Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:17

Miper skrev:Följer tråden med spänning, det är nästan så man blir sugen på att byta till en rörförstärkare (men bara nästan). Dock så finner jag Erik_AA:s inlägg
om odetekterade förstärkare i FE test som väldigt relevant.
"Haha. Bra försök där" förklarar liksom inte bort det där. Ser fram mot ett bättre svar.

Mvh

Området är för komplext för att sammanfatta i ett inlägg. Dessutom får jag inte lägga ut simuleringar i den här tråden. Dessutom jobbar jag på ett mångårigt projekt för att beskriva det här på ett genomarbetat och trovärdigt sätt och kan inte gå händelserna i förväg. Så länge säger jag bara att ingen behöver tro mig men jag säger ändå min uppfattning. Ni andra belägger sällan era uppfattningar själva så jag anser att jag har samma rättighet där.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-04 12:23

Erik_AA skrev:"..." jag funderar på att skaffa nån rolig röris själv för lite mysig kvällslyssning.

Visste att du skulle komma dithän förr eller senare. Du är väl medveten om att du sannolikt kommer att vilja förpassa din 208 till de sälla jaktmarkerna när du väl har vant dig vid avsaknaden av dynamisk dist? ;-)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-04 12:32

bensnake skrev:
Erik_AA skrev:"..." jag funderar på att skaffa nån rolig röris själv för lite mysig kvällslyssning.

Visste att du skulle komma dithän förr eller senare. Du är väl medveten om att du sannolikt kommer att vilja förpassa din 208 till de sälla jaktmarkerna när du väl har vant dig vid avsaknaden av dynamisk dist? ;-)

Jag kanske skulle ha dem sida vid sida på stereobänken som symbolisk handling mot det helt poänglösa trissa-mot-rör kriget ;)
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:35

Erik_AA skrev:
bensnake skrev:

Jag kanske skulle ha dem sida vid sida på stereobänken som symbolisk handling mot det helt poänglösa trissa-mot-rör kriget ;)

Krig? Ser du det så? Det är istället var och ens valfrihet. Om du gillar kraschande diskant så har du all rätt till det. Jag gratulerar dig till att ha hittat rätt i din egen lyssning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-04 12:36

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag ritade en sådan i somras som är i full produktion. Dock ej för hifi. 8)

För vaddå då?

Det kan jag tyvärr inte avslöja.

Då gissar jag på ett GÖK-ur tills vidare då. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-04 12:38

petersteindl skrev:
Erik_AA skrev:
Flint skrev:Öh... Beklagar. Ser nu efteråt att det jag skrev kan tolkas som spydigt mot dig. Det var inte meningen. Spydigheten var riktad till de som inte inser det där med trissestegens dynamiska dist.

Har du några bevis?

Att minst en trisseförstärkare passerat en panel av "guldöron" i en FE-lyssning odetekterad talar emot din tes. Antar att du helt enkelt sågar FE-metodiken som sådan och därmed slipper undan frågeställningen?

Detta betyder inget mer än att just vid det tillfället med dessa subjekt blev resultatet sådant att man med testmetodens valda statistiska signifikans inte kunde motbevisa nollhypotesen.

Vid annat tillfälle med andra subjekt kanske det inte är så.

Huruvida olika förstärkare, rör som transistorer, påverkar transienta förlopp låter jag vara osagt.

MvH
Peter

Nja, håller inte med. Det troliggör att påverkan på signalen iaf är i storleksordningen jätteliten vilket motsäger hypotesen att trissor kraschar diskanten och massakrerar dynamiken. Liknande resultat har även upprepats vid olika tillfällen vilket stärker resultatet. Väljer att hellre tro på de resultaten än någon hypotes flint jobbar med på kammaren (kan såklart ändras om han talar om vad den går ut på).

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-04 12:39

Flint skrev:
Erik_AA skrev:
bensnake skrev:

Krig? Ser du det så? Det är istället var och ens valfrihet. Om du gillar kraschande diskant så har du all rätt till det. Jag gratulerar dig till att ha hittat rätt i din egen lyssning.

Skrivet med glimten i ögat till Bensnake.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-01-04 12:54

Erik_AA skrev:
petersteindl skrev:
Detta betyder inget mer än att just vid det tillfället med dessa subjekt blev resultatet sådant att man med testmetodens valda statistiska signifikans inte kunde motbevisa nollhypotesen.

Vid annat tillfälle med andra subjekt kanske det inte är så.

Huruvida olika förstärkare, rör som transistorer, påverkar transienta förlopp låter jag vara osagt.

MvH
Peter

Nja, håller inte med. Det troliggör att påverkan på signalen iaf är i storleksordningen jätteliten vilket motsäger hypotesen att trissor kraschar diskanten och massakrerar dynamiken. Liknande resultat har även upprepats vid olika tillfällen vilket stärker resultatet. Väljer att hellre tro på de resultaten än någon hypotes flint jobbar med på kammaren (kan såklart ändras om han talar om vad den går ut på).

Eftersom FE-test inte mäter absolut förmåga till detektion av skillnader utan förmåga att minnas hörselupplevelser säger upprepningen av de resultaten kanske inte så mycket?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-04 13:17

Avbryt F/E-snacket omedelbart- det kommer att spinna utom all tänkbar kontroll.

Tillbaka till rör!

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-04 13:27

Erik_AA skrev:Jag kanske skulle ha dem sida vid sida på stereobänken som symbolisk handling mot det helt poänglösa trissa-mot-rör kriget ;)

Haha, why not? Kom ihåg vad jag sagt, bara; risken för att du konverterar är överhängande... ;-)

Jag tycker trådämnet är synnerligen intressant. För egen del har musiklyssning via rörhäck inneburit en kursändring från att lyssna till enskilda parametrar/register till ett mer holistiskt perspektiv. Man lyssnar på MUSIKEN snarare än imponeras av den tighta basen, den djupa tredimensionaliteten, det perfekta stereosceneriet, you name it. Det är en jävligt befriande känsla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-04 14:21

Miper skrev:
Flint skrev:
Erik_AA skrev:
Flint skrev:Öh... Beklagar. Ser nu efteråt att det jag skrev kan tolkas som spydigt mot dig. Det var inte meningen. Spydigheten var riktad till de som inte inser det där med trissestegens dynamiska dist.

Har du några bevis?

Att minst en trisseförstärkare passerat en panel av "guldöron" i en FE-lyssning odetekterad talar emot din tes. Antar att du helt enkelt sågar FE-metodiken som sådan och därmed slipper undan frågeställningen?

Haha. Bra försök där. :lol:

Följer tråden med spänning, det är nästan så man blir sugen på att byta till en rörförstärkare (men bara nästan). Dock så finner jag Erik_AA:s inlägg
"Haha. Bra försök där" förklarar liksom inte bort det där. Ser fram mot ett bättre svar.

Mvh

Jag tror att Flint inte pratar om enstaka trisseförstärkare som inte färgar utan om "typiska" trisseförstärkare, kanske sådana från en svunnen tid. Det är iofs ett intressant ämne att reda ut vad skillnaden på de trisseförstärkarna är, men jag tror inte att Flint vill dit just nu och det bestämmer han väl själv, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-04 14:33

Svante skrev:Jag tror att Flint inte pratar om enstaka trisseförstärkare som inte färgar utan om "typiska" trisseförstärkare, kanske sådana från en svunnen tid. Det är iofs ett intressant ämne att reda ut vad skillnaden på de trisseförstärkarna är, men jag tror inte att Flint vill dit just nu och det bestämmer han väl själv, liksom.

Finns det anledning att förmoda att det handlar om "sådana från en svunnen tid", menar du?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 14:42

Svante skrev:Jag tror att Flint inte pratar om enstaka trisseförstärkare som inte färgar utan om "typiska" trisseförstärkare, kanske sådana från en svunnen tid. Det är iofs ett intressant ämne att reda ut vad skillnaden på de trisseförstärkarna är, men jag tror inte att Flint vill dit just nu och det bestämmer han väl själv, liksom.

Det är sant att jag inte köper en massa av dagens transistorförstärkare bara för att testa om jag trivs med dom. Iom att jag inte jobbar i branschen längre har jag förstås inte samma koll på prylarna som jag hade tidigare men mycket lite tyder på att konstruktionerna har ändrats nämnvärt till det bättre. De färskare stärkare jag ändå har lyckats lyssna på har inte imponerat. Köpte ju t.ex. en Behringer A500 som låter rent illa i diskanten. Testen med klass-d-steget var ännu värre. Där stack det drygt fyra lappar som jag kunde ha fått några fina rörtrafo för, eller bara slängt bort för att verka stöddig och frän.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-01-04 15:46

Svante skrev:
Miper skrev:
Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Har du några bevis?

Haha. Bra försök där. :lol:

Följer tråden med spänning, det är nästan så man blir sugen på att byta till en rörförstärkare (men bara nästan). Dock så finner jag Erik_AA:s inlägg

Mvh

Jag tror att Flint inte pratar om enstaka trisseförstärkare som inte färgar utan om "typiska" trisseförstärkare, kanske sådana från en svunnen tid. Det är iofs ett intressant ämne att reda ut vad skillnaden på de trisseförstärkarna är, men jag tror inte att Flint vill dit just nu och det bestämmer han väl själv, liksom.

Ja så är det nog, det var inte min mening att avkräva ett svar, mer nyfiken liksom :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-04 17:19

Smaken är som baken,tur är väl det. Nu när ”trisse” tråden är igång kan man förhoppningsvis komma längre i denna. Som gäller rör. ( utan att bli trakkad )

Det finns i MITT tycke många rörförförstärkare som ger en upplevd ljudåtergivning som är bristfällig ( konstigt ? ) i en känd miljö. Jag har aldrig rekommenderarat någon att följa i mina egna spår som är låg effekt och effektiva högtalare.
Märkligt är att ens egna val ska favoriseras så in i he..vete här på forumet. Själv skulle jag köpa ett ”kärnkraftverk” om jag tyckte det var bäst. Nu är det nog inte det.

Jag vet inte ens om det är rören ( i mitt fall trioder ) eller trafosarna som tillfredställer mig. Gemensamt för dom förstärkarna jag uppskattat är just tyngden.( ca 25 kg /kanal och under 10 Watt)
Ruslindade eller ej, men tunga är dom.

Eriks Drömmen ett undantag med mer effekt men vikten består.

Sprudels sökande efter förstärkare ger tydligt riktningen att de låter olika upplevt ( förstärkarna ) i olika miljöer och högtalar val.

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-04 19:09

Morello skrev:
IngOehman skrev:Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
är svårt att göra det lika bra som rörförstärkarna - som ju med sitt sätt att
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare
de driver.

Vh, iö

Det där tycker jag låter som rena floskler ur en glättad katalog för rörapparater av tveksam sort (läs single end triod med ultralåg effekt). :wink:

Det kanske beror på att du har viss floskelformuleringsvana och tror att
även andra sysslar med sådant? Jag gör det inte. Det jag skrev skrev jag
som en generell kommentar om rörförstärkare.

Och jag skrev det för att det är min ärliga uppfattning att det många rör-
förstärkare gör är att "domesticera" ljudet (anpassa det för hemlyssnings-
situationen) och att det inte bara är svårare, utan att det faktiskt är helt
omöjligt att göra en generell postproduktionsinsats på fonogrammen som
agerar med hänsyn till både den förstärkare som skall driva hemmets hög-
talare, och med hänsyn till högtalarna själva.

Jag har skrivit en del om detta även i tråden som kan att handla lite om
hur man kan förse en förstärkare med mjukare drivningsegenskaper för
att den skall kunna gripa in i högtalarn och få impedansåterkoppling från
den, till skillnad från när den driver högtalarna oändligt styvt.

Morello skrev:Tex. går det ju inte att separera lyssningsnivån från graden at distorsion/kompression vilket i kombination av avsaknad av release- och attacktider samt möjligthet att ställa kompressionsförhållande ger möjligheter lika med nolla.

Det låter som du hellre ser att man processer musiken på sådana vis som
regelmässigt sker i samband med mastring. :o Min uppfattning kan isåfall
nog knappast skilja sig mera från din, än den gör i det här fallet.

Det du kallar möjligheter är endast möjligheter att förstöra alla de musik-
aliska förloppen och döda musiken. Jag ser inget värde överhuvudtaget i
att processa musiken på de sätt du antyder att du vill ha möjligheter att
göra - alltså med en "kompressor efter mix" med inställbara attack- och
reliese-tider.

Fy för den lede säger jag. Få saker om något förstör de musikaliska för-
loppen lika illa, inklusive gravering på schellack.

Morello skrev:Varför skulle en sådan ensidig postprocessor fungera med en uppsjö av olika fonogram?

Det beror på att den inte relaterar till programinnehåller på fonogrammet,
och därför skadar den det heller inte. Problemet är nog att du tycks se på
processen som något som har med fonogrammet att göra. Det har den
inte, i varje fall bara i liten grad. Den har mest med skillnaderna mellan
livemiljön/förutsättningarna och de som är för handen i det domestiska
fallet.

Det som många försöker göra något åt med loudnessfunktioner, med ett
exempel till på bedrövligt och musikovänligt resultat, omän inte lika illa som
en kompressor ställer till det.

Morello skrev:Det brukar ju låta pannkaka om dylika apparater så fort programmaterialets komplexitet stiger över nivån som tex motsvarar en bastrumma och piccoloflöjt. :P

Det är så jag skulle beskriva de pricesser som du tycks föredra, alltså när
man ställer till ett redan fördigmixat programmaterial med en kompressor.

Morello skrev:Vidare kommer typiska SET-steg att "komprimera" olika beroende på insignalens absoluta fas, dvs polvänder man högtalaren och inverterar insignalen fås ett annat "sound".

Självklart, men det du talar om nu är bara en liten liten del av den signal-
behandling som är intressant. Och som jag skrev tidigare så är kanske det
intresantaste hur rörförstärkare kan göra saker i harmoni med både sig
själv och med högtalarna de driver.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 00:18

Flint skrev:Jag ringde en gammal spelkompis igår och rekommenderade honom att köpa Bewitch KT88 eftersom jag vet att han nu på äldre dar har börjat ta sitt lyssnaransvar och snackat om att skaffa rörstärkare. Fick precis nyss ett mail där han skriver att han just hade beställt en från Kina. Kul. Då får jag chans att testa den eftersom jag servar hans instrument och ljudprylar i övrigt.

Det tog en månad för steget att komma fram vilket berodde på att 230V inte fanns på lager utan måste tillverkas. Jag fick alltså äran att dra igång pjäsen och det var nog lite tur eftersom nätdrosseln satt löst och sladdrade. Skruvarna var tydligen bara dragna för hand och hade släppt. I övrigt var bygget ganska skapligt men en del komponentvärden var ändrade gentemot schemats värden. Bland annat slutrörens katodmotstånd som styr rörens tomgångseffekt som låg på 18W vilket är mycket lågt för att vara KT88. Troligen medvetet valt för att undvika trassel och garantireparationer. Det diskuterade vi att öka till 30-35W/rör nån gång framöver. Ljudet var OK men eftersom jag inte kan kompisens anläggning i övrigt så kunde jag inte riktigt bedöma det som jag hade velat. Om jag hade testat steget med mina egna invanda prylar kanske jag hade varit mer kritisk. Det här hände alltså för två månader sedan och jag har inte hört något från ägaren sedan dess så jag förmodar att han är nöjd. Annars hade han nog hört av sig skulle jag tro. Totalintrycket är - mycket steg och OK ljud för pengarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-01 00:30

Flint skrev:Dessutom jobbar jag på ett mångårigt projekt för att beskriva det här på ett genomarbetat och trovärdigt sätt och kan inte gå händelserna i förväg. Så länge säger jag bara att ingen behöver tro mig men jag säger ändå min uppfattning. Ni andra belägger sällan era uppfattningar själva så jag anser att jag har samma rättighet där.

Mycket intressant, ser fram åt dina framtida redovisningar i ämnet. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 00:37

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Dessutom jobbar jag på ett mångårigt projekt för att beskriva det här på ett genomarbetat och trovärdigt sätt och kan inte gå händelserna i förväg. Så länge säger jag bara att ingen behöver tro mig men jag säger ändå min uppfattning. Ni andra belägger sällan era uppfattningar själva så jag anser att jag har samma rättighet där.

Mycket intressant, ser fram åt dina framtida redovisningar i ämnet. :)

Just nu ligger tyvärr intresset lågt. Jag har kämpat med en simulering som jag inte får ordning och grepp på, men det kanske släpper. Det måste släppa för den är liksom stommen i hela projektet och framför allt för redovisningens skull.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-01 00:39

Utan att veta så mycket om just denna förstärkare* så
skulle i alla fallen inte jag dra på med så mycket mer än
typ 25Watt(60%) per rör om det arbetar i klass AB.

* Bewitch KT88
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 00:41

Laila skrev:Utan att veta så mycket om just denna förstärkare* så
skulle i alla fallen inte jag dra på med så mycket mer än
typ 25Watt(60%) per rör om det arbetar i klass AB.

