Moderator: Redaktörer
Claes skrev:Peter, när det gäller doft av viner eller ens föräldrars röst finns ingenting i det du skriver som jag på något sätt uppfattar står i motsats till det jag skrivit. Däremot får det du och vissa andra skriver mig att fundera över om jag som uttrycker mig oklart om hörseln som ett svagt sinne i vissa situationer.
Tyvärr kan jag inte uttrycka mig tydligare än jag redan gjort om detta så jag får med största respekt be dem som eventuellt inte ser min röda tråd att gå tillbaka och läsa om det jag skrivit tidigare.
Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad.
Strmbrg skrev:Eller kanske mest väsentligt:
Vad är en väsentlig skillnad? Och vad är en oväsentlig?
PS
Känn er inte uppmanade att leverera "svaret", ety det är frågorna som intresserar mig.
Legion skrev:Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad.
Snarare är det enda som är intressant för DIG just vad du påstår. Då Claes inte är gemene man i denna fråga förstår jag inte hur han kan förväntas besvara den. Jag är ingen anhängare av F/E men alla som försöker försvara dess existens verkar samtidigt förklara att folk får välja utifrån vilka kriterier de vill så vad är problemet? F/E är väl inte primärt heller framtaget för att gemene man ska använda sig av det när de väljer förstärkare, utan för att de som har som mål att finna den mest signaltrogna återgivningen ska ha en referensbank. Nästa steg, alltså DERAS skäl tilk det, är väl upp till dem?
Flint skrev:Claes
Richard skrev:Flint skrev:Claes
Intressant för dig, ja.![]()
Jag kan nog tycka att det är intressant för MIG om en förstärkare förvränger hörbart eller inte. Här är F/E testen den bästa objektiva metoden.
Jag vill inte slänga* pengarna i sjön för att köpa en färgande, dyr förstärkare.
Sådana finns det gott om.
Det finns några prisvärda förstärkare som däremot är rena fynden för pengarna.
* det är ju ytterst onödigt, om man nu inte vill betala dryga pengar för , ur hifisynpunkt, helt värdelösa återgivare.
Richard skrev:Flint skrev:Claes
Jag kan nog tycka att det är intressant för MIG om en förstärkare förvränger hörbart eller inte. Här är F/E testen den bästa objektiva metoden.
Jag vill inte slänga* pengarna i sjön för att köpa en färgande, dyr förstärkare.
* det är ju ytterst onödigt, om man nu inte vill betala dryga pengar för , ur hifisynpunkt, helt värdelösa återgivare.
Flint skrev:Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din egen musik- och lyssningsupplevelses skull?
Flint skrev:Legion skrev:Flint skrev:Claes
Snarare är det enda som är intressant för DIG just vad du påstår. Då Claes inte är gemene man i denna fråga förstår jag inte hur han kan förväntas besvara den. Jag är ingen anhängare av F/E men alla som försöker försvara dess existens verkar samtidigt förklara att folk får välja utifrån vilka kriterier de vill så vad är problemet? F/E är väl inte primärt heller framtaget för att gemene man ska använda sig av det när de väljer förstärkare, utan för att de som har som mål att finna den mest signaltrogna återgivningen ska ha en referensbank. Nästa steg, alltså DERAS skäl tilk det, är väl upp till dem?
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad. Gillar du tomma hypoteser som höjs till skyarna typ tom reklam och valfläsk?
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Claes
Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din
egen musik- och lyssningsupplevelses skull? Gillar du tom reklam även i övrigt?
Claes skrev:Peter, jag vet inte om du genom att kalla McGurk-effekten en "auditory illusion" menar att exemplet inte påvisar det jag avsåg. I så fall förstår jag dig inte.
Min poäng och röda tråd är att det finns psykologiska och psykoakustiska fällor man riskerar att fångas i men som man kan undvika om man känner till dem. Det som brukar åsyftas om hörseln som ett svagt sinne i vetenskapliga sammanhang är att andra intryck än de som har med ljudet som sådant att göra lurar oss att dra felaktiga slutsatser om hur ljudet låter.
Det är bland annat på grund av detta det finns fördelar med F/E-lyssning, blindtester med kalibrerade nivåer och statistikredovisning.
Harryup skrev:Snarare är det, behålls "ofärgheten" oavsett i vilken anläggning den kopplas in i?
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Claes
Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din
egen musik- och lyssningsupplevelses skull? Gillar du tom reklam även i övrigt?
Rör- ideologin som mantra ger jag inte mycket för. Rör låter illa, färgat och allmänt otydligt i de flesta fallen, tycker jag. Det finns tekniska orsaker till detta. Dålig dämpfaktor och fladdriga basmembran utan riktig styrning har aldrig gjort någon glad. Inte heller hög distorsion och låg uteffekt med de flesta rör är något som främjar en god återgivare.
Subjektivt behagligt kanske, men inte desto mindre ett färgat ljud som gör att allting låter inlindat i sirap.
Köper du förstärkare för ideologins skull, eftersom du uppenbart gillar rör ?
Jag ställer samma motfråga som du ställer i ovanstående inlägg, för att få dig att förstå att din retorik inte är ett dugg bättre än min.
![]()
Legion skrev:Flint skrev:Legion skrev:Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad. Gillar du tomma hypoteser som höjs till skyarna typ tom reklam och valfläsk?
Nej, men det är knappast samma sak. Poängen jag försöker göra är att de som använder F/E som en del i sin urvalsprocess har, utifrån sina preferenser, inte mer fel när de gör så än de som låter färgen på frontplåten vara det som fäller avgörandet. Du verkar tycka att de har fel. Det är vare sig din eller någon annans sak att bedöma. Bara deras egen.
Anhängarna, som Claes och Ingvar här i tråden, har båda sagt att det är helt ok att välja efter eget huvud och verkar tycka att F/E snarast är ett verktyg riktat till de som tycker att det är intressant och att de alltså väljer själva. En storsinthet jag inte kan detektera med statistisk säkerhet i din argumentation..
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Snarare är det, behålls "ofärgheten" oavsett i vilken anläggning den kopplas in i?
Nå, låt oss analysera vad den är inkopplad i... Före sitter den i ett försteg... vad finns det för risker här?... jo att det försteget du har inte skulle orka driva den. Inte så svårt att kolla.
Efter.... i F/E-lyssningen är den kopplad i LTS testlast, vilket är en svårare last än de flesta normalhögtalare... så vad finns för risk här? Ja, vet man med sig att man har en udda högtalare belastningsmässigt så tar man ju en risk. Sannolikheten att slutsteget skulle färga MER med en ENKLARE last är ganska orimligt, men jag skulle gärna se om någon kan bevisa uppkomsten av något sådant.
Resten av anläggningen som användes vid testen har INGEN bäring på testets utfall relativt testobjektet.
Harryup skrev:Jag drar ju inte de slutsatserna tyvärr. Jag tycker man bör testa innan man påstår att det är så.
Richard skrev:Flint, din retorik är inte vacker .
Diskutera sak istället för person tycker jag, men det krävs intelligens för att klara detta, och framförallt argument, vilket ju tillsynes saknas från din sida, i denna diskussion.
Claes skrev:Jag snabbläste igenom flera av de tidigare inläggen i denna intressanta tråd och hittade då (som vanligt) många kloka reflektioner och frågor från många.
Jag tror det var Flint som tog upp en viktig fråga jag gärna kommenterar; nämligen den om distinktionen mellan detekterad förvrängning och hur förvrängningen upplevdes.
Det första jag tänker på när det gäller "hur-frågan" är att ju mindre detekterarbar förvrängning desto svårare att beskriva den tydligt med ord. Om man kämpar så att det känns "som om hjärnan ska rinna ut genom öronen" och lyckas belägga en minimal förvrängning i ett testobjekt, hur lätt kan det då vara att beskriva exakt hur förvrängningen låter? Inte lätt alls, tycker jag.
Inte desto mindre kan jag konstatera att stor samsyn vanligen föreligger mellan de lyssnare som ingår i lyssnargruppen. Vid vissa tillfällen har vi även avsiktligt låtit bli att diskutera upplevda ljudegenskaper inledningsvis för att ta reda på om vi även oberoende av varandra kommer fram till liknande slutsatser; vilket alltså brukar vara fallet.
Svante Granqvist har många gånger framhållit att det finns ett problem med att kommunicera om ljud genom att det saknas ett generellt språk för olika ljudegenskaper. Visst kan grova skillnader som ljust, mörkt, orent, beslöjat och så vidare förstås rimligt likartat av de flesta av oss, men kommer vi ned på de minimala nivåer av fel som bevisligen har kunnat detekteras ibland så kan dessa uttryck kännas klumpiga på gränsen till missvisande.
Det som är viktigt i sammanhanget (och som jag möjligen själv har brustit i fråga om men inte desto mindre har högsta ambitionsnivå med) är att försöka ge rimliga proportioner på olika apparaters detekterade fel.
Som övergripande exempel på det kan jag ta upp att populärmusik (enligt vidaste genredefinition) som den vanligen producerats de senaste tio åren ofta har så stora ljudtekniska fel i fråga om klang och intermodulationsdistorsion (även om man rent filosofiskt kan betrakta varje inspelning som korrekt om upphovsmannen vill ha den som den är - villket han/hon i så fall bör kunna påvisa att han/hon kunnat välja och förstått alternativen till vilket sällan är fallet) att felen från flertalet moderna förstärkare kan betraktas som försumbara.
Därmed inte skrivet att förvrängande förstärkares fel generellt skulle kunna klassas som försumbara. För mig personligen är alla former at detekterbara förstärkarfel (som jag har erfarenhet av) subjektivt betydligt allvarligare och mer negativa än deras skenbara "litenhet" ur detektionssvårighetssynvinkel. Med det menar jag att även mycket små förstärkarfel kan störa mig mycket.
Flint skrev:...
Jag tror inte att jag är gud. Jag vet att jag inte är det.
Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Ragnwald skrev:Frågan är vad för typ av dist som vanligen hörs vid F/E-lyssning?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster