Moderator: Redaktörer
kalenen skrev:Hej allesammans!
Har ett ino rum som håller på att göras om lite.
Sen tidigare har dämpdelen på framväggen varit uppdelad i 3st sektioner då jag kört flerkanal.
Nu ska jag göra om då jag vill få det optimalt för 2-kanal, alltså det blir 2st sektioner med lite mellanrum i mitten mellan de 2 dämpväggarna.
Så hur bred ska denna kala yta vara?
Mitt rum är ca 3,8m brett.
Någon kunnig? :)
KarlXII skrev:Borde man inte kunna lyssna sig till sånt själv?
Om man inte här någon skillnad på den ena eller andra procenten täckningsgrad, vad är det då för idé att gå vidare?
nikeb skrev:Ja låt dämpningen gå in så att den täcker 1:a reflexen bakom högtalaren och något lite till så borde det bli bra. Därimellan kan du sätta upp diffusorer så blir det ännu bättre.
darkg skrev:Om man tänker tvärt om att man har heldämpat - eller ingen vägg - med högtalare som trivs vid vägg, vad skulle man behöva sätta upp för plank då?
Jag har funderingar på att placera högtalare på ömse sidor om ett valv (typ) så att väggen försvinner mellan högtalarna. Är det dömt att misslyckas? bakom hålet finns givetvis något, ett rum med viss diffusion och någon liten dämpning... och betongvägg.
darkg skrev:Tack så mycket, det tycks verkligen inte vara en lysande idé. Jag släpper den.
Min första fråga gällde mer ett förslag på ett sätt att närma sig en förståelse genom att vrida på begreppen. Många undrar: Hur ska dämpas? Istället kan man tänka sig att hela väggen är heldämpad. Vad skulle man i så fall behöva göra för att förbättra ljudet?
Samma fråga i grunden, olika perspektiv. Och en påminnelse om att en åtgärd alltid står i förhållande till ett utgångsläge.
kniffarn_ skrev:När man ska dämpa högtalarväggen och använder sig av högtalare som skall placeras nära väggen bör du dämpa de reflexer som kommer att uppstå. Ska du göra mer än bara t.ex. en ACO-skiva bakom bör du dämpa hela vägen upp till taket för bästa resultat, samt lämna MINST 1 meter i mitten som är odämpad.
Man brukar i regel börja dämpa i ytterkant på högtalarna och sedan gå in mot mitten
Saxat från ett föredrag av IÖ i Umeå med LTS.
eriken skrev:kniffarn_ skrev:När man ska dämpa högtalarväggen och använder sig av högtalare som skall placeras nära väggen bör du dämpa de reflexer som kommer att uppstå. Ska du göra mer än bara t.ex. en ACO-skiva bakom bör du dämpa hela vägen upp till taket för bästa resultat, samt lämna MINST 1 meter i mitten som är odämpad.
Man brukar i regel börja dämpa i ytterkant på högtalarna och sedan gå in mot mitten
Saxat från ett föredrag av IÖ i Umeå med LTS.
Minns du om det gällde alla rum med minst en meters odämpat område mellan högtalarna och isåfall varför? Var själv där men minns tyvärr inte något resonemang kring den saken.
Jag har laborerat lite med hur stor yta som ska vara odämpad de senaste två dagarna och tycker att det gör stor skillnad med 1 meter eller 120 cm odämpat. Med bara en meter odämpat blir bra inspelngar bättre och sämre inspelningar bli mindre lyssningsbara (läs hårdare). Med lite större odämpad yta ca 120 cm blir det ett lite fylligare ljud som är mera förlåtande och gör att sämre inspelningar inte låter lika illa.
Blir nog att köra långtidslyssning på båda varianterna för att se vad som fungerar bäst i längden.
Adhoc skrev:...
Några inlägg ur tråden:
Spåra från vilken punkt i rummet kommer interferensen (reflektionen) som ger toppar och dippar i frekvenskurvan vid lyssningsplats. Toppar: Ljudvågens gångavstånd; 344/f + lyssningsavståndet. Dippar: Ljudvågens gångavstånd; (344/f) / 2 + lyssningsavståndet. (Se diagrammet):
http://www.gearslutz.com/board/6367558-post22.html
...
eriken skrev:Sprudel: Jag har dubbla lager aco (alltså 12 cm tjockt) och inte riktigt ända upp till taket utan 20 cm ifrån taket då det skulle se väldigt fult ut om acon stack upp över gardinen som täcker all dämpning.
Hur mycket de där 20 centimetrarna gör i teorin har jag ingen aning om. Jag tycker mig inte kunna höra någon direkt skillnad om jag täcker dem vilket jag däremot gör om jag lämnar 50-60 cm mot taket odämpat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster