Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Flint; är du, mot bakgrund av dina inlägg om linjäriteten, av uppfattningen att rör per definition är bättre är trissor på att förstärka en musiksignal, givet att konstruktionen är optimal, så att säga?
petersteindl skrev::) Ja, vissa rörsteg har något visst. bensnake, välkommen till faktiskt.
Flint, jag drar 2 mA i viloström eller strax under på 2SA970BL. Hur ser dess komplementär ut dvs 2SC2240BL?
Jag har ju p-spice i en av mina gamla datorer men den ger bluescreen i slutet då windows startas. Jag måste kolla upp vad som kan tänkas vara fel. Hoppas hårddiskarna är ok. Det är gamla scsi och w2000pro.
MvH
Peter
Flint skrev:En förstärkare med 1 fentaprocent thd behöver inte låta bra och musikaliskt medryckande som jag ser det.
Ragnwald skrev:Eftersom vi inte kan mäta på musiksignal, går det ju inte att visa exakt vad som händer och inte händer. Lågt THD är åtminstone ingen garant för välljud.
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Eftersom vi inte kan mäta på musiksignal, går det ju inte att visa exakt vad som händer och inte händer. Lågt THD är åtminstone ingen garant för välljud.
Klart man kan.
Nej, men all THD är bevis på oljud.
bensnake skrev:En del harmoniska övertoner låter inte alls illa...
Nattlorden skrev:bensnake skrev:En del harmoniska övertoner låter inte alls illa...
Irrelevant om de inte är med på inspelningen (om man är intresserad av återgivning, dvs.)
bensnake skrev:Irrelevant synpunkt eftersom du inte har den blekaste om hur en inspelning är tänkt att låta.
Ragnwald skrev:Nej, inte irrelevant, Nattlorden har sin poäng.![]()
Vi är fler på forumet som gör egna inspelningar och har lätt kunnat avgöra ev skillnader från ursprunget.
Ragnwald skrev:Nej, inte irrelevant, Nattlorden har sin poäng.![]()
Vi är fler på forumet som gör egna inspelningar och har lätt kunnat avgöra ev skillnader från ursprunget.
bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Irrelevant synpunkt eftersom du inte har den blekaste om hur en inspelning är tänkt att låta.
Klart man har. Det står klart och tydligt kodat i ettorna och nollorna på CD:n. Mer exakt än så kan det inte bli.
Som sagt...
petersteindl skrev:PeterAkemark skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Flint, hur ser BC560C ut?
Så här.
(Det blev ImageShack som bildminne och leverantör)
Det finns fabrikat som har bättre linjäritet, Zetex ex vis
http://www.diodes.com/datasheets/ZTX560.pdf
den har dock inte lika hög hfe som din BC560C
BC560 finns i 3 selekterade versioner där just hfe är parametern för selekteringen. BC560A har lägst Hfe, BC560B har mittemellan och BC560C har högst värde på hfe...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag ser att Flint hann före
![]()
Go Flint Go!
MvH
Peter
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Nej, inte irrelevant, Nattlorden har sin poäng.![]()
Och i andra trådar har diskuterats hur kort ljudminnet är.
mvh/Harryup
lech skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Irrelevant synpunkt eftersom du inte har den blekaste om hur en inspelning är tänkt att låta.
Klart man har. Det står klart och tydligt kodat i ettorna och nollorna på CD:n. Mer exakt än så kan det inte bli.
Som sagt...
Välkommen till FAKTISKT: bensnake. ( nu är jag inte den rätta att säga/skriva så ).
Vi har sannolikt samma återgivnings idieal ( upplevd återgivning ) .
Vad det blev av IÖ:s ursprungliga fråga vet jag inte, utan den verkar ha gått i stå med simuleringar av diverse ovidkommande element.
Några räknar bara ettor och nollor och gör det synonymt med upplevd ljudåtergivning.Kan det bli mer fel...
Du skriver och jag håller med:
När (om) jag gör det, kommer jag att köpa den.
No doubt about that.
MVH
Lech
petersteindl skrev::) Ja, vissa rörsteg har något visst. bensnake, välkommen till faktiskt.
Flint, jag drar 2 mA i viloström eller strax under på 2SA970BL. Hur ser dess komplementär ut dvs 2SC2240BL?
Jag har ju p-spice i en av mina gamla datorer men den ger bluescreen i slutet då windows startas. Jag måste kolla upp vad som kan tänkas vara fel. Hoppas hårddiskarna är ok. Det är gamla scsi och w2000pro.
MvH
Peter
lech skrev:Några räknar bara ettor och nollor och gör det synonymt med upplevd ljudåtergivning.Kan det bli mer fel...
Ragnwald skrev:Jo, men ett simuleringsprogram gör ju beräkningarna på av fabrikanten uppgivna data, som vi får anta är uppmätta och kanske ideala.
Nattlorden skrev:lech skrev:Några räknar bara ettor och nollor och gör det synonymt med upplevd ljudåtergivning.Kan det bli mer fel...
Om du inte förstår att det finns en entydig teknisk definition av förhållandet från bitarna till slutstegets utgång så kan jag bara beklaga det. Så är det i alla fall så länge vi diskutterar återgivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster