Flint skrev:Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?
Jag säger min mening som ett svar på den påtryckning om "rätt" som pådyvlas av f/e-förespråkarna och det tänker jag fortsätta med. Det flesta av förespråkarna tror trots allt bara på myten om f/e eftersom dom inte har testat själva och därför anser jag mig ha rätt att även jag säga min mening allra helst som jag gör egna tester. Är det ok?
Såklart är det ok. Jag förstår bara inte hur du (och andra) orkar. Ni har ju olika mål, och ingen av er kommer att omvända de andra. De som vill ha en förstärkare som färgar så lite som möjligt använder F/E som ett sätt att få den informationen. För dem är det förmodligen det enda sättet att få veta. Alltså är F/E högintressant, och rätt, för dem. Att det sedan inte nödvändigtvis leder till ett transparent resultat hemma i den egna anläggningen är de nog medvetna om, men poängen är att de vill göra vad de kan. Jag har inga invändningar.
Andra vill ha ett ljud de tycker om, och innebär det att det är färgat så är det helt ok. För dessa är F/E helt ointressant, och alltså INTE rätt väg att gå. Jag har inte heller här några invändningar.
Det som blir märkligt är hur du med all din kunskap tar deras "påhyvlande" så allvarligt, och gör till en agenda att bekämpa det, när du säkert vet att det är deras egna inställning de redogör för och att den egentligen inte borde röra dig i ryggen.
Rätt och fel här måste få vara upp till var och en. Du har säkert rätt i att en F/E inte är något de allra flesta inte behöver bry sig om, men de som väljer att göra det måste väl ha den friheten?
Naturligtvis gäller det omvända. Det är aldrig fel att välja efter andra kriterier. Själv tycker jag att en icke riktningskänslig fjärrkontroll är en stor post, så att jag inte ska behöva sätta mig upp i soffan när jag vill justera volymen. De som jagar transparens kippar kanske efter luft när de läser det, men det bryr jag mig inte om.
Jag säger inte alls att du har fel. Du HAR inte fel. Poängen jag vill göra är att de har inte de andra heller. Just ljudåtergivning är ett ämne där rätt och fel är upp till var och en, och därför är en diskussion om just rätt och fel eller ett testförfarandes vara eller icke vara dumheter.
Fattar jag saken rätt var väl frågan i tråden om man kan använda F/E- lyssning (som alltså existerar och rimligen gör det för att det finns de som intresserar sig för vad som kan utrönas ur en sådan, och vars relevans alltså inte ska ifrågasättas) för att utröna även andra saker än vad som hittills varit syftet. En rent teknisk fråga, alltså. Den kan utan vidare stötas och blötas. Kanske vore lämpligare, eller?