SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-31 11:55

Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn

Att du inte börjar bygga en sluten som du vid behov (efter provlyssning) utrustar med en slav. Har du inget behov av djupbas hade jag initialt satsat på en eller två slutna och kompletterat med en PEQ för att justera lite i botten och notcha bort rumsmoder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-31 11:58

Om slavarna varit lika stora som baselementet så hade jag valt två, men om slaven är större än baselementet och dessutom med betydligt längre slaglängd så skulle jag valt en.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 12:03

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.

Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.

Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?

//Bjorn

Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-31 12:50

boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.
Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB (lite mer vid lägre frekvenser) i högre output:
Bild
Blå: två slavar
Röd: en slav
Grön: sluten
Slavbaslådorna är simulerade med högpassfilter vid 8Hz.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 13:19

LasseA skrev:
boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB i högre output:
Bild
Blå: två slavar
Röd: en slav
Grön: sluten
Slavbaslådorna är simulerade med högpassfilter vid 8Hz.

1 slav klara inte att ta upp kraften i från 1 lms bas så enkelt är det utan den kommer att slitas sönder och sen vill man ha avstämnings frekvensen så lågt det bara går önskedrömmen är 1hz.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 13:59

Glebster skrev:
Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn

Att du inte börjar bygga en sluten som du vid behov (efter provlyssning) utrustar med en slav. Har du inget behov av djupbas hade jag initialt satsat på en eller två slutna och kompletterat med en PEQ för att justera lite i botten och notcha bort rumsmoder.

Kan man få upp trycket så mycket med hjälp av peq?

När jag simulerar så tycker jag mig se betydligt mer tryck i en slavkonstruktion än i en sluten historia. Även om jag inte behöver djupbas under 25 Hz så vill jag gärna ha bra tryck i de lägre regionerna.

Jag har redan en sluten låda idag (sunfire hrs-8), men den är för liten för rummet så därför vill jag ha något annat. Basreflex hade ju varit det bästa men det får inte plats (har en bild på nya lådan men det var ju lite krångligt att lägga till bilder här i forumet) - återkommer med bild.

Slaven är seas D1003 SL26R som är macthad till L26ROY. Anledningen till att ha två slavar skulle väl kunna vara att slavarna inte behöver jobba lika hårt och att basen kanske blir mer kontrollerad från slavarna, eller vad tror ni?
Slavarna skall i så fall också viktas med 200 gram per slav (enligt seas).

Alla angivelser är enligt vad seas själva skriver. När jag själv simulerar så verkar det bli rätt ok tryck med både en och två slavar. inte så stor skillnad, men ljudbilden kanske blir bättre med två.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-31 14:52

Även slavar har ett linjärt arbetsområde som man får förhålla sig till.
Är det hög output med låg dist du traktar efter, så kolla noga med
simuleringar och kanske även ett samtal med SEAS per telefon.
Den som vet mest, tror minst.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 16:51

Det blev ett mail till dem som start... :-)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-01 11:23

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.

Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.

Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?

//Bjorn

Inte ens under dödshot hade jag byggt en igen. :wink:

Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.

Jag tar för givet att du naturligtvis tänkt bygga minst två subbasar, inte en.

Du får ut en stor kvantitet med bas med slav, men kvaliteten blir ofta sämre än slutet eller basreflex, snarare i klass med bandpasskonstruktioner.
Det blir entonigt och oartikulerat. Jämför med isobarikkoppling där du har två aktiva element som samverkar, vilket ofta blir bättre och mera artikulerat än ett enda aktivt element ( enligt min erfarenhet ).

Vid slavbaskonstruktion så har du ett passivt element som ska " hjälpa det aktiva" , problemet är bara att denna passiva slav är LAT och förstärkaren har ingenting att säga till om- bara luften mellan det aktiva elementet och slaven. Luft är alltför dåligt för att hålla styr på subbasfrekvenser och de stora konrörelser det medför i en liten låda.

Detta är min åsikt men du gör förstås som du vill med bygget.

Seas ROY verkar ju vara ett bra element, varför kontaminera kvaliteten med en slav som står och fladdrar okontrollerat ? Duger säkert bra till film med mycket effekter, men troligen inte till musiklyssning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-01 12:13

Använder du en slav kan du endast spela 3 dB starkare än en sluten låda
antaget att du kan utnyttja hela slavens slaglängd på +-28mm jämfört
med elementets +-14mm.

En slav kommer dessutom göra att lådan blir asymmetrisk och den
kommer skaka våldsamt kring resonansfrekvensen. Därför ska du
använda två slavbasar monterade rygg mot rygg i din konstruktion.
Du vinner även på mindre konutslag från slavarna med lägre distorsion
som följd.

Priset för ett element plus två slavar är dock samma som för två element
men eftersom du har sagt att det blir slavbygge så önskar jag dig lycka
till och ser fram mot att få ta del av dina erfarenheter. Många har sneglat
på denna slav men du är den första jag känner till i Sverige som provar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-01 12:15

Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...

I min slavbastråd från detta inlägg och framåt kan man läsa om varför flera slavbasar har en fördel framför en:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1239768

Sedan är det väl så att det inte är en ROY som ska driva denna slav, även om slaven är gjord för att funka tillsammans med ROY!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-01 15:17

paa skrev:
Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...

I min slavbastråd från detta inlägg och framåt kan man läsa om varför flera slavbasar har en fördel framför en:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1239768

Sedan är det väl så att det inte är en ROY som ska driva denna slav, även om slaven är gjord för att funka tillsammans med ROY!

Den förfärligt dåliga grupplöptiden i slavbassystem kommer du inte åt förrän du lämnar principen helt. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 16:41

Okaj, tack för allas input. Jag är lite klokare men mer förvirrad, precis som det skall vara.
Har lagt beställning på element nu. En aktiv och två slavar. Hittade lite bra läsning på ae:s hemsida också som var länkad här i någon av trådarna. Tanken är ju två lådor, men jag kommer börja med en. Blir det katastrof så har jag ju sparat ett bygge åtminstone. Blir det bra så blir det en låda till :-)

Eftersom jag frångick min minimalist-låda och gjorde den lite större, samt att jag inte kommer försöka kräma ur extrema tryck under 25 Hz så tror jag ändå på min lösning :-)

Vi får väl se. Jag skall försöka vara extremt objektiv i min bedömning när den är klar. Jag kommer inte att säga att det blev skitbra om de inte blev det!
Jag har tyvärr bara slutna lådor att jämföra med. Om jag skall jämföra med en basreflexlåda så måste jag antingen punga ut med ordentligt med cash, eller bygga den själv den också och det kommer nog tyvärr inte att hända (just nu i alla fall). Jag får se om jag kan låna hem något som jag kan ha som jämförelse.

//Björn

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-02 17:08

Det vore oerhört intressant att bygga en BR med samma volym och avstämningsfrekvens också!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-02 17:31

Bjorn_ skrev:Okaj, tack för allas input. Jag är lite klokare men mer förvirrad, precis som det skall vara.
Har lagt beställning på element nu. En aktiv och två slavar. Hittade lite bra läsning på ae:s hemsida också som var länkad här i någon av trådarna. Tanken är ju två lådor, men jag kommer börja med en. Blir det katastrof så har jag ju sparat ett bygge åtminstone. Blir det bra så blir det en låda till :-)

Eftersom jag frångick min minimalist-låda och gjorde den lite större, samt att jag inte kommer försöka kräma ur extrema tryck under 25 Hz så tror jag ändå på min lösning :-)

Vi får väl se. Jag skall försöka vara extremt objektiv i min bedömning när den är klar. Jag kommer inte att säga att det blev skitbra om de inte blev det!
Jag har tyvärr bara slutna lådor att jämföra med. Om jag skall jämföra med en basreflexlåda så måste jag antingen punga ut med ordentligt med cash, eller bygga den själv den också och det kommer nog tyvärr inte att hända (just nu i alla fall). Jag får se om jag kan låna hem något som jag kan ha som jämförelse.

//Björn

Om du kör med två slavar så kan det vara en bra ide att placera dom på motstående sidor, det kan minska vibrationerna i lådan en hel del runt avstämningen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 17:37

PetterPersson skrev:Det vore oerhört intressant att bygga en BR med samma volym och avstämningsfrekvens också!

Tja, jag har ju en identisk låda utsågad och klar. Om jag kan få ut röret på sidan där en eventuell PR skall sitta så hade det varit extremt kul att testa (men röret kanske skall vara fram?)

Bättre test än så är ju svårt att få till...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 17:38

paa skrev:Om du kör med två slavar så kan det vara en bra ide att placera dom på motstående sidor, det kan minska vibrationerna i lådan en hel del runt avstämningen.

Yes, så blir det!

Bjorn_

inpassning

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-05 21:59

Sådär, då fick jag hem element till ena lådan idag.

Bild

Jag fick ampen också, lite synd att jag fick jobba över och inte hann hämta den från posten, så nu får den ligga där hela helgen :evil:

Fick åka till svärmor och äta lutfisk istället. NÄSTAN lika kul 8O

Jag hade först tänkt ha elementen på samma höjd, men som ni ser så går det inte med den lådan jag har sågat till. Den aktiva får sitta ungefär där den ligger nu och de två passiva får sitta lite högre på sidorna. Blir nog bara bättre stabilitet ändå, så det gör inget. Saknar fortfarande högtalarterminaler så det får väl bli en beställning på det snarast. (Finns väl inget i Malmöområdet som har detta hemma, som har öppet en helg dessutom ???)

Eventuellt blir det lite stagning inuti också, fan vad elementet vägde! Jag visste ju vad det vägde när jag beställde men blev ändå förvånad när jag packa upp det. Kanske får bli dubbel mdf i fronten, lite laminat över det...

Ett par frågor dök upp nu när det börjar närma sig montering:

Skruvar till elementen:
Har tänkt på vanlig träskruv med större diameter plus förborrning, funkar det?

Dämpning:
Jag skall inte ha någon dämpning i lådan, men finns det något bra tips på material att klä insidorna med, filt, färg etc ?
Har funderat på tunn cellplast också (sån där man kan köpa i skivor som är lite fjädrande och inte smular sig, någon som testat?)

Vikt:
Skall vikta slavarna, finns det färdiga vikter ? (det sitter några runda på den nu, typ som stora brickor). Vart köper man det i så fall?
Eller gjuter man ner lämpliga fiskedrag i en egen gipsform, bly alltså?

Mvh
Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:30

Hittade lite större brickor på biltema, så det får bli det om inget annat fint förslag kommer fram.

Islagsmuttrar i mdf, funkar det ?

Det hade ju definitivt kännts bättre att kunna dra fast elementen ordentligt utan att behöva oroa sig för att dra sönder mdf:en.

Har funderat lite på material att klä innerväggarna med, det kanske till och med skall vara blymatta för att få bort resonanser... Någon som har erfarenhet av detta?

Andra tips tas tacksamt emot.

//Björn

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:31

Islagsmuttrar fungerar kanon i mdf. Jag använder biltemas utan problem på mina basar.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:45

M6 Eller ?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-06 00:46

adzer skrev:Islagsmuttrar fungerar kanon i mdf. Jag använder biltemas utan problem på mina basar.

+1 kleta även på lite lim för sökerhets skulll så de inte lossnar vi många i och urskruvningar.

Kolla vad för skruvstorlek som får plats i hålen i elementkorgeb. Har för mig att det är M5 men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Glebster 2012-01-06 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:47

m5 eller m6. Kommer inte ihåg just nu.

Ja limma skadar inte.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:51

Japp, typ pl400 eller så kanske... Tnx!, får bli en shoppingtur imorgon
Får kolla vad som passar. Tack båda två för tipsen.

Löder ni direkt på högtalaren eller kör ni kabelskor?
Senast redigerad av Bjorn_ 2012-01-06 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:52

pl400 är kanon.

Jag löder. Så ofta skurvar du väl inte isär dem?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:55

adzer skrev:pl400 är kanon.

Nä, jag räknar med att de blir perfekta direkt :wink:

Blir nog lödning, det är no främst slavarna som jag kommer pilla med i så fall.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:56

Bjorn_ skrev:

Du behöver ju inte löda loss sladdarna för att justera dämp eller slavar. Gör bara sladdarna lite längre så elementet går att lägga bredvid.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 01:11

Jepp, så får det bli. Skall bara fundera klart på designen också, kanske blir en massiv träskiva på fronten, dels för stabilitet, men också utseende.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-06 01:33

Cellplast med slutna celler ger inget positivt alls i högtalare.
Tunn absorbent på någon cm tjocklek på väggarna kommer inte heller att göra någon nytta i en låda som spelar frekvenser med flera meters våglängd.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 09:55

Bjorn_ skrev:

Nej dom kommer inte att bli perfekta om dom ens blir det det krävs mycket mätande och lyssnande för att få dom dit man vill.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum