Rör och rörens branthet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-28 22:38

Nu börjar jag tröttna! Det är ju inte frågan om någon spänningsförstärkning att tala om, utan snarare spänning/strömomvandling det tycker jag är ganska självklart.!!!!
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-28 22:45

ErikAndersson skrev:Nu börjar jag tröttna! Det är ju inte frågan om någon spänningsförstärkning att tala om, utan snarare spänning/strömomvandling det tycker jag är ganska självklart.!!!!

Jag vill höra av dig varför branthet i vissa fall är ett argument för välljud och i andra fall inte. Jag ser igen konsekvens i din marknadsföring och ideologi.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-28 22:50

Det är ju det jag försöker göra! Jag har angett att vi använder högbranta ingångs och drivrör och ingenting annat.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2011-12-28 22:54

En liten fundering från en mindre kunnig men intresserad läsare av tråden, kan det vara så att brantheten eller vad det nu heter har större betydelse ju tidigare i "kedjan" komponenten sitter ? Kanske med tanke på att längre fram i "kedjan" av komponenter arbetar man oftare med större strömmar och effekter, kan det då vara så att branhetens inverkan spelar mindre roll ju mer ström / effekt komponenten jobbar med ?
Bara en liten fundering alltså. / t

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-28 22:56

ErikAndersson skrev:Det är ju det jag försöker göra! Jag har angett att vi använder högbranta ingångs och drivrör och ingenting annat.

Du kanske är duktig numera på att bygga rörpryttlar, det vet jag inget om, men jag beundrar dig för hur lätt du hittar argument i marknadföringens mytologiska tassemarker.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-28 23:14

tordnilsson skrev:En liten fundering från en mindre kunnig men intresserad läsare av tråden, kan det vara så att brantheten eller vad det nu heter har större betydelse ju tidigare i "kedjan" komponenten sitter ? Kanske med tanke på att längre fram i "kedjan" av komponenter arbetar man oftare med större strömmar och effekter, kan det då vara så att branhetens inverkan spelar mindre roll ju mer ström / effekt komponenten jobbar med ?
Bara en liten fundering alltså. / t

Nej. Glöm det där med branthetens inverkan över huvud taget tills de som påstår att den inverkar har lagt fram hållbara förklaringar varför så är fallet säkerställt med korrekt utförda blindtest som enhetligt pekar i samma riktning. Tills dess är påståendet bara tomma säljargument. :)

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2011-12-28 23:31

Okej, Flint du skrev tidigare att du gillade att ha pentoder i första delen av en förstärkare där du sedan hade triodkopplade KT88 ( eller var det 6550 ) som effektrör , jag undrar om du körde pentoden som pentod då eller om den åxå var triodkopplad ?
Jag är ganska nyfiken på en annan variant: EF86 som ingångsrör & 6B4G PP som slutrör, är detta en rimlig koppling ? ev med en trafo som fasdelare innan slutrören eller kanske ännu hellre en trafo på ingången som fasdelare å sen köra vidare "balanserat" genom hela steget ? mvh / t

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-28 23:42

Flint: Jag har gjort allt jag kunnat för att ventilera dina frågor i denna tråd. Jag är ledsen att du inte förstår vad jag framfört. Jag tycker vi avslutar det här resonemanget nu, det leder ändå inte till någonting.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-28 23:44

tordnilsson skrev:Okej, Flint du skrev tidigare att du gillade att ha pentoder i första delen av en förstärkare där du sedan hade triodkopplade KT88 ( eller var det 6550 ) som effektrör , jag undrar om du körde pentoden som pentod då eller om den åxå var triodkopplad ?

Som pentod. Annars hade jag skrivit EF86 triodkopplad. Jag anser att det är snudd på helgerån att triodkoppla EF86 som är bra i sig själv så varför inte utnyttja det? Om jag vill ha en triod så tar jag en triod direkt.

tordnilsson skrev: Jag är ganska nyfiken på en annan variant: EF86 som ingångsrör & 6B4G PP som slutrör, är detta en rimlig koppling ? ev med en trafo som fasdelare innan slutrören eller kanske ännu hellre en trafo på ingången som fasdelare å sen köra vidare "balanserat" genom hela steget ? mvh / t

Bra idé me EF86 eller 6SJ7 in och 6B4 ut. Jag har inte provat det men tror att det ligger i linje med min EF86 in och triodkopplad KT88 ut. Har däremot inte testat trafo emellan så där har jag inga synpunkter men varför inte. Där finns mer att göra. Balanserat med trafo in och resten balanserat har jag dock testat med SCA35-prylar som slutsteg men det lät inte bra som allt annat jag har provat med SCA35. Inget funkar där, hitills.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-28 23:55

ErikAndersson skrev:Flint: Jag har gjort allt jag kunnat för att ventilera dina frågor i denna tråd. Jag är ledsen att du inte förstår vad jag framfört. Jag tycker vi avslutar det här resonemanget nu, det leder ändå inte till någonting.

Du verkar inte förstå att jag vill ha åtminstone försök till konkreta bevis för tekniska påståenden. Jag försöker så långt som möjligt leverera det själv när jag påstår något och när jag inte förmår mer säger jag att "jag vet inte". Det budskapet tror jag att läserna förstår och accepterar. Dina påståenden om branthetens betydelse lämnar allt vad gäller teknisk förklaring obesvarat. Tänk igenom vad du tror är föklaringen och kom igen. Brantheten i sig är inte förklaringen utan i så fall funktionen av den. Jag är inte omöjlig när det kommer till fakta men så länge något är myt har det mitt helhjärtade förakt.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2011-12-28 23:57

Interssant, vad kan vara lämplig arbetspunkt för EF86 i en sån koppling tro ? jag har mest hållt på med trioder på hobbybasis 6h30pi , 6n6p tex.
Kan EF86 matcha dessa vad det gäller "soundquality" ?
/ t

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 00:10

tordnilsson skrev:Interssant, vad kan vara lämplig arbetspunkt för EF86 i en sån koppling tro ? jag har mest hållt på med trioder på hobbybasis 6h30pi , 6n6p tex.
Kan EF86 matcha dessa vad det gäller "soundquality" ?
/ t

Jag har kört EF86 enligt rörhandboken och det har funkat bra. Man bör förstås inte belasta den för hårt så efterföljande steg bör nog vara ett rör och då mest troligt när det gäller slutsteg en triod i någon fasvändaregenskap. Hur den låter mot de rör du nämner - ingen aning eftersom jag inte har provat dom. Men EF86 in och 2xECC82 som fasvändare och triodkopplade KT88 ut låter bra. Det vet jag. Eller rättare sagt - det tycker jag låter bra.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-29 00:12

Flint: Begreppet branthet betyder "anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek". Det är vi väl överens om i alla fall? Det betyder att vi transporterar mer ström per volt i ett högbrant rör jämfört med ett lågbrant, det är vi väl oxå överens om? Den höga brantheten påverkar inte förstärkningsfaktorn nämnvärt då rörets inre motstånd även minskar. Är vi överens om det oxå? Bra, vad tror du då händer med musiksignalens dynamiska förlopp då vi ger den mer kraft beroende på ökad strömtillförsel? Har jag uttryckt mig klart nog?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 00:19

ErikAndersson skrev:Flint: Begreppet branthet betyder "anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek". Det är vi väl överens om i alla fall? Det betyder att vi transporterar mer ström per volt i ett högbrant rör jämfört med ett lågbrant, det är vi väl oxå överens om? Den höga brantheten påverkar inte förstärkningsfaktorn nämnvärt då rörets inre motstånd även minskar. Är vi överens om det oxå? Bra, vad tror du då händer med musiksignalens dynamiska förlopp då vi ger den mer kraft beroende på ökad strömtillförsel? Har jag uttryckt mig klart nog?

Nej. Du har förmedlat din tänkta funktion av förloppet men ingen godtagbar teknisk förklaring. Och tillskriv mig inte dina inbillade och antagna erkännanden från min sida. Dom ska jag be att få ge själv när jag själv så behagar.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-29 00:32

Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.

Nu stänger jag datorn för i kväll och följer juniorkronorna i stället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 00:44

ErikAndersson skrev:Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.

Då frågar jag istället publiken - är det någon av er som har förstått varför vissa rörs branthet (drivrörens) påverkar den upplevda känslan av dynamik i musiken i positiv riktning vid ökad branthet? Är det självklart efter ErikAnderssons förklaring?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 01:06

ErikAndersson
Jag har ett som jag tycker själv ett sjujävla bra råd till dig och alla andra säljare både svarta och vita, hobby och skattade. Skit i mytförsök och traditionell reklamskit när ni deltar på ett teknikorienterat forum som detta. Tomma klyschor funkar inte här. Ta dom i hifitidningarna i den mån de finns kvar. När ni ställs mot tekniker bör ni ha handfasta argument till hands och inte fläskiga fejkade snabbsanningar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-29 01:21

Flint, ditt psykflumsnack vad gäller transistoriserade förstärkares påstådda illaljudande är bra mycket värre. Du kan uppenbarligen inte känna av när den person du diskuterar med "börjar" tröttna. Jag uppfattar dig som en rabiat j-vel, du beter dig inte snällt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 01:25

Där vaknade en som behöver vakna i flera bottnar. :)
Skattat-oskattat. Är det det du triggar på?
Jag börjar se mönstret.
Senast redigerad av Flint 2011-12-29 01:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-29 01:32

Flint skrev:Där vaknade en som behöver vakna i flera bottnar. :)

Du är en skitsnackare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 01:35

Är det ett tillmäle eller ett frånmäle?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-29 01:39

Då ska jag tillföra lite positiva vibbar till tråden.

Dessutom ska ni få er ett gott skratt.

Då har jag mätt vridit och vändit på åbäket plockat isär den och kört den i bitar på bänken provat med externa strömkällor ja precis allt vad jag hade i rockärmen.

Fortfarande hummar den !!!!

Kroknade gav upp skruvade ihop den.

Den står och spelar på låg volym på arbetsbänken tänker ge upp för dagen stänger av lödkolv, mätinstrument och arbetslampa.

DÅ TYSTNAR ELÄNDET !!!!

Mina två skapligt stora kompaktlysrörslampor över arbetsbänken har varit problemet hela tiden !!!!!!

Hade inte en aning om att ett lysrör kunde störa så mycket men det har jag nu lärt mig den hårda vägen :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-29 01:49

Jag börjar se mönstret.

Det fetade har Flint lagt till efter att ha svarat på mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-29 01:51

ErikAndersson skrev:Jag har gjort allt som står i min makt för att försöka förklara för dig. Om det inte är nog beklagar jag.

Tack för ett bra (omedvetet?) tips, Erik! 2 - 1 nu och produktionen ser riktigt bra ut på svt1HD. Nu kollar jag på matchen istället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 01:52

Johan_Lindroos skrev:
Jag börjar se mönstret.

Det fetade har Flint lagt till efter att ha svarat på mitt inlägg.

Någon skillnad?
Skattar du för alla dina intäkter. Jag gör det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 02:07

Flint skrev:Det vet jag. Eller rättare sagt - det tycker jag låter bra.

Snygg formulering.

Kom att tänka på Bagheera som påtalar för Baloo om lämpligheten att knocka sin lärjunge. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 02:14

Johan_Lindroos
Jag kan hedra dig med att du står högt upp på listan av aspiranter jag aldrig kommer att förlika mig med och att kalla mina vänner. Jag lyckas aldrig förstå ditt tänkande även om jag försöker. Vi är liksom två olika poler och ändå tror jag att vi skulle lyckas ganska bra om vi enades om att jobba ihop och lösa ett visst bestämt teknisk projekt. Knepigt det här. Vad tror du? Jag tror att olika synsätt berikar och ger större möjlighet till lösning än samsyn som bara enkelriktar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-12-29 03:45

ErikAndersson skrev:Jag har faktiskt byggt stärkare med 6C33C oxå. Men jag tycker GM70 ger betydligt bättre utbyte som med sin låga förstärkningsfaktor är att betrakta mer som spänning/strömomvandlare varvid brantheten på mig verkar ha mindre betydelse. Däremot användes ett superbrant drivrör, varvid dynamiken :wink: hålls hög där.

Aktuell fråga just nu: Vad är en orkan? Jo luft som har förbaskat bråttom!
Nä den var dålig!

Definiera dynamik.

"användes ett superbrant drivrör, varvid dynamiken :wink: hålls hög där"

Det där framstår tyvärr som gallimathias hos vilken som helst kunnig elektroniker. Kanske fungerar sådant i glättade reklamkataloger?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-29 04:15

Flint skrev:

Då frågar jag istället publiken - är det någon av er som har förstått varför vissa rörs branthet (drivrörens) påverkar den upplevda känslan av dynamik i musiken i positiv riktning vid ökad branthet? Är det självklart efter ErikAnderssons förklaring?

Ja, det är väl en självklarhet att den högre brantheten i en ideal kopp-
ling även renderar bättre stigtid, det vill säga högre bandbredd. Det gör
ju att transienter blir mindre stympade. Om man sedan när man lyssnar
och upplever väljer att beskriva det som en dynamikskillnad (dynamos
betyder kraft) eller om man kallar det något annat är en debatt för sig,
men jag tror nog att alla som deltog i den tidigare i tråden var överens
om vilken påverkan den högre brantheten ger.

Men att brantheten är en faktor som kan rendera högbara förändringar
har jag svårt att förstå hur någon kan ifrågasätta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-29 10:27

Flint: Frågeställningen var från början rörande 6C33C, och varför jag använde GM70. Jag försökte då förklara mina intryck och erfarenhet av dessa rörtyper efter bästa förmåga. Men jag fick intrycket att du ej läste mina inlägg korrekt. Att du sedan uppfattade det jag skrev som "marknadsföring" och försäljarsnack tycker jag är högst beklagligt. Det var inte min avsikt det försäkrar jag!

Jag anser att det skall vara fritt att framföra sina åsikter här på forumet utan att bli nertrampad i dyn. Jag tror att de flesta är så kunniga att de kan bilda sig en egen uppfattning. Tex. kommenterar jag inte dina inlägg och simuleringar, vad jag anser om dem behåller jag helt för mig själv.

Jag tycker att ett brett spectrum av åsikter bör komma tills tals här, och att diskusionerna hålls på en vänlig och trevlig nivå utan bla personangrepp.

:D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi