EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?

Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
EngelholmAudio skrev:Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
Morello skrev:EngelholmAudio skrev:Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
Jovisst, men faktum kvatstår - basen är inte ren från ett typiskt SET-steg med bortåt 10-30% THD.
Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
Sanny_X skrev:Om ljud ska transporteras i vatten krävs transparant vatten.
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
EngelholmAudio skrev:Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.
Ranefjord skrev:En klyscha jag tycker mig läsa ibland på forumen:
Att HiFi-försäljare i första hand är krängare och har som främsta mål att suga ut kunderna på pengar.
Det är givetvis inte sant. De jag pratat med, drivs i första hand av en passion för HiFi-intresset, precis som alla vi andra.
Wolfie skrev:En klyscha som desvärre är sann är att man ska passa sig jäkligt
noga för vad man äter när man är i Indien...
...har jag bittert fått erfara...![]()
...fastän jag var sååå försiktig...
Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
EngelholmAudio skrev:Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
EngelholmAudio skrev:Din jämförelse med falukorv påvisar måhända din åsikt eller känsla, men jag anser att du istället för falukorv skulle välja salt, svartpeppar eller tabsco som "färgning" av maten. Oavsett måltid - använd tabasco!
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i
drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?
Borde nog vara en nöjd kund så vitt kunden vet. Å andra sidan kan en lite missnöjd kund kanske inte ha nått (praktiskt) alternativ och sväljer missnöjdheten och ändå återvänder!??Kommer en nöjd kund alltid tillbaka?
Är en kund som alltid kommer tillbaka en nöjd kund?
IngOehman skrev:Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
Ni har missförstått - svårt.
Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.
Gör experimentet själv den som vill!
Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt.![]()
Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
![]()
Vh, iö
Callisto som jag har sett folk använda "kräsen" om högtalare är det inte alls synonymt med svårdriven eller liknande. Det är en annan sak som jag har förstått det. Med kräsen menar recencenten att man behöver en fin (dyr) förstärkare som "håller hårt i konerna" och "spelar mer exakt" än andra förstärare även på moderat lyssningsnivå.Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Det är inget fel med denna fras. Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars
.
guru skrev:Det står ju inte att 15000kr spelaren har dom bristerna som du citerar , bara att cd spelarens ljud går att jämföras med en 15000kr spelare ...antar att dom menar totalt sett.
Men det är ju bara vad jag antar....
Personligen tycker jag det är kasst o läsa urryckta citat då man sällan får helheten vad det igentligen handlar om.
EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.
EngelholmAudio skrev:I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...
...Transparent anläggning renderar maximal variation.
IngOehman skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn!
EngelholmAudio skrev:Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.
EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary!![]()
![]()
![]()
Flint skrev:Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.
Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.
Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka.Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?
(Nä, glöm den frågan förresten...)
Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.
Pråmmis!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Där måste jag ge dig helt rätt.![]()
Vh, iö
PS. Fast att ge någon rätt av stategiska orsaker (för att själv bli trovärdig) är mig helt främmande. Det är ju faktiskt oärligt. Jag har förresten aldrig målet att "få rätt", bara att inte bli missförstådd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster