Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Flint skrev:Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Ja visst, men jag kommer att mycket noga överväga hur projektet ska säkras innan jag släpper något om principen.
sprudel skrev:Om man nu ska diskutera dålig, kraschad mm diskant hos transistorsteg, vad är det man upplever?
Jag tycker det är på sin plats att vi redovisar de upplevelser vi har av transistorstegs diskantåtergivning.
Jag har hört allt från för avrundad, större (Gamut) till knappt anbar radie (Bryston, McIntosh) i avrundningen till aggressiv och påträngande diskant i olika grader. (Burmester, Behringer)
Det är ju helt olika återgivningsproblem upplevelsemässigt.
Jag har hört rörsteg som är för ljusa gentemot irl upplevelser, ganska många faktiskt (Audio Research, Dynaco). Detta ger en känsla av en detaljrik upplevelse men med andra förluster.
Några rörsteg har varit rent färgande i sött (300B).
De steg som bäst återger irl-upplevelser, som inte alls är så diskantrik som många anläggningar återger den, kan av många anses lite "mörka" (Pass labs, ARS Emitter, Plinius). Däremor har de en hög upplösning i mellanregistret som tillåts briljera. Kan det vara så att man ibland döljer brister i mellanregistret medvetet med en överbetonad diskant?
IRL upplevelser är generellt torrare, detaljrikare med mera timbre, kroppsligare och köttigare än vad de flesta anläggningar återger den.
sprudel skrev:Men vissa gillar umpa-pumpa bas och en supernormal retning av sinnesintrycken i diskanten och det är väl OK. Men någon återgivning av irl-upplevelser är det f-n inte.
sprudel skrev:Så, för att knyta ihop säcken; hur upplever du "felaktigheterna" diskanten? Ange gärna märke också som i rörtråden.
IngOehman skrev:Vill bara påminna om att anläggningar nästan aldrig får chansen att återge irl-händelser. De återger fonogram. Fonogram som i sin tur INTE så ofta som man skulle kunna önska är perfekta enkodningar av den irl verklighet som föregick dem.
Vh, iö
Harryup skrev: . . .
Så jag tror ingen tror att byter man slutsteg så är det endast slusteget som står för ljudändringen. . . .
mvh/Harryup
Harryup skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Ja visst, men jag kommer att mycket noga överväga hur projektet ska säkras innan jag släpper något om principen.
Ok då, överlåter till dig att bestämma över dig själv.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Om man spelar ett illaljudande fonogram och det hörs, så menar jag helt
enkelt att man bör vara försiktig med att ge skulden till förstärkaren. Det
är inte mera logiskt att påstå att förstärkaren är den skyldige ...
Vh, iö
sprudel skrev:Att inte detektera en länk i en F/E-lyssning innebär inget annat än att lyssningen inte kunde konstatera någon anomali. Steget kan mycket väl ha brister i alla fall. Det är felet med F/E-lyssning.
ungerar mycket bra som nattvard och rit men där går gränsen
Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Vad avses med kraschandet?
Oren och irriterande diskant. T.ex. trasiga cymbalanslag och s-ljud.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Bra, då förmodade jag rätt då.
Läste nånstans i debatten om tonkurvefel.
Men, om det skall låta "kraschigt" så är det kanske något helt annat än tonkurvefel som är orsaken.
Spontant så tror jag att kraschigheten oftare uppstår i högtalarelements beteenden än i förstärkares.
Men jag är som vanligt osäker på min sak, eftersom jag saknar bred erfarenhet.
Flint skrev: Dessutom, vad använder lts för referensanläggning vid testerna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster