Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-03 19:17

Flint skrev:
lech skrev:Tråden skulle vinna mycket på att återgå till trådskaparens syfte/vilja med resultatet.

Lech 8)

Vad anser du att trådskaparens syfte/vilja är med resultatet?

Flint !!
Resultatet vet jag inte (självklart ,så varför fråga! ) 8)

Syftet var det här:

Låt nu IÖ ta kommadot och lägg ner simuleringarna mot ovidkommande element.

Det finns inga som helst antydningar i den trådrubriken om simuleringar mot trissor/grus.
//Lech 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 19:23

lech
OK. Låt oss istället odla myter och vara som folk är mest. Vilka rör låter bäst? NOS som har legat i överväxta bunkers i Karelen sedan finska vinterkriget nyligen upptäckta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 19:33

Eftersom ljud per definition är upplevt i form av nervimpulser som blir till en medveten upplevelse så är ljudåtergivning en återgivning av nervimulserna så att upplevelsen av återgivning blir lika som orginalet.

Om det är så att thd med en viss uppmätt thd-siffra inte ger upphov till någon endaste nervimpulsförändring i jämförelse med thd=noll så ger inte thd-siffran någon ljudförändring överhuvudtaget och ljudåtergivningen blir ändå total.

Allt har att göra med hur man vill definiera ljud. Då definieras även ljudåtergivning automatiskt.

Är det ljudvågen i luften som definieras som ljud då skall ljudvågen i luften återskapas eller återges.

Är det nervimpulserna i nervsystemet som sätter ljudet så skall nervimpulserna återskapas för att ljudet skall kunna återges.

Jag skall ge en hint. I det stereofoniska systemet jobbar man med fantomprojicerade ljudkällor d v s ljudkällor som inte existerar i den fysikaliska verkligheten.

Däremot existerar de faktiska inspelade akustiska instrumenten då de spelas in. Frågan blir. Är det så att den fantomprojicerade fantomljudkällan ger upphov till samma ljudvågor i luften som de akustiska instrumenten gjorde före mikrofonerna?

Eller är det så att ljudvågorna i stereoåtergivningen med två högtalare är fullständigt annorlunda i förhållande till orginalet, men om ljudvågorna trots detta ger upphov till ett nervimpulsmönster i nervsystemet som liknar det nervimpulsmönster man skulle fått om man var med och lyssnade före mikrofonerna vid inspelning så är det inte ljudvågorna i luften som är själva ljudet. Jag har i alla fall mitt svar klart givet.

:)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-03 19:39

lech skrev:Låt nu IÖ ta kommadot och lägg ner simuleringarna mot ovidkommande element.

Det finns inga som helst antydningar i den trådrubriken om simuleringar mot trissor/grus.

Du kan allt undvika tråden tills Invar dyker upp med för dig läsvärd information. :wink:
Vi är många som följer utvecklingen och den är tveklöst mycket givande för de som vill försöka förstå, utröna vilka objektiva skillnader som kan föreligga.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 19:46

lech skrev:
Flint skrev:
lech skrev:Tråden skulle vinna mycket på att återgå till trådskaparens syfte/vilja med resultatet.

Lech 8)

Flint !!

Syftet var det här:

//Lech 8)

Lech, så här skriver IÖ i sitt första inlägg.

IngOehman skrev:Låt mig börja med att nämna att min syn på verkligheten, är att det är
bättre att jobba i medvind än i motvind.

Och det betyder att jag tycker att man bör använda rör till det de är
bäst på - och transitorer till det DE är bäst på. Det vill säga att en bra
utgångspunkt är att börja med att studera respektive mojäng noga
, för
att sedan kunna använda använda den således att man drar nytta av
dess egenskaper så bra som möjligt. ...

Då jag läser texten i trådens första inlägg av trådskaparen så förstår jag det som att man bör studera respektive mojäng noga d v s både rör och transistorer.

Det spåret tycker jag Flint håller på med och Flint gör en mycket bra insats i sitt studium av respektive mojäng. Lech, jag tycker alltså att du har fullständigt fel.

Att enbart diskutera rör såsom det inte existerade transistorer är en meningslös sysselsättning eftersom trissor finns och då måste jämförelsen in. Det är bara på grund att trisser finns som det existerar specifika röregenskaper som man kan relatera till vid analys.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 19:55

lech
Jag förstår dig. Du menar väl men alla har inte samma värderingar som du. Om din syn skulle vara norm eller om IÖ:s skulle vara det vore det katastrof för oss som inte delar den. Ni får tycka va fan ni vill men den fria debatten måste få fortgå. Allt annat vore diktatur och katastrof. Jag accepterar att transparentfanatikerna tror som de tror men jag tillåter mig att säga emot dom precis när jag så behagar och det i den demokratiska anda jag föredrar. Det betyder också att jag får acceptera när någon säger emot mig och mina uppfattningar vilket inte alltid är lika lätt men som man får försöka stå ut med och helst bemöta genom diskussion i den mån det ges tillfälle.
Senast redigerad av Flint 2012-01-03 20:02, redigerad totalt 1 gång.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-03 20:01

petersteindl skrev:
lech skrev:
Flint skrev:

Lech 8)

Flint !!

Syftet var det här:

//Lech 8)

IngOehman skrev:Låt mig börja med att nämna att min syn på verkligheten, är att det är

, för

Då jag läser texten i trådens första inlägg av trådskaparen så förstår jag det som att man bör studera respektive mojäng noga d v s både rör och transistorer.

Det spåret tycker jag Flint håller på med och Flint gör en mycket bra insats i sitt studium av respektive mojäng. Lech, jag tycker alltså att du har fullständigt fel.

Att enbart diskutera rör såsom det inte existerade transistorer är en meningslös sysselsättning eftersom trissor finns och då måste jämförelsen in. Det är bara på grund att trisser finns som det existerar specifika röregenskaper som man kan relatera till vid analys.

MvH
Peter

Jag håller inte med dig Peter. Sorry.
IÖ rekommenderade en egen tråd för det du vurmar om. Ta den chansen ihop med Flint. Det bli en långkörare...........
//Lech
8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 20:07

lech
Tänk igenom din roll. Du ägnar minst 80% av dina inlägg åt att försöka rätta debatten i den riktning du önskar och resten åt sakfrågan och HiFi.
Senast redigerad av Flint 2012-01-03 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 20:16

lech skrev:
petersteindl skrev:
lech skrev:
Flint skrev:

Lech 8)

Flint !!

Syftet var det här:

//Lech 8)

, för

MvH
Peter

IÖ rekommenderade en egen tråd för det du vurmar om. Ta den chansen ihop med Flint. Det bli en långkörare...........
//Lech
8)

Om det som IÖ skriver i sitt första inlägg inte gäller så är tråden för mig helt ointressant.

Jag vurmar om att studera resp mojäng noga, precis som IÖ skriver.

Var står det att IÖ rekommenderar en egen tråd för att studera respektive mojäng noga?

Tack för mig i den här tråden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-03 20:22

Nä, va f*n Peter! Både du och Svante behövs som kunniga bollplank här !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-03 20:22

Intressanta trådar uppstår inte på beställning, de växer fram just som ot, men med sakfrågan i botten, för den fram mot oanade marker. :)

Tråkigt med dessa privatmoderatorer som inte själva tillför ett jota.
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-03 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 20:24

petersteindl
Äh. Glöm IÖ. Hypotes. Han har i alla fall en ekonomisk agenda med den här tråden. Antingen vill han hjälpa en kompis sälja rörpyttsar eller så vill han hjälpa sig själv iom att han har gått in i samma firma som delägare iom att han har totat ihop en högtalare med dom eller fan vet vad. Slut hypotes. Svågerpolitik.

Ericson

Inläggav Ericson » 2012-01-03 20:28

Pausdags?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 20:30

Ericson skrev:Pausdags?

Ta en du om du behöver en. Det är fortfarande inte av allmänintresse.

Ericson

Inläggav Ericson » 2012-01-03 20:31

Ok

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 20:36

Ericson
Försök att variera dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-03 20:52

Ragnwald skrev:Intressanta trådar uppstår inte på beställning, de växer fram just som ot, men med sakfrågan i botten, för den fram mot oanade marker. :)

+1.

Det finns en anledning att faktiskt egna moderatorer inte agerar.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-03 20:55

Seså. Menige Lech ställer sig i mitten sen fortsätter grabbarna jobba på.

Bild
Senast redigerad av Objektivisten 2012-01-03 20:55, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-03 20:55

KarlXII skrev:
Ragnwald skrev:Intressanta trådar uppstår inte på beställning, de växer fram just som ot, men med sakfrågan i botten, för den fram mot oanade marker. :)

+1.

Det finns en anledning att faktiskt egna moderatorer inte agerar.

Det är ju jäkligt märkligt att det här oftast händer när man börjar se ljuset i tunneln...^^ Tvi vale för att behöva ompröva sina värderinga! :(

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-03 21:04

Som jag ser det så verkar många överens att vissa rörförstärkare tillför någonting speciellt som gillas. Sedan är det väl inte helt klart om det är något som transistorförstärkare kanske "tar bort" eller om rören "lägger till"? Och det stora frågan är vad "det" är? Är det en eller flera saker? Hur mäter och kvantifierar vi det? osv osv finns lösningen i modellering i Spice? Eller kanske finns lösningen i mätning direkt på förstärkarna?

I förlängningen kanske reproducera det? Kanske ett "Rör:ifier" vred? :)

Finns någon larson där mixningskillen råkar vrida upp "Suck"-vredet... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 21:10

Flint skrev:petersteindl
Äh. Glöm IÖ. Hypotes. Han har i alla fall en ekonomisk agenda med den här tråden. Antingen vill han hjälpa en kompis sälja rörpyttsar eller så vill han hjälpa sig själv iom att han har gått in i samma firma som delägare iom att han har totat ihop en högtalare med dom eller fan vet vad. Slut hypotes. Svågerpolitik.

Flint, jag glömmer inte IÖ, utan snarast tvärtom, jag refererar ju till IÖ. Jag trodde det var jämförelsen IÖ ville ha eftersom det tycks stå så och jämförelse tycker jag finns i tråden. Nu sägs det att jämförelse inte är vad IÖ vill ha och att jag omedelbart ombeds lämna tråden och då är tråden ointressant för mig.

Agendor och sånt bryr jag mig i detta fall inte om och jag spekulerar heller inte i agendor.

Existerar det röregenskaper så är det de facto på grund av att det finns trisseegenskaper som särskiljer från röregenskaper och som särskiljer på sådant sätt att nervimpulserna blir olika hos de båda alternativen. Det hela blir intressant eftersom de särskiljer på ett sådant sätt att rör föredras av en inte oansenligt liten publik. Om trisseegenskaperna vore identiska som röregenskaperna så skulle denna tråd inte existera och troligtvis inte heller intresset för rörförstärkare annat än ur nostalgi eller av musealt intresse.

Något särskiljer dem åt som upplevs av en stor andel musikälskare som en fördel ljudmässigt.

En sådan fördel kan endast belysas med jämförelse. Det borde vara en självklarhet. Så ser jag på saken. För övrigt har jag inte så mycket att tillägga.

En sak man kan fundera över är hur många skulle överge sina trissor om rören kostade lika och om kvaliten var lika och om effekten var lika och om storleken på förstärkarna var lika och temperaturen likaså d v s det är bara ljudet som skiljer. Om de flesta eller tillräckligt många skulle byta sina trisseförstärkare mot rör så kanske man kan börja fråga sig varför. Så kallad placebo och att man köper rör för att det lyser ger jag inte ett smack för. Jag har hittills aldrig träffat en person som köpt rör just därför att de lyser.

Frågan är om rören besitter en egenskap som för hörseln blir dominant i jämförelse med trissor. Man kan ju påstå att det just är hög THD som eftersöks, men jag tror inte på det heller. Hur låter en trisseförstärkare om den ges THD som en SE triod och samma effekt. Skulle en sådan trisseburk vara eftertraktad. Jag tror inte det. Jag tror heller inte att den skulle låta lika som SE-trioden. Jag tror det är andra parametrar än thd som sätter ljudet så länge thd är någorlunda under kontroll. Därför tror jag att det är fler som skulle gå från trisseburk till rör i den analogi jag gav än från rör till trissor om trissan gavs samma thd som röret.

Det tyder som jag ser det att möjligheten är påtaglig att det är en annan egenskap som eftertraktas.

Själv kör jag på trissor hela vägen och jag har klass D vilket är en sorts SE vad jag kan se. Det är i alla fall inte någon Push-pull eller någon komplementär koppling. Nu har jag redan skrivit alldeles för mycket.

MvH
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-03 21:11

petersteindl skrev:
lech skrev:
petersteindl skrev:
lech skrev:
Flint skrev:

Lech 8)

Flint !!

Syftet var det här:

//Lech 8)

, för

MvH
Peter

//Lech
8)

Om det som IÖ skriver i sitt första inlägg inte gäller så är tråden för mig helt ointressant.

Var står det att IÖ rekommenderar en egen tråd för att studera respektive mojäng noga?

MvH
Peter

Även om du lagt av så kommer uppmaningen i repris:

IÖ skrev:

Tråden handlar inte på något sätt om transistorer. Den handlar om VAD
det kan vara som gör att vissa rörförstärkare blir extra uppskattade. Så
vi kanske kan lämna transistorerna därhän nu. I den här tråden.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kanske kan någon moderator bryta ut det som handlar om att simu-
lera på rör och transistorer i mer eller mindre olämpliga kopplingar, till
en ny tråd, som kan heta t ex... det! ("att simulera på rör och transis-
torer i mer eller mindre olämpliga kopplingar").

Nu kan ju som alla vet IÖ svara för sig själv så det behöver inte jag göra. 8)

Tråden är IÖ:s !

Lech

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 21:11

PappaBas skrev:Som jag ser det så verkar många överens att vissa rörförstärkare tillför någonting speciellt som gillas.

Tvärt om. De tillför inget som ogillas vilket 98% av vad alla transisorförstäkare gör.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 21:18

lech skrev:
petersteindl skrev:
lech skrev:
petersteindl skrev:
lech skrev:
Flint skrev:

Lech 8)

Flint !!

Syftet var det här:

//Lech 8)

, för

MvH
Peter

//Lech
8)

MvH
Peter

Även om du lagt av så kommer uppmaningen i repris:

IÖ skrev:

Tråden handlar inte på något sätt om transistorer. Den handlar om VAD
det kan vara som gör att vissa rörförstärkare blir extra uppskattade. Så
vi kanske kan lämna transistorerna därhän nu. I den här tråden.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kanske kan någon moderator bryta ut det som handlar om att simu-
lera på rör och transistorer i mer eller mindre olämpliga kopplingar, till
en ny tråd, som kan heta t ex... det! ("att simulera på rör och transis-
torer i mer eller mindre olämpliga kopplingar").

Nu kan ju som alla vet IÖ svara för sig själv så det behöver inte jag göra. 8)

Tråden är IÖ:s !

Lech

Ok, på sid 13 i tråden frångick IÖ sitt första inlägg. Bra då vet jag det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-03 21:19

Tycker att Peter har helt rätt För att studera ett fenomen så måste du nog också beskriva likheter och olikheter med andra liknande fenomen. Så i denna mening är att studera skillnader och likheter mellan rör och transistorer ett helt normalt förlopp.

Till Flint så vill jag säga något om IÖ och marknadsföring. Det går inte att marknadsföra något på det sätt som du besrkiver att IÖ skulle göra. Att någon annan berättar om sina lyssningsintryck av exemeplvis the Dream. Det är moderna marknadsföring. Så när du tittar i ett schema till en speciell apparat så är det markandsföring. Det är sökbart genom exempelvis Googles. Det påverkar.

Men det är klart att det är många här som har egna intressen. Men få köper ägg för att tillverkaren säjer att de är bra. Däremot finns det på nätet bra recensioner samt flera konsumenter som uttalar sig bra. ÄR det också någon vän eller som man känner på nätet så stärks köpsignalen.

Måste gå nu. Men är ingen kritike på någon utan bara litet enkelt tänk

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 21:25

Kronkan skrev:Till Flint så vill jag säga något om IÖ och marknadsföring. Det går inte att marknadsföra något på det sätt som du besrkiver att IÖ skulle göra. Att någon annan berättar om sina lyssningsintryck av exemeplvis the Dream. Det är moderna marknadsföring. Så när du tittar i ett schema till en speciell apparat så är det markandsföring. Det är sökbart genom exempelvis Googles. Det påverkar.

Hur tror du att avdelningen inO och Pip fungerar?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-03 21:26

Kronkan skrev:Tycker att Peter har helt rätt För att studera ett fenomen så måste du nog också beskriva likheter och olikheter med andra liknande fenomen. Så i denna mening är att studera skillnader och likheter mellan rör och transistorer ett helt normalt förlopp.
...

Tycker det har kommit en bit på vägen - man kan klart inte jämföra äpplen med päron - förutsättningarna måste ju vara de rätta!^^

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 21:33

Kronkan skrev:Till Flint så vill jag säga något om IÖ och marknadsföring. Det går inte att marknadsföra något på det sätt som du besrkiver att IÖ skulle göra. Att någon annan berättar om sina lyssningsintryck av exemeplvis the Dream. Det är moderna marknadsföring. Så när du tittar i ett schema till en speciell apparat så är det markandsföring. Det är sökbart genom exempelvis Googles. Det påverkar.

Va?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-03 21:34

Flint skrev:
PappaBas skrev:Som jag ser det så verkar många överens att vissa rörförstärkare tillför någonting speciellt som gillas.

Tvärt om. De tillför inget som ogillas vilket 98% av vad alla transisorförstäkare gör.

Här kan du vara något på spåret.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-03 21:38

bensnake skrev:
Flint skrev:

Här kan du vara något på spåret.

Du har troligen ganska hög iQ. Över 140 i alla fall.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi