Vad tror ni, genomförbart DIY projekt? :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Vad tror ni, genomförbart DIY projekt? :)

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 13:14

Fcik ett "slag i magen" av svärfar igår om att jag borde rikta in mig på en lite svårare högtalarkonstruktion nästa gång, Dels för att lära mig "finsnickeri" och dels för att de skulle bli roligare än att alltid göra en fyrkantig låda, Så nu har jag spenderat några timmar framför datorn och modelerat lite på denna, För att se om man kan få till det någorlunda.

Nu vill jag såklart också höra vad ni tror om saken?

Baskammarn är 2*40L och miden ligger runt 10L

Det är ritat med 4 lager MDF (spårad)

Enda diskanten som passar till storleken verkar vara en sånhär
Bild

Vad tror ni? :D

Bild
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-29 13:17

Det ser galet snyggt ut i alla fall. 8)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 13:20

aisopos skrev:Det ser galet snyggt ut i alla fall. 8)

Tack :)

Det som känns som de kommer bli jobbigast är dom 54st "ringarna" till mellanregisterhuset :) Blir en del slipa och spackla där kan jag tro.

Hade helst använd flywood till väggarna för att få snyggare textur, men tänkta lämna iväg dom för lack eller faner när dom är klara, ifall dom nu kan bli klara :P

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-12-29 13:28

De som kan sådant här kommer nog att påpeka att diskanten och mellanregistret får sämsta möjliga förutsättningar med avseende på kantdiffraktion.

Jag kan inte sådant här, så jag har ingen aning om hur det ter sig i verkligheten eller om det går att kompensera för i filter eller liknande :).

Coolt projekt! Glöm inte att spamma ner forumet med massor av byggbilder :).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-29 13:30

förlåt mig nu, MEN det är ju fortfarande en rip-off formmässigt från en annan högtalare.

jag skulle vilja ge dig ett slag i magen ;-) och sporra dig till att göra något mer eget.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 13:40

Det finns en tråd från "nyligen" där de där diffraktionseffekterna diskuteras i samband med ett byggförslag...

Tjusig skiss! :) Om utformningen är en byggteknisk utmaning eller resultatet av funktion är ju frågan? Visst finns det roligare sätt att hålla luft innesluten än en fyrkantig låda - så långt är jag med...

Men, var ska du ställa blomkrukan då? ;-D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-29 13:43

Snappa då upp de där B&W-elementen på ebay som länkades till i annan tråd!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 13:47

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 13:51

Nattlorden skrev:Snappa då upp de där B&W-elementen på ebay som länkades till i annan tråd!

hehe ah de va jag som länkade där :)

Hade den killen som sålt dom hållt på lite längre och sålt mer än 60 saker hade jag nog inte tvekat lika mycket.

Han säljer 2 diskanter också för 10 papp

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 13:52

Fjonkalicious skrev:förlåt mig nu, MEN det är ju fortfarande en rip-off formmässigt från en annan högtalare.

jag skulle vilja ge dig ett slag i magen ;-) och sporra dig till att göra något mer eget.

hehe jo det äre iofs, men om jag bara använder 2 ben i framkant då? istället för 3 ;)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 14:02

Okej, ja där diskuteras det ju kring en vanlig diskant med stor yta runtom, Dock så har ju diskanten jag tänkt använda 43mm i diameter mindre platta. Och går även att få ner ännu mindre om man endast limmar diskanten på plats.

Tror du fortfarande problemet kvarstår?

Haha fick precis höra att en gammal jobbarpolare är halvvägs på ett par liknande :P Nu fick jag lust att hoppa in i bilen och dra en repa på 12 mil bara för att kolla

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 14:14

Problemet är att det är lika långt från membranet till alla kanter - mindre front flyttar alltså bara upp problemet i frekvens.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 14:18

Jocke skrev:Problemet är att det är lika långt från membranet till alla kanter - mindre front flyttar alltså bara upp problemet i frekvens.

aha då förstår jag, hmm kanske kan kompenseras i filtret? eller är det bättre att göra en annan modell på huset

Undrar hur långt upp i frekvens det är problemet hamnar

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 14:27

Placera inte diskanten symmetriskt så slipper du ifrån de värsta effekterna. Skulle väl iofs kunna tänka mig att man kunde välja ett element med knas i responsen och justera till den genom baffelns/frontens utformning men det känns liksom inte rätt att laga ett fel med ett annat...

I Edge kan du rita en närmast rund baffel genom att använda många punkter...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 15:17

Okej. jag ska läsa runt lite o se va jag hittar. svårt att placera de icke symmetriskt i ett runt "hus" som helst ska vara så litet som möjligt

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-12-29 16:04

du tappar mycket av vitsen med ett böjt kabinett om du använder spårad mdf. jag skulle föreslå 3 mm masonite som du limmar ihop.

originalet är ju gjort av plywood som ångas så den blir mer böjlig och sedan limmas alla lager samtidigt i en press.

masonite är tillräckligt böjligt för att klara den där rundningen som baslådan har. du kan ju även limma lager för lager om du vill.

Viktigt också att komma på en bra lösning till diskanten så du får en jämn (rundad) övergång från domen till käglan. Många monterar ju diskanten platt mot och då försvinner vitsen med käglan (en rund baffel med mittcentrerat element ger väldigt kraftiga diffraktioner)

edit: på K-Rauta säljs även HDF-täckboard. det är en 3mm HDF som jag antar är lite tätare än masonite men som nog klarar att böjas i liknande former. Inte för att jag tror masonite är undermåligt.

ang diskanten så får du helt enkelt ordna en "täckbricka" som sluter tätt mot domen och sedan är rundan bak mot där käglan möter upp.
det var ju en tråd för nån månad sen som diskuterade detta där bla IÖ kom med förslag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-29 16:11

Kraniet skrev:du tappar mycket av vitsen med ett böjt kabinett om du använder spårad mdf. jag skulle föreslå 3 mm masonite som du limmar ihop.
Varför då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-12-29 17:19

Kul projekt! :)
http://www.avrev.com/forum/show-us-your ... ook-7.html
Här är en annan som inspirerats av B&W

Du får göra en "munk", att sätta framför diskanten. :)
Bild

Edit: Ändrat stor bild.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 17:33

nadifierad skrev:Kul projekt! :)
http://www.avrev.com/forum/show-us-your ... ook-7.html
Här är en annan som inspirerats av B&W

Du får göra en "munk", att sätta framför diskanten. :)
Bild

Edit: Ändrat stor bild.

Eartquake Titan heter dom

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-12-29 17:44

Jag har för mig att jag läst en test av dom för länge sedan...De spelade visst på ganska bra. :)
Har även för mig att jag sett ett par Swans, som var kraftigt inspirerade av B&W!?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-12-29 18:18

MagnusÖstberg skrev:
Kraniet skrev:du tappar mycket av vitsen med ett böjt kabinett om du använder spårad mdf. jag skulle föreslå 3 mm masonite som du limmar ihop.
Varför då?

vitsen är ju att få ett kabinett där sidorna är extra styva pga den böjda formen. det fås genom att böja sidorna. sen tillför ju även lamineringen sitt. spårad MDF är ju betydligt enklare (även om det är en hel del jobb med att fylla igen skårorna med lim) men blir inte lika styvt. spårad mdf är dessutom helvetiskt dyrt om man inte spårar den själv vilket är ett jäkla jobb.

sen om man märker nån skillnad i praktiken rent funktionsmässigt vet(tror) jag inte..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-29 18:23

Jag utgår från två lager 9mm spårad MDF som ligger med spårningen i mitten, lite förskjutet med limm emellan.

Kanske var fel att utgå från det, men det funkar iallafall.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-12-29 18:41

MagnusÖstberg skrev:Jag utgår från två lager 9mm spårad MDF som ligger med spårningen i mitten, lite förskjutet med limm emellan.

Kanske var fel att utgå från det, men det funkar iallafall.

kanske förklarade lite dåligt. det jag ser som nackdel är att den spårade mdfen inte hamnar i spänn som om man böjer en solid skiva.

sen med tanke på hur enkelt det är att böja och hur billigt masonite är så förstår jag inte varför man skulle vilja använda spårad mdf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-29 18:42

jag tror inte spårad mdf är så mycket sämre då limmet som används i spåren styvar upp materialet betydligt

en snickare sa till mig att limfogen oftast är starkare än trämaterialet självt
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-12-29 18:56

celef skrev:jag tror inte spårad mdf är så mycket sämre då limmet som används i spåren styvar upp materialet betydligt

en snickare sa till mig att limfogen oftast är starkare än trämaterialet självt

pratar man om trälim så är limmet ganska svagt i sig själv. det är ju ett trälim och fäster väldigt dåligt i sig själv. det hela bygger på att man har två väldigt plana ytor som man man limmar ihop. ju mindre lim destå bättre. Då får man som sagt en fog som är starkare än träet självt, men det hänger på att det finns porer i träet där limmet får fäste.
Avbryter man en limning med trälim så måste man avlägsna allt lim innan man limmar igen om man vill att det ska fästa ordentligt.

sen kan man ju använda expoxylim eller annat som blir hårt och fyller ut bra men vanligt trälim är egentligen inte alls bra till sånt. Vattenhärdande polyuretan sväller ju och kan tyckas fylla ut håligheter men det skummar ju upp och fylls med bubblor (luft) vilket inte är speciellt lämpligt heller.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-12-29 21:32

Jonka_ skrev:
Det som känns som de kommer bli jobbigast är dom 54st "ringarna" till mellanregisterhuset :) Blir en del slipa och spackla där kan jag tro.

Jag tänkte bygga en liknade B&W kopia, eller det blev nog ett bygge men inte så mycket kopia.
Då svarvade jag "struten" till mellanregistret i träsvarv det gick ganska smidigt, "råämnet" som jag svarvade av var ca 15st ihoplimmade MDF ringar.

Dom välvda lådorna byggde jag av 2x12mm hemmaräflad (inte lika tätt räfflad som köpes) MDF och de lådorna anser jag nog blev tillräckligt styva.

Men nu efteråt så inser jag många "ljudtekniska" missar jag gjorde, bygge mera för utsendets skull.
/Kristian

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-29 21:57

Kicken skrev:
Jonka_ skrev:

Jag tänkte bygga en liknade B&W kopia, eller det blev nog ett bygge men inte så mycket kopia.
Då svarvade jag "struten" till mellanregistret i träsvarv det gick ganska smidigt, "råämnet" som jag svarvade av var ca 15st ihoplimmade MDF ringar.

Dom välvda lådorna byggde jag av 2x12mm hemmaräflad (inte lika tätt räfflad som köpes) MDF och de lådorna anser jag nog blev tillräckligt styva.

Men nu efteråt så inser jag många "ljudtekniska" missar jag gjorde, bygge mera för utsendets skull.

Vilka ljud missar syftar du på?

Mycket trevlig feedback från er andra

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-12-30 08:06

Här var min tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Elementvalen var väl inte de bästa.
/Kristian

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-30 14:04

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-30 16:06

Jocke skrev:Lite läsning?
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

Tack! Den där ska jag kolla, verkar stå mycket intressant

Nästa

Återgå till DIY-forum