F/E-test ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-10 13:35

DQ-20 skrev:
phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.

Jodå. Skönandar.

/DQ-20

Och vi andra har symboler istället för bilder i vår avatar? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-10 13:44

Teorier typ f/e-testets påstådda fördelar som bara är testade inom sina egna ramar och principer och inte utifrån mer normala synsätt kan mycket väl vara felaktiga när de testas från andra vinklar typ rent subjektiv bedömning i blindtest.

@Flint
Jag kan inte säga att jag exakt är med på alla intrikata spörsmål i exakt hur försöksuppställningen går till och tycker att viss kritik mot den verkar befogad t.ex att variation av omkringliggande utrustning i alla fall teoretiskt borde kunna kanske åskådliggöra skillnader i hörbarhet på olika sätt?
Vidare tycker jag det borde vara mer blindat än det är.

Men ansatsen och själva testet verkar ju trots detta oändligt mycket bättre än "subjektiv bedömning"? Jag kallar inte subjektiv bedömning som något som man ens kan ansätta ha något som helst värde om man försöker ha en mer vetenskaplig ansats i en metodik?

Vad är "mer normala synsätt"? Jag uppfattar att F/E-test verkar vara ett hjälpmedel att utröna påverkan av en viss grunka? Det testet måste ju ske inom sina egna ramar? Man kan ju inte uttala sig säkert om någonting utanför den testuppställningen?
Testet verkar ju vara utformat på ett sådant sätt att konstlasten skall vara tillräckligt svår för att avslöja svagheter men tillräckligt snäll för att inte vara ett randfall? Övrig utrustning i signalkedjan verkar vald för att de skall vara tillräckligt bra för att kunna detektera påverkan av grunkan.
Jag förstår faktiskt inte din kritik? Det påstås ju inte att resultaten är överförbara till andra situationer? Eller att det alltid skulle upplevas som att det låter bättre bara för att det inte är detekterbart?

De säger ju att i det testet så färgar grunkan kanske inte och att det är en egenskap man kanske vill att sin grunka skall ha? Inte att det kommer låta bättre ur den när du spelar? Det får ju den enskilde avgöra själv?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 14:33

Claes
Gör så här till nästa försök. Minska ner det vackra ordflödet till en tiondel och komplettera det som blir kvar med redovisning av "icke slarvade" tester som objektivt visar att resultatet av f/e-testet medför subjektivt upplevda fördelar för gemene man vad gäller musikupplevelse. Då ska jag ta dig och din filosofi på mer allvar. Som det är nu spelar du och IngOehman och era anhöriga i samma liga som dyrkabelförespråkarna. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 14:42

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
och betraktar syftet med F/E-lyssning att vara att kunna godkänna eller
underkänna apparater, är Svante.

Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.

Det ÄR en sanning. Du är mig veterligt den enda som jag sett framföra
sådana uppfattningar.

Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.

Du har fel. Du skriver att jag menar att SYFTET med F/E-lyssning (som metod) är att nå Pass/Fail. Som om det bara fanns ett enda syfte med metoden. Det är ett viktigt syfte som jag många gånger har fokuserat på och det har varit det syftet som har avhandlats i många trådar, men det är inte det enda tänkbara syftet.

Extra komiskt blir det när du senare i samma inlägg gör observationen:

IngOehman skrev:Men - du har i åtskilliga sammanhang argumenterat att F/E-lyssningen är ett användbart verktyg/mätinstrument för att göra en kvalitetsgradering i termer av detektion/icke-detektion.

...alltså att jag inte argumenterar för P/F utan A/B/C/D/E/F. Typ. *

Och utöver detta har jag många gånger argumenterat för att man ska F/E-lyssna för att upptäcka subjektiva kvaliteter, vilket är ett tredje syfte som du nu verkar fokusera på. Har P/F blivit ointressant för dig nu när du har börjat leka med rörförstärkare och dessutom fått pisk i statistikdiskussionerna? (<- Det där är såna där retoriska frågor som du själv brukar ställa, men jag ska inte låtsas som om det är ditt svar som är intressant, utan det är frågan i sig)

*Iofs var detta bara i ett par trådar varav du sabbade en genom att gå emot trådskaparens (min) vädjan i förstainlägget. Jag har kommit vidare på hur en sådan gradering skulle gå till, men har låtit bli att starta en ny tråd om det eftersom jag vet var den skulle sluta, nämligen i ytterligare trådsabotage.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 14:48

Claes skrev:Och om vi gjort någon bra inspelning tror jag det är mest lämpligt att andra än vi själva svarar på; vilket många har gjort. Se
http://studioblue.se/studio-blue/cd-fran-studio-blue

"American Poster" borde alla ha i sin skivsamling. Inspelning med enbart två mikar, skön musik och helt fri från masteringsprocessning.

Beställ omedelbums! :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 14:48

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.

sådana uppfattningar.

Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.

Du har fel.

Alltså... nu läses det nog lite tossigt, Svante... Har du vid ett tillfälle framfört något sådant, och IÖ sett det... och inte sett någon annan göra det... Så är det väl en sanning att du vore den enda han sett framföra den.

Och nog vill jag minnas vi hade en lång diskussion om vad som var mätning eller inte?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 15:02

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.

sådana uppfattningar.

Du har fel.

Alltså... nu läses det nog lite tossigt, Svante... Har du vid ett tillfälle framfört något sådant, och IÖ sett det... och inte sett någon annan göra det... Så är det väl en sanning att du vore den enda han sett framföra den.

...återstår då att han bevisar, med sammanhanget klart, att jag har framfört den åsikten. Det går säkert att gräva fram någon tråd där jag argumenterar för att vi ska fokusera på P/F eftersom det är det som diskussionen handlar om just då. Men det är en annan sak.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-10 15:14

Jag kan hålla med Flint i att man nog inte ska så kategoriskt kalla en förstärkare som visar sig vara lite eller inget färgande i en F/E-lyssning för "bra".
En konstruktions värde som just konstruktion måste bedömas efter hur nära den kommer det som är MÅLET med konstruktionen. En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt. En förstärkare som passerar obemärkt är alltså bara en bra konstruktion om maximal signaltrohet var målet med konstruktionen. Att den i.o.m att den passerar obemärkt gör den till ett bra val för somliga är en annan sak, men då är man ändå i den så objektiva F/E-svängen inne på subjektiva bedömningar. Om den hörs eller inte är inte subjektivt däremot, men det är inte alls en bedömningsgrund för bra eller dålig. Eller ens för bra eller dålig konstruktion (om det inte är enorma grejer som upptäcks, som t.ex rökpuffar..).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 15:17

Legion skrev: En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.

Och marknadsföringen av densamma är tämligen misslyckad om man inte berättar för kund vad den är avsedd att göra utöver det som framgår ur ordet förstärkare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 15:23

Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.

Det är fel att du ska stå tillbaka för en sån där. Gör som jag - läs inte och svara inte på det som uppenbart är provokation. Detta enbart för att undvika sedvanligt bråk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 15:44

Flint skrev:
Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.

Det är fel att du ska stå tillbaka för en sån där. Gör som jag - läs inte och svara inte på det som uppenbart är provokation. Detta enbart för att undvika sedvanligt bråk.

Ja, du är en cool snubbe som hanterar det där bra, och jag försöker. Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant. Ibland väljer jag det första bara för att jag inte klarar något annat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 16:07

Svante
Folk förstår.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-10 16:12

Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.

Nu tycker jag allt att du är lite snål med alternativen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 16:21

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.

/DQ-20

Njaa... Här på faktiskt är sandlådan väldans stor, det är väldigt lite picknick-gräsmatta runt om och träkanten är rapplig och vinglig... :)
Det blir ju ganska ofta att man hamnar i lådan :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 16:52

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Menar du det här:

Flint skrev:Svante
Folk förstår.

Alltså, skriva så att folk förstår, men att de i sandlådan inte gör det. Jag är dålig på det. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-10 17:38

Legion skrev:Jag kan hålla med Flint i att man nog inte ska så kategoriskt kalla en förstärkare som visar sig vara lite eller inget färgande i en F/E-lyssning för "bra".

Om en grunka är bra eller dålig är väl mest en subjektiv fråga. Och förstås
en som relaterar till behovet och önskemålen.

Jag tycker man bör beskriva de saker man funnit som är av mera faktisk
natur. Så har jag alltid gjort. Sen kan man självklart berätta om vad man
själv tycker är bra, men det kan vara en fördel att isåfall berätta VAD det
är som gör att man tycker den egenskap som uppvisas är bra.

Nyfken fråga - Flint kallar utan hämningar förstärkare för bra, och då inte
baserat på deras förmåga att förmedla en musiksignal utan att (objektivt)
förvränga (alltså ändra på) den. Är det okej? Jag frågar helt enkelt för att
jag inte ser att du väljer att ta upp det som någon han inte kategoriskt
borde göra.

Legion skrev:En konstruktions värde som just konstruktion måste bedömas efter hur nära den kommer det som är MÅLET med konstruktionen.

Håller med fullständigt.

Legion skrev:En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.

Så sant.

Legion skrev:En förstärkare som passerar obemärkt är alltså bara en bra konstruktion om maximal signaltrohet var målet med konstruktionen. Att den i.o.m att den passerar obemärkt gör den till ett bra val för somliga är en annan sak, men då är man ändå i den så objektiva F/E-svängen inne på subjektiva bedömningar.

Stämmer, och de hör som jag ser det inte till testen, men den som för-
fattar artikeln kan ändå väljer att berätta om sin bedömning, som då för-
stås vilar på den hans eller hennens mål.

Legion skrev:Om den hörs eller inte är inte subjektivt däremot, men det är inte alls en bedömningsgrund för bra eller dålig. Eller ens för bra eller dålig konstruktion (om det inte är enorma grejer som upptäcks, som t.ex rökpuffar..).

Igen - jag håller med dit till 100%.

Vh, iö

Edit: Har justerat några meningar som råkade bli inkompletta och därför
svårbegripliga.
Senast redigerad av IngOehman 2012-01-10 21:04, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-10 18:30

Vad är ståndpunkterna i denna tråd?

Sida A hävdar att f/e lyssning är ett bra test som ger vissa objektiva resultat men som inte på något sätt säger om en förstärkare är bra i verklig setup då testet inte värderar hur en förstärkare samspelar med en verklig högtalare med en musiksignal på olika nivåer. Därmed konstateras att testet ger intressant information om en produkt men kan inte ensamt utse en universellt "bra" förstärkare

Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.

Stämmer ovan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 18:36

joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.

Stämmer ovan?

Feltolkning. Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.

Utvärderingen och din egen ståndpunkt får du stå för själv.

//

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 18:54

Flint skrev:
joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.

Stämmer ovan?

Feltolkning. Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.

Är det verkligen så illa?

Kan du knåpa ihop ett sådant test om det är en viktig parameter för dig?

Jag undrar om det inte är så att det där handlar om en insikt man antingen skaffat sig empiriskt där man både före och efter en verifiering via F/E-lyssning (test) fått bekräftat vilket ideal man har. Tror du inte det? Man kanske gillar Kalles slutsteg när man hör det hemma hos honom och får veta sedan på vilka kriterier han valt det efter att man kollat hemma och fått en förbättring. Eller nått.

Förresten, finns det objektiva bevis i form av BT att färgande prylar ger subjektiva fördelar vid musiklyssning? Skall inte det också bevisas isåfall?

Äsch, sätt ihop ett sådant testförfarande och genomför det istället. Det tycker du säkert är mer givande.

Och hur mäter man då den statistiska signifikansen av de subjektiva inslagen? Vad kan man dra för slutsatser av ett sådant test mer än att de som gillar någon typ av färgning gör det och de som inte gillar färgning gör det inte.

Men vänta, det vet man väl redan?

Kanske lika bra att skippa testandet och inse att det är okej vad man än gillar bara man gillar det och det inte skadar någon annan?

Man kanske skulle säga att det är bra om någon testar utrustning och liksom bara talar om hur apparaten är, så får var och än fundera över om den där testade grunkan kunde vara intressant att kika vidare på?

Men vänta lite till... det gör ju någon redan. LTS. Fy fan vad bra så slipper jag! Och har man tur har de lite shyssta uppgifter om hur de uppfattar byggkvaliéten också. Och kanske hur man kan skruva till den om man så önskar.

Så...vad finns det att tjaffsa om Flint?

Vad är hela grejjen för dig? Kan du inte bara sammanställa det en gång för alla? Bara sådär så man vet vad det är som gör dig så engagerad i vad andra gör. Raka puckar så alla förstår.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 18:59

Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.

Fast nuskavise.

Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.

Är inte det bevis så det räcker?

Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-10 19:00

Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.

Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.

Därför är F/E-metoden, Öhman, Studio Blue och alla vi andra kass tycker han.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 19:14

phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.

Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.

Vad har Flint för högtalare?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-10 19:14

Är det så att f/e-lyssnarnas argument ofta är genomskinliga medan kritikerna måste bekänna färg?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-10 19:17

phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.

Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 19:30

petersteindl skrev:

Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.

MvH
Peter

Nästan. Uppslaget fick jag av IÖ var nu han har hämtat det ifrån i sin tur men jag kör inte med IÖ:s handkolorerade koppling utan en egen med en inverterande LM3886 med fast utgångsimpedans på två ohm.

Att jag förkastar f/e-metoden ska bara tas som en subjektiv uppfattning men att det inte finns blindtest som objektivt bekräftar att sk. ofärgande prylar ger subjektiva lyssningmässiga fördelar är som jag ser fakta eftersom inga såna tester verkar vara gjorda. Ingen har i alla fall visat eller refererat till någon sån test i den här tråden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 19:38

Svante skrev:
Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.

Fast nuskavise.

Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.

Är inte det bevis så det räcker?

Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.

Jag frågar inte efter din subjektiva uppfattning om färgning eller inte. Den vet jag. Jag frågar efter objektivt utförda tester som visar att icke färgande förstärkare subjektivt föredras av gemene man. En slags koll på att allt ert tuggande om färgning överhuvud taget har någon som helst betydelse för andra än er själva. Att den har betydelse för er är ganska uppenbart. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 19:40

Ingen har skrivit i tråden att gult är vackert heller. Det är fakta och jag har läst hela tråden.

Har du svårt att svara på raka frågor Flint?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-10 19:52

Flint skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nästan. Uppslaget fick jag av IÖ var nu han har hämtat det ifrån i sin tur men jag kör inte med IÖ:s handkolorerade koppling utan en egen med en inverterande LM3886 med fast utgångsimpedans på två ohm.

Att jag förkastar f/e-metoden ska bara tas som en subjektiv uppfattning men att det inte finns blindtest som objektivt bekräftar att sk. ofärgande prylar ger subjektiva lyssningmässiga fördelar är som jag ser fakta eftersom inga såna tester verkar vara gjorda. Ingen har i alla fall visat eller refererat till någon sån test i den här tråden.

Men..ett objektivt sådant test KAN ju inte genomföras. Då måste man ju också tycka om den utrustning som prylen man vill bedöma är ansluten till. Åsikten blir ju då i ett systemkontext. Poängen med F/E är väl att plocka systemet ur ekvationen?
Och varför är det så intressant? Syftet med F/E är ju alltså inte att tala om vilken förstärkare som låter bra i alla sammanhang, utan bara att redogöra för prylens egenljud eller frånvaro därav. Inte att tala om hur den låter i en användares specifika system då det är omöjligt att svara på. Allas system är nog inte kända ens för LTS.
Jag förstår inte vilken nytta en blindtest där det bestäms om "subjektiva, lyssningsmässiga fördelar" föreligger och varför det överhuvudtaget måste bevisas. Ingen påstår ju att det ÄR så. Det är ju inte heller syftet med testet. Varför måste F/E svara för ett scenario det inte är skapat för att överhuvudtaget ha med att göra? Att sedan somliga använder F/E som en referens utifrån vilken de bestämmer om en stärkare är bra eller dålig för dem är väl helt upp till dem? Ska man begära att det ska bevisas om huruvida en F/E-lyssnad och funnen ofärgande förstärkare ger lyssningmässiga fördelar i ett systemkontext och undrar varför det inte testats kan man lika gärna undra varför det inte redovisas i F/E-lyssningens eftertexter om förstärkaren kan flyga eller inte. Det är INTE SYFTET!!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-10 19:53

Ahajavisstja, han byggde ju tom 2 ohms utimpedans och tyckte det var bra.

Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-10 19:59

Svante skrev:

Ahajavisstja, han byggde ju tom 2 ohms utimpedans och tyckte det var bra.

Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.

Finns det något som visar att ni ens själva föredrar en icke färgande förstärkare mot en färgande i en blindtest när ni inte vet vad ni lyssnar på? Vågar ni ens testa det? Dyrkabelgänget verkar inte vilja testa det. Är ni lika ointresserade av sanningen? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi