SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 17:21

boom skrev:
Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...

basta är bra till dom vanligaste lådorna me4n inte när et gäller beräkning av slavbasar då är det bassbox som ligger bäst till winisd räkanar utan dämpmatrial
Här är ett annat prog som räknar med slavbas
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

fodrar Excel= betal eller OpenOffice= gratis

Tackar!

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:03

boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 22:31

LasseA skrev:
boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).

Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
det kunde vara av intresse.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:45

boom skrev:
LasseA skrev:

Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
Under "Moving mass" på vent properties..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 22:53

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:

Under "Moving mass" på vent properties..

jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:58

boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 23:02

LasseA skrev:
boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.

Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
Sen är sd 363 på seasen
Senast redigerad av boom 2011-12-29 23:03, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 23:03

boom skrev:
LasseA skrev:

Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 23:06

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:

Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?

Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-29 23:10

Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 23:23

boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .
Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.
Fjonkalicious skrev:Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
Medger att vi inte är helt on topic men å andra sidan har ju TS också tagit upp frågor om hur man ska simulera slavbaselement så det kanske uppskattas i alla fall?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 23:45

Fjonkalicious skrev:Kan ni inte starta en egen tråd om detta?

Nej, det är rätt tråd.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 00:00

LasseA skrev:
boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.

Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 00:11

boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?
Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 00:34

LasseA skrev:
boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.

Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 08:30

boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.
Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 09:01

LasseA skrev:
boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).

Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 19:03

boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 19:20

LasseA skrev:
boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...

Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta
För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 19:53

boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 20:52

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!

Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor! ;)

Piss på dig !
Det har han inte gjort gå in i tråden om slavar och se om han svarade mig när jag frågade honom .

Frågan var ju inte ställd överhuvudtaget till MagnusÖstberg så jag håller förstås med boom här.

Detta är inte menat som kritik, men jag tror inte Svante behöver försvaras av en tredjepart utifrån diskussionen.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 20:59

boom skrev:
Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"

(seas med dubbla passiva radiatorer)

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.

Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.

Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.

Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.

Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 22:10

LasseA skrev:
boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:
Bild

Så enkelt det var :oops: När man fick se en bild.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 22:13

Richard skrev:
boom skrev:
Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"

(seas med dubbla passiva radiatorer)

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.

Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.

Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.

Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.

Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.

Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-30 22:26

Bra tråd även om den spretar lite från ämnet på sina håll. :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-30 22:33

Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .

Volymen blir samma med BR som slav. Dock blir porten orimligt lång för BR
vilket lockar till slavbaslösning istället för port. Så det finns inget motsatsförhållande
vad gäller lådvolym :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 22:39

PetterPersson skrev:

Volymen blir samma med BR som slav. Dock blir porten orimligt lång för BR
vilket lockar till slavbaslösning istället för port. Så det finns inget motsatsförhållande
vad gäller lådvolym :)

Det har du rätt i, dock brukar många använda en för liten lådvolym av den anledning du beskriver, dessutom tycker åtminstone jag och uppenbarligen boom att slavbaskonstruktioner inte är lätta att få till bra.

Resultatet blir lätt oartikulerat och otydligt. :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-31 00:35

Richard skrev:Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är.

Problemen beror inte på att det är ett membran som står och fladdrar, och inte ens för att membranet är "för tungt", utan att systemet ofta är dåligt avstämt och att tonkurvan lätt får en skarp knyck med stor derivata just innan innan det faller, vilket ger hög grupplöptid och därmed oartikulerad bas.
Den knycken bör ges stor radie för att det ska bli vettig grupplöptid, och det gäller även för andra högtalare, speciellt då basreflex.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 01:18

Intressant det här. Jag förstår inte allt men det kommer väl. Har i alla fall sågat till lådorna. blev 30*35*40 i innermått, med andra ord 42 liter. Så det blev lite större än jag tänkt, men vaffan - kompromisser.

Har själv en liten sunfire 8:a idag som jag är helnöjd med. Har inte lyssnat på sunfires slav-bas själv tyvärr, men det är lite därifrån tankarna har fötts :-)

HAr inte bestämt mig för om det blir en eller två slavar än. Någonting säger mig att det borde bli bättre respons med en slav än med två och att konutslaget blir mindre med två slavar än med en. Om det ligger någon sanning i detta så känns det lite onödigt med två.

Jaja, får sova på saken. Det går ju att börja med en slav för att lägga till en till senare också...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 11:17

Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.

Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.

Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?

//Bjorn

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum