F/E-test ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-08 21:41

Flint skrev:Njae. priset speglar bara stegets attraktionsvärde på marknaden med statusvärde mycket viktigare än transparensnivå.

The Lars har högsta transparensnivå :) enligt min plånbok
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 21:46

petersteindl skrev:
Flint skrev:Njae. priset speglar bara stegets attraktionsvärde på marknaden med statusvärde mycket viktigare än transparensnivå.

The Lars har högsta transparensnivå :) enligt min plånbok

Visst. Det är bara en fråga om rätt utmattningsmetod i argumenteringen. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 21:48

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag håller med ett litet men;
Jag ser inte att man kan se på Brystons försäljningskurvor internationellt att det skulle finnas ett strikt samband med att man föredrar apparater som testats godkända i en F/E-lyssning.
IÖ's erfarenhet var ju att folk föredrar F/E-objekt men någon undersökning tror jag inte förekommit utan att det var en magkänsla.

Hur många Svensson som släpas in från gatan till en testning där de får blint välja vad de tycker om tror du kommer att köpa en Bryston när de får se prislappen?

Jag kan inte bedömma om den är prisvärd men det verkar som att du vet bättre. :-)
Jag ställer bara Bryston som företag i förhållande till alla andra som tillverkar slutsteg. Bryston är ingen stor spelare vilket tyder på att folk som skall köpa slutsteg inte förstår sitt eget bästa utan köper något som dom själva gillar.
Vi kan inte ha det så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 21:50

När ska O&G upp till rakning?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 21:58

Ragnwald skrev:När ska O&G upp till rakning?

När dom glättade trycksakerna är klara från tryckeriet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 21:59

Ragnwald skrev:När ska O&G upp till rakning?

Varför skall den det? Är den numera transperent?
Tycker att försäljiningssiffrorna på den i vår galax är blygsamma än så länge.
Men det är vad som naturligt föredras på jorden som känns meningsfullare att ha som referens. Skall man tolka tillverkares storlek i förhållande till vad som säljs så vill folk absolut inte ha en ofärgat ljud.
Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 22:14

Harryup skrev:Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?

Transparent torde den inte vara, O&G alltså och inte Bryston heller trots modifikation, vad har du fått det ifrån?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 22:26

Ok, så det finns inga transparenta apparater men det är de man skall köpa?
Förstår att folk köper nått annat under tiden.
Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-08 22:34

Harryup skrev:Bryston är ingen stor spelare vilket tyder på att folk som skall köpa slutsteg inte förstår sitt eget bästa utan köper något som dom själva gillar.
Vi kan inte ha det så.

Du får väl se till att MoLT blir översatt till engelska, spanska, kinesiska, arabiska och malajiska, och att den får lite spridning.

Om man inte vet att man skall lyssna på det, hur stor chans är det då att man gör det?

Vad skulle få dig att provlyssna en för dig okänd hifitillverkare från Bruma?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-08 22:40

Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.

Nej, den gick inte längre att detektera i lyssningen efter ombyggnad, det är inget bevis på transparens - det säger bara att ett tidigare detekterat fel tagits bort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 22:41

Nattlorden skrev:Vad skulle få dig att provlyssna en för dig okänd hifitillverkare från Bruma?

Eftersom jag inte kan Burmesiska bleve det nog mest att lyssna på tonfallet och ev. försöka tyda kroppsspråket och på det sättet försöka förstå vad denne hifitillverkare har att säga. I värsta fall finge jag anlita en tolk. 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 22:41

Från Bruma?
Varför skall tillverkaren vara okänd? Bryston annonserar i alla stora HiFimagasin internationellt. Men man nämner ju inte direkt att det inte är detekterbart. SÅ därför är dom väl inte större än vad dom är.
Misstänker att man säljer mer Bryston i vilket land som helst i asien jämfört med Sverige.
Ibland förstår jag inte alls dina inlägg men det kanske du tycker om mina också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 22:41

Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.

Det här är andra gången i tråden jag svarar dig på den frågan.
Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar, om jag inte är helt felunderrättad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 22:43

Ragnwald skrev:

Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar.

Sant, fast du är den enda som jag har sett skrivit det. Var inte omdömmet översvallande odetekterbar tidigare?
Ja, då är det ju ännu besynnerligare varför Sprudel borde tycka om steget. Han kanske helt enkelt hör färgningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 22:46

Harryup
Du är uppfriskande vass i debatteringen idag. Respekt. :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 22:46

Harryup

Inte lätt att veta. Visst har han Inohögtalare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-08 22:51

Harryup skrev:Från Bruma?
Varför skall tillverkaren vara okänd? Bryston annonserar i alla stora HiFimagasin internationellt.

Och hur många procent av alla som köper stereoutrustning har någonsin ens tjuvbläddlat i ett "internationellt större hifimagasin"? Jag tror aldrig jag köpt något.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-08 22:51

Ragnwald skrev:

Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar, om jag inte är helt felunderrättad.

Å andra gången som du svarar fel . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 22:52

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Från Bruma?
Varför skall tillverkaren vara okänd? Bryston annonserar i alla stora HiFimagasin internationellt.

Och hur många procent av alla som köper stereoutrustning har någonsin ens tjuvbläddlat i ett "internationellt större hifimagasin"? Jag tror aldrig jag köpt något.

Räknas molt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-08 22:55

Flint skrev:Räknas molt?

Nej, och inte Hifi&Mystik heller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-08 22:57

Harryup skrev:Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?

Brystons uttryckliga mål är att designa ofärgande förstärkare. Och med tanke på att det enda som behövdes för att göra den omöjlig att höra i LTS F/E-lyssning var en smärre justering av utgångsfiltret (höjning av övre gränsfrekvensen; vad gör man - byter en konding?) så...

Dessutom börjar Brystons slutstegsserie på 2x300 W. Hur många behöver så mycket effekt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-08 22:59

Ragnwald skrev:

Du är nog felunderrättad. :)

Vid första lyssningen var det en hörbar avrullning i diskanten. Efter modifiering gick den inte att detektera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 23:01

Almen skrev:

Brystons uttryckliga mål är att designa ofärgande förstärkare. Och med tanke på att det enda som behövdes för att göra den omöjlig att höra i LTS F/E-lyssning var en smärre justering av utgångsfiltret (höjning av övre gränsfrekvensen; vad gör man - byter en konding?) så...

Dessutom börjar Brystons slutstegsserie på 2x300 W. Hur många behöver så mycket effekt?

Men Men,
Ragnwald då?
Han skriver ju att den låter skit i diskanten? *duckar*
Eller är i vart fall hörbart färgande. Känns som att det finns motsägande fakta här.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 23:02

Ragnwald skrev:Harryup

Inte lätt att veta. Visst har han Inohögtalare?

Jo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-08 23:07

Flint skrev:Harryup

Åhh, tack.
Ifs så föredrar jag att kalla mig för bollplank så att folk kan få testa sina idéer och sin smak och få en objektiv utvärdering tillbaka. 8)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 23:10

Första gången jag hört talas om att sänkning av undre gränsfrekvens, skulle göra diskanten transparent. Intresant lösning, hur gick det till?
Alexi skrev:Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 23:14

Harryup skrev:

Åhh, tack.
Ifs så föredrar jag att kalla mig för bollplank så att folk kan få testa sina idéer och sin smak och få en objektiv utvärdering tillbaka. 8)

mvh/Harryup

Själv ser jag mig som en lerduvemaskin :roll:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-08 23:24

Flint skrev:
Harryup skrev:

Åhh, tack.

mvh/Harryup

Själv ser jag mig som en lerduvemaskin :roll:

Det är väl lugnt, så länge de som skjuter föredrar blindtester. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-08 23:26

Ragnwald skrev:Första gången jag hört talas om att sänkning av undre gränsfrekvens, skulle göra diskanten transparent.

Samma här.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 23:28

Tippar att Plinius är helt transparent. :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi