErikAndersson skrev:Flint: Jag har gjort allt jag kunnat för att ventilera dina frågor i denna tråd. Jag är ledsen att du inte förstår vad jag framfört. Jag tycker vi avslutar det här resonemanget nu, det leder ändå inte till någonting.
tordnilsson skrev:Interssant, vad kan vara lämplig arbetspunkt för EF86 i en sån koppling tro ? jag har mest hållt på med trioder på hobbybasis 6h30pi , 6n6p tex.
Kan EF86 matcha dessa vad det gäller "soundquality" ?
/ t
ErikAndersson skrev:Flint: Begreppet branthet betyder "anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek". Det är vi väl överens om i alla fall? Det betyder att vi transporterar mer ström per volt i ett högbrant rör jämfört med ett lågbrant, det är vi väl oxå överens om? Den höga brantheten påverkar inte förstärkningsfaktorn nämnvärt då rörets inre motstånd även minskar. Är vi överens om det oxå? Bra, vad tror du då händer med musiksignalens dynamiska förlopp då vi ger den mer kraft beroende på ökad strömtillförsel? Har jag uttryckt mig klart nog?
ErikAndersson skrev:Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.
Nu stänger jag datorn för i kväll och följer juniorkronorna i stället.
Flint skrev:Där vaknade en som behöver vakna i flera bottnar.
Flint skrev:Där vaknade en som behöver vakna i flera bottnar.
Skattat-oskattat. Är det det du triggar på?
Jag börjar se mönstret.
ErikAndersson skrev:Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Där vaknade en som behöver vakna i flera bottnar.
Skattat-oskattat. Är det det du triggar på?
Jag börjar se mönstret.
Det fetade har Flint lagt till efter att ha svarat på mitt inlägg.
ErikAndersson skrev:Jag har faktiskt byggt stärkare med 6C33C oxå. Men jag tycker GM70 ger betydligt bättre utbyte som med sin låga förstärkningsfaktor är att betrakta mer som spänning/strömomvandlare varvid brantheten på mig verkar ha mindre betydelse. Däremot användes ett superbrant drivrör, varvid dynamikenhålls hög där.
Aktuell fråga just nu: Vad är en orkan? Jo luft som har förbaskat bråttom!
Nä den var dålig!
Flint skrev:ErikAndersson skrev:Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.
Då frågar jag istället publiken - är det någon av er som har förstått varför vissa rörs branthet (drivrörens) påverkar den upplevda känslan av dynamik i musiken i positiv riktning vid ökad branthet? Är det självklart efter ErikAnderssons förklaring?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster