PerStromgren skrev:
Det var väl inget! Har du sett IÖ:s hemsida?
länk?
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:
länk?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:
länk?
Nä, det var just det...
Bill50x skrev:Fast ibland undrar jag om något är bättre än inget...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Fast ibland undrar jag om något är bättre än inget...
Måste vara ganska mycket 'något' innan det blir bättre än inget... För dåligt är kontraproduktivt.
LasseA skrev:Så man mäter med en lyssning? Men lyssningen är fortfarande ingen mätning?IngOehman skrev:Ja självklart. Lika självklart som att man med en lyssning kan mätaSvante skrev:Men nog fasen är examination ett sätt att mäta kunskap?
lyssnarens hörförmåga.
LasseA skrev:Om ovanstående inte var en ändring i inställning från din sida så vill jag fråga: På vilket sätt skiljer sig att mäta någons hörsel och att mäta (lyssna fram/undersöka) en apparats färgning? Varför är det första en mätning och det andra inte det?
LasseA skrev:Jag har letat men lyckas inte hitta det du pekar på ovan, kan du visa några exempel?IngOehman skrev:Det finns ingenting "ovetenskapligt" med F/E-lyssningar. Men det är tänk-
bart att den som inte förstår vad de är och vilka slutsatser man kan dra
från dem - drar otillåtna slutsatser.
Exempelvis har flera sådana setts i den här tråden, från människor som
ser dem som mätningar, vilket i sig är en ovetenskaplig slutsats.
IngOehman skrev:På samma sätt kan man mäta en elevs kunskaper med t ex ett prov med några lämpliga frågor.
Men du menar väl inte att man mäter provet genom att låta elever svara på frågorna? Är elever, vars kunskapsnivå inte är kända så till den milda grad, en användbar måttstock menar du?
Svante skrev:IngOehman skrev:På samma sätt kan man mäta en elevs kunskaper med t ex ett prov med några lämpliga frågor.
Men du menar väl inte att man mäter provet genom att låta elever svara på frågorna? Är elever, vars kunskapsnivå inte är kända så till den milda grad, en användbar måttstock menar du?
Som lärare och provkonstruktör kan jag meddela att jag och mina kolleger gör detta ständigt.
Det primära syftet med ett prov är förstås att mäta eleverna, men det är ganska svårt att konstruera prov som ligger på rätt svårighetsnivå. Ibland blir de svårare, ibland blir de lättare. Ofta vet vi inte det innan provet ges, men när det blir få som klarar provet förstår vi att det var ett svårt prov, alternativt när det blir många som klarar sig inser vi att det var ett lätt prov.
DQ-20 skrev:
Absolut! That's were all the action is. Välkommen in i stugvärmen.
/DQ-20
NE skrev:mätning, serie åtgärder varmed en egenskap hos en företeelse, ett objekt eller ett ämne kan uttryckas med siffror på ett sådant sätt att relationer mellan empiriska företeelser representeras med relationer mellan tal. Mätning gör det möjligt att tillämpa matematik i empiriska sammanhang, t.ex. att formulera samband mellan variabler (storheter) som matematiska ekvationer, och att tillämpa kvantitativa metoder.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster