DQ-20 skrev:phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.
Jodå. Skönandar.
/DQ-20
Och vi andra har symboler istället för bilder i vår avatar?
Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.
Jodå. Skönandar.
/DQ-20
Teorier typ f/e-testets påstådda fördelar som bara är testade inom sina egna ramar och principer och inte utifrån mer normala synsätt kan mycket väl vara felaktiga när de testas från andra vinklar typ rent subjektiv bedömning i blindtest.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
och betraktar syftet med F/E-lyssning att vara att kunna godkänna eller
underkänna apparater, är Svante.
Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
Det ÄR en sanning. Du är mig veterligt den enda som jag sett framföra
sådana uppfattningar.
IngOehman skrev:Men - du har i åtskilliga sammanhang argumenterat att F/E-lyssningen är ett användbart verktyg/mätinstrument för att göra en kvalitetsgradering i termer av detektion/icke-detektion.
Claes skrev:Och om vi gjort någon bra inspelning tror jag det är mest lämpligt att andra än vi själva svarar på; vilket många har gjort. Se
http://studioblue.se/studio-blue/cd-fran-studio-blue
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
sådana uppfattningar.
Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Du har fel.
Nattlorden skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
sådana uppfattningar.
Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Du har fel.
Alltså... nu läses det nog lite tossigt, Svante... Har du vid ett tillfälle framfört något sådant, och IÖ sett det... och inte sett någon annan göra det... Så är det väl en sanning att du vore den enda han sett framföra den.
Legion skrev: En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.
Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Flint skrev:Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Det är fel att du ska stå tillbaka för en sån där. Gör som jag - läs inte och svara inte på det som uppenbart är provokation. Detta enbart för att undvika sedvanligt bråk.
Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
Nu tycker jag allt att du är lite snål med alternativen.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
Nu tycker jag allt att du är lite snål med alternativen.
/DQ-20
Flint skrev:Svante
Folk förstår.
Legion skrev:Jag kan hålla med Flint i att man nog inte ska så kategoriskt kalla en förstärkare som visar sig vara lite eller inget färgande i en F/E-lyssning för "bra".
Legion skrev:En konstruktions värde som just konstruktion måste bedömas efter hur nära den kommer det som är MÅLET med konstruktionen.
Legion skrev:En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.
Legion skrev:En förstärkare som passerar obemärkt är alltså bara en bra konstruktion om maximal signaltrohet var målet med konstruktionen. Att den i.o.m att den passerar obemärkt gör den till ett bra val för somliga är en annan sak, men då är man ändå i den så objektiva F/E-svängen inne på subjektiva bedömningar.
Legion skrev:Om den hörs eller inte är inte subjektivt däremot, men det är inte alls en bedömningsgrund för bra eller dålig. Eller ens för bra eller dålig konstruktion (om det inte är enorma grejer som upptäcks, som t.ex rökpuffar..).
joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Flint skrev:joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Feltolkning. Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.
Därför är F/E-metoden, Öhman, Studio Blue och alla vi andra kass tycker han.
phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.
petersteindl skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.
MvH
Peter
Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Är inte det bevis så det räcker?
Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.
Flint skrev:petersteindl skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.
MvH
Peter
Nästan. Uppslaget fick jag av IÖ var nu han har hämtat det ifrån i sin tur men jag kör inte med IÖ:s handkolorerade koppling utan en egen med en inverterande LM3886 med fast utgångsimpedans på två ohm.
Att jag förkastar f/e-metoden ska bara tas som en subjektiv uppfattning men att det inte finns blindtest som objektivt bekräftar att sk. ofärgande prylar ger subjektiva lyssningmässiga fördelar är som jag ser fakta eftersom inga såna tester verkar vara gjorda. Ingen har i alla fall visat eller refererat till någon sån test i den här tråden.
Svante skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Ahajavisstja, han byggde ju tom 2 ohms utimpedans och tyckte det var bra.
Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster