F/E-test ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-09 19:10

Flint skrev:Och du gillar transistorfärgat ljud med trasiga "s" och cymbalanslag.

Har du några belägg för detta påstående? Mer än dina hemliga ofärdiga dokument då.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-09 20:22

Hej på er alla tjatande metodförsvarare och övriga medlöpare samt motsägare.

:)

En sån här har jag.
Fast som rent slutsteg, men det är samma skit.
Den essar inte till det eller ställer till med några andra dumheter.
Såvitt jag kan höra.

http://www.stereophile.com/content/expo ... asurements
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-09 20:28

Richard skrev:Ni gillar färgat ljud, helt ok tycker jag.

Inget konstigt alls att många gillar litet extra krydda till maten, eller hifin...

Men trots detta faktum, d.v.s. att många uppskattar rörförstärkares kvaliteter, och att du tycker att det är helt ok tillika förståeligt, bör vi enligt ditt tidigare inlägg "lämna de antika rörförstärkarna åt sitt öde i forntiden". Jag greppar inte riktigt retoriken här...
Senast redigerad av bensnake 2012-01-09 20:34, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 20:28

Alexi skrev:Flint lista dina frågor så att de går att besvara med bara ja/nej eftersom du ville att dina frågor skulle besvaras så kortfattat.

Hur menar du? Frågan om vilken lyssningsutrustning som används vid f/e-testen kan inte besvaras med antingen ja eller nej men den kan besvaras med vilka prylar som används, förstärkare och högtalare, och det är ett rakt svar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 20:34

Erik_AA skrev:
Flint skrev:Och du gillar transistorfärgat ljud med trasiga "s" och cymbalanslag.

Har du några belägg för detta påstående? Mer än dina hemliga ofärdiga dokument då.

Att trissehäckar lägger till transistorfärg i diskanten, ja, det säger mina hörselintryck. Att Rickard gillar det, ja tydligen eftersom han gillar trisseljud. Hoppas att svaret var till belåtenhet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-09 20:38

Flint skrev: som används vid f/e-testen

Du har redan fått förklarat för dig varför du inte kan utrycka dig så; hur vore det att fatta detta?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-09 20:49

Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Att trissehäckar lägger till transistorfärg i diskanten, ja, det säger mina hörselintryck. Att Rickard gillar det, ja tydligen eftersom han gillar trisseljud. Hoppas att svaret var till belåtenhet.

Okej missade att det bara var din subjektiva åsikt.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 21:00

Erik_AA
Det är ok. Jag uppmanar alla att inte tro mig.
Vad tror du Richard har för belägg för att vi som gillar musik förmedlat via rörsteg gör det för det påstått färgade ljudet rören ger?

Vi frågar honom samtidigt direkt.
Richard, vad har du för belägg för att vi som gillar musik förmedlat via rörsteg gör det för det påstått färgade ljudet rören ger?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 21:06

Richard
Vad gillar du ljudet på den här demon? Lyssna speciellt på dom ivrigt kompressorpumpande cymbalerna.

http://www.studioblue.se/studio-blue/hor-och-se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-09 21:14

Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men

-Vad spelar det för roll vad andra tycker?

8O

Ja, alltså det kan ju vara intressant att ta del av det, men där kan man ju kanske nöja sig?

:?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-09 21:14

Jag tycker Richards inlägg är helt logiskt. Vi kan inte ha färgande rörförstärkare utan får nöja oss med neutrala trisseapparater. Eller öhh, vänta, alla trisseapparater utom nån har ju också detekterats färgande.
Nåja, vad är det för fel på att ta hem en orkester då man vill höra lite musik.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 21:19

Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men

8O

Ja, alltså det kan ju vara intressant att ta del av det, men där kan man ju kanske nöja sig?

Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet. Varför tjatar dom om det här. Låt folk få tycka vad dom vill och tryck inte på dom någon konstgjord sanning som inte ens är objektivt testad att ge subjektiva fördelar i den personliga lyssningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-09 21:32

Föregå med gott exempel och sluta ditt eget tjatande?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-09 21:45

Jag tycker att rörförstärkare ger en fnisslig bas och en bumlig diskant.

Trissehäckar? De är precis tvärtom.
Fast värre.

F/E-lyssning skall vi inte tala om!
Den leder bara till missnöje och kraschad ekonomi.

Näe, det enda rätta är att ägna sitt hifiintresse åt att gagga på ett forum.

Skit i musiken!

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-09 21:56

Flint skrev:

8O

Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet. Varför tjatar dom om det här. Låt folk få tycka vad dom vill och tryck inte på dom någon konstgjord sanning som inte ens är objektivt testad att ge subjektiva fördelar i den personliga lyssningen.

