Zappa??

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Zappa??

Inläggav Naqref » 2003-11-02 17:28

Tänkte köpa mig någon zappa-skiva för att kanske spana in denne uppenbarligen store musiker. Har någon här något tips på en bra 'nybörjar'skiva?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-11-02 18:30

Hej

Har inget bra tipps för nybörjare (kanske Sheik Yerbouti ) men,
FRANK ZAPPA HALLOWEEN, verkar kul, DVD-audio med 5.1 ljud!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-02 20:59

Aha 'Sheik Yerbouti', den känner jag igen namnet på! Fler tips? :)

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-11-02 21:08

Du kanske kunde börja med Apostrophe som blandar sjuka texter (lite kiss- och bajs-humor) med helt otrolig musik. Denna skiva är ganska lättlyssnad och introducerade mig till Zappa träsket.

Andra personliga favoriter är:
Hot Rats eller Grand Wazoo som är mestadels instrumental jazzrock med inslag av små klurigheter som bara Zappa kan. Båda skivorna har väldigt bra driv och man blir sällan uttråkad.
One size fits all som är lite mera rätt fram rock (På Zappas sätt)med strålande musik och som vanligt roliga texter.

För min del så har All music guidat mig rätt i Zappa-djungeln men då har jag hittils bara betat av 60 och 70-tal.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-03 00:52

Titta i min tråd om Led zeppelin som egentligen skulle handla om Frank Zappa...... :oops: Dät finns några skivtipps som jag fick av en Zappa fantast :) (som skulle vara bra att börja med)

Hittade dom på cdon för 99:- st 3st på väg + filmusiken till 5-elementet :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-03 09:26

Sheik Yerbouti innehåller en av Zappas få listvärmare, nämligen Bobby Brown som var något av en landsplåga (åtminstone här i Sverige) när den kom.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-11-05 20:41

Hej

Jag kan tippsa om http://www.zappa.com ganska logiskt namn, siten inehåller otroligt mycket (om man kör den ver. som kräver hög bandbredd).

Om någon är intreserad av att köpa så har jag vinylboxen "Beat The Boots I"
Dock är endast skivorna kvar, eftersom mina söta :evil: små barn slitit sönder pappboxen :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-06 00:22

One Size Fits All och Live In New York skulle jag rekomendera. Man skall komma ihåg att Zapp har gjort massor med skräp också (vilket han villigt erkände själv vad jag förståt), så allt är inte bra.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-06 01:50

Nagref, du vet att man inte ska äta snö som är gul
8O

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2003-11-17 00:36

Gillar ni BAAAASSS, DDJJJUUUPPP ??

Gillar ni lite skum musik (elektronisk, typ)

FZ: Civilization Phase III

är nåt av det grymmast jag hört !

Try it, You like it ...

/J

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-17 00:40

Tycker också Apostrophe är en bra början. Finns på CD tillsammans med Overnite Sensation. Perfekt startcombo!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-17 09:22

Tackar för tipsen! :)

Får se vilken jag väljer ut för nästa skivköparomgång! :)

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-11-19 10:13

Det ska tydligen vara ett reportage om Zappa på musikbyrån, men jag är inte människa att klura ut vilket datum...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5740&a=141852
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-11-24 19:14

Saxat från nyhetsbrevet:

Frank Zappa är säkert en av de mest osannolika rockstjärnorna.
Han kunde spela på cykel och vara drogfri på 1960-talet.
I ena sekunden knivskarp satiriker. I nästa ren snuskgubbe,
som kunde få svenskar att lyckligt ovetande tralla med i "Bobby Brown".

SVT2 onsdag 26 november 22.30.
Programledare: Magnus Broni.
Repris: lördag 01.15, söndag 13.05.

Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-01-01 14:08

Min favorit är liveplattan "Roxy and Elsewhere"
Annars är "Apostrophe" och "One size fits all" ganska bra att börja med.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-01-09 04:07

skrolla längst ner för mitt svar på frågan

Det är väl som så att det finns 'två skolor' inom Zappa, den musikaliske.. och den andre.

Den andra är den som driver med USA, som ratar skivbolagens makthysteri, som är snuskiga som få (snuskigaste killen någonsin på skiva?).. Det är även den som är mest fånig.. typ allt han gjort med 'Mothers of Invention'.

Jag, som trumis, gillar den andra halvan mer. Men detta leder dock ofta till ganska obskyra inspelningar, live för att det var dyrt med studioinspelningar.. och ofta 60- till tidigt 70-tal.

Dock finns det ljusa strimmor på himlen senare också!

Han har ju släppt en helt makalöst ljuvlig platta i "Yellow Shark". Där en ensemble spelar några av Zappas kompositioner, exempelvis den otroligt galna 'G-spot Tornado' som annars bara spelats av Franks synklavierapparat (dator/synth typ).

Annars kan jag verkligen rekomendera samligen "You can´t do that on stage anymore" där han/stiftelsen lyckats samla "... only appearance, best appearance, wicked appearance.." (fritt tolkat). Och det var verklgien live han var stor!

Annars har vi ju några fina skivor i början jag direkt kan rekomendera:

Live in New York
Orchestral Favourites
Sleep Dirt

Kan rekomendera Mats & Morgan Band för er som gillar den utflippade musiken från Zappa, fast nygjord liksom!

Fråga gärna om ni undrar något om musikerna, jag har denne man som stor förebild och har kanske just lyckats läsa/höra det som ni undrar? :D

Det finns även en release med Omnibus Trio med Frank Zappa låtar som är ok, lite jobbiga låtval bara!! Men den är ju i "vinylkvalité" från ett känt highend (kanske misstolkat dom? (kommer dock inte på namnet, kan det vara Opus jag letar efter?) skivbolag.

Men absolut bästa förstaskiva med denne man måste vara 'samlingen' Baby Snakes. Där har vi de svängigaste och roligaste låtarna samlade istortsett! MKT bra platta.
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 19:40

Hot Rats
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-03-13 18:14

Zappa arbetade flera gånger tillsammans med Captain Beefheart. Bongo Fury (1975) är en bra överblick in i deras multirytmiskt kvasiuppbyggda musik-kosmos. An evening with Zappa and Beefheart (1975) är en klassisk bootleg med sinnesvridna Orange Clawhammer som absoluta höjdpunkt -Zappa spelar akustisk gitarr, Beefheart grymtar likt Howlin' Wolf.
Senast redigerad av Manzarek 2006-09-22 20:36, redigerad totalt 1 gång.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-18 16:20

Julle_Jansson skrev:One Size Fits All och Live In New York skulle jag rekomendera. Man skall komma ihåg att Zapp har gjort massor med skräp också (vilket han villigt erkände själv vad jag förståt), så allt är inte bra.

Alldeles. Evelyn på One Size Fits All är superb.

Sen finns ju You can't do that on stage anymore, 2 CD från Helsingforskonserten.

Waka Jawaka/Hot Rats som drug extender e bra
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-19 08:57

Haha, snart tre år sedan. Den stora frågan är givetvis: köpte Naqref någon Zappa-skiva, och i sådana fall - vilken?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-19 10:56

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-09-19 21:27

Hej

Kan bara instämma i kören One size fits all är verkligen en riktigt bra platta, låter bra också som nästan alla zappaplattor.

Sedan är jag som slarti väldigt förtjust i you can´t do that on stage anymore 1-6 dessa dubbelplattor är otroligt bra.

Christer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-19 22:01

Tengil skrev:Hej

Kan bara instämma i kören One size fits all är verkligen en riktigt bra platta, låter bra också som nästan alla zappaplattor.

Sedan är jag som slarti väldigt förtjust i you can´t do that on stage anymore 1-6 dessa dubbelplattor är otroligt bra.

Christer

Vilka är dom?? Jag vet bara att Vol 2 är Helsinki. Med ett av de skönaste solon han spelat.

Vad innehåller dom andra volymerna?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-09-19 22:46

Hej n3mmr

Volym 1 är lite av varje och en introduktion till fördjupningar senare, här finns fantastiska versioner av sofa, ruthie ruthie "variant av loui loui missa inte mellansnacket efter låten" :P , den bästa version av Don´t eat the yellow snow som jag hört, The torture never stops, snacka om skönt solo 8O , sedan trion med dumb all over, hevenly bank account och suicide chump och avslutande sofa#2.

Volym 3 är 1982 och 1984 bandet som regerar och här finns allt från bobby brown goes down till advance romance, in france " kul text" drowning witch etc och avslutas med en 24minuters version av kingkong.

Volym 4 är mycket början av 80-talet med steve vai, fet version av my guitar wants to kill your mama, stick together, Steve´s spanking "missa inte church chat innan" florentin pogen och carolina hardcore ecstasy

volym 5 första cd är enbart 60-tal med mothers andra cd är bara 1982bandet med bra versioner av bla easy meat, whats new in baltimore och advance romance.

volym 6 är tillängnad sex "safe and otherwise" som det står i häftet. cd 2 är blandat från ex palladium NewYork där halloween konserterna spelades och spelades in. inspelningarna sträcker sig grån 74 till 88.

Christer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-20 08:36

Gillar man One Size Fits All, den perioden och det bandet, så är filmen The Dub Room Special ett måste. Det är förvisso blandad kompott, med tecknade sekvenser av Bruce Bickford, intervjuer i mixrummet (The Dub Room), konsertbilder från 1981 (Wackerman, Thunes, Vai, White, Martin, Mann, Mars), men framför allt låtar från konserten 1974 i Los Angeles (A Token of his Extreme).

Bandet är Ruth Underwood, Tom Fowler, Chester Thompson, Napoleon Murphy Brock och George Duke. En spelglädje och virtuositet som frambringar helt fantastiska versioner av Montana, Florentine Pogen och Inca Roads. Jag tror att delar av Florentine Pogen och Inca Roads låg till grund för spåren på One Size Fits All.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-20 12:51

Almen skrev:Haha, snart tre år sedan. Den stora frågan är givetvis: köpte Naqref någon Zappa-skiva, och i sådana fall - vilken?

Eh... näe men det står en cd Zappa - Apostrophe med handskriven text i hyllan. :oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-20 13:14

Naqref™ skrev:Eh... näe men det står en cd Zappa - Apostrophe med handskriven text i hyllan. :oops:

VA? :evil: Aja baja!

Frank Zappa är en av de få artister som tidigt tog upp kampen med de stora bolagen, kämpade sig ur ett slavkontrakt och bildade eget skivbolag. Man är skyldig hans minne att betala för förmånen att lyssna till hans musik.

De flesta av hans skivor finns nu för 99:- på CDON eller Ginza (Rykodisc, mastring godkänd av FZ, oftast mycket bra ljud).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 14:15

Almen skrev:
Naqref™ skrev:Eh... näe men det står en cd Zappa - Apostrophe med handskriven text i hyllan. :oops:

VA? :evil: Aja baja!

Frank Zappa är en av de få artister som tidigt tog upp kampen med de stora bolagen, kämpade sig ur ett slavkontrakt och bildade eget skivbolag. Man är skyldig hans minne att betala för förmånen att lyssna till hans musik.

De flesta av hans skivor finns nu för 99:- på CDON eller Ginza (Rykodisc, mastring godkänd av FZ, oftast mycket bra ljud).

Mjaejo, men. FZ själv har väl inte så mycket nytta av slantarna och grabben hans får väl spela ihop egna... Och jag har redan betalt Dwezil tillräckligt genom att besöka en live-konsert med honom där han spelade farsans musik. DZ är en habil musiker, men inte mer än så.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-20 15:17

Visst, om du inte bryr dig om huruvida allt outgivet material som finns ges ut eller ej, eller om det som bara finns på video ges ut på DVD (eller BlueRay, eller HDDVD), eller utgivet material som från början var tänkt i surround ges ut på DVD-Audio, eller... eller.... Och om du inte tycker att Gail Zappa gör ett bra jobb i förvaltandet av FZs arv.

Är du intresserad av Zappas musik över huvud taget?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 15:54

Almen skrev:Visst, om du inte bryr dig om huruvida allt outgivet material som finns ges ut eller ej, eller om det som bara finns på video ges ut på DVD (eller BlueRay, eller HDDVD), eller utgivet material som från början var tänkt i surround ges ut på DVD-Audio, eller... eller.... Och om du inte tycker att Gail Zappa gör ett bra jobb i förvaltandet av FZs arv.

Är du intresserad av Zappas musik över huvud taget?

Oh yes. Jag har massor med lagligt inköpta LP´n och CD´n :-)

Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi. Även om jag vet att det finns massor med material som han gärna själv skulle gett ut om han inte blivit besegrad av cancern.

/ B

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer