Tack Flint för att även jag får tycka vad jag vill

. Att jag tycker det motsvarande för dig och alla andra hoppas jag har framgått extremt tydligt genom det jag skrivit tidigare.
Jag förstår inte varför du vill se bevis för något du är så negativt inställd till som du verkar vara till F/E-lyssningar. Med en sådan ingångssyn verkar det osannolikt att du skulle komma fram till nya slutsatser.
Du tar upp risken att ett testresultat skulle kunna vara en ”placebotrigger” och i den tanken finns något intressant.
Resultatet av en F/E-lyssning kan vara att förvrängning kunde detekteras alternativt att förvrängning inte kunde detekteras. Om förvrängning detekterades gäller detta endast med aktuell signifikans enligt svarsseriernas statistik, med använd kringutrustning såsom den fungerade vid tillfället, med de medverkande lyssnarna i den lyssnarform de befann sig vid tillfället och med det använda programmaterialet som spelades.
Om man drar de slutsatser man rimligen kan dra av att kvalificerade lyssnare misslyckades med att belägga en apparat med hörbar förvrängning i enlighet med tidigare angivna förutsättningar, då kan man på goda grunder utgå ifrån att apparaten i fråga är en god återgivare.
Sedan kommer vi då till risken med placebotriggning. För man skulle ju hypotetiskt kunna tänka sig att någon vill dunka någon annan i huvudet med ett F/E-resultat och för att ta poäng i en debatt. Att då rakt av bara ljuga och påstå att objekt x har belagd förvrängning alternativt inte har kunnat beläggas med förvrängning är förstås en risk och en mycket motbjudande sådan.
Dessvärre finns motsvarande risk i exakt lika stor utsträckning om ett test genomförs på annat sätt och det man hänvisar till i stället för svarsserier i F/E-lyssningar utgörs av auktoriteters påståenden i väl ansedda hi-fi-tidskrifter.
Problemet som du uppmärksammar torde alltså snarare vara ett allmänmänskligt problem än något som har med F/E-lyssningar specifikt att göra.
Harryup, jag får intryck av att du hört påståenden från någon eller några som uppskattar F/E-lyssning som metod som inte överensstämmer med min uppfattning om vad man bör dra för slutsatser av testresultat med metoden som grund. Som jag förstår dig tar du fasta på två omständigheter.
1.
De som uppskattar F/E-lyssning som metod tillmäter testresultaten alltför stor vikt.
Kommentar
Visst kan det hända att somliga tillmäter testresultaten alltför stor vikt men det är inte testets fel utan ett psykologiskt problem som även finns i andra sammanhang, exempelvis öppna tester där kända hi-fi-skribenter skriver om sina intryck i största allmänhet.
2.
Ett testresultat för en specifik apparat kan vara relevant i testsituationen men därmed inte med nödvändighet relevant i en annan uppkoppling varför ett i sig korrekt testresultat skulle kunna vara helt irrelevant i en annan situation.
Kommentar
Det är just för att undvika felaktiga tolkningar av testresultat som det är så viktigt att redovisa hur testet gick till såsom beskrivits tidigare. Problem med att specifika arbetsbetingelser medför en svårare uppgift för testobjektet som därmed kan komma att förvränga hörbart under testet men inte i en annan situation är självklart något som kan förekomma. Däremot kan olika arbetsbetingelser för testobjektet utgöra en del av testuppkopplingen.
Allmän oro för att ett specifikt test inte ska motsvara arbetsbetingelserna för en specifik lyssnarsituation någon annanstans är inte heller kopplade till F/E-lyssningen som metod. Olika arbetsbetingelser kan även finnas vid öppna lyssningar utan jämförelser eller vid A/B-tester med olika upplägg. Problemet du tar upp är viktigt att adressera men har dessbättre inget specifikt med F/E-lyssning att göra.
Jag kan bara hålla med dig om att ”man får välja den variant (av utrustning man vill välja, mitt tillägg) som ger en mest glädje vid musiklyssnande”. Och självklart är det inte självklart ”att en anläggning som består av F/E-lyssnade komponenter föredras vid en blindtest även av de som gillar F/E-slektering teoretiskt.”. Vi har ju hela inspelningskedjans alla länkar som är med och påverkar det ljudande resultatet också.
Det vi däremot kan utgå ifrån är att ett ljudsystem som består av länkar som förvränger signalen minst/ej detekterbart vid (kvalificerat genomförd) F/E-lyssning också torde vara det ljudsystem som återger olika inspelningars skilda egenskaper mest korrekt i betydelsen minst skillnadsutjämnat. Därmed finns det skäl att föredra dylik utrustning om man vill ha så liten förvrängning som möjligt vid musiklyssning.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.