Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:En ruslindning är en lindning där man låtit tråden lindas på bobinen ojämt dvs tråden lindas i ojämna anhopningar längst bobinlängden. Motsatsen är att tillse att tråden lindas i jämna lager. Signaltransformatorer, till vilket utgångstransformatorer räknas, brukar använda mer eller mindre sektionerade lindningstekniker. Detta innebär att både primär och sekundär-lindningarna delas upp i mindre sektioner som placeras enligt noggrant uträknade placeringsmönster. Sektionerna kopplas sedan ihop för att slutligen utgöra den totala transformatorn. Avsikten med sektioneringen är att minimera läckageinduktansen mellan lindningarna.
flathead skrev:Problem man slåss mot i en trafo är:
Läck induktans
Shunt kapacitans
Järnförluster
Kopparförluster
För liten induktans
Mättnad av kärnan
Svante skrev:flathead skrev:Problem man slåss mot i en trafo är:
Läck induktans
Shunt kapacitans
Järnförluster
Kopparförluster
För liten induktans
Mättnad av kärnan
Och vad är läckinduktans? Är det något annat än ömsesidig induktans?
(Det måste väl fö finnas en läckkapacitans mellan primär och sekundär också? Fast den kanske inte är något problem?)
Jax skrev:Läckinduktans beror på mindre än perfekt koppling mellan lindningarna. Mäts enklast genom att kortsluta ena lindningen och mäta induktansen i andra, I en modell med en ideal trafo modellerar man läckinduktansen som en induktans i serie med lindningen som inte har ömsesidig induktans med något annat.
Kapacitansen mellan lindningarna är sällan problem men strökapacitansen i lindningarna är det. Den modelleras som en konding parallellt med lindningen.
DS skrev:Intressant!
Vart kommer tredjetons distorsionen i andra mätningen på röret ifrån måntro?
Flint skrev:DS skrev:Intressant!
Det bör ju vara olinjaritet mot både klipp och mättnadshållet. Jag reagerade också på att transistorn var bättre där.
Kanske hade kunnat trimmas med ändrad arbetspunkt men jag letade på den punkt med trissan som gav lägst thd. Röret körde jag ung. enligt rörhandboken men testade inga alternativ.
flathead skrev:Ser fördelningen på spektrat ungefär lika ut för trissor oavsett uppbyggnad eller skiljer det lika mycket som hos rör ?
Skulle det göra skillnad till trissornas fördel att välja en "audio trissa"
i jämförelsen ?
flathead skrev:En trissa med högre spänningstålighet typ MPSA42/92 har den annat spektra ?
Flint skrev:DS skrev:Intressant!
Det bör ju vara olinjaritet mot både klipp och mättnadshållet. Jag reagerade också på att transistorn var bättre där.
Kanske hade kunnat trimmas med ändrad arbetspunkt men jag letade på den punkt med trissan som gav lägst thd. Röret körde jag ung. enligt rörhandboken men testade inga alternativ.
Svante skrev:DS skrev:Intressant!
Olinjäriteter?
Alltså, det var lite det jag menade med min fråga, det behövs nämligen en väldigt speciell olinjäritet i överföriningsfunktionen för att bara ge andraton.
Överföringsfunktionen måste följa ett andragradspolynom
y=a+bx+cx²
...y är utsignalen och x är insignalen.
En trissa i ren GE-koppling har överföringsfunktionen
y=a*e^kx (med några bivillkor) vilket kan taylorutvecklas till ett polynom av oändligt hög ordning, vilket gör att alla övertoner finns.
Någon måste ha härlett hur överföringsfunktionen för ett rör ser ut. Den finns ju modellerad i Spice, finns det kanske någon techdoc till den som det står i?
DS skrev:Känns nästan som om röret är lite väl pressat. Att ta ut 8.6V torde vara övre gräns för röret?
Svante skrev:Någon måste ha härlett hur överföringsfunktionen för ett rör ser ut. Den finns ju modellerad i Spice, finns det kanske någon techdoc till den som det står i?
Svante skrev:
Och vad är läckinduktans?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster