Morello skrev:IngOehman skrev:Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
är svårt att göra det lika bra som rörförstärkarna - som ju med sitt sätt att
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare
de driver.
Vh, iö
Det där tycker jag låter som rena floskler ur en glättad katalog för rörapparater av tveksam sort (läs single end triod med ultralåg effekt).
Det kanske beror på att du har viss floskelformuleringsvana och tror att
även andra sysslar med sådant? Jag gör det inte. Det jag skrev skrev jag
som en generell kommentar om rörförstärkare.
Och jag skrev det för att det är min ärliga uppfattning att det många rör-
förstärkare gör är att "domesticera" ljudet (anpassa det för hemlyssnings-
situationen) och att det inte bara är svårare, utan att det faktiskt är helt
omöjligt att göra en generell postproduktionsinsats på fonogrammen som
agerar med hänsyn till både den förstärkare som skall driva hemmets hög-
talare, och med hänsyn till högtalarna själva.
Jag har skrivit en del om detta även i tråden som kan att handla lite om
hur man kan förse en förstärkare med mjukare drivningsegenskaper för
att den skall kunna gripa in i högtalarn och få impedansåterkoppling från
den, till skillnad från när den driver högtalarna oändligt styvt.
Morello skrev:Tex. går det ju inte att separera lyssningsnivån från graden at distorsion/kompression vilket i kombination av avsaknad av release- och attacktider samt möjligthet att ställa kompressionsförhållande ger möjligheter lika med nolla.
Det låter som du hellre ser att man processer musiken på sådana vis som
regelmässigt sker i samband med mastring.

Min uppfattning kan isåfall
nog knappast skilja sig mera från din, än den gör i det här fallet.
Det du kallar möjligheter är endast möjligheter att förstöra alla de musik-
aliska förloppen och döda musiken. Jag ser inget värde överhuvudtaget i
att processa musiken på de sätt du antyder att du vill ha möjligheter att
göra - alltså med en "kompressor efter mix" med inställbara attack- och
reliese-tider.
Fy för den lede säger jag. Få saker om något förstör de musikaliska för-
loppen lika illa, inklusive gravering på schellack.
Morello skrev:Varför skulle en sådan ensidig postprocessor fungera med en uppsjö av olika fonogram?
Det beror på att den inte relaterar till programinnehåller på fonogrammet,
och därför skadar den det heller inte. Problemet är nog att du tycks se på
processen som något som har med fonogrammet att göra. Det har den
inte, i varje fall bara i liten grad. Den har mest med skillnaderna mellan
livemiljön/förutsättningarna och de som är för handen i det domestiska
fallet.
Det som många försöker göra något åt med loudnessfunktioner, med ett
exempel till på bedrövligt och musikovänligt resultat, omän inte lika illa som
en kompressor ställer till det.
Morello skrev:Det brukar ju låta pannkaka om dylika apparater så fort programmaterialets komplexitet stiger över nivån som tex motsvarar en bastrumma och piccoloflöjt.
Det är så jag skulle beskriva de pricesser som du tycks föredra, alltså när
man ställer till ett redan fördigmixat programmaterial med en kompressor.
Morello skrev:Vidare kommer typiska SET-steg att "komprimera" olika beroende på insignalens absoluta fas, dvs polvänder man högtalaren och inverterar insignalen fås ett annat "sound".
Självklart, men det du talar om nu är bara en liten liten del av den signal-
behandling som är intressant. Och som jag skrev tidigare så är kanske det
intresantaste hur rörförstärkare kan göra saker i harmoni med både sig
själv och med högtalarna de driver.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).