Jag har i denna tråd läst att Öhman tydligt redogjort för sin syn på F/E-lyssning och vilka slutsatser man kan dra därav. Ingenstans står att han vill att folk ska köpa en förstärkare baserat pä de slutsatserna. Däremot står uttryckligen att han tycker att folk ska köpa det som de själva tycker låter bra. De tjatar alltså inte, som du påstår, och försöker inte heller trycka på någon några konstgjorda sanningar. Den som tjatar om samma sak i ett är ju du, trots att dina frågor besvarats. Öhman har t.ex redogjort för olika testanläggningar, även om de inte påverkar resultatet, och ändå skriver du EFTER det att vilka prylar som används är en del i hemlghetsmakeriet. Det verkar nästan att du har ett filter som tar bort vissas inlägg ifrån din browser. Eller skiter du bara i att läsa vad de skriver? Eller läser du, men hävdar att de inte MENAR vad de skriver?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-09 22:09

Flint skrev: Att trissehäckar lägger till transistorfärg i diskanten, ja, det säger mina hörselintryck.

Ja, det skulle ju vara jättekonstigt annars. 8O

Flint skrev:Att Rickard gillar det, ja tydligen eftersom han gillar trisseljud. Hoppas att svaret var till belåtenhet.

Har Rickard lyssnat på trissehäckar hos dig? :?:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-01-09 22:10

Richard skrev:Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
highfidelity" så som det var tänkt från början.

Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.

OK, vi kanske ta och vända på den stenen riktigt ordentligt. :wink: Du vet ju att hörselns känslighet för olika frekvenser ändras efter vilket medelljudnivå som vi lyssnar på. Om vi nu antar att majoriteten av lyssningen på hifi-apparater hemma i stugorna sker på avsevärt lägre ljudnivå än vad en symfoniorkester eller ett rockband normalt spelar på; hur ska inspelningen då återges för att vara så naturtrogen som möjligt?

1. Ska det vara "oförvrängt" och "rakt" även om detta skulle betyda att det upplevda ljudet blir blodfattigare än vad det skulle varit med samma ljudnivå som under uppförandet?

2. Eller ska man kompensera för den förväntade lägre ljudnivån under uppspelningen så att uppfattningen av musiken blir lik den vid uppförandet?

Säger inte att jag sitter med svaret på frågorna, eller att just en rörförstärkare alltid besitter egenskaperna i "2." ovan, men det kan vara värt att inte alltid bara likställa egenskapen hos en länk i kedjan med "high fidelity" eller inte. Det är ju faktiskt slutresultatet som kommer ur högtalarna som ska vara "high fidelity" (om man så önskar) och då påverkar också vid vilken ljudnivå du lyssnar avsevärt.

Vissa delar i en återgivningskedja tycker jag just bara ska "återge". En CD-spelare eller kablaget som binder ihop prylarna ska bara skicka vidare signalen så bra som möjligt. Men en högtalare kan inte ensamt vara "high fidelity". Här måste man ta med i ekvationen vilket rum den ska stå i, hur högt man vill kunna spela på den och även lyssnarens preferenser. Kombinationen högtalare - rum - lyssnare kan vara "high fidelity" eller inte.

När det sen gäller förstärkare så lutar jag åt att den är ett mellanting mellan återgivningslänk och kombinations-länk. Vet du med dig att du ofta vill kunna krana på för fullt upp till konsertnivåer, så är det förmodligen bäst att se förstärkaren som en länk som bara ska återge med förstärkning (wire with a gain). Men om du vet med dig att du inte kommer att kunna spela vid de ljudnivåerna, så kan det finnas skäl att se om en viss "färgning" (som du kallar det) inte ger mer "high fidelity" i slutändan.

Loudness-knappen som var vanligare på stärkare förr var inte vara en "färgning" utan skulle och kunde (rätt använd) bidra till mer "high fidelity" vid lägre nivåer. En rörförstärkare med mjuk drivning kombinerad med en lämplig högtalare kan faktiskt också bidra till en mer njutbar OCH realistisk återgivning vid lägre ljudnivåer.

Jag är en anhängare av F/E-lyssningarna i MoLT och tycker det är mycket intressant att läsa om när de kan isolera "ljudsignaturen" hos en specifik del i återgivningskedjan på det sättet. F/E-lyssning talar verkligen om hur just den förstärkaren t.ex. påverkar signalen. Väldigt coolt! :P Om man sen vill kan man ju använda de resultaten (som faktiskt har en väldigt stor del av objektvitet i sig) till att "designa" sig anläggning. MEN jag vet också att slutresultatet inte bara hänger på hur väl stärkaren "klarat" en F/E-lyssning. Man måste betrakta apparaterna efter ens egna lyssningssituation och då är det som sagt inte säkert att en apparat som varit svår att detektera i en F/E-lyssning alltid ger det mest njutbara ljudet eller en mest "high fidelity".

Oj, det vart mycket tex det där... :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-09 22:29

Den här sista sidan gav mig en grav déja vu-upplevelse precis. Surrealistiskt. 8O
2021 maj på Spotify

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-09 22:35

shifts skrev:Den här sista sidan gav mig en grav déja vu-upplevelse precis. Surrealistiskt. 8O

"Faktiskt: För konsekvens i debatten"..

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-09 22:40

Harryup skrev:Jag tycker Richards inlägg är helt logiskt. Vi kan inte ha färgande rörförstärkare utan får nöja oss med neutrala trisseapparater. Eller öhh, vänta, alla trisseapparater utom nån har ju också detekterats färgande.
Nåja, vad är det för fel på att ta hem en orkester då man vill höra lite musik.

Mvh/Harryup

Problemet är väl att det är så förbålt få förstärkare som testats, därav det eviga tjatandet om 208:an, Denon och nå´n gammal Sentec :wink:
Det enda aktuella steget är väl Bryston 14B SST2 (eller var det senaste versionen som testades?). Jag skulle gärna vilja veta hur Boulder, Spectral, m.fl skulle klara sig i ett F/E test, eller varför inte ett par ARC REF250.

-Vad spelar det för roll vad andra tycker

Och det frågar du här, min herre behagar skämta :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-09 22:45

8O

Om det handlar om tyckande är väl allt nog och väl, så länge som man inte hålls ansvarig för åsikter som man verkligen inte omfattar. Det är när tyckande och fakta blandas till en finfördelad smet som det blir jobbigt att hålla reda på vad som är vad.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-09 22:45

Jag hade en gammal radio med loudnessknapparna märkta Jazz resp. Intim. Det var bättre förr.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-01-09 22:46

Flint skrev:
Alexi skrev:Flint lista dina frågor så att de går att besvara med bara ja/nej eftersom du ville att dina frågor skulle besvaras så kortfattat.

Hur menar du? Frågan om vilken lyssningsutrustning som används vid f/e-testen kan inte besvaras med antingen ja eller nej men den kan besvaras med vilka prylar som används, förstärkare och högtalare, och det är ett rakt svar.
Du begär att dina frågor ska besvars kortfattat helst med bara ja eller nej som svar, men när jag ber dig specificera dem säger du att de inte kan besvaras så? 8O

Har du möjligen vissa medlemmar på ignore? Eftersom flera har svarat på dina frågor. Ingvar gav ett långt svar på olika anläggningar som använts vid olika tillfällen och den anläggning som oftast lyssnas igenom i Studion antar jag att du läste om eftersom du gick in på deras sida och av någon märklig anledning istället började diskutera ljudkvalitén på något specifikt ljudklipp.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-09 22:48

Flint skrev:Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet.

Kan riktigt se för min inre syn hur mamma och pappa IngOehman tjatar på den lille.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-09 22:48

darkg skrev:Jag hade en gammal radio med loudnessknapparna märkta Jazz resp. Intim. Det var bättre förr.

Själv skulle jag vilja att Sten Bromans dragspelsfilter återinfördes.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-09 22:51

DQ-20 skrev:
Flint skrev:Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet.

Kan riktigt se för min inre syn hur mamma och pappa IngOehman tjatar på den lille.

/DQ-20

Är Flint IÖ's pappa? Ja, det skulle ju förklara ett och annat....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-09 22:53

Alexi skrev:
Flint skrev:

Du begär att dina frågor ska besvars kortfattat helst med bara ja eller nej som svar, men när jag ber dig specificera dem säger du att de inte kan besvaras så? 8O

Har du möjligen vissa medlemmar på ignore? Eftersom flera har svarat på dina frågor. Ingvar gav ett långt svar på olika anläggningar som använts vid olika tillfällen och den anläggning som oftast lyssnas igenom i Studion antar jag att du läste om eftersom du gick in på deras sida och av någon märklig anledning istället började diskutera ljudkvalitén på något specifikt ljudklipp.

Jag frågade vad du menade eftersom en av frågorna inte kunde besvaras med ja eller nej. I övrigt har mina frågor varit så enkelt formulerade att ett enkelt svar kan avges. Gå tillbaka och kolla så får du se själv. Vissa vill att jag inte upprepar mig så det är bättre att du kollar istället.
Senast redigerad av Flint 2012-01-09 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-09 22:55

DQ-20 skrev:

8O

Om det handlar om tyckande är väl allt nog och väl, så länge som man inte hålls ansvarig för åsikter som man verkligen inte omfattar. Det är när tyckande och fakta blandas till en finfördelad smet som det blir jobbigt att hålla reda på vad som är vad.

/DQ-20

Kan hålla med dig i sak.

Men, när olika personer åberopar motstridiga utsagor såsom just varandes fakta, så finns ju RISKEN att det emellanåt handlar om att någon just TYCKER att något är fakta.

Nu ser jag inte något jätteproblem med det för egen del.
Jag tar mitt eget ansvar för om jag skall tro på det jag läser, och klandrar egentligen ingen fakta-åberopare här på forumet om de har fel.

Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-09 22:57

Flint skrev:Jag frågade vad du menade eftersom en av frågorna inte kunde besvaras med ja eller nej.

Går hur bra som helst:

Har man vid vissa tillfällen använts Ino-högtalare?
Har man vid vissa tillfällen använts NAD 208?

Och har du bara läst svaren du fått innan så vet du precis vad du skall fråga efter...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-09 23:01

Strmbrg skrev:Men, när olika personer åberopar motstridiga utsagor såsom just varandes fakta, så finns ju RISKEN att det emellanåt handlar om att någon just TYCKER att något är fakta.

Just så menade jag.

Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.

App, app, app...

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2012-01-09 23:07, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi