Nu vill jag såklart också höra vad ni tror om saken?
Baskammarn är 2*40L och miden ligger runt 10L
Det är ritat med 4 lager MDF (spårad)
Enda diskanten som passar till storleken verkar vara en sånhär
Vad tror ni?

Moderator: Redaktörer

aisopos skrev:Det ser galet snyggt ut i alla fall.
Nattlorden skrev:Snappa då upp de där B&W-elementen på ebay som länkades till i annan tråd!
Fjonkalicious skrev:förlåt mig nu, MEN det är ju fortfarande en rip-off formmässigt från en annan högtalare.
jag skulle vilja ge dig ett slag i magenoch sporra dig till att göra något mer eget.
Jocke skrev:Problemet är att det är lika långt från membranet till alla kanter - mindre front flyttar alltså bara upp problemet i frekvens.
Varför då?Kraniet skrev:du tappar mycket av vitsen med ett böjt kabinett om du använder spårad mdf. jag skulle föreslå 3 mm masonite som du limmar ihop.
nadifierad skrev:Kul projekt!![]()
http://www.avrev.com/forum/show-us-your ... ook-7.html
Här är en annan som inspirerats av B&W
Du får göra en "munk", att sätta framför diskanten.![]()
Edit: Ändrat stor bild.
MagnusÖstberg skrev:Varför då?Kraniet skrev:du tappar mycket av vitsen med ett böjt kabinett om du använder spårad mdf. jag skulle föreslå 3 mm masonite som du limmar ihop.
MagnusÖstberg skrev:Jag utgår från två lager 9mm spårad MDF som ligger med spårningen i mitten, lite förskjutet med limm emellan.
Kanske var fel att utgå från det, men det funkar iallafall.
celef skrev:jag tror inte spårad mdf är så mycket sämre då limmet som används i spåren styvar upp materialet betydligt
en snickare sa till mig att limfogen oftast är starkare än trämaterialet självt
Jonka_ skrev:
Det som känns som de kommer bli jobbigast är dom 54st "ringarna" till mellanregisterhusetBlir en del slipa och spackla där kan jag tro.
Kicken skrev:Jonka_ skrev:
Det som känns som de kommer bli jobbigast är dom 54st "ringarna" till mellanregisterhusetBlir en del slipa och spackla där kan jag tro.
Jag tänkte bygga en liknade B&W kopia, eller det blev nog ett bygge men inte så mycket kopia.
Då svarvade jag "struten" till mellanregistret i träsvarv det gick ganska smidigt, "råämnet" som jag svarvade av var ca 15st ihoplimmade MDF ringar.
Dom välvda lådorna byggde jag av 2x12mm hemmaräflad (inte lika tätt räfflad som köpes) MDF och de lådorna anser jag nog blev tillräckligt styva.
Men nu efteråt så inser jag många "ljudtekniska" missar jag gjorde, bygge mera för utsendets skull.
Jocke skrev:Lite läsning?
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], exmag och 22 gäster