boom skrev:Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:
"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"
(seas med dubbla passiva radiatorer)
Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?
Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.
Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.
//Björn
Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.
Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.
Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.
Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.
Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.
Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.