Moderator: Redaktörer
Bygga en förförstärkare som innehåller ett st RIAA-kort(finns) En st miniDSP (finns) ett st logikkort med reläer för fjärr (finns) buffersteg till DSP'ns in o utgångar, motordriven volpot.
(på börjas i Januari.) Allt monteras i 19" låda (finns)
Bygga ett par OA51LE-kloner.
Bygga klart mina effektförstärkare som legat i träda sen min flytt för två år sen. (nästan klara, det är energin som fattas)
Kanta om ett par högtalare för framtida bruk.
Bygga klart min POOL. (allt finns, måste bli klart i vår)
Renovera klart en släpvagn från -57 (Blir klar i Januari)
Har dessutom fem veteranbilar, alla Citroen.
En 2CV -56 nedplockad i molekyler, ska totalrenoveras. (påbörjas i Januari).
Två 2CV -65 och -84, ska fixas och säljas.
En Padda -69 nästan klar.
En CX -87. ska fixas och säljas.
Jag har projekt för -12, -13, -14, -15 och -16. Alltså en femårsplan.
Det gäller att få tiden att räcka till, Fyller desutom 69, är alltså på livets nerförbacke.
Vill kunna njuta av allt, innan näsan läggs i vädret.
Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Maccis skrev:Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Har du länk till dem?
hassez skrev:Jag hade tänkt mig ytterligare ett par OB51'or, så att alla blir lika.
Men slutet är ju lockande, dom blir väl lite mindre då.
Vad anser expertpanelen?
Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
edit: då räknar jag med att dom blir fyllda med 60-80% dämpmaterial.
hassez skrev:Jag tycker OA51+OB51 är en snygg kombination, men jag kan ju hänga 51'orna på väggen igen.
Fyra små är mer lättplacerade.
Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
petersteindl skrev:Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
Med 40 liter slutet och 60-80% dämpmaterial så blir Q-värdet med Bremenbasen väsentligt lägre än 0,5. Jag eftersträvar Q=0,5 och då blir lådvolymen ung 25 liter.
MvH
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
Med 40 liter slutet och 60-80% dämpmaterial så blir Q-värdet med Bremenbasen väsentligt lägre än 0,5. Jag eftersträvar Q=0,5 och då blir lådvolymen ung 25 liter.
MvH
Peter
du upplever inte disten från den innestänga luften i lådan som ett problem då?
Det behövs ingen dämpning för stående vågor, men dämpningen sänker Q-värdet och resonansfrekvensen vilket är en fördel när man ska lägga på LT, se Linkwitz Transform-tråden.hassez skrev:Nu har jag bestämt mig för fyra 25literslådor.
Funkar kubformase lådor? Hur mycket dämpmaterial behövs?,
Ska dom vara helt fyllda?
Är 80 hz fortfarande en bra delningsfrkvens?
Hur påverkas erfoderlig effekt om jag seriekopplar dom två och två.
Har för närvarande inte kunnat styra ut befintliga högtalare helt pga begrändad utspänning från DSP'n. Det löser sig när förförstärkaren är klar.
paa skrev:Det behövs ingen dämpning för stående vågor, men dämpningen sänker Q-värdet och resonansfrekvensen vilket är en fördel när man ska lägga på LT, se Linkwitz Transform-tråden.hassez skrev:Nu har jag bestämt mig för fyra 25literslådor.
Funkar kubformase lådor? Hur mycket dämpmaterial behövs?,
Ska dom vara helt fyllda?
Är 80 hz fortfarande en bra delningsfrkvens?
Hur påverkas erfoderlig effekt om jag seriekopplar dom två och två.
Har för närvarande inte kunnat styra ut befintliga högtalare helt pga begrändad utspänning från DSP'n. Det löser sig när förförstärkaren är klar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster