Bremenbasar vs SEAS L26ROY. Vilken är bäst"?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

Bremenbasar vs SEAS L26ROY. Vilken är bäst"?

Inläggav Nusse » 2012-01-06 15:42

Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?
Jag kommer antagligen köra slutet och bara till 80 Hz.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-01-06 16:24

De har helt olika motordesign och konmaterial. Men vilken av dem som är "bäst" kan ingen som inte testat båda svara på.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Bremenbasar vs SEAS L26ROY. Vilken är bäst"?

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-06 17:08

Nusse skrev:Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?

Bremenbasen har sjukt mycket högre känslighet. Det finns mycket att ta av om man behöver kompensera i djupbasen.

Bremenbasen har avsevärt längre slaglängd och full BL hela slaglängden.

Bremenbasen har högre fs.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-06 17:50

MagnusÖstberg skrev:
Nusse skrev:Finns det några stora skillnader på dessa två 10" basar, förutom den mycket högre känsligheten på Bremenbasen?

Bremenbasen har sjukt mycket högre känslighet. Det finns mycket att ta av om man behöver kompensera i djupbasen.

enligt nagref har bremen 25mm xmax (p-p) det är mindre än L26 som ligger på 28. De har ungefär samma konarea så pumpvolymen är 0,05L mer på L26. (0,5l mot 0,45l)

sjukt mycket högre känslighet skulle jag nog inte heller vilja kalla det. i samma låda och med 4e ord L/R vid 80hz så skiljer det 2 db vid 80hz och inget vid 20. (enligt simulering)
L26 går djupare i samma låda dessutom. Bremen har lägre Q vilket kan ha fördelar vid LT.

På papperet tycker jag de verkar väldigt lika. Men sen hur det skiljer distmässigt osv är ju svårare att säga från papperet..

Sen att det faktiskt går att köpa L26 på ett enkelt sätt talar ju mycket till dess fördel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-01-06 17:55

Ok, byggtråd för OB51 med L26.bas på sin plats då?

Passiv delning?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2012-01-06 18:26

Jag har 6 st Bremenbasar, men då mitt dedikerade hifi/biorum (för tillfället urblåst "gillestuga") knappast är klart förrens om ~2 år så funderar jag på att "ge" dem till någon som har användning för dem nu. Förutsatt att de inte är "klart bättre" än något annat på marknaden, i samma prisklass.
Synd att ingen gjort några seriösa mätningar Bremen vs ROY.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-06 18:33

Nusse skrev:Jag har 6 st Bremenbasar, men då mitt dedikerade hifi/biorum (för tillfället urblåst "gillestuga") knappast är klart förrens om ~2 år så funderar jag på att "ge" dem till någon som har användning för dem nu. Förutsatt att de inte är "klart bättre" än något annat på marknaden, i samma prisklass.
Synd att ingen gjort några seriösa mätningar Bremen vs ROY.

ja det där är nu nästan en samvetesfråga. "Vill du verkligen förvägra andra dessa fina basar?" :)

Men samtidigt har ju nytta av dom senare. Det är väldigt bra element det verkar det inte finnas några tvivel om. Speciellt värdefullt är det ju om man vill bygga små slutna lådor med hög kapacitet eftersom de ger låga Q-värden redan i små volymer.
Sen går de ju att ha i vardagsrum också ;)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-06 19:05

Jag hade gjort en Östbergare™, dvs låna ut mina basar till nån entusiast/kompis.
Har själv ett par fodervärdar tills dess att jag har eget större boende.
Ingen klagar, inte jag, min sambo eller fodervärdarna!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-06 19:18

Jag tror att ROY är mycket, myyycket bättre. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-06 19:43

schmutziger skrev:Jag hade gjort en Östbergare™, dvs låna ut mina basar till nån entusiast/kompis.
Har själv ett par fodervärdar tills dess att jag har eget större boende.
Ingen klagar, inte jag, min sambo eller fodervärdarna!

HAHAHA! :D

en Östbergare™ -> :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-06 19:47

Kraniet skrev:
MagnusÖstberg skrev:

enligt nagref har bremen 25mm xmax (p-p) det är mindre än L26 som ligger på 28. De har ungefär samma konarea så pumpvolymen är 0,05L mer på L26. (0,5l mot 0,45l)

sjukt mycket högre känslighet skulle jag nog inte heller vilja kalla det. i samma låda och med 4e ord L/R vid 80hz så skiljer det 2 db vid 80hz och inget vid 20. (enligt simulering)
L26 går djupare i samma låda dessutom. Bremen har lägre Q vilket kan ha fördelar vid LT.

På papperet tycker jag de verkar väldigt lika. Men sen hur det skiljer distmässigt osv är ju svårare att säga från papperet..

Sen att det faktiskt går att köpa L26 på ett enkelt sätt talar ju mycket till dess fördel.
Största fördelen med ROY är ju att den går att köpa.

Jag håller inte med Naq om slaglängden på Bremenbasen.

Jag skulle inte byta Bremen mot ROY.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2012-01-06 20:11

Hmm, det var ju inte lätt det här. Såg nyss att Naqref i tråden om Bremenbasen senare skrev: "+15mm p-p ska det kunna slå linjärt (om jag inte ljuger för mycket)." Det är iofs ingen jätteskillnad, men isf ett litet plus för Bremen.

Jag kanske helt enkelt får köpa mig ett par ROY och mäta upp dist vid höga ljudtryck? Som vanligt är det dock dåligt med tid. :cry:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-06 20:30

Det är ju inte så att du sitter i skiten oavsett vad du väljer, båda två är ju bra element. Tror du blir nöjd oavsett. Köp Roy, om du inte blir nöjd -> köp fler Roy :-D

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till DIY-forum