F/E-test ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-07 18:04

Flint skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!

Jag utgår ifrån det jag läser här på forumet.

Men då är det säkert så, att de som läser själva testerna i MoLT får större behållning av dem, än de som bara läser vad som skrivs om dem här på forumet.

Och hur tycker du att lts ska lösa det problemet. Den fina interna upplysningen som blir så förvanskad när den når yttervärlden och detta forum. Är det något som lts bryr sig om?

Man kan ju se det på två sätt:
1. Det är inget problem.
2. Det är ett olösligt problem.
Eventuellt kan styrelsen ha andra synpunkter, men det lämnar jag till den.

paa
Påtala problemet för dom. Dom kanske inte ens känner till det.

Problemet är ju att sådana som du, som inte vet något om saken eller ens
har orkat ta reda på hur det förhåller sig, ända väljer att sprider en massa
dynga helt utan verklighetsförankring.

Det är nog tyvärr ett olösligt problem. Du vill ju uppenbart bete dig så, så
att tro att det finns något sätt att få dig sluta hitta på en massa saker om
något som du inte vet nästan något om, är nog överoptimistiskt.

Det tycks ju ligga i din natur att prata strunt om dessa saker, trots att du
vet så lite om dem.

Eller skulle det hjälpa om jag skriver: Sluta, plz?

Men det är näppeligen LTS' ansvar att DU väljer att sprida lögner. Snarare
så är det du som har ansvaret för att du beter dig så.

Varför inte ta reda på fakta innan du kommer med en massa beskyllningar?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-01-07 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 18:28

Almen skrev:Men du ger ofta säkra utlåtanden om hur förstärkare låter i öppna lyssningar, med intryck "olika i tiden".
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här.

Precis, inga A/B jämförelser i nära anslutning i tiden. Det är svårt.
Upplevelser är det efter lång tids lyssning i ett känt rum, med samma setup. Det enda jag så att säga jämför med är min inre referens. Det är den jag också kommer att använda när jag väl bestämt mig.
Jag är ganska säker på mina upplevelser. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-07 18:32

Och det tycker jag du skall vara!

Men du inser väl att dina upplevelser inte är härledbara till en specifik länks
specifika egenskaper, utan att du med de testmetoder du valt att använda,
bara har relevans för din upplevelse av HELA anläggningen, alltså i dess olika
stadier?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-07 18:34

Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?

Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.

Ursäkta sidospåret.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-07 18:36

Jag citerar en bit av mitt inlägg i tråden "Transitorförstärkare..."

Även om IngOehman påpekar att F/E-metoden inte är en go/nogo-test tycker jag att andra skribenter MoLT inte varit så tydliga på den punkten.
Lyssningar med F/E-metoden skulle ge så mycket mer om inriktningen var att tydligt beskriva på vilka sätt testobjektet avviker från det neutrala.

Jag tror tyvärr att det blir svårt att genomföra i praktiken eftersom lyssningspanelen använder sin fritid. En "utslagningstävling" med några knapphändiga noteringar går mycket fortare än en grundlig analys av hur testobjektet påverkar återgivningen av ett antal noga utvalda inspelningar.

Uppenbarligen finns det en massa olika förstärkare på marknaden som inte är helt neutrala som ger sina ägare större musikalisk tillfredställelse än de som inte befunnits detekterbara med F/E-metoden.

När jag säger att F/E-metoden är oviktig för mig när jag ska välja förstärkare menar jag i dess nuvarande form och redovisning = metodik,
metoden som sådan tycker jag är förträfflig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-01-07 18:39

@Ingvar
Det är lätt all läsa fel i hettan, det gör vi nog alla ibland :) .
Dock hade det varit mer intressant att höra din synpunkt på min undran om valet av testupplägg istället för petitesserna om vilka slutsatser som kan dras av en detektion.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-07 18:50

Nu ska vi se om jag greppat läget...

Jag kör med ett Audion Silver Night Mk.2 SE, en 300B-baserad triodförstärkare, zero feedback, cirkus 2x7 watt. Övriga specifikationer har jag inte koll på men förstärkaren torde vara bekant för flera här på forumet.

Vi antar att jag skulle F/E-lyssna denna mojäng. Den eventuella (troliga...) påverkan förstärkaren hypotetiskt skulle visa sig ha på signalen, kommer även att visa sig hemma hos mig (ehuru kopplad till ett par Audio Note med en verkningsgrad på 98 dB och en tämligen gynnsam impedans och utan svårare fasvridningar). Givet att man jämför med en stärkare som passerat odetekterad. Eller?

(Har denna Audionapparat F/E-lyssnats, för övrigt?)

En sak vi borde kunna vara överens om är väl i alla fall att en apparat som passerat odetekterad i en F/E-lyssning inte per definition är bättre för musiklyssning än en som inte gjort det, eller hur?

Jag blir så trött av den "von oben-attityd" som vissa ger uttryck för, en elitism som inte leder till något annat än kraschade trådar. Exempel; "Visst, en rörförstärkare kan väl vara kul att ha om man gillar den distade ljudkaraktär en dylik ger...". "Visst, det är inget fel med preferenser men det är referensen som gäller..." "Sure, visst kan man gilla soundet en rörhäck ger men det är ju inte hifi..." "Att lyssna på en rörrigg är som att gå med gula solglasögon på sig hela tiden. Allt låter lika, sameness, blablabla..." "Jag kanske ska förklara för dig vad hifi står för; HÖG TROHET MOT ORIGINALET. Det handlar det inte om i fallet rörförstärkare. Det är ingen återgivning, bla, bla, bla..."

Jag har deltagit i diskussioner där personer helt faktiskt erkänt att de väljer apparater enbart på grundval av hur de "klarat" F/E-lyssningar. "Det känns tryggt att veta att de låter signalen passera utan hörbar påverkan, då slipper man fundera så mycket..." har jag fått som motivering.

Tycker inte att denna inställning till musiklyssning är så sexig men jag respekterar dem som har den. Jag begär i gengäld att den inställning jag med flera står för ska respekteras. Utan gliringar. Utan semantiska inslag om vad ord betyder. Utan värderingar i vad som är rätt eller fel.

Jag har själv gått från den så kallade transparenta vägen, som i korthet innebar att jag lyssnade på 5 av mina skivor, till den "otransparenta". Detta har inneburit att jag numera lyssnar på hela skivkatalogen. Med stor behållning. Allt låter inte bra, men det är lyssningsbart.

Det är, enligt mitt förmenande, roligare att stampa takten och le än att sitta i fåtöljen och inneha vetskapen om att signalen är opåverkad.
Senast redigerad av bensnake 2012-01-07 19:02, redigerad totalt 2 gånger.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-07 18:53

Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?

Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.

Ursäkta sidospåret.

Jämförandet är en hobby för mig. :oops: Nörd? 8O

Jag har tre olika uppsättningar av slutsteg och för närvarande två par högtalare att alternera med, tredje paret som jag haft på långlån i åratal såldes härom veckan så de är just återlämnade.
Igår bytte jag högtalare på grund av en forumfråga där jag ville ta med lite nya jämförande mätningar som underlag för diskussionen, och nu tänker jag låta LE-versionen stå kvar några veckor. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-07 19:01

Varför dessa evighetstrådar?

Prestige?

Det är väl egentligen inte svårare än att kasta på ett vax och avgöra om man tilltalas av det man hör.

Gör man inte det, så beror det sannolikt på något.
Minst.

:)

Jag tänker inte ta illa upp om så hela forummassan skulle såga mina apparater.
Möjligen lite, om jag upplevde att så gjordes av pur elakhet.
Men då är det kanske enklast att jag loggar ut.
(Trist, prestigelös och o-avancerad metod, förvisso, men ändå...)

Jag har aldrig knutit an min person till vare sig märken, metoder eller idrottslag.
Det är fan knappt ens viktigt att ha rätt.

Knappt, alltså.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 19:04

En jämförelse med f/e-testets betydelse för normal lyssning skulle kunna vara hifi-astrologi.

- I vilken månad är ditt slutsteg byggt? Mitt är byggt i maj i solens tecken. Låter varmt och gott.

- Å, mitt förstår du, är byggt i september i hårdrockens tecken. Låter kraftfullt och stort.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-07 19:05

lennartj skrev:
Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?

Ursäkta sidospåret.

Jämförandet är en hobby för mig. :oops: Nörd? 8O

... :?

Helt okay, tycker jag!

Då har du ju definierat ett syfte med jämförandet, och som jag förstår dig, så har jämförandet ett slags egenvärde för dig.

Helt i sin ordning, skulle jag säga.

Beträffande Nörd, så är det knappast något negativt heller, så länge den som är Nörd trivs med det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-07 19:06

Lugn å fin nu Lennart . . . :wink: 8) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 19:08

Laila skrev:Lugn å fin nu Lennart . . . :wink: 8) :D

Vad tjänar din uppmaning till? Vad är syftet med den?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-07 19:27

Att få dig irriterad . . . eller vad trodde du . . . :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 19:32

Laila skrev:Att få dig irriterad . . . eller vad trodde du . . . :?:

Jag frågade eftersom jag inte förstod syftet. Bättre att fråga än att misstolka. :cry:

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-07 19:47

Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-07 19:52

F/E lyssning i Göteborg !!
Vi kanske ska backa lite så vi vet vad vi pratar om när det refereras till Göteborg och F/E lyssning. Den skedde här hemma och med denna setup som lyssningsanläggning. Inte i Studio Blue och LTS regi.
Avsikten var att utröna om transistorförstärkare färgade ”grått” enligt LennartJ:s tes. Vi kunde INTE med de förstärkare vi använde belägga detta. En fransk sa upp sig ganska tidigt och fick inte vara med.

Jag lägger in lite bilder i denna för övrigt ”torra” tråden :
Bild Bild Bild Bild
Bild

De borde ge svar på frågan om lågeffekt var till nackdel eller fördel avseende konstlast etc. Vad vi inte kunde detektera var Brystons närvaro eller ej. Nu ska i all välmening nämnas att Brystons närvaro eller ej INTE uppskattades av alla deltagare. Det fanns de som uppskattade ”rörljudet” bättre.
MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-07 19:54

Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?

Håller med dig.

Kort svar på din fråga är prestige och placebo.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-07 19:55

Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?

Rätt eller fel kan ju vara svårt att definiera om man inte först definierat sitt syfte med åtgärden.

Jag tror att dessa trådar huvudsakligen får sin näring av prestige.

Med betoning på Tror, skall tilläggas.

Metoden är säkert relevant i sig (dvs logisk osv) men vad slut-syftet med den är har jag inte fått så många svar på.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-07 19:58

lech skrev:Nu ska i all välmening nämnas att Brystons närvaro eller ej INTE uppskattades av alla deltagare.

:D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 20:14

IngOehman skrev:Och det tycker jag du skall vara!

Men du inser väl att dina upplevelser inte är härledbara till en specifik länks
specifika egenskaper, utan att du med de testmetoder du valt att använda,
bara har relevans för din upplevelse av HELA anläggningen, alltså i dess olika
stadier?

Vh, iö

Vi är helt överens om detta förhållande IÖ. :)
Jag tycker nog jag försökt vara tydlig med att det gällt under rådande förhållanden, min setup, mitt rum, mina olika mood. Sedan får läsare ta det för vad det är. Mina intryck, och i och för sig mina lyssningskamrater som varit delaktiga Lennart J, Leif, Anders ASR, Bosse, Sportis, Geldis mfl. Vi har varit förvånansvärt samstämmiga om våra upplevelser.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 20:14

Jag säger min mening som ett svar på den påtryckning om "rätt" som pådyvlas av f/e-förespråkarna och det tänker jag fortsätta med. Det flesta av förespråkarna tror trots allt bara på myten om f/e eftersom dom inte har testat själva och därför anser jag mig ha rätt att även jag säga min mening allra helst som jag gör egna tester. Är det ok?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-07 20:25

Själv är jag nöjd med om det låter bra hemma :) det är nog kvitto på om jag kan leva med en sak. Viktigare faktiskt än att få ryggdunkar av att har "rätt" saker
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-07 20:26

Flint skrev:
Jag säger min mening som ett svar på den påtryckning om "rätt" som pådyvlas av f/e-förespråkarna och det tänker jag fortsätta med. Det flesta av förespråkarna tror trots allt bara på myten om f/e eftersom dom inte har testat själva och därför anser jag mig ha rätt att även jag säga min mening allra helst som jag gör egna tester. Är det ok?

Som neutral, frågvis och sannolikt osannolikt trögfattad, undrar jag vad du menar att myten består i.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 20:33

Strmbrg skrev:
Flint skrev:

Som neutral, frågvis och sannolikt osannolikt trögfattad, undrar jag vad du menar att myten består i.

Jag trodde innan jag började f/e-testa att jag kunde ha nytta av resultatet men det visade sig att jag inte hade det. Jag hade alltså gått på myten själv av testets förträfflighet eftersom den låter vettig i teorin. Tippar att alla som tror på testen har samma inställning som jag hade och därmed också har gått på myten. Teorin är alla tiders men testet funkar sämre i praktiken och säger mycket lite om hur den verkliga lyssningen låter och uppfattas.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-07 20:34

För att ta grunden tydligt.

1. En del menar att total transparens är grunden till hifi. Man menar att greppet hifi (som är viktig här) betyder trohet.. Man väljer att tolka in detta som att det är hög trohet mot originalet och eftersom en artist inte kan vara originalet är det så klart skivan som är det enligt dessa förespråkare.

2. Eftersom skivan är referens så har vi detta som modell för resterande. Alltså måste vi alltså mäta/kolla/lyssna på de eletroniska utrustningarna för att se om någon del elelr delar ändrar signalen. Eftersom signalen in anser vara referens så skall den för att total transparens skall uppnås se likadan ut.

3. LTS har format en metod som kan titta på signalen före och efter en vald utrustning. Man tittar alltså bara på signalen och ser eller lyssnar för att vara mer noga om den ändras på nått sätt.

4. Andra ser olika på saken och därav är det skyttegravskrig varje gång som detta ämne kommer upp

EFtersom en del saknar lite grund i ämnet så tänkte jag att lite historia kan vara bra :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-07 20:43

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-07 20:44

Flint skrev:

Såklart är det ok. Jag förstår bara inte hur du (och andra) orkar. Ni har ju olika mål, och ingen av er kommer att omvända de andra. De som vill ha en förstärkare som färgar så lite som möjligt använder F/E som ett sätt att få den informationen. För dem är det förmodligen det enda sättet att få veta. Alltså är F/E högintressant, och rätt, för dem. Att det sedan inte nödvändigtvis leder till ett transparent resultat hemma i den egna anläggningen är de nog medvetna om, men poängen är att de vill göra vad de kan. Jag har inga invändningar.
Andra vill ha ett ljud de tycker om, och innebär det att det är färgat så är det helt ok. För dessa är F/E helt ointressant, och alltså INTE rätt väg att gå. Jag har inte heller här några invändningar.
Det som blir märkligt är hur du med all din kunskap tar deras "påhyvlande" så allvarligt, och gör till en agenda att bekämpa det, när du säkert vet att det är deras egna inställning de redogör för och att den egentligen inte borde röra dig i ryggen.
Rätt och fel här måste få vara upp till var och en. Du har säkert rätt i att en F/E inte är något de allra flesta inte behöver bry sig om, men de som väljer att göra det måste väl ha den friheten?
Naturligtvis gäller det omvända. Det är aldrig fel att välja efter andra kriterier. Själv tycker jag att en icke riktningskänslig fjärrkontroll är en stor post, så att jag inte ska behöva sätta mig upp i soffan när jag vill justera volymen. De som jagar transparens kippar kanske efter luft när de läser det, men det bryr jag mig inte om.

Jag säger inte alls att du har fel. Du HAR inte fel. Poängen jag vill göra är att de har inte de andra heller. Just ljudåtergivning är ett ämne där rätt och fel är upp till var och en, och därför är en diskussion om just rätt och fel eller ett testförfarandes vara eller icke vara dumheter.

Fattar jag saken rätt var väl frågan i tråden om man kan använda F/E- lyssning (som alltså existerar och rimligen gör det för att det finns de som intresserar sig för vad som kan utrönas ur en sådan, och vars relevans alltså inte ska ifrågasättas) för att utröna även andra saker än vad som hittills varit syftet. En rent teknisk fråga, alltså. Den kan utan vidare stötas och blötas. Kanske vore lämpligare, eller?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 20:47

Legion skrev:Såklart är det ok. Jag förstår bara inte hur du (och andra) orkar.

Själv förstår jag inte hur förespråkarna orkar år efter år. Min egen insats och uppfattning sammanfattar jag på några rader och det tar inte mycket energi.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-07 20:48

lech skrev:Nu ska i all välmening nämnas att Brystons närvaro eller ej INTE uppskattades av alla deltagare.
Det fanns de som uppskattade ”rörljudet” bättre.

Vad menar du med uppskattades?
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi