värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-07 10:07

EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas? :wink:

:lol:

SET-påskyndarna? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 11:21

Morello skrev:
EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas? :wink:

Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-07 14:35

EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:

Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!

Jovisst, men faktum kvatstår - basen är inte ren från ett typiskt SET-steg med bortåt 10-30% THD.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 14:42

Morello skrev:
EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:

Jovisst, men faktum kvatstår - basen är inte ren från ett typiskt SET-steg med bortåt 10-30% THD.

Rätt. Teoretiskt alltså. Hur det upplevs lyssningsmässigt är å andra sidan något annat. Det finns risk/chans att vissa skulle föredra distat före odistat i en blindtest. Tänkbar anledning är att det (i basfallet) skulle kunna uppfattas som förtydligande eftersom det innebär ökad övertonshalt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-07 14:46

Håller med dig Flint. Lite 2:a- och 3:e ton på elbasen kan vara juste, men då menar jag att man bör fixa det i produktionen, eftersom slutsteg i hemanläggningen inte bara kommer att förvränga elbasen och andra instruemnt, utan även skapa blandprodukter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 15:50

Det där är väl en generell klokhet - om man tycker att det skall låta på de ena eller andra sättet om den ena eller andra inspelningen så är det väl så de som producerar den skall försöka få den väl låta!

Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.

Hur kul är det? Jag menar hur kul är det att äta falukorv (ja, i mina öron låter de flesta sådana anläggingar inte bättre än så) varenda dag, och varenda måltid? :x

Nä, en ort med MÅNGA retauranger vill man bo i, där variationen är stor så valfriheten blir densamma. :P

Transparent anläggning renderar maximal variation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 16:02

IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.

Din jämförelse med falukorv påvisar måhända din åsikt eller känsla, men jag anser att du istället för falukorv skulle välja salt, svartpeppar eller tabsco som "färgning" av maten. Oavsett måltid - använd tabasco!

Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
vänligen
// Pär Engelholm

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-07 16:07

Sanny_X skrev:Om ljud ska transporteras i vatten krävs transparant vatten. :wink:

Med tungt vatten blir det mer tyngd i ljudet 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 16:20

EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.

Instämmer.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-07-07 16:23

Det ska nog till ganska många dB's färgning innan Paganini låter som Motorhead....

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-07 16:32

En klyscha jag tycker mig läsa ibland på forumen:
Att HiFi-försäljare i första hand är krängare och har som främsta mål att suga ut kunderna på pengar.

Det är givetvis inte sant. De jag pratat med, drivs i första hand av en passion för HiFi-intresset, precis som alla vi andra.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-07-07 16:36

EngelholmAudio skrev:Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.

Jag kan inte sådant här rent generellt, men min erfarenhet är att färgningar som beror på resonanser etc ersätter/maskerar originalljudet och medför att alla skivor blir mer lika (=mindre olika) i klangen.

Däremot borde (om jag tänker rätt :roll: ) en färgning som beror på exempelvis frekvensavvikelse i förstärkningen inte leda till att alla skivor blir mer lika.

En (resonansskapad) färgning kanske inte kan få Paganini att låta som Motorhead, men kan utan vidare få en elbas och en bastuba att låta lika (=omöjligt att höra vad som är vad).

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 16:50

Ranefjord skrev:En klyscha jag tycker mig läsa ibland på forumen:
Att HiFi-försäljare i första hand är krängare och har som främsta mål att suga ut kunderna på pengar.

Det är givetvis inte sant. De jag pratat med, drivs i första hand av en passion för HiFi-intresset, precis som alla vi andra.

Makalöst sant. Mitt absolut största mål som säljare var en nöjd kund. Det gick helt klart före min egen förtjänst. Tro mig även om det låter som en klyscha. Efter ett tag märkte jag också att kundens och min sk. "lycka" hängde ihop.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-07 17:40

guru skrev:Det ska nog till ganska många dB's färgning innan Paganini låter som Motorhead....

:D :D
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-07-07 17:54

En klyscha som desvärre är sann är att man ska passa sig jäkligt
noga för vad man äter när man är i Indien...

...har jag bittert fått erfara... 8O

...fastän jag var sååå försiktig...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 17:58

Wolfie skrev:En klyscha som desvärre är sann är att man ska passa sig jäkligt
noga för vad man äter när man är i Indien...

...har jag bittert fått erfara... 8O

...fastän jag var sååå försiktig...

Undrar om det inte då kan betraktas som en sanning vilket är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 18:38

Flint skrev:
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.

Instämmer.

Ni har missförstått - svårt.

Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.

Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.

Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.

Gör experimentet själv den som vill!

Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt. :o

Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
:P

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-07 19:06

Jaha, som vanligt så har IngOehman redan förklarat medan
detta inlägg skrevs ...

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.

Märkligt. Det verkar ju mycket logiskt att det blir så.

Att kanske inte rytmiken, och kanske ej heller harmoniken, blir mer
lika hos olika fonogram med färgande utrustning - okej. Men
klangen blir ju mer lika! Och den är ju inte helt oväsentlig ...

EngelholmAudio skrev:Din jämförelse med falukorv påvisar måhända din åsikt eller känsla, men jag anser att du istället för falukorv skulle välja salt, svartpeppar eller tabsco som "färgning" av maten. Oavsett måltid - använd tabasco!

Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i
drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?

Skulle inte vilja ha alla maträtter lika mycket saltade heller.
Glödstekt sill ska ju vara saltare än vaniljpanacotta!

Om det ska vara salt, peppar och tabasco i maträtten, då bör den
förslagsvis ha detta redan när den serveras (eller så blir man
upplyst om att man får ha på själv).
Om det ska vara övertonsrikare elbas, så bör producenterna fixa
det.

Den som på varje restaurang han går till häller på precis lika
mycket salt, peppar och tabasco på allt han äter - verkar ju inte
riktigt klok. Det måste ju bli tråkigt i längden, men han får förstås
göra som han vill!
Den som till varje fonogram vill ha lika mycket av samma
färgningar, verkar inte heller riktigt klok. Det måste ju bli tråkigt i
längden, men han får förstås göra som han vill!

Nä, det kommer låta precis lika, eller rentav som Magnus Uggla!
Jösses, det har väl ingen hävdat.
Men klangen kommer ju att bli aningens mer lika. Fonogrammen
kommer att ljuda aningens mindre olika!

Ta en klockradio på stark volym. Får den inte allt att klinga rätt
lika?
- Nä, för Paganini och Motorhead låter ju fortfarande som Paganini
och Motorhead! 8O :?

Vill också hävda, att en del av förklaringen till att folk tycker att all
musik låter så lika, ligger i att reklamradion kör precis allt genom
samma köttkvarn!

Vad gäller "nöjda kunder" - som så vackert brukar framhållas av
säljare som "inte bara kränger för maximala vinstens skull" - så
kan man ju kanske fråga sig om man kan vara nöjd så fort man
tillfredsställt kunden, oavsett hur många missuppfattningar han
bär på sedan tidigare kontakter med branschen.

Kommer en nöjd kund alltid tillbaka?
Är en kund som alltid kommer tillbaka en nöjd kund?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 20:22

Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.

Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".
Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.

Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn! :)

Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i
drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?
Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del! :lol: Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra. Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary! :lol: 8) :lol: 8O

Kommer en nöjd kund alltid tillbaka?
Är en kund som alltid kommer tillbaka en nöjd kund?
Borde nog vara en nöjd kund så vitt kunden vet. Å andra sidan kan en lite missnöjd kund kanske inte ha nått (praktiskt) alternativ och sväljer missnöjdheten och ändå återvänder!??
vänligen
// Pär Engelholm

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-07 20:28

Bloody Mary! Då blir det ingen kvällsmacka. Man lär inte hitta kylskåpet efter den dagliga dosen :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-07-07 22:14

Jag köpte mig en hifi-tidning nyligen.

Vad sägs om följande citat ur ett test kallat "High-end-ljud från din PC" som värdering av datorljudet jämfört med en dyr CD-spelare:

"...basen var mer koncentrerad till det övre området..."
"...det fanns långt fler detaljer att hämta från CD-mediet" (avseende diskantåtergivningen)
"Via ljudkortet verkade rummet plattare..."
"...något som liknade fasfel eller en uttunning i höger-vänsterseparationen, så det helt flackade fram och tillbaka via ljudkortet."
"Här var CD-spelaren tydligt i en annan klass..."
"...men allting rördes ihop lite, så det blev litet problem med både placering i ljudbilden och timingen."
"...men fortfarande med brister i den absoluta botten."

Så långt allt väl dock! Så vitt jag begripit, så kan väl skillnader mellan en dyr CD-spelare (om den dessutom är bra) och en PC-med ljudkort beskrivas enligt ovanstående. (Kanske - för jag har själv aldrig jämfört.)

För mig blev det dock heltokigt när följande citat förs till de ovanstående;

"Nyktert sett får vi leta efter en bra CD-spelare i prisklassen runt 15000 kr eller kanske dyrare för att hitta motsvarande kvalitet."

Detta avser alltså den bedömda kvalitén av PC:n! Som ju hade uppenbara brister jämfört med den dyra CD-spelaren!!

Den logiska följden av detta blir ju att en prisvärd CD-spelare i upp till drygt 15000 kronorsklassen inte skulle klara sig bättre mot dyrspelaren än vad citaten ovan antyder.

Jag skall i och för sig inte påstå att tidskriften har fel, för jag har personligen aldrig gjort en direkt jämförelse mellan sådana spelare.

Men jag kunde inte i min vildaste fantasi drömma om att en (bra = prisvärd) CD-spelare för 15000 kr skulle kunna uppvisa brister enligt ovan.

Fast det kanske är fel på min fantasi... :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 22:48

IngOehman skrev:
Flint skrev:

Instämmer.

Ni har missförstått - svårt.

Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.

Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.

Gör experimentet själv den som vill!

Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt. :o

Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
:P

Vh, iö

Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.

(Lägger till en glimt i yga för att slippa betraktas som personligt påhopp.)
Senast redigerad av Flint 2005-07-08 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-07-07 22:52

Det står ju inte att 15000kr spelaren har dom bristerna som du citerar , bara att cd spelarens ljud går att jämföras med en 15000kr spelare ...antar att dom menar totalt sett.

Men det är ju bara vad jag antar....

Personligen tycker jag det är kasst o läsa urryckta citat då man sällan får helheten vad det igentligen handlar om.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-07 23:23

Callisto skrev:
Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"

Det är inget fel med denna fras 8O . Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars 8) .
Callisto som jag har sett folk använda "kräsen" om högtalare är det inte alls synonymt med svårdriven eller liknande. Det är en annan sak som jag har förstått det. Med kräsen menar recencenten att man behöver en fin (dyr) förstärkare som "håller hårt i konerna" och "spelar mer exakt" än andra förstärare även på moderat lyssningsnivå.

Som jag ser det är det rent bull! Alltså en klyscha. Upplevs högtalarna som kräsna för hur "bra" elektronik man har så sitter man troligtvis och stirrar på logotyper och prislappar när man tycker till om "ljudet". :) Det är en ganska fantastisk slutsats man kan dra om ett par högtalare bara av att lyssna på ett par högtalare i någon vecka och skifta med ett par olika förstärkare.

Visst finns det högtalare som inte släpper ifrån sig ljudet och är odetaljerade och tröga men inte spelar det någon större roll vilken förstärkare man använder i de fallen jämfört med andra fall.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-07 23:58

Det här blir bara roligare och roligare. "IngOehman top 5 klyschor" blir nog min nästa grej...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-08 00:20

guru skrev:Det står ju inte att 15000kr spelaren har dom bristerna som du citerar , bara att cd spelarens ljud går att jämföras med en 15000kr spelare ...antar att dom menar totalt sett.

Men det är ju bara vad jag antar....

Personligen tycker jag det är kasst o läsa urryckta citat då man sällan får helheten vad det igentligen handlar om.

Det var ljudkortet som likställdes med en CD spelare i 15kkr klassen, och hur ska man annars tolka det än att det är normalt att en CD spelare i den prisklassen har de brister som radades upp?

Det kanske det iofs är (normalt alltså) eftersom prisklassen inte nödvändigtvis har så mycket att göra med ljudkvaliteten….

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 00:30

EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.

Om det är vad du tror så tycker jag du skall ratta in en rekamradiostation någon dag :o , och kolla in signalen med oscilloskop... :wink:

Sen kan du dessutom läsa mitt inlägg en gång till, och varsebli att jag faktiskt anförde att det jag beskrev var ett extremexempel, jag tog upp det bara för att visa (så att nästan alla skulle förstå) att färgningar visst ökar likheten mellan olika fonogram.

EngelholmAudio skrev:
Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".

Igen - jag skrev att det var ett extremexempel. Valt att vara så extremt att ALLA skulle förstå att olika programmaterial som drabbas av den, verkligen blir mer lika varandra. Exemplet var valt så extremt att man om man gör experimentet blir varse, att det faktiskt blir så lika att det blir svårt att skilja olika inspeningar från varandra.

Ett klassiskt experiment för att utreda om färgning (i detta fall rumsfärgning) ökar likheten, som vem som helst som äger en inspelningsutrustning kan göra:

Sätt dig på en stol i ett ganska odämpat rum. Placera en mikrofon några meter bort, och starta inspelningen. Säg:
-Jag sittter på en stol i detta rum, och spelar in min röst, och även rummet jag sitter i kommer med på inspelningen. Tänk vad det är spännande!

Ställ sedan en högtalaren på stolen, spela upp din inspelning i högtalaren, och spela in hur detta låter med mikroonen på samma plats som sist. Gör om detta 8 gånger. Spar den sista inspelningen.

Börja sedan från början, med denna gång skall du säga:
-Vad trevligt att det äntligen är sommar, även om jag sitter inomhus och krånglar med den här inspelningen som filuren Öhman lurat mig att göra.
Gör även i detta fall åtta loopar med högtalaruppspelning, så att det blir mer och mer rum för varje varv som går.

De två text-exemplen är ju väldigt olika varandra - helt lika text helt enkelt, men lyssna sedan på de två 8-loopade inspelningarna. Berätta gärna här på faktiskt hur lika eller olika du tycker att de låter varandra. :wink:

EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:

Jodå. Vad jag skrev var:
IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...

...Transparent anläggning renderar maximal variation.

Täcker inte det in "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna"??? Jagmenar, jag påstod inte att det var ett exakt citat. Eller såg du citationstecken eller något quote?

IngOehman skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn! :)

Du får allt leta vidare. 8)

EngelholmAudio skrev:
Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?
Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del! :lol: Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.

Klart de blir! Hur kommer du frem till att de inte blir det?

Ett extremfall är att du har så mycket tabasco att det blir huvudingrediensen (mer än hälften), men det går att gå vidare och tänka sig att man häller på så mycket att det är nästan bara tabasco, och bara lite, lite av själva ursprungsrätten.

Menar du fortfarande att du inte finner några likheter mellan "1 liter tabasco + 1 ml mosad potatis" och "1 liter tabasco + 1 ml mosad jordgubbe"? Isåfall är du helt tabasco-immun. :wink:

EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary! :lol: 8) :lol: 8O

Ja, det kan jag tänka mig. Va jag inte kan tänka mig är hur man kan anse att de tre rätterna inte blivit mera lika varandra på grund av tabascon.

Flint skrev:Ingvar.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.

Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.

Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka. :P Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?

(Nä, glöm den frågan förresten... :oops: )

Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.

Pråmmis! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-08 00:57

IngOehman skrev:
Flint skrev:Ingvar.

Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.

Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka. :P Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?

(Nä, glöm den frågan förresten... :oops: )

Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.

Pråmmis! :wink:

Vh, iö

Jo vi kanske förstår dig men du har en förmåga att aldrig bli nöjd i retorisk mening. Det ska vridas och vändas på saker och ting i det oändliga. Jag är lite så själv men ibland måste man låta motståndaren få rätt för att själv bli trovärdig. Du plockas inte ner från piedestalen bara för att du ger någon annan rätt ibland. Tvärs om. Det skulle istället hedra dig. Men vid närmare eftertanke måste jag nog medge att du ibland ger andra rätt med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 02:08

Där måste jag ge dig helt rätt Flint. :wink:

Vh, iö

PS. Fast att ge någon rätt av stategiska orsaker (för att själv bli trovärdig) är mig helt främmande. Det är ju faktiskt oärligt. Jag har förresten aldrig målet att "få rätt", bara att inte bli missförstådd. Å länge någon tror att jag menar något jag inte menar känns det självklart att förtydliga mig.

När man anstränger sig till sitt yttersta redan i tidiga inlägg i en tråd att få med reservationer för alla tänkbara invändningar (som jag nästan alltid gör) är det lite extra svårt att låtsas som om det regnar när de invändningarna trots detta kommer! Att då inte hänvisa tillbaka till de reservationer man ändå initialt lagt in i sitt tidiga inlägg skulle kännas väldigt bortkastat. Det är ju återanvändning när den är som bäst. :P

Om den "extra poängen" av att ha förutsett kommentarerna och därför redan ha resererat sig (och således slippa bortförklara sig i nya inlägg) irriterar någon så till den milda grad att det återfaller på MIN trovärdighet så får jag väl bli misstrodd då. :(
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-08 02:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-08 02:13

IngOehman skrev:Där måste jag ge dig helt rätt. :wink:

Vh, iö

PS. Fast att ge någon rätt av stategiska orsaker (för att själv bli trovärdig) är mig helt främmande. Det är ju faktiskt oärligt. Jag har förresten aldrig målet att "få rätt", bara att inte bli missförstådd.

Där måste jag ge dig rätt. :D
Även vad gäller ditt PS.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi