Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?
Jag kommer antagligen köra slutet och bara till 80 Hz.
Moderator: Redaktörer
Nusse skrev:Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?
MagnusÖstberg skrev:Nusse skrev:Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?
Bremenbasen har sjukt mycket högre känslighet. Det finns mycket att ta av om man behöver kompensera i djupbasen.
Bremenbasen har avsevärt längre slaglängd och full BL hela slaglängden.
Bremenbasen har högre fs.
Nusse skrev:Jag har 6 st Bremenbasar, men då mitt dedikerade hifi/biorum (för tillfället urblåst "gillestuga") knappast är klart förrens om ~2 år så funderar jag på att "ge" dem till någon som har användning för dem nu. Förutsatt att de inte är "klart bättre" än något annat på marknaden, i samma prisklass.
Synd att ingen gjort några seriösa mätningar Bremen vs ROY.
schmutziger skrev:Jag hade gjort en Östbergare™, dvs låna ut mina basar till nån entusiast/kompis.
Har själv ett par fodervärdar tills dess att jag har eget större boende.
Ingen klagar, inte jag, min sambo eller fodervärdarna!
Största fördelen med ROY är ju att den går att köpa.Kraniet skrev:MagnusÖstberg skrev:Nusse skrev:Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?
Bremenbasen har sjukt mycket högre känslighet. Det finns mycket att ta av om man behöver kompensera i djupbasen.
Bremenbasen har avsevärt längre slaglängd och full BL hela slaglängden.
Bremenbasen har högre fs.
enligt nagref har bremen 25mm xmax (p-p) det är mindre än L26 som ligger på 28. De har ungefär samma konarea så pumpvolymen är 0,05L mer på L26. (0,5l mot 0,45l)
sjukt mycket högre känslighet skulle jag nog inte heller vilja kalla det. i samma låda och med 4e ord L/R vid 80hz så skiljer det 2 db vid 80hz och inget vid 20. (enligt simulering)
L26 går djupare i samma låda dessutom. Bremen har lägre Q vilket kan ha fördelar vid LT.
På papperet tycker jag de verkar väldigt lika. Men sen hur det skiljer distmässigt osv är ju svårare att säga från papperet..
Sen att det faktiskt går att köpa L26 på ett enkelt sätt talar ju mycket till dess fördel.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 18 gäster