* Bewitch KT88

Motivera, tack!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-01 00:54

Har viss erfarenhet av Kinesiska KT88 . . . de brukar inte
tåla mer utan att tappa orken alltför snabbt.
Dessutom så är det min erfarenhet att rör i push-pull-kopling
vare sig de arbetar i pentod/beamtriod eller ultralinjär koppling
klass AB1 inte tjänar ljudmässigt på att ställas nämnvärt högre
än just typ 60%. Om du tycker annorlunda så respekterar jag
naturligtvis detta . . . men du får gärna motivera varför i så fall. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 07:55

Laila skrev:Har viss erfarenhet av Kinesiska KT88 . . . de brukar inte

Bra motivering. Jag har mest kört äldre "riktiga" rör när jag har ställt dom på 30-35W men ett minne av Kinarör 6550 har jag och dom brann ut på ett halvår med samma arbetspunkt. Det var visserligen Kinarör från slutet av 80-talet så jag hoppas väl att dom håller bättre klass idag. Sen håller jag nog med även om ljudfördelarna eller inte med högre ställd arbetspunkt när det gäller pentod- och UL-koppling. Vi testade vid uppstarten vilket som lät bäst - triod eller UL och tyckte att triodkoppling lät klart bäst och den har jag alltid tyckt tjänar på högre ställd arbetspunkt även i ett PP-steg. Så går tanken. Jag var själv förvånad att steget lät så pass bra med så pass snålt ställd arbetspunkt men det gällde i triodläget. I UL-läget var dock ljudet för gällt och kornigt för i alla fall mina sublimt topptrimmade öron.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-01 08:25

Jag brukar ställa kompisens Dynaco MKIII på 30W per rör (winged-C 6550). JAg har inte testat kinesiska KT88 i dem men ryssarna verkar hålla rätt bra. Jag har moddat dem enligt Perkas modell men gick tillbaka till AB1 i utgångssteget. Vi hörde ingen skillnad men rören höll bättre.

Mitt eget steg med EL34 ställer jag på 12W per rör. Ännu längre in i AB1 alltså. Rören håller i åratal. Den quad jag kör tog jag i bruk 1989. Illa låter det inte.

18W i KT88 blir ungefär samma sorts arbetspunkt som i mitt steg. Det tarvar lite högre primärimpedans och högre motkoppling bara.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 09:01

Flint skrev:

Bra motivering. Jag har mest kört äldre "riktiga" rör när jag har ställt dom på 30-35W men ett minne av Kinarör 6550 har jag och dom brann ut på ett halvår med samma arbetspunkt. Det var visserligen Kinarör från slutet av 80-talet så jag hoppas väl att dom håller bättre klass idag. Sen håller jag nog med även om ljudfördelarna eller inte med högre ställd arbetspunkt när det gäller pentod- och UL-koppling. Vi testade vid uppstarten vilket som lät bäst - triod eller UL och tyckte att triodkoppling lät klart bäst och den har jag alltid tyckt tjänar på högre ställd arbetspunkt även i ett PP-steg. Så går tanken. Jag var själv förvånad att steget lät så pass bra med så pass snålt ställd arbetspunkt men det gällde i triodläget. I UL-läget var dock ljudet för gällt och kornigt för i alla fall mina sublimt topptrimmade öron.

Har du fått Kina 6550 rör att hålla ett halvår, det är fan ta mig rekord! :P
I regel klarar de bara 1 månad, detta även om förlusteffekten hålles under 30 watt.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-01 09:15

Det sitter ryska Electro Harmonix KT88 i Bewitch KT88! :wink:
Senast redigerad av Conan 2012-04-01 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 09:17

ErikAndersson skrev:
Flint skrev:

Har du fått Kina 6550 rör att hålla ett halvår, det är fan ta mig rekord! :P
I regel klarar de bara 1 månad, detta även om förlusteffekten hålles under 30 watt.

Haha... Jag minns inte den exakta livslängden. Kanske tog jag i lite i överkant för att vara snäll och inte skrämma ihjäl ev. läsare som lirar kinesrör. De rören 6st satt i en basstärkare som åkte runt i Sverige med vidhängande basist och lirade partyrock för överförfriskade bl.a. after ski-firare så den fick käka lite skit med jämna mellanrum. De ryska rören höll någonstans mellan 1-2 år och oftast ville den vidhängande basisten byta dom trots att det inte behövdes ändå. Sett så här efteråt borde jag förstås ha lag arbetspunkten betydligt lägre men jag experimentarade ganska hejvilt och ville testa gränserna för vad som var möjligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 09:19

Conan skrev:Det sitter ryska Electro Harmonix KT88 i Bewitch KT88! :wink:

Japp. Dom gav ett bra intryck.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregensk

Inläggav Morello » 2021-12-01 10:51

Var är Flint?
Driver: www.sybariteaudio.se