Flint skrev:petersteindl
Äh. Glöm IÖ. Hypotes. Han har i alla fall en ekonomisk agenda med den här tråden. Antingen vill han hjälpa en kompis sälja rörpyttsar eller så vill han hjälpa sig själv iom att han har gått in i samma firma som delägare iom att han har totat ihop en högtalare med dom eller fan vet vad. Slut hypotes. Svågerpolitik.
Flint, jag glömmer inte IÖ, utan snarast tvärtom, jag refererar ju till IÖ. Jag trodde det var jämförelsen IÖ ville ha eftersom det tycks stå så och jämförelse tycker jag finns i tråden. Nu sägs det att jämförelse inte är vad IÖ vill ha och att jag omedelbart ombeds lämna tråden och då är tråden ointressant för mig.
Agendor och sånt bryr jag mig i detta fall inte om och jag spekulerar heller inte i agendor.
Existerar det röregenskaper så är det de facto på grund av att det finns trisseegenskaper som särskiljer från röregenskaper och som särskiljer på sådant sätt att nervimpulserna blir olika hos de båda alternativen. Det hela blir intressant eftersom de särskiljer på ett sådant sätt att rör föredras av en inte oansenligt liten publik. Om trisseegenskaperna vore identiska som röregenskaperna så skulle denna tråd inte existera och troligtvis inte heller intresset för rörförstärkare annat än ur nostalgi eller av musealt intresse.
Något särskiljer dem åt som upplevs av en stor andel musikälskare som en fördel ljudmässigt.
En sådan fördel kan endast belysas med jämförelse. Det borde vara en självklarhet. Så ser jag på saken. För övrigt har jag inte så mycket att tillägga.
En sak man kan fundera över är hur många skulle överge sina trissor om rören kostade lika och om kvaliten var lika och om effekten var lika och om storleken på förstärkarna var lika och temperaturen likaså d v s det är bara ljudet som skiljer. Om de flesta eller tillräckligt många skulle byta sina trisseförstärkare mot rör så kanske man kan börja fråga sig varför. Så kallad placebo och att man köper rör för att det lyser ger jag inte ett smack för. Jag har hittills aldrig träffat en person som köpt rör just därför att de lyser.
Frågan är om rören besitter en egenskap som för hörseln blir dominant i jämförelse med trissor. Man kan ju påstå att det just är hög THD som eftersöks, men jag tror inte på det heller. Hur låter en trisseförstärkare om den ges THD som en SE triod och samma effekt. Skulle en sådan trisseburk vara eftertraktad. Jag tror inte det. Jag tror heller inte att den skulle låta lika som SE-trioden. Jag tror det är andra parametrar än thd som sätter ljudet så länge thd är någorlunda under kontroll. Därför tror jag att det är fler som skulle gå från trisseburk till rör i den analogi jag gav än från rör till trissor om trissan gavs samma thd som röret.
Det tyder som jag ser det att möjligheten är påtaglig att det är en annan egenskap som eftertraktas.
Själv kör jag på trissor hela vägen och jag har klass D vilket är en sorts SE vad jag kan se. Det är i alla fall inte någon Push-pull eller någon komplementär koppling. Nu har jag redan skrivit alldeles för mycket.